@article { author = {Dehghani, Marziyeh and Davood Hoseini Nasab, Seyyed and Hosein Pour, Alireza}, title = {A study on Holy Prophet’s tradition in primary and middle education curriculum of social sciences according to life skills}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {10}, number = {4}, pages = {7-32}, year = {2011}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This research is an endeavor to survey the content of primary and middle  school social science textbooks to see how much prophet Mohammad’s traditions are included in them. In addition to the analysis of the contents of the above-mentioned books, the viewpoints of teachers were used. Population investigated in this research consisted of primary and middle school social science textbooks and also the whole number of middle school teachers. The research sample included: 1. primary and middle school social science textbooks, which were analyzed for their content. 2. 80  middle school teachers who were chosen using Cochran formula.  Research tool for collecting the teachers’ views was a researcher-made questionnaire that was arranged according to Likert scale. In order to study the life skills according to Holy Prophet’s tradition, referents of life skills was identified. To classify the data, the descriptive statistics was used. Research hypotheses were tested using referential statistics, i.e., one way analysis of variance and post hoc (sheffe) tests. Then, survey was done according to the research questions and the results were as follows: The amount of life skills with regard to Holy Prophet’s traditions in social study textbooks were rated as average and below average. The aforementioned rate was recognized higher in the 5th grade primary school textbooks than 4th and 3rd grade and it was higher in the 1st grade middle school textbooks than the 2nd  and 3rd grade ones. However, most of the teachers were dissatisfied with the amount of social study textbooks content and the time arranged for its teaching. Most of the 1st and 2nd grade teachers believed that life skills with regard to Holy Prophet’s traditions in social science textbooks were at average rate. However, 3rd grade teachers believed that in 3rd grade social science textbook, this issue was at below average rate.  In sum, the social science teachers of 1st, 2nd, and 3rd grades stated that in these textbooks, the Holy Prophet’s tradition was not explicitly and clearly indicated. In addition, in their answers to open questions of questionnaire, most teachers suggested the use of Holy Prophet’s tradition in the social science textbooks.}, keywords = {Prophet Mohammad’s Traditions,life skills,content analysis,Teacher’s views,Social Science Textbooks,Primary School,Middle School}, title_fa = {بررسی سیره پیامبر اعظم (ص) در برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دورۀ ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بر اساس مهارت های زندگی، از منظر دبیران و تحلیل محتوای کتب فوق الذکر}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی میزان آموزش مهارت های زندگی از منظر سیرة نبوی (ص) در کتاب های تعلیمات اجتماعی دورة ابتدایی و راهنمایی است. به همین منظور، ضمن تحلیل محتوای کتاب های یاد شده، از نظرات دبیران نیز استفاده شده است. جامعة مورد بررسی دراین پژوهش، اولاً شامل کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره  ابتدایی و راهنمایی تحصیلی و ثانیاً کلیه دبیران دوره راهنمایی شهرستان ارومیه است که از جامعه اول، کلیة درس ها تحلیل گردید و از جامعة دوم ، 80 معلم به عنوان نمونه بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برای بررسی نظرات دبیران، پرسش نامه محقق ساخته بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شد و جهت بررسی مهارت های زندگی بر اساس سیره نبوی (ص)، مصادیق مهارت های زندگی شناسایی گردید. برای طبقه بندی داده ها از آمار توصیفی استفاده شد. فرضیه های پژوهش به وسیله آمار استنباطی و با بهره گیری از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه مورد آزمون قرار گرفت، سپس بر اساس سؤالات تحقیق بررسی های لازم نیز انجام گرفت که درمجموع نتایج زیر حاصل شد:  میزان مهارت های زندگی با توجه به سیرة نبوی(ص) در کتب تعلیمات اجتماعی، مجموعاً در حد متوسط و متوسط به پایین ارزیابی شد. تعداد و درصد مقوله های مهارت های زندگی در کتاب پایة پنجم دورة ابتدایی بیشتر از پایه های سوم و چهارم و در دورة راهنمایی سال اول بیشتر از سال دوم و سوم تشخیص داده شد. اکثر دبیران با تناسب بین محتوای کتب تعلیمات اجتماعی و زمان اختصاص یافته به آن موافق نبودند. اکثر دبیران پایه های اول و دوم راهنمایی معتقدند که در کتب دورة راهنمایی به آموزش مهارت های زندگی از منظر پیامبر اکرم(ص)، در حد متوسط پرداخته شده است، لیکن دبیران پایة سوم معتقدند که در کتاب اجتماعی  سال سوم به این موضوع در حد متوسط به پایین پرداخته شده است. در مجموع، دبیران هر سه پایه راهنمایی اذعان داشتند که در این کتاب ها از روش و سیره پیامبراکرم (ص) به صورت روشن ومشخص اسم برده نشده و به صراحت از آن سخن به میان نیامده است. مضافاً این که با توجه به سوال های باز پرسش نامه، اکثر دبیران استفاده از سبک و سیره پیامبراکرم (ص) در کتب درسی تعلیمات اجتماعی را پیشنهاد نموده اند.}, keywords_fa = {سیره نبوی(ص),مهارت های زندگی,تحلیل محتوا,دیدگاه های دبیران,کتب تعلیمات اجتماعی,دورۀ ابتدایی,دورۀ راهنمایی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78958.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78958_016b830a02ad21a9a27376d072734b75.pdf} } @article { author = {Loghman Nia, Mahdi and Khamesan, Ahmad and Ayati, Mohsen and Khalifeh, Mojtaba}, title = {A study on the identification of components of national identity in curriculum based on grounded}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {10}, number = {4}, pages = {33-56}, year = {2011}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {National identity (NI) is one of the most important and dominant issues in every society. It is one of the most important and essential issues due to its role in national unity and solidarity. Educational system, having the most national manpower could take considerable and effective steps to reinforce and deepen NI. Many previous research showed that there has not been sufficient attention on NI in curriculum and school textbooks. On the other hand, books, dissertations, papers and research have not been used the same components for studying national identity. The main aim of this research was identifying the components of national identity in curriculum based on grounded theory method. For this purpose, 43 books, 44 dissertations and thesis and the interview with 9 prominent expertises in the field of national identity were chosen as data.  Then the data were analyzed using the grounded theory method.  The results showed 6 main components and 19 subcomponents for Iranian national identity. These components were presented in a theoretical model based on grounded theory. The main components were: territory (country), language, culture, history, religion and symbol.  }, keywords = {National Identity,Components of National Identity,Grounded theory method,Curriculum}, title_fa = {شناسایی مؤلفه های هویت ملّی در برنامه های درسی بر اساس روش داده بنیاد}, abstract_fa = {هویت ملی یکی از مباحث مهم و برجسته در هر جامعه ای محسوب می شود و دارای بیشترین اهمیت و ضرورت به لحاظ وحدت و انسجام ملی است. با توجه به این که نظام آموزش و پرورش بزرگ ترین نیرو و سرمایه انسانی و ملی را دربر دارد، می تواند در جهت تقویت و تعمیق هویت ملی گام های اساسی و مؤثر بردارد. نتایج پژوهش های انجام شده نشان می دهد که به هویت ملی در کتاب ها و برنامه های درسی توجه کافی نشده و از سوی دیگر، در کتاب ها، پایان نامه ها، مقاله ها و پژوهش های انجام شده از مؤلفه های واحدی برای بررسی هویت ملی استفاده نشده است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های هویت ملّی در برنامه ها ی درسی بر اساس روش داده بنیاد است. به این منظور، 43 کتاب، 44 پایان نامۀ دکتری و کارشناسی ارشد، و متن مصاحبه با 9 صاحب نظر برجسته در زمینۀ هویت ملی به عنوان داده انتخاب شد و بر مبنای روش داده بنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق، 6 مؤلفه اصلی و 19 زیرمؤلفه را برای هویت ایرانی استخراج و آن ها را در قالب مدل نظری بر مبنای روش داده بنیاد ارائه نموده است. مؤلفه های اصلی هویت ملی در این مدل عبارتند از سرزمین، زبان، فرهنگ، تاریخ، دین و نماد.   }, keywords_fa = {هویت ملی,مؤلفه های هویت ملی,روش داده بنیاد (نظریه مبنایی یا نظریه پردازی داده محور),برنامۀ درسی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78959.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78959_208bd403c30a295ef23cf22144cd7831.pdf} } @article { author = {Araghieh, Alireza and Fathi Vajargah, Kourosh and Ali Foroughi Abari, Ahmad and Fazeli, Ne’matollah}, title = {Ethnicity: An oxymoron phenomenon in Iran’s explicit secondary education curriculum}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {10}, number = {4}, pages = {57-86}, year = {2011}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this research, the status of ethnicity in Iran’s explicit secondary education curriculum in literature and humanity sciences has been analyzed. The pre-assumption of explicit curriculum’s components was Acker’s viewpoint and the qualitative content analysis was used as research method. For qualitative content analysis, Phillip Mearing’s systematic model has been used and the unit of content analysis consisted of the content, pictures and the activities of the textbooks. The research population consisted of eight secondary school and pre-University textbooks on social studies, history, sociology and social sciences containing more than 1470 pages. In this research, the purposeful sampling method has been used. Findings indicated a lack of interest for bringing up the issues of ethnic groups, implicit emphasis on the ethnicities’ conflicts and ethnicity and ethnic issues’ ignorance in the textbooks. Also, based on the research findings we could claim that in the textbooks, the notion of ethnicity has an oxymoron status. As a result of this chaos regarding the status of ethnicity, teachers and students face a lot of conflicting and challenging information.  }, keywords = {ethnicity,Explicit Curriculum,secondary education,Oxymoron}, title_fa = {قومیت، پدیده ای آکسیمورون در برنامه درسی صریح مدارس متوسطه ایران}, abstract_fa = {در این پژوهش جایگاه قومیت در برنامه های درسی صریح دورۀ متوسطه در نظام آموزش و پرورش ایران در رشتۀ ادبیات و علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. پیش فرض عناصر برنامۀ درسی  صریح از دیدگاه اکر1 اخذ و از روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است . در تحلیل محتوای کیفی از مدل ترتیبی فیلیپ میرینگ استفاده شده و واحد تحلیل محتوا؛ اهداف ، محتوا، تصاویر و فعالیت های کتاب های درسی بوده است . جامعۀ مورد پژوهش تعداد 8 جلد کتاب در قالب بیش از 1476 صفحه از کتاب های مطالعات اجتماعی، تاریخ، جامعه شناسی و علوم اجتماعی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی بوده است. در این تحقیق از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده و یافته های پژوهش بیانگر جایگاهی مبتنی بر عدم تمایل به طرح مسائل اقوام، تأکید ضمنی بر تعارضات قومیت ها و مغفول بودن قومیت و مقوله های قومی در کتاب های درسی می باشد. همچنین بر اساس یافته های پژوهش جایگاه قومیت در کتاب های درسی ، جایگاهی آکسیمورون بوده و این بی وضعیتی نسبت به جایگاه قومیت ، معلمان و دانش آموزان را در این زمینه با انبوهی از اطلاعات متناقض و چالش برانگیز مواجه نموده است.}, keywords_fa = {قومیت,برنامۀ درسی صریح,دورۀ متوسطه,آکسیمورون}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78960.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78960_6efafa784e2dd23bafda109c06839572.pdf} } @article { author = {Hashemi, Shahnaz}, title = {Content analysis of the documents related to the evaluation of the papers in the quarterly journal of educational innovations}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {10}, number = {4}, pages = {87-104}, year = {2011}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Publishing articles in scientific journals is a way to enter the field of science, and getting acceptance for studies and findings of researchers. Certainly, such a process requires a careful and delicate work, and it could present updated and applied information based on experiences and new findings of the researcher. The importance of this process becomes more, when based on the published paper, other researchers begin new studies and use it as a reference due to its’ scientific credit. Production of science is also interlinked with the referee of scientific society. As a matter of fact, publication of scientific journals is based on the scientific referee. Through content analysis of rejected papers in the journal of educational innovations, we tried to identify, classify and prioritize the main drawbacks of the above-mentioned papers according to the referees’ views.To do so, we analyzed the contents of 402 referee documents of 207 rejected papers  in the journal of educational innovations. It presents major faults with the articles from the viewpoint of arbitrators, and identifies, categorizes and prioritizes them. Findings of this study showed that from the viewpoint of the editorial board, the main drawbacks of rejected papers were not choosing an appropriate topic and lacking an academic structure (82.5%). Also, from the viewpoint of the referees, the papers drawbacks included lack of discussion and conclusion (14.9%), lack of research background (13.8%) and lack of theoretical framework (11.8%). Review of related papers and research makes the researcher aware of the studies conducted inside and outside the country on the related topic. Thus she/he faces issues that has been paid less attention, selects appropriate theoretical framework and these enables she/he to present a scientific and evidence-based discussion and conclusion. Sources mentioned within and at the end of paper would clearly display this fact.}, keywords = {content analysis,Scientific Journal,Quarterly Journal of Educational Innovations,Referees}, title_fa = {تحلیل محتوای اسناد داوری مقالات فصلنامه نوآوری های آموزشی}, abstract_fa = {چاپ یک مقاله در مجله ای علمی پژوهشی، به مثابه ورود آن مقاله به عرصه علم و پذیرفته شدن یافته ها و تحقیقاتِ پژوهشگر است. مطمئناً حل چنین فرایندی نیازمند کار دقیق و موشکافانه است و می تواند ارائه کنندة اطلاعات روزآمد، کاربردی و مبتنی بر تجربیات و یافته های جدید پژوهشگر باشد. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر می شود که دیگر محققان و پژوهشگران بر اساس این مقاله دست به تحقیقات جدیدتر زده و به لحاظ اعتبار علمی از آن مقاله به عنوان یک مرجع استفاده نمایند. از سوی دیگر، تولید علم نیز با داوری جامعة علمی گره خورده و در واقع داوری علمی اساس کار مجلات علمی است. این مقاله با تحلیل محتوای اسنادِ داوریِ مقالات رد شده در مجله نوآوری های آموزشی سعی کرده است عمده ترین اشکالات وارده بر مقالات را از دیدگاه داوران مجله شناسایی، دسته بندی و به ترتیب اولویت ارائه نماید. به همین منظور به تحلیل محتوای 402 سند داوری در مورد 207 مقاله پرداختیم. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اصلی ترین اشکالات وارد شده از نظر هیئت تحریریه در مرحله نخست عبارت است از عدم انتخاب موضوع مناسب و نداشتن ساختار علمی (5/82 درصد) و در مرحله دوم عدم ورود به بحث و نتیجه گیری (9/14 درصد). فقدان پپیشینة پژوهش (8/13درصد) و نداشتن چارچوب نظری  (8/11 درصد) نیز در مراتب بعدی قرار دارند.  }, keywords_fa = {فصلنامه نوآوری های آموزشی,مجله علمی,پژوهشی,داوری,تحلیل محتوا}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78961.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78961_c888af0cdf9bc6ea5109f6f1267c7aaf.pdf} } @article { author = {Ali Nadi, Mohammad and Sajjadian, Ilnaz}, title = {A Study on Factor construction, validity, reliability and normalisation of organizational learning capability scale middle school teachers in the city of Isfahan}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {10}, number = {4}, pages = {105-130}, year = {2011}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to examine the validity, reliability and standardization of organizational learning capability scale (OLCS) among middle school teachers in Isfahan city. The research population in this study consisted of the whole middle school teachers in academic year 1388-1389. Using a simple randomized sampling commensurate with Cohen and others (2000) formula, 506 teachers were selected. The research instrument was a 14 item questionnaire for the assessment of organizational learning capability (Chiva, Alegre and Lapiedra, 2007). The reliability of the instrument was computed using Cronbach’s Alpha, Spearman-Brown and Guttman coefficients, and the validity of it was considered using confirmatory and exploratory factor analysis. Results showed that Cronbach´s Alpha for OLCS and subscales (experimentation, Risk taking, interaction with the external environment, dialogue and participative decision making) were 0.22, 0.85, 0.66, 0.71, 0.84 and 0.50 respectively. The result of confirmatory factor analysis of organizational learning capability scale items showed five factors for OLCS with Goodness of fit statistics. The confirmed measurement scale for organizational learning capability could be implemented as an audit tool. Thus, principals could unveil which organizational learning issues are strong and which are weak. This would provide guidance for improvement across the norm tables.  }, keywords = {Organizational Learning Capability,Middle School,Teachers}, title_fa = {ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس قابلیت یادگیری سازمانی (دبیران دوره راهنمایی تحصیلی شهر اصفهان)}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس قابلیت سازمانی در بین دبیران دورة راهنمایی تحصیلی شهر اصفهان به مرحلة اجرا درآمده است. جامعة آماری این پژوهش را کلیة دبیران دورة راهنمایی  در سال تحصیلی 89-1388 تشکیل می دادند که تعداد 506 نفر آنان به روش تصادفی ساده و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران(2000)، به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و مقیاس قابلیت سازمانی چیوا و همکاران (2007) در مورد آنها اجرا گردید. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ، اسپیرمن - براون، گاتمن و در روایی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس قابلیت یادگیری سازمانی برابر 92/0 و برای خرده مقیاس های تجربه اندوزی، ریسک پذیری، تعامل با محیط خارجی، گفت وگو و تصمیم گیری مشارکتی به ترتیب 85/0، 60/0، 71/0، 84/0، 50/0 بوده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی گویه های مقیاس قابلیت یادگیری سازمانی نشان داد که این مقیاس دارای پنج عامل با شاخص های برازش مطلوب می باشد. همچنین این مقیاس یک ابزار تشخیصی است که مدیران می توانند میزان قابلیت سازمانی را در مدارس و نواحی آموزشی به کمک آن تعیین کنند و برحسب جداول هنجار، پس از تشخیص نقاط قوت و ضعف، رهنمودهایی برای بهبود ارائه نمایند.  }, keywords_fa = {قابلیت یادگیری سازمانی,مدرسه,دبیران دورۀ راهنمایی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78962.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78962_30686c5eb103d5daf8eb5bfadc246495.pdf} } @article { author = {Diba Vajari, Maryam and Gha’edi, Yahya and Hosseinian, Simin}, title = {A study on guidance needs of Tehran high school students}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {10}, number = {4}, pages = {131-148}, year = {2011}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This research focused on the study of guidance needs of Tehran high school students in physical,  Social, psycological , occupational, educational, and religous aspects.   The  research sample consisted of 422 female and male students in Tehran governmental and nongovernmental high schools. At first, the schools and districts were selected by cluster sampling. Then, using stratified sampling method,they were selected according to gender and school. Finally, some classes were selected using simple random sampling method from the selected schools.  The research method was survey and research instrument was the Guidance Needs Inventory (GNI). To analyze the data, descriptive and inferential statistics were used.   The results indicated that the students need different amounts of guidance in different above-mentioned aspects. Mostly, they needed educational guidance and occupational guidance were of secondary importance. Also, there was no significant difference between boys and girls in this regard. But in the other four fields, there was a difference. There was no difference between govermental and non govermental students in physical and psycological fields and there was no difference in other parts. Boys needed more guidance than girls, and govermental school students needed more guidance than non-givermental school students.    }, keywords = {Need,need assessment,Need of Guidance,high school students}, title_fa = {بررسی میزان نیاز به راهنمایی دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر میزان نیاز به راهنمایی شدن دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران در شش زمینة جسمانی، روانی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی و مذهبی مورد بررسی قرار گرفته است. فرضیه اصلی پژوهش عبارت بود از این که: بین دانش آموزان دبیرستانی از لحاظ میزان نیاز به راهنمایی شدن در شش زمینه جسمانی، روانی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی و مذهبی تفاوت وجود دارد. نمونه مورد نظر را 422 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس دولتی و غیر انتفاعی شهر تهران بودند. بدین ترتیب که ابتدا مناطق و مدارس با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و بعد از طریق نمونه گیری طبقه ای، تناسب جنس و نوع مدرسه در آن رعایت شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان مدارس منتخب تعدادی کلاس برگزیده شد. روش تحقیق زمینه یابی و ابزار پژوهش پرسش نامة راهنمای نیازهای دانش آموزان دبیرستانی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی نظیر درصد، فراوانی و شاخص آمار استنباطی آزمون مجذور کای، ضریب همبستگی سامرز و ضریب تعیین استفاده گردید. نتایج پژوهش بیانگر این است که  میزان نیاز دانش آموزان به راهنمایی شدن در زمینه های مختلف متفاوت است و نیاز تحصیلی در درجه اول و نیاز شغلی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.    }, keywords_fa = {نیاز,نیازسنجی,نیاز به راهنمایی,دانش آموزان دبیرستان}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78963.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78963_31d29441ebec07cbf565341d4c336eb9.pdf} } @article { author = {Pahlevan Sadegh, A’zam and Bagher Kajbaf, Mohammad}, title = {Mediating role of classroom processes and school cultur on the relationship between socioeconomic status, and value and beliefs about math learning with math attitude}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {10}, number = {4}, pages = {149-168}, year = {2011}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this study, we investigated the influential factors on the math attitude. TIMSS instruments were executed on 500 students who enrolled in the public high schools in the academic year 1386-1387 in Isfahan city (200 boys and 300 girls).  This research used correlation method and random multistage cluster sampling. Data analysis showed that the research instruments have acceptable reliability and validity. The structural equation model contained 2 exogenous constructs - socioeconomic status (SES) and values (beliefs) about math learning; and 3 endogenous constructs - school culture, classroom processes and math attitude. The results showed that classroom processes had significant and direct effect on math attitude (β = 0/35), the significant and reverse effect of school culture and socioeconomic status of family on classroom processes (β = - 0/15 , γ = - 0/31), and also significant and direct effect of values about math learning on classroom processes (γ = 0/36) and math attitude (γ  = 0/48). All other effects were not statistically significant. The results showed the effects of teacher efficient teaching, calm and safety and respectable relations, awareness of student to his(her) academic talent and competency on formation of positive math attitude and fulfillment of educational goals.  }, keywords = {Math Attitude,Classroom Processes,school culture,Socioeconomic status,Values and Beliefs about Math Learning}, title_fa = {نقش واسطه ای فرایند آموزش ریاضی و فرهنگ مدرسه در ارتباط میان وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده و باورها و ارزش ها دربارة یادگیری ریاضی با نگرش ریاضی}, abstract_fa = {تحقیق حاضر به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار بر نگرش ریاضی صورت گرفت. پژوهش با روش همبستگی و اجرا با مقیاسهای تیمز بر روی 300 دانش آموز دختر و 200 دانش آموز پسر دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87- 1386 با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انجام شد. نتایج تحلیل ها، پایایی و روایی مطلوبی را برای ابزار ارائه داد. مدل معادلات ساختاری در این پژوهش شامل 2 سازه مکنون مستقل وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده و باورها و ارزشها برای یادگیری ریاضی و 3 سازه مکنون وابسته فرهنگ مدرسه، فرایند آموزش ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی است. یافته ها حاکی از تأثیر معنادار و مستقیم فرایند آموزش ریاضی بر نگرش نسبت به ریاضی (35/0 = β )، تأثیر معنادار و معکوس سازه های فرهنگ مدرسه و وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده بر فرایند آموزش ریاضی(15/0- = β ، 31/0- = γ ) همچنین تأثیر مستقیم و معنادار سازه باورها و ارزشها بر فرایند آموزش ریاضی (36/0 = γ ) و نگرش نسبت به ریاضی (48/0 = γ ) در مدل می باشد. سایر ضرایب اثراتی معنادار ندارند. نتایج بیانگر تأثیر تدریس کارآمد معلم، آرامش و امنیت و روابط محترمانه، آگاهی دانش آموز به صلاحیت و استعدادهای تحصیلی خویش در تشکیل نگرش مثبت در درس ریاضی و تحقق اهداف آموزشی و پرورشی می باشد.  }, keywords_fa = {نگرش نسبت به ریاضی,فرایند آموزش ریاضی,فرهنگ مدرسه,وضعیت اجتماعی,اقتصادی خانواده,باورها و ارزشها در مورد یادگیری ریاضی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78964.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78964_acd17590a1efb72f13315c6c32e37433.pdf} }