قرآن کریم
اساسنامة دانشگاه فرهنگیان. (1391). معاونت آموزشی و پژوهشی. تهران: نشر دانشگاه فرهنگیان.
ایرانزاده، سلیمان و بابائی هروی، صادق. (1392). توانمندسازی کارکنان در سازمانهای نوین (چاپ دوم). تبریز: نشر فروزش
بازرگان، عباس. (1394). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متفاوت در علوم رفتاری (چاپ پنجم). تهران: نشر دیدار
باقری کراچی، امین؛ عباسپور، عباس و آقازاده، احمد. (1391). طراحی الگوی شایستگیهای دانشآموختگان دانشگاه اسلامی برای خدمت محوری و تأمین نیازهای جامعه. نشریه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(3)، 503-520
پسران قادر، مجید و بابارضا فرحناز. (1392). مدل تلفیقی توانمندسازی منابع انسانی برای مقابله با فساد اداری. دوفصلنامة علمی- تخصصی اسلام و مدیریت، 2(4)، 43-80.
تقوایی یزدی، مریم. (1394). رابطه فناوری اطلاعات و توانمندسازی روانشناختی مدیران آموزشوپرورش منطقه یک ساری. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(4)، 97-115.
خروشی، پوران؛ نصر، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم و موسیپور، نعمتالله. (13۹4). تبیین شایستگیهای معلم طراز جمهوری اسلامی ایران بر اساس اسناد تحولی نظام آموزشوپرورش. مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظامهای دانشگاهی، تهران: دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه.
خروشی، پوران؛ نصر، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم و موسیپور، نعمتالله. (13۹6). مدل مفهومی شایستگیهای مورد انتظار از دانشجومعلمان در برنامة درسی دانشگاه فرهنگیان بر اساس دیدگاه صاحبنظران. فصلنامة مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 7(18)، 169-199.
خنیفر، حسین و مسلمی، ناهید. (1397). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی (چاپ دوم). تهران: انتشارات نگاه دانش
دیبایی صابر، محسن؛ عباسی، عفت؛ فتحی واجارگاه، کوروش و صفایی موحد، سعید. (1395). تبیین مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزشوپرورش ایران. دوفصلنامة پژوهشهای یادگیری و آموزش، 13(2)، 109- 123.
رئوف، علی. (1388). فلسفة حرفهآموزی به معلمان. مدارس کارآمد، 3(9)، 44-50.
رضوی، سیدمصطفی؛ اکبری، مرتضی؛ جعفرزاده، مرتضی و زالی، محمدرضا. (1392). بازکاوی روش تحقیق آمیخته (چاپ دوم). تهران: انتشارت دانشگاه تهران
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. (1390). وزارت آموزشوپرورش. تهران: انتشارات آموزشوپرورش
شعبانی، زهرا. (1383). بررسی تطبیقی برنامه تربیتمعلم ایران و چند کشور جهان. فصلنامة تعلیموتربیت،20(3)، 121- 160.
عبدالهی، بیژن و نوهابراهیم، عبدالرحیم. (1385). توانمندسازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی. تهران: نشر ویرایش
کریمی، فریبا. (1387). مطالعه صلاحیتهای حرفهای معلمان دورة ابتدایی. فصلنامة رهبری و مدیریت آموزشی، 2(4)، 151- 166.
کیانی، غلامرضا و عسکری متین، سجاد. ( اردیبهشت، 1397). الگوی معیار صلاحیت حرفهای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. مقاله ارائه شده در همایش بینالمللی و دوازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی، تهران، دانشگاه الزهراء.
مرتضویزاده، سیدحشمتالله و نصر اصفهانی، احمدرضا. (1396). واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی. نشریة پژوهشهای تربیتی، 4(34)، 60-74.
محمدی، محمود. (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان آموزشوپرورش شهر تهران بر اساس نظر کاراکوک. دوماهنامة نخبگان علوم و مهندسی، 1(2)، قابل بازیابی از http://elitesjournal.ir/fa/page.php?rid=45
ملایینژاد، اعظم و ذکاوتی، علی. (1387). بررسی تطبیقی نظام برنامة درسی تربیتمعلم در کشورهای انگلستان، ژاپن، فرانسه، مالزی و ایران. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 7(26)، 35-62.
ملایینژاد، اعظم. (1391). صلاحیتهای حرفهای مطلوب دانشجومعلمان دورة آموزش ابتدایی. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 11(44)، 33-62.
ملکی، حسن. (1388). صلاحیتهای حرفه معلمی (چاپ چهارم). تهران: انتشارات مدرسه
موسیپور، نعمتالله و احمدی، آمنه. (1393). پیشنویس طراحی کلان (معماری) برنامة درسی تربیتمعلم (ویراست پانزدهم). تهران: دانشگاه فرهنگیان.
مهرمحمدی، محمود. (14392). برنامة درسی تربیتمعلم و الگوی اجرائی مشارکتی آن؛ راهبرد تحولی برای تربیتمعلم در ایران. دوفصلنامة نظریه و عمل در برنامة درسی، 1(1)، 5- 26.
نیازآذری، کیومرث؛ اسماعیلیشاد، بهرنگ و ربیعی، مجید. (1390). سیاستگذاری و فرایند خطمشی عمومی در نظام آموزشی. قائمشهر: مهر النبی.
نیستانی، محمدرضا. (1391). برنامهریزی آموزشی: راهبردهای بهبود کیفیت در سطح یک واحد آموزشی (مدرسه، دانشگاه، آموزش مجازی). اصفهان: انتشارات آموخته
نیکنامی، مصطفی و کریمی، فریبا. (1388). صلاحیتهای حرفهای معلمان آموزش عمومی و ارائه چارچوب ادراکی مناسب. فصلنامة پژوهش در برنامهریزی درسی، 23(23)، 1-22.
وزارت آموزشوپرورش. (1395). برنامة راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشمانداز 1404. تهران: دانشگاه فرهنگیان.
هاشمی مهابادی، ریحانه السادات، شکرچیزاده، احمدرضا و شکرچیان خوزستانی، محمد. (1396). مروری بر مدلهای توانمندسازی شرکتهای پیمانکاری شهرداری. مقالة ارائهشده در دومین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و حسابداری، اهواز، دانشگاه شهید چمران اهواز.
Ahmed, F., Shahzad, K., Aslam, H., Bajwa, S. U., & Bahoo, R. (2016). The role of collaborative culture in knowledge sharing and creativity among employees. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences (PJCSS), 10(2), 335-358.
Alvarez, M. G. (2018). Can Character Solve Our Problems? Character Qualities and the Imagination Age. Creative Education, 9(02), 152-164.
Balkar, B. (2015). Defining an empowering school culture (ESC): Teacher perceptions. Issues in Educational Research, 25(3), 205-225.
Bates, A. W. (2015). Teaching in a digital age. Open Educational Resources Collection, 6. Retrieved from https://irl.umsl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1005&context=oer
Chu, S. K. W., Reynolds, R. B., Tavares, N. J., Notari, M., & Lee, C. W. Y. (2017). Twenty-First Century Skills and Global Education Roadmaps. In 21st Century Skills Development through Inquiry-Based Learning (pp. 17-32). Singapore: Springer.
Choi, S. L., Goh, C. F., Adam, M. B. H., & Tan, O. K. (2016). Transformational leadership, empowerment, and job satisfaction: the mediating role of employee empowerment. Human resources for health, 14(1), 73.
Dee, J. R., Henkin, A. B., & Duemer, L. (2003). Structural antecedents and psychological correlates of teacher empowerment. Journal of educational Administration, 41(3), 257-277.
Elo, S. & Kyngas, S. H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115
Faulkner, J. & Latham, G. (2016). Adventurous Lives: Teacher Qualities for 21st Century Learning.Australian.Journal of Teacher Education (Online), 41(4), 137-150
Gilbert, J., & Bull, A. (2014). Exploring Teacher Professional Learning for Future-Oriented Schooling: Working Paper 1 from the Back to the Future Project. New Zealand Council for Educational Research.
Gyurova, V. & Zeleeva, V. (2017). The knowledge and skills of the 21 century teachers. In R. Valeeva (Ed), The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences (Vol. XXIX, pp. 282-291). Russia, Kazan Federal University: Future Academy
Hobbs, M., & Moreland, A. (2009). Growth of empowerment in career science teachers: Implications for professional development. Paper Presented at the 2009 AERA Annual Meeting in San Diego, CA.
Hong, J.C., Horng, J.S., Lin, C.L. & ChanLin, L.J. (2008). Competency disparity between pre-service teacher education and in-service teaching requirements in Taiwan. International Journal of Educational Development, 28(1), 4-20
Kereluik, K., Mishra, P., Fahnoe, C., & Terry, L. (2013). What knowledge is of most worth: Teacher knowledge for 21st century learning. Journal of digital learning in teacher education, 29(4), 127-140.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage.
Wrahatnolo, T. (2018, January). 21st centuries skill implication on educational system. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 296, No. 1, p. 012036). IOP Publishing. doi:10.1088/1757-899X/296/1/012036.
Rinehart, J. S., & Short, P. M. (1993). Job Satisfaction and Empowerment among Teacher Leaders, Reading Recovery Teachers, and Regular Classroom Teachers. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Atlanta, GA, April 12-16, 1993.
Shaw, A. (2015). 21st Century Schools. Retrieved from http://www.21stcenturyschools.com/aboutus.html
Thomas, S. (2017). Teacher Empowerment: A Focused Ethnographic Study in Brunei Darussalam. The Qualitative Report, 22(1), 47-72.
Spreitzer, G. M. (1995).Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement, and Validation. The Academy of Management Journal, 38(5), 1442-1465.
Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of management review, 15(4), 666-681.
Whetten, D. A. & Cameron, K. S. (1998). Developing management Skills. Addison Wesley.