@article { author = {Sālehi, Monire and Sahrāyi sarmazde, Fāteme}, title = {The role of the classroom environment perceptions on female high school students L2 learning motivation with the mediating role of self-efficacy}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {17}, number = {4}, pages = {7-20}, year = {2019}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the world today, learning a second language is a requirement for academic and professional development. One of the basic needs in the field of research on language learning is the impact of classroom environment perceptions on motivation and self-efficacy in learning a second language. Self-efficacy and educational motivation are factors which are important in students' learning and educational improvement. The purpose of this study was to investigate the causal relationship between classroom environment perceptions and the students' motivation in learning a second language with the mediation of self-efficacy. The research population consisted of eleven-year-old female high school students of Mashhad. The research sample consisted of 409 students who were selected using cluster sampling method. To achieve the objectives of this study, three questionnaires, i.e., Arabic classroom environment perceptions, Arabic language learning self-efficacy questionnaire and Arabic language learning motivation questionnaire were designed by the researcher. Reliability and validity of the questionnaires were also verified. Pearson correlation coefficient, confirmatory and exploratory factor analysis, and structural equation model were used to analyze the data. The results of Pearson correlation showed that the motivational components of learning a second language are correlated with each other in a pairwise fashion (p <0.001). By implementing a structural equation model to test the relationship between classroom environment perceptions and the motivation to learn a second language with mediation of the self-efficacy in language learning, it was found that the proposed model had appropriate fit and the motivation to learn Arabic language through classroom environment perceptions was predictable with self-efficacy mediation.}, keywords = {Self – efficacy of learning Arabic language,Motivation,Female High School Students,the Classroom Environment Perceptions}, title_fa = {تأثیر ادراکات محیطی کلاسی بر انگیزش یادگیری زبان دوم با میانجیگری خودکارامدی در دانش‌آموزان دختر دورة متوسطه}, abstract_fa = {در دنیای امروز یادگیری زبان دوم از ملزومات پیشرفت تحصیلی و شغلی است و یکی از نیازهای اساسی در این حیطه، تأثیرات محیط کلاسی بر «انگیزش» و «خودکارامدی» دانش‌آموز در یادگیری زبان دوم است. خودکارامدی و انگیزة تحصیلی از عوامل مهم در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة علی ادراکات محیطی کلاسی و انگیزة دانش‌آموزان در یادگیری زبان دوم با میانجیگری خودکارامدی بوده است.جامعة پژوهش حاضر را دانش‌آموزان دختر پایة یازدهم دبیرستان شهر مشهد تشکیل دادند. نمونة ۴۰۹ نفری به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. برای دستیابی به هدف‌های پژوهش، سه پرسش‌نامة «ادراکات محیطی کلاس درس عربی»، «خودکارامدی یادگیری زبان عربی» و پرسش‌نامة «انگیزة یادگیری زبان عربی» توسط محقق طراحی شد. پایایی پرسش‌نامه‌ها از «روش هم‌سانی درونی» (آلفای کرنباخ) و روایی آن‌ها به دو شیوة روایی سازه و محتوایی اعتبارسنجی شد. برای تحلیل داده‌ها از «ضریب هم‌بستگی پیرسون»، «تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی» و «مدل‌یابی معادلات ساختاری» استفاده شد. نتایج اجرای هم‌بستگی پیرسون نشان داد که مؤلفه‌های انگیزة یادگیری زبان دوم، دو به دو با هم هم‌بستگی دارند (001/p<0).با اجرای الگوی معادلات ساختاری، برای آزمون رابطة ادراکات محیطی کلاسی با انگیزة یادگیری زبان دوم با میانجیگری خودکارامدی در یادگیری زبان دوم، مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار است و انگیزة یادگیری زبان عربی از طریق ادراکات کلاسی با میانجیگری خودکارامدی قابل پیش‌بینی است.}, keywords_fa = {خودکارامدی,یادگیری زبان عربی,انگیزش,دانش‌آموزان دورة متوسطه}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84331.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84331_649bf8f90965550268d80c0466b5598e.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Dāvood and Fathi Āzar, Eskandar and Mirnasab, Mirmahmood and Vāhedi, Shahrām}, title = {The effect of teaching neurocognitive functions on the Tabriz first cycle secondary school students' disposition toward critical thinking}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {17}, number = {4}, pages = {21-36}, year = {2019}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present research was done with the purpose of determining the effectiveness of training neurocognitive functions on the disposition of the first cycle secondary school students of Tabriz toward critical thinking.‎ It was a quasi-experimental research with pre-test post-test control group design.‎ The research population included all male students of the first cycle secondary schools of Tabriz during 2016-2017 academic year.‎ The research sample was selected using multistage cluster sampling method. First, 10 schools were selected from among the first cycle secondary schools of Tabriz. Then, from among those 10 schools, just 2 schools were chosen.‎ 30 students from one school were chosen as the experimental group and 30 other students were chosen from the other school as control group. The experimental group was taught neurocognitive functions on planning during 20 sessions, cognitive flexibility during 10 sessions, and reinforcement of working memory during 11 sessions.‎ To collect data, Ricketts’ critical thinking disposition questionnaire was used.‎ The data was analyzed using the covariance statistical test.‎ Findings revealed 0.‎339 positive effect of training neurocognitive functions on the reinforcement of disposition toward critical thinking. Also, regarding the effectiveness of neurocognitive functions on the components of disposition to critical thinking, creativity and commitment, a positive effect was reported, whilst no difference was observed between the experimental and control groups regarding the eloquence component.‎}, keywords = {Neurocognitive Functions,critical thinking,creativity,Commitment,Eloquence}, title_fa = {تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی بر گرایش به تفکر انتقادی دانش‌آموزان دورة اول متوسطة شهر تبریز}, abstract_fa = {پژوهش کنونی با هدف تعیین اثربخشی آموزش کارکردهای عصبی- شناختی بر گرایش به تفکر انتقادی دانش‌آموزان دورة اول متوسطه شهر تبریز انجام گرفت. روش پژوهش کنونی از نوع «شبه آزمایشی» با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری تحقیق را تمام دانش‌آموزان پسر دورة اول متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل می‌دادند. روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای بود که ابتدا از بین مدرسه‌های متوسطة دورة اول پسرانه، ۱۰ مدرسه و سپس از بین ۱۰ مدرسه، دو مدرسه با گروه آزمایش از یک مدرسه (30 نفر) و گروه گواه (30 نفر) هم از مدرسة دیگری (برای جلوگیری از انتشار عمل آزمایشی به آزمودنی‌های گروه گواه) انتخاب شدند. به دانش‌آموزان گروه آزمایش، کارکردهای عصبی- شناختی در زمینة برنامه‌ریزی در 20 جلسه، انعطاف‌پذیری شناختی در 10 جلسه و تقویت حافظة کاری در 11 جلسه آموزش داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از «پرسش‌نامة گرایش به تفکر انتقادی ریکتس» استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی در تقویت گرایش به تفکر انتقادی با میزان اثر 0.369 مثبت تأیید شد و در ضمن در ارتباط با اثربخشی کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی بر مؤلفه‌های گرایش به تفکر انتقادی، مؤلفه‌های خلاقیت و تعهد با تأثیر مثبت گزارش شده است. این در حالی است که در مورد مؤلفة «بالندگی» تفاوت خاصی بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشده است.}, keywords_fa = {کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی,تفکر انتقادی,خلاقیت,تعهد,بالندگی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84332.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84332_b34d6294a6b2e725fa9c542a764c2c54.pdf} } @article { author = {Kabiri, Masoud}, title = {Comparison of policies of primary school teachers’ recruitment and education based on the students' learning}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {17}, number = {4}, pages = {37-60}, year = {2019}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The focus of this article was comparing the previous types of recruitment of teachers in primary education. Three problems were studied, including comparing the students' math achievement based on the difference in various types of recruitment, type of majors, and the integrated variable of teacher education and majors of teachers. Statistical controlling was applied by two variables in each analysis. The data of TIMSS 2015 were used in the research, however, the information of teachers were validated by personal contacts with them. Then, data were analyzed using multiple regressions with categorical predictors. The results showed that grade 4 students’ mathematics achievement was independent from the ways in which their teachers were recruited. Also, there was no difference in the mathematics achievement of students whose teachers had different majors; however, comparison based on the teachers' education level showed that the diploma teachers' performance was significantly lower than other teachers with higher education levels. The integration of the teachers' preparation method and their major indicated that the students whose teachers were educated just for primary education did not outperform the students whose teachers were not educated for primary education, in the tests. Instead, the students of the teachers prepared for majors other than the primary school education outperformed the other groups of students. Findings have raised a number of questions about the effectiveness of teacher preparation programs in Iran, with emphasis on their qualitative improvement.}, keywords = {teacher education,Achievement,Teacher Recruitment,Primary Education,TIMSS}, title_fa = {مقایسة سیاست‌های جذب، تأمین و تربیت‌معلمان دورة ابتدایی بر اساس یادگیری دانش‌آموزان}, abstract_fa = {تأکید این مقاله بر مقایسة کارامدی روش‌ها و سیاست‌های قبلی جذب و تأمین معلم در دورة ابتدایی است و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان را بر اساس تفاوت‌های نحوة جذب، رشتة تحصیلی و ترکیب دو متغیر سپری کردن دورة آماده‌سازی و تناسب رشتة تحصیلی معلمان مقایسه می‌کند. برای پاسخ به سؤالات، از داده‌های مطالعة تیمز 2015 در پایة چهارم استفاده و اطلاعات مرتبط با معلم از طریق مصاحبة تلفنی تکمیل و تأیید شد. سپس داده‌های تکمیل‌شده با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیرة مقوله‌ای مدل‌سازی شدند. تحلیل‌ها با به‌کارگیری متغیرهای سابقة تدریس معلم و نوع مدرسه به‌صورت آماری کنترل شدند. نتایج نشان دادند، دانش‌آموزان بر اساس اینکه معلم آن‌ها از کدام شیوة جذب وارد آموزش‌وپرورش شده است، عملکرد ریاضی متفاوتی نداشتند. همچنین، تفاوتی بین پیشرفت تحصیلی ریاضیِ دانش‌آموزانی که معلمان آنان رشته‌های متفاوت داشتند، دیده نشد. ولی مقایسه بر اساس مدرک تحصیلی معلمان نشان داد، عملکرد تحصیلی معلمان دیپلم به‌طور معناداری پایین‌تر از سایر معلمان با مدارک بالاتر است. در ترکیب شیوة آماده‌سازی و رشتة معلمان نیز مشخص شد، عملکرد دانش‌آموزانِ معلمانی که صرفاً برای آموزش ابتدایی جذب و تربیت شده‌اند، نسبت به دانش‌آموزانِ معلمانی که برای آموزش به دانش‌آموزان ابتدایی تربیت نشده‌اند، برتری نداشت. در عوض، دانش‌آموزانِ معلمان آماده‌سازی شده برای رشته‌هایی به‌جز آموزش ابتدایی، از سایر گروه‌ها عملکرد بهتری داشتند. یافته‌های حاصل کارامدی روش‌های قبلیِ آماده‌سازی معلم را مورد تردید قرار می‌دهند و لزوم تأکید بر کیفیت تربیت‌معلم را گوشزد می‌کنند.}, keywords_fa = {تربیت‌معلم,پیشرفت تحصیلی,تأمین و جذب معلم,دورة ابتدایی,مطالعة تیمز}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84333.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84333_1b4b6d2e6555fbf9bf8af9d698780f12.pdf} } @article { author = {Fathi, Mohammad Rezā and Kiāmanesh, Alirezā and Jomehri, Farhād}, title = {Comparison of human agency and its components among Farhangiān and State University students}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {17}, number = {4}, pages = {61-90}, year = {2019}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Nowadays, the process of development of people aged 18 to 25, especially among University students, has become an individual project due to the reduced institutional support, and requires a human agency. On the other hand, the development of human agency among the teacher training students is of most importance, compared to other students, due to the complexity of the teaching job. The purpose of this study was to investigate and compare the level of agency and its components among the students of Farhangiān University (FU) and the State University (SU). This study was conducted with a cross-sectional survey method on a sample of 700 undergraduate students. To collect data, Multi-Measure Agentic Personality Scale of Cote (1997) was used.Univariate analysis of variance yielded a complex pattern of findings about the degree of students’ agency, in which the level of agency was a function of the interaction between the type of University, gender, and age. Multivariate analysis of variance showed that there is interaction between the type of University and the age of students in determining the components of internal locus of control and self-efficacy. Findings showed that, at the entrance to the FU, the level of agency of both genders was high and in males was higher than females, however, in the long run, the level of agency in both gender is reduced and get closer together, and this was the opposite in the SU. Findings also showed that the components of the internal locus of control and self-efficacy of teacher training students at the beginning of entering the FU were more than SU students, but over time, the level of both components decreased in the FU, and increased in SU. From the comparison of the trend of changes in the level of agency and its components in students based on demographic variables, it was concluded that the presence in the University does not have a considerable impact on the level of agency and its components; and FU limits the agency and some of its components among the students.}, keywords = {Human Agency,Self-esteem,Purpose in Life,Internal Locus of Control,self-efficacy}, title_fa = {بررسی و مقایسة عاملیت انسانی و مؤلفه‌های آن در میان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه دولتی}, abstract_fa = {امروزه فرایند رشد افراد سنین 25-18 سال، به دلیل کاهش حمایت نهادی، پروژه‌ای فردی شده و نیازمند عاملیت انسانی است. عاملیت برای دانشجویان تربیت‌معلم، به دلیل پیچیدگی‌های معلمی، بیش از سایر دانشجویان اهمیت دارد. هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه میزان عاملیت و مؤلفه‌های آن در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه دولتی بود. این پژوهش با روش زمینه‌یابی مقطعی روی نمونه‌ای شامل 700 دانشجوی کارشناسی اجرا شد. برای گردآوری داده‌ها از «مقیاس چندوجهی شخصیت عاملیتی کوته» (1997) استفاده شد. تحلیل واریانس، الگوی پیچیده‌ای از یافته‌ها در مورد میزان عاملیت دانشجویان به دست داد که در آن، سطح عاملیت تابعی از تعامل بین نوع دانشگاه، جنسیت و سن بود. بین متغیرهای نوع دانشگاه و سن در تعیین میزان مؤلفه‌های منبع کنترل درونی و خودکارامدی تعامل مشاهده شد. سطح عاملیت دانشجو- معلمانِ هر دو جنس در بدو ورود به دانشگاه در سطح بالا، و در پسران بالاتر از دختران بود، اما در ادامه، عاملیت دانشجو- معلمانِ هر دو جنس کاهش یافته و به هم نزدیک شد. این وضعیت در دانشگاه دولتی برعکس بود. سطح منبع کنترل درونی و خودکارامدی دانشجو- معلمان در ابتدای ورود به دانشگاه بالاتر از دانشجویان دولتی بود، اما در ادامه، سطح هر دو مؤلفه در دانشجو- معلمان کاهش، و در دانشجویان دولتی افزایش یافت. از مقایسة روند تغییرات سطح عاملیت و مؤلفه‌های آن در دانشجویان برحسب متغیرهای جمعیت شناختی نتیجه گرفته شد که حضور در دانشگاه تأثیر قابل‌توجهی بر سطح عاملیت و مؤلفه‌های آن نداشته و سطح عاملیت و برخی از مؤلفه‌های آن در دانشگاه فرهنگیان محدود می‌شود.}, keywords_fa = {عاملیت انسانی,عزت‌نفس,غایت در زندگی,منبع کنترل درونی,خودکارامدی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84340.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84340_a4b7d6b6a0e1b5ca5154ee314c93e16d.pdf} } @article { author = {Keshāvarz, Yousef and Amin Beidokhti, Aliakbar and Mohammadifar, Mohammad ali}, title = {The degree of attention to the components of the global citizenship in Iran's education system (The case study of the education system upstream documents)}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {17}, number = {4}, pages = {91-106}, year = {2019}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Globalization has proposed a new form of the citizenship which is called “Global Citizenship” and has caused the education systems to look for preparing the students for living in the universal community and to prepare them for confronting with global challenges and problems through reviewing their policies. This research has been done with the aim of determining the degree of attention to the global citizen's characteristics in the upstream documents of Iran's education system. It was a descriptive research with the content analysis and the document analysis design. The research population included the upstream documents of the education system such as the document of »the fundamental transformation of education«, »the act of the sixth development plan«, »the national curriculum of the Islamic republic of Iran«, and »the citizenship rights charter«. To collect the data, a researcher-made content analysis checklist was used which was made based on the components of the global citizenship education, extracted from the literature review. Its validity was confirmed by some experts of this field and its reliability was computed using the Neundorf percentage agreement formula (%80). Findings showed that the global citizenship has not been paid attention as it deserves, and it is necessary that the education system policy-makers pay more attention to this concept. This is because solving the global problems requires the simultaneous realization of the membership, rights, charges and responsibilities and global participation, which will be achieved only through the institutionalization of the global citizenship as aware, active and responsible citizens in the urban community and beyond, in national and international community.}, keywords = {global citizenship,citizenship education,Iran's Education System,Educational Policy-making,globalization}, title_fa = {بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های شهروندی جهانی در آموزش‌وپرورش ایران (مطالعة موردی اسناد بالادستی نظام آموزش‌وپرورش)}, abstract_fa = {«جهانی‌شدن» شکل جدیدی از شهروندی با عنوان «شهروندی جهانی» طرح کرده و موجب شده، نظام‌های آموزشی از طریق بازنگری سیاست‌هایشان به دنبال آماده‌سازی دانش آموزان برای زندگی در جامعة جهانی و کسب آمادگی برای مواجه با مسائل و چالش‌های آن باشند. این پژوهش با هدف تعیین میزان توجه به ویژگی‌های شهروند جهانی در اسناد بالادستی نظام آموزش‌وپرورش ایران انجام شده است. روش تحقیق آن، «روش توصیفی» و از نوع تحلیل محتوا و تحلیل اسنادی بوده و جامعة آماری پژوهش نیز شامل اسناد بالادستی نظام آموزش‌وپرورش، از قبیل «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش»، «قانون برنامة ششم توسعه»، «برنامة درسی ملی جمهوری اسلامی ایران» و «منشور حقوق شهروندی» است. برای گردآوری داده‌ها، از فهرست وارسی (چک‌لیست) محقق‌ساختة تحلیل محتوا، بر اساس مؤلفه‌های آموزش شهروندی جهانی و مستخرج از ادبیات نظری و سوابق پژوهش استفاده شد و روایی این ابزار توسط چند نفر از متخصصان این حوزه تأیید و نیز مقدار پایایی با استفاده از «فرمول توافق درصدی نئوندروف» 80% به دست آمد. یافته‌ها حاکی از آن است که به شهروند جهانی آن‌طور که باید و شاید توجه نشده و ضروری است سیاست‌گذاران نظام آموزشی، توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند. چراکه حل مسائل جهانی مستلزم تحقق هم‌زمان عضویت، تأمین حقوق، تعیین وظایف و مسئولیت‌ها و تحقق مشارکت جهانی است که صرفاً از طریق نهادینه شدن «شهروندی جهانی» به‌عنوان شهروندانی آگاه، فعال و مسئولیت‌پذیر در اجتماع شهری و فراتر از آن، در جامعة ملی و جهانی، ممکن خواهد شد.}, keywords_fa = {شهروند جهانی,آموزش شهروندی,نظام آموزش‌وپرورش,سیاست‌گذاری آموزشی,جهانی‌شدن}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84341.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84341_ee7c730653f15992c5c34631a54bd5e3.pdf} } @article { author = {Ramazāni, Malihe and Khāmesan, Ahmad and Rāstgoumoghadam, Mitrā}, title = {The relationship between the perceived social support from teacher and academic engagement: The mediating role of academic self-regulation}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {17}, number = {4}, pages = {107-124}, year = {2019}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present study examined the mediating role of academic self-regulation in the relationshipbetween perceived social support from teacher and academic engagement among high school students of Birjand. It was a descriptive and correlational study. The research sample consisted of 258 high school juniors (129 males and 129 females) who were selected using multistage random sampling method. The research instruments included academic engagement questionnaire (Reeve, 2013), self-regulated questionnaire (MSLQ) and social support questionnaire (CASSS2000). The analysis of the results, obtained through the method of structural equation modeling revealed that the perceived social support from the teacher has a positive direct, significant influence upon students’ academic self-regulation; therefore, it can indirectly affect their academic engagement. Furthermore, social support perceived from the teacher had a direct positive influence on the students' academic engagement. In conclusion, it can be expressed that the perception of teacher’s social support by students plays an imperative role in improving the students' self-regulation and academic engagement skills.}, keywords = {academic engagement,the Perceived Social Support,academic self-regulation}, title_fa = {رابطة بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده از سوی معلم و درگیری تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودتنظیمی تحصیلی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای خودتنظیمی تحصیلی در ارتباط بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده از سوی معلم و درگیری تحصیلی بود. قابل‌ذکر است که پژوهش حاضر توصیفی از نوع هم‌بستگی است. گروه نمونه شامل 258 دانش‌آموز (129 دختر و 129 پسر) پایة سوم دورة دوم متوسطه شهر بیرجند بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. به‌منظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامة درگیری تحصیلی ریو (2013)، پرسش‌نامة حمایت اجتماعی (CASSS2000) و پرسش‌نامة راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) استفاده شد. یافته‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک‌شده از سوی معلم اثر مستقیم، مثبت و معناداری روی خودتنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دارد. علاوه بر این، نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که حمایت اجتماعی ادراک‌شده از سوی معلم، از طریق نقش واسطه‌ای خودتنظیمی تحصیلی تأثیر مثبت و معناداری بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دارد. در نتیجه می‌توان بیان کرد که درک حمایت معلم از جانب دانش‌آموزان دارای نقش بسیار مهمی در تقویت مهارت‌های خودتنظیمی و افزایش سطح درگیری تحصیلی دانش‌آموزان است.}, keywords_fa = {درگیری تحصیلی,حمایت اجتماعی ادراک‌شده,خودتنظیمی تحصیلی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84342.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84342_000cb06e495b31a751cdf9b719d18038.pdf} } @article { author = {Taghipour, Kiumars and Mahmoudi, Firooz}, title = {Identifying the instructional software in accordance with the developmental characteristics of pre-school learners}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {17}, number = {4}, pages = {125-150}, year = {2019}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Nowadays, preschools use multimedia educational software under the influence of information communication technology to enhance learners' learning. Attention to the developmental characteristics of preschool children as a basis for selecting instructional multimedia software increases the effectiveness and efficiency of their use. So, the evaluative research method and the hierarchical analysis process approach were used to select the appropriate educational software. The research population included all of the preschool instructional software packages produced by multimedia companies in Iran. Among them, 12 soft wares were selected as the research sample through available sampling method and they were evaluated using a researcher-made 29 items checklist. Content validity of the research tool was approved by 3 relevant experts, and its reliability was obtained using the consistency ratio for all criteria and software packages (CR<.1), indicating the logicality and reliability of the pair comparisons. Findings related to prioritizing the evaluation criteria relative to each other revealed that the quality of criteria; the appropriateness with the age of the children, being enjoyable/ engaging, educational value, child friendly, assessment & monitoring, and personalization capabilities, in educational software were ranked 1 to 6, respectively. Also, according to the findings related to the prioritization of preschool educational soft wares based on the whole evaluation criteria; Mishā and Kooshā software (with value of 0/139) was in the top priority, and the lullaby software (with value of 0/032) was ranked 12th, as well. In sum, it can be concluded that the quality of most pre-school instructional software packages in all dimensions, especially in the two dimensions of "assessment & monitoring", and "personalization capabilities", need to be strengthened, and only a limited number of instructional soft wares, including "Mishā and Kooshā "," Baby Einstein "," Brainy Baby","Preschool and Kindergarten," and "Pictorial Instruction of the Persian Alphabet" can promote the learners learning.}, keywords = {Instructional Software,Preschool Course,Decision Making,Analytical Hierarchy Process}, title_fa = {شناسایی نرم‌افزار آموزشی مناسب ویژگی‌های رشدی یادگیرندگان دورة پیش‌دبستانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تصمیم‌گیری دربارة انتخاب نرم‌افزار آموزشی مناسب ویژگی‌های رشدی دورة پیش‌دبستانی انجام شد. بدین منظور، از روش پژوهش ارزشیابانه و رویکرد فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی برای انتخاب نرم‌افزار آموزشی مناسب استفاده شد. جامعة آماری این پژوهش، همة نرم‌افزارهای آموزشی دورة پیش‌دبستانی تولید شده توسط شرکت‌های چندرسانه‌ای در ایران بودند که از این میان، تعداد 12 نرم‌افزار به شیوة نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از فهرست وارسی 29 گویه‌ای محقق- ساخته ارزیابی شدند. روایی محتوایی ابزار توسط سه نفر از متخصصان مربوطه تأیید شد، و پایایی ابزار نیز با استفاده از نرخ سازگاری برای تمامی معیارها و نرم‌افزارها، کوچک‌تر از 0.1 به دست آمد که نشانگر منطقی و پایا بودن مقایسه‌های زوجی است.یافته‌های مربوط به اولویت‌بندی معیارهای ارزشیابی نسبت به هم نشان داد که کیفیت معیارهای تناسب با سن کودکان، لذت‌بخش/ درگیرکننده، ارزش تربیتی، کودک‌پسندانه، سنجش و نظارت، و قابلیت شخصی‌سازی، در نرم‌افزارهای آموزشی به ترتیب در رتبه‌های اول تا ششم قرار دارند. همچنین، طبق یافته‌های مربوط به اولویت‌بندی نرم‌افزارهای آموزشی دورة پیش‌دبستانی براساس کل معیارهای ارزشیابی، «نرم‌افزار میشا و کوشا» (با وزن 0.139) در رتبة اول، و «نرم‌افزار لالایی» (با وزن 0.032) در رتبة دوازدهم قرار دارد.در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت اکثر نرم‌افزارهای آموزشی پیش‌دبستانی در همة ابعاد، به ویژه در دو بعد «سنجش و نظارت»، و «قابلیت شخصی‌سازی» به تقویت نیاز دارد، و صرفاً تعداد معدودی از نرم‌افزارهای آموزشی، از جمله میشا و کوشا، انیشتین کوچولو، کودک نابغه، پیش‌دبستانی و کودکستان، و آموزش تصویری الفبای فارسی می‌توانند یادگیری یادگیرندگان را ارتقا دهند.}, keywords_fa = {نرم‌افزار آموزشی,دورة پیش‌دبستانی,تصمیم‌گیری,فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84343.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_84343_e766d5ce9ed9c1fc9bebb17a1bd81894.pdf} }