@article { author = {Michāeli Manee’, Farzāneh and Mohannā, Saeed and Essāzādegān, Ali}, title = {The social-cognitive predictors of school satisfaction among high school students: Evidence from a causal model}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {13}, number = {4}, pages = {7-29}, year = {2014}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Recently, school satisfaction which is an affective factor on student academic performance and health has been noticed by psychologists. Accordingly, many studies have been grounded in Bandura’s social cognitive theory. The purpose of this study was to provide the structural model of school satisfaction. This investigation was in the form of a correlation (causal modeling) study and the sampling method was "multi-stage cluster sampling". Also, Kerjcie and Morgan chart was used to determine sample size. Participants in this survey were 380 students from 10 high schools in Urmia (199 (53%) males and 181 (47%) females). To evaluate the variables, participants completed the tests of positive and negative affect scales, perceptions of school climate, self-efficacy questionnaire, outcome expectations, achievement goals, and multidimensional students’ life satisfaction scale. Data was analyzed using structural equation modeling. The results indicated that it is a valid and reliable structural model of school satisfaction in this community. Direct causal pathways of school climate and achievement goals on the school satisfaction were positive and significant and the outcome expectations pathway on the school satisfaction was negative and significant. Path coefficient analysis displayed that achievement goals has highest significant impact on school satisfaction. Accordingly, it can be concluded that the pattern of school satisfaction explicate the social cognitive determinants of school satisfaction, and we can use it to promote school satisfaction and/or enhance the health and well-being of pupils at school.}, keywords = {school satisfaction,social cognitive theory,high school students}, title_fa = {پیش بینی کننده های شناختی ـ اجتماعی رضایت از مدرسه در دانش آموزان دبیرستانی: آزمون یک مدل علّی}, abstract_fa = {رضایت از مدرسه، به عنوان یک عامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی و سلامت دانش آموزان، در چند دهة اخیر مورد توجه روان شناسان قرار گرفته است. در این بین، رویکرد شناختی اجتماعی بندورا زمینه ساز پژوهش های بسیاری بوده است. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی قدرت تبیین متغیرهای شناختی اجتماعی بر رضایت از مدرسه بود. این مطالعه از نوع توصیفی به روش الگویابی علّی است. جامعة پژوهش، تمامی دانش آموزان سال اول دبیرستان مدارس دولتی شهر ارومیه بودند که از میان آنان 199 نفر پسر و 181 نفر دختر به روش تصادفی چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد. آزمون های عاطفة مثبت، ادراک از جو مدرسه، خودکارآمدی تحصیلی، انتظارات پیامد تحصیلی، اهداف پیشرفت و رضایت از مدرسه اجرا گردید. داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که الگوی ساختاری رضایت از مدرسه، مدلی روا برای جامعة مورد پژوهش است. مسیرهای مستقیم ادراک از جو مدرسه و اهداف پیشرفت بر رضایت از مدرسه مثبت و معنادار بودند و مسیر انتظارات پیامد بر رضایت از مدرسه منفی و معنادار بود. بررسی ضرایب مسیر نشان داد که متغیر اهداف پیشرفت بالاترین اثر را بر رضایت از مدرسه دارد. براساس نتایج حاصل می توان نتیجه گرفت که در شکل گیری و ارتقای رضایت از مدرسه متغیرهای شناختی اجتماعی مؤثرند و از این رو می توان با تمرکز بر آن ها رضایت از محیط آموزشی را بهبود و سلامت دانش آموزان را ارتقا بخشید.}, keywords_fa = {مدل شناختی اجتماعی,رضایت از مدرسه,دانش آموزان دبیرستانی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79045.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79045_294ffe74ba8f2832676d459fc0e52d6e.pdf} } @article { author = {Hejāzi, Elāhe and Amini Pour, Shimā}, title = {The Relationship between academic optimism and self – management strategies of teachers with high school students’ academic achievement}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {13}, number = {4}, pages = {30-44}, year = {2014}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The aim of the present research was to predict language academic achievement (Persian, English, and Arabic) of high school students by academic optimism and self – management strategies of teachers. For this purpose 295 teachers (171 males and 124 females) were chosen based on a stratified random sampling method from two educational districts in Ardabil. The research tools included teacher academic optimism questionnaire (Woolfolk Hoy, et al, 2008) and the self-management strategies questionnaire based on Selection, Optimization and Compensation (SOC) model. Also, the average score of the final exams of Persian, English, and Arabic language of students of each teacher’s class was considered as the criteria for their academic achievement. The results of the stepwise regression showed that the teachers’ self-management strategies and their academic optimism correlated with academic achievement of students and they were able to predict the variance of academic achievement of students. There was no significant difference in academic optimism and self- management strategies of male and female teachers. In general, findings indicated that the students, whose teachers had more academic optimism and self – management strategies have higher academic achievement scores.   }, keywords = {Self-management Strategies,Teacher Academic Optimism,academic achievement}, title_fa = {راهبردهای خودمدیریتی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان}, abstract_fa = {با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی زبان (فارسی، انگلیسی، عربی) دانش آموزان بر اساس راهبردهای خودمدیریتی و خوش بینی آموزشی معلمان، تعداد 295 معلم زبان (171 مرد و 124 زن) پایة سوم دورة متوسطه به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی از دبیرستان های دولتی مناطق 1 و 2 آموزش وپرورش شهر اردبیل انتخاب شدند. این افراد به پرسش نامة خوش بینی آموزشی معلم (هوی و همکاران، 2008)، پرسش نامة راهبردهای خودمدیریتی بر اساس مدل انتخاب، بهینه سازی و جبران (مدل SOC) پاسخ دادند. معدل نمرات امتحان نهایی دانش آموزان نیز در سه درس زبان فارسی، انگلیسی، و عربی به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که راهبردهای خودمدیریتی و خوش بینی آموزشی معلم با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار داشته و قادر به پیش بینی میزان پیشرفت تحصیلی آنان است. در خوش بینی تحصیلی و راهبردهای مدیریتی معلمان زن ومرد تفاوت معناداری مشاهده نشد. درکل نتایج نشان داد که دانش آموزان معلمانی که خوش بین تر بوده و از راهبردهای خودمدیریتی بیشتری در حرفه خود استفاده می کنند از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند.}, keywords_fa = {راهبردهای خودمدیریتی,خوش بینی آموزشی معلم,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79046.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79046_e5d02bbb9570ee84814cf3751504af3b.pdf} } @article { author = {Badri Gargari, Rahim and Azarbakhsh, Moslem and Taghizadeh, Mohsen}, title = {The effect of thinking skills’ direct teaching -using Halpern’ model- on critical thinking skills of high school students}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {13}, number = {4}, pages = {45-58}, year = {2014}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The development of critical thinking skills is often considered as the most important reason for formal education because the ability to think critically is essential for success in the contemporary world, where the rate at which new knowledge is created is rapidly accelerating. Given the fact that adolescence is recognized by brain researchers as optimal for the development of higher order cognitive processes, we focused on critical thinking instruction designed for high school students. The aim of this study was to determine the effect of direct teaching of thinking skills-using Halpern’model- on critical thinking skills of high school students. Participants were 56 high school students from Yasooj, of which 28 students were selected as the experimental group to receive the direct teaching of thinking skills and 28 students who received the traditional teaching were selected as the control group. First, the Watson Glaser Critical Thinking Test was distributed among experimental and control groups. Current school curriculum was implemented in the control group, but students of experimental group were divided into five sub-groups (each group containing 5-6 students) and they were directly instructed the critical thinking sub-skills. For this purpose- using Halpern’ model- the experimental sub-groups of students were presented a problem from their real life. Then, the students were given ample opportunity for reflection and contemplation. In the following session, members of the class discussed their answers and groups who gave the correct answers, were encouraged. The research instrument was the Watson-Glaser Critical Thinking Test (WGCTA) and ANCOVA was used to analyze the data. The results revealed that direct teaching of thinking skills enhanced the experimental groups’ critical thinking skills. These results provided robust evidence that explicit instruction is an effective method of teaching critical thinking skills to high school students. The importance of thinking skills for high school success, as well as success in the workplace, post-secondary education, and everyday life makes the necessity of supplementary methods of instruction clear. }, keywords = {critical thinking skills,Direct Teaching,Halpern’ Model,high school students,Watson-Glaser Critical Thinking Test}, title_fa = {تأثیر آموزش مستقیم مهارت های تفکر با مدل هالپرن بر مهارت تفکر انتقادی دانش آموزان دورة متوسطه}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مستقیم مهارت های تفکر با مدل هالپرن بر مهارت تفکر انتقادی دانش آموزان دبیرستانی است. روش تحقیق از نوع روش نیمه تجربی و طرح دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بوده است. آزمودنی ها شامل 56 دانش آموز اول دبیرستان شهر یاسوج بودند که 28 نفرشان به عنوان گروه آزمایش، برای آموزش مستقیم مهارت های تفکر، و 28 نفرشان به عنوان گروه شاهد، برای آموزش با برنامة جاری مدرسه، انتخاب گردیدند. ابتدا، پرسش نامة تفکر انتقادی واتسون و گلیزر توسط دانش آموزان دو گروه آزمایش و کنترل تکمیل گردید. در گروه کنترل برنامه درسی معمول مدرسه اعمال شد اما در گروه آزمایش از همان جلسة اول دانش آموزان به پنج گروه 6 5 نفره تقسیم شدند و به مدت ده جلسه خرده مهارت تفکر انتقادی را به صورت مستقیم آموزش دیدند. برای این منظور براساس مدل هالپرن برای گروه های دانش آموزان یک مسئله از زندگی واقعی شان مطرح شد. سپس فرصت کافی برای تفکر و تأمل به آن ها داده شد و در ادامة جلسه اعضای گروه ها پاسخ های خود را برای کلاس مطرح کردند و گروه هایی که پاسخ های درستی دادند، مورد تشویق قرار گرفتند. در پایان هر جلسه در یک برگه محتوای مربوط به هر مهارت به دانش آموزان به صورت روشن و آشکار ارائه و توضیح های لازم داده شد. ابزار به کار گرفته شده در پژوهش، آزمون تفکر انتقادی واتسون ـ گلیزر بوده و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش مستقیم مهارت های تفکر انتقادی موجب افزایش مهارت های تفکر انتقادی در گروه آزمایش شد. اهمیت مهارت های تفکر برای کسب موفقیت تحصیلی در مقطع دبیرستان و همچنین در محل کار، بعد از تحصیل در دورة متوسطه، و زندگی روزمره باعث می شود که استفاده از روش های مکمل آموزش ضرورتی روشن باشد. }, keywords_fa = {آموزش مستقیم,مدل هالپرن,دانش آموزان دبیرستان,آزمون واتسون,گلیزر,تفکر انتقادی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79047.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79047_24cb482b3a4d04d7d3ec7781f6a76fbc.pdf} } @article { author = {Roohi, Fahimeh and Bāgheri Garmāroudi, Fezeh and souri, Fātemeh}, title = {Performance evaluation of Tehran’s 5th educational district’s high schools using Data Envelopment Analysis}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {13}, number = {4}, pages = {59-77}, year = {2014}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The aim of the present research was to predict language academic achievement (Persian, English, and Arabic) of high school students by academic optimism and self – management strategies of teachers. For this purpose 295 teachers (171 males and 124 females) were chosen based on a stratified random sampling method from two educational districts in Ardabil. The research tools included teacher academic optimism questionnaire (Woolfolk Hoy, et al, 2008) and the self-management strategies questionnaire based on Selection, Optimization and Compensation (SOC) model. Also, the average score of the final exams of Persian, English, and Arabic language of students of each teacher’s class was considered as the criteria for their academic achievement. The results of the stepwise regression showed that the teachers’ self-management strategies and their academic optimism correlated with academic achievement of students and they were able to predict the variance of academic achievement of students. There was no significant difference in academic optimism and self- management strategies of male and female teachers. In general, findings indicated that the students, whose teachers had more academic optimism and self – management strategies have higher academic achievement scores.   }, keywords = {Self-management Strategies,Teacher Academic Optimism,academic achievement}, title_fa = {ارزیابی عملکرد دبیرستان های منطقه 5 آموزش و پرورش با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها}, abstract_fa = {مؤسسات و سازمان ها و دستگاه های اجرایی با هر مأموریت، رسالت، اهداف و چشم اندازی که دارند نهایتاً در یک قلمرو ملی یا بین المللی عمل می کنند و ملزم به پاسخگویی به مشتریان، ارباب رجوع و ذی نفعان هستند. در نظام آموزش و پرورش نیز دبیرستان ها از این قاعده مستثنا نیستند. منظور از ارزشیابی عملکرد، فرایندی است که به وسیلة آن دستگاه مورد نظر و کارکنان آن در فواصل معینی و به طور رسمی، مورد ارزیابی قرار می گیرد.  در سه دهه اخیر الگوهای مختلفی برای ارزشیابی آموزشی تدوین و ارائه شده است که یکی از بهترین آن ها مدل تحلیلِ پوششی داده هاست که در آن از مدل های ریاضی تحقیق در عملیات استفاده می شود. این مدل ها مجموعه ای از فعالیت های آموزشی پژوهشی و خدماتی را به عنوان شاخص های ورودی و خروجی در نظر می گیرند و باتوجه به میزان اهمیت و تأثیرگذاری هر یک از شاخص ها در مجموعة عملکرد، نسبت مجموع موزون خروجی ها بر مجموع موزون ورودی ها به عنوان میزان کارایی واحدهای تصمیم گیرنده محاسبه می شود. در این مقاله با استفاده از تحلیل پوششی داده ها، کارایی 15 واحد آموزشی در دوره دبیرستان در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران مورد ارزیابی قرار گرفته که در دو حالت بازدهی به مقیاس ثابت و بازدهی به مقیاس متغیر محاسبات انجام پذیرفته است که نتایج به دست آمده از محاسبه کارایی نشان می دهد که از مجموع 15 دبیرستان مورد بررسی در 8 دبیرستان با کارایی و در 7 دبیرستان با ناکارایی مواجه می باشیم. همچنین رتبه بندی کارایی دبیرستان های منطقه 5 آموزش و پرورش، نقاط ضعف و قوت هر یک از گروه ها و وضعیت استفاده از منابع نیز بیان شده است.}, keywords_fa = {کارایی,تحلیل پوششی داده ها,بهره وری}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79048.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79048_f27cb737aad84549cc57fab4c1db22f5.pdf} } @article { author = {Navidi, Ahad}, title = {Why and how to integrate general education with technical and vocational education}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {13}, number = {4}, pages = {78-99}, year = {2014}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper explains the need for the integration of general education with technical and vocational education and provides a framework for such integration. The main problem is a lack of clear understanding and a theoretical framework about the necessity (scientific, economic and social justification) for integration of general education with technical and vocational education and the lack of convincing evidence on the appropriate method of integration. Considering the nature of the research question, qualitative methods were used for documentation. According to the concepts and implications of studies on new vocationalization, it seems that the integration of general education with technical and vocational education can lead to the enrichment of both domains and it could be beneficial for all students. General education comprises the foundation of technical and vocational education and all population of students (not a special group) need such a foundation. So, the integration of these two types of education seems inevitable. Intertwining general education with technical and vocational education is an educational strategy that requires empirical criteria to judge its usefulness. However, a general movement towards such integration at the international level has been clearly seen, and such integration ideas are emerging in our country, too.}, keywords = {General Education,Technical and Vocational Education,Vocational training,Integration,Basic Skills,Core Skills,Key Competencies}, title_fa = {چرایی و چگونگی تلفیق آموزش عمومی و آموزش فنی وحرفه ای}, abstract_fa = {هدف اصلی این مقاله، توضیح و تبیین ضرورت تلفیق آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای و ارائة چارچوبی برای تلفیق این دو مؤلفه است. مسئلة اصلی نگارنده فقدان فهم روشن از تلفیق و نداشتن چارچوب نظری دربارة ضرورت (توجیه علمی، اقتصادی و اجتماعی) درهم تنیدن آموزش عمومی و آموزش های فنی و حرفه ای و فراهم نبودن شواهد متقاعدکننده دربارة شیوة مناسب تلفیق بود. روش این پژوهش، کیفی از نوع مطالعة اسنادی است. با توجه به مفاهیم و تلویحات مطالعات مربوط به حرفه گرایی جدید، به نظر می رسد تلفیق آموزش عمومی با آموزش های فنی و حرفه ای می تواند به غنای هر دو نوع آموزش بینجامد و عموم دانش آموزان از آن بهره مند شوند. شالودة آموزش های فنی و حرفه ای را آموزش و پرورش عمومی تشکیل می دهد و همة جمعیت دانش آموزی (نه گروهی خاص) به این شالوده نیاز دارند. بنابراین، تلفیق دو نوع آموزش یاد شده اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. درهم تنیدن آموزش فنی و حرفه ای و آموزش عمومی یک راهبرد تربیتی است که قضاوت دربارة مفید بودن آن نیازمند محک تجربی است. در حالی که، در سطح بین المللی یک حرکت کلی به سوی تلفیق به روشنی دیده می شود، در کشور ما اندیشة تلفیق در حال شکل گیری است.}, keywords_fa = {آموزش وپرورش عمومی,آموزش فنی و حرفه ای,تربیت حرفه ای,تلفیق,مهارت های پایه,مهارت های اصلی,مهارت های غیرفنی,مهارت های عمومی برای اشتغال پذیری,شایستگی های کلیدی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79049.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79049_4e6981f587bb8a7b027ac551153ae401.pdf} } @article { author = {Ghāsemi, Hosein and Kāzemi, Mahmoud}, title = {Content analysis of the 6th grade textbook of “the Heaven Gifts” and the degree of its correspondence with the rudiments of the Holey Quran and the Document of Fundamental Development of Education}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {13}, number = {4}, pages = {100-116}, year = {2014}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present paper was to analyze the content of the sixth grade textbook of “the Heaven Gifts (1391)” and comparing it with the rudiments of Holey Quran and the Document of Fundamental Development of Education. The methodology of content analysis was descriptive and the data was gathered using the content analyzing formats developed by the experts of the field, which were confirmed by the Research and Educational Planning Organization. The research population and sample of the study was the sixth grade textbook of “the Heaven Gifts”. Also, the descriptive statistics was used to analyze data. Among 33 instructional objectives of the textbook, 42.4% were of typical objectives, 45.5 % were of multi-sectional objectives, 15.2% of multi-level objectives and 12.1% were of general objectives. Among 49 separated objectives of the textbook, 75.5% of them were concerned with cognitive area, 24.5% with emotional area; however, none of the objectives were concerned with the psychomotor area. Results showed that among 33 objectives of the textbook, 32 objectives (96.96%) had references to the verses of Quran and just 1 objective did not have references to those verses. Considering the Document of Fundamental Development of Education and the objectives of the textbook concerning thinking and communication with God’s creatures, there are 4 detailed objectives in the National Curriculum, of which only one of them was embodied in the objectives and content of the sixth grade textbook of Heaven Gifts and no content and objective was considered with regard to the other 3 detailed objectives in the mentioned textbook. Furthermore, there were 4 objectives in national curriculum dealing with science and knowledge and communication with himself/herself of which 3 objectives were considered in the textbook. The results showed that the textbook achieved the multi-sectional objectives, typical objectives and multi-level objectives respectively, and among the learning fields, the textbook considered cognitive field especially knowledge category more than the other fields and categories. Furthermore, the objectives dealing with references to Quran verses were achieved well with the exception of a few references that failed to refer to Quran verses. Finally, considering the Document of Fundamental Development of Education and the objectives of the textbook, it failed to contain some detailed objectives or contents of national curriculum program according to the table of textbook designation objectives.  }, keywords = {The Heaven Gifts,content analysis,textbook,Comparison,the Rudiments of Holy Quran,the Document of Fundamental Development of Education}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب درسی هدیه های آسمان پایة ششم ابتدایی و میزان انطباق آن با مبانی قرآنی و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب درسی هدیه های آسمان پایة ششم ابتدایی (تألیف1391) و میزان انطباق آن با مبانی قرآن کریم و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است. روش پژوهش تحلیل محتوا از نوع توصیفی است و فرمت های تحلیل محتوا مورد تأیید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار گرفته است. جامعة آماری پژوهش کتاب درسی هدیه های آسمان پایه ششم دورة ابتدایی بوده و نمونة آماری نیز کل جامعه در نظر گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی استفاده شده است.  نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد از 33 هدف تدوین شده در این کتاب، به ترتیب، 45/5 درصد اهداف چند بخشی، 4/24 درصد اهداف صحیح ، 2/15 درصد اهداف چند سطحی و همچنین از بین حوزه های یادگیری، به حیطة شناختی به خصوص به طبقة دانش، بیش از سایر حیطه ها و طبقات یادگیری توجه گردیده و ارجاع به آیات قرانی مطلوب بوده است. در نهایت با عنایت به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، اهداف تدوین شده در کتاب مذکور، در محورهای جدول طراحی اهداف کتب درسی برای بعضی از اهداف تفصیلی برنامه درسی ملی به اهداف کمتری اشاره شده و یا به کلی محتوا و اهدافی در کتاب منظور نشده است.}, keywords_fa = {هدیه های آسمان,کتاب درسی,انطباق,مبانی قرآن,سند تحول,تحلیل محتوا}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79050.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79050_b7c7d0aef00999ae51b6115e4c8b48e7.pdf} } @article { author = {Bahnām Alavi Moghaddam, Seyyed and Dāvarpanāh, Zahrā}, title = {Content analysis of national identity components in French education textbooks at guidance school, high school and pre-university levels}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {13}, number = {4}, pages = {117-140}, year = {2014}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {National identity is considered as the highest level of community identity and it is a factor of national unity in the society. One of the important systems influential in national identity protection and transmission to youth generation is the education system of a country which can insert the national identity components in the contents of nationwide textbooks. The purpose of this research was to study the amount of national identity components in French education textbooks at guidance school, high school and pre-university levels in Iran. The research method was documentary and was done by quantitative and qualitative analytical techniques .In this study, the identity components like nation, culture, religion, geography, politics, ethnics, subcultures and national symbols have been considered. The results showed that Iranian French education textbooks did not use identity components in a balanced and homogenous way in the mentioned textbooks, and sometimes some of the mentioned components in the French education textbooks could not be seen. At pre-university and high school levels, there are more identity components in the textbooks than at guidance school level, whereas there is more cohesion in the presentation of national identity components at guidance school level. It is necessary to revise the content of French education textbooks from the viewpoint of national identity to prepare a good youth national identity improvement through these textbooks.  }, keywords = {French Language Teaching,National Identity,content analysis,Guidance School and High School Levels}, title_fa = {تحلیل محتوای مؤلفه های هویت ملی در کتب آموزش زبان فرانسه دوره های راهنمایی، دبیرستان - پیش دانشگاهی}, abstract_fa = {هویت ملی را می توان بالاترین سطح هویت جمعی، و عاملی در راستای وحدت و انسجام ملی در درون جامعه دانست. یکی از عوامل بسیار مهم در انتقال و حفظ هویت ملی به نسل جوان، نظام آموزش و پرورش و یکی از طرق اشاعة این مهم، حضور مؤلفه های هویت ملی در برنامة درسی مدارس است. پژوهش حاضر با هدف بررسی حضور مؤلفه های هویت ملی در کتاب های زبان فرانسه در دوره های راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی انجام شده است. روش تحقیق اسنادی و با استفاده از تکنیک تحلیلی کمّی و کیفی صورت پذیرفته است. در این تحقیق، این مؤلفه ها در ابعاد ملی، فرهنگی، مذهبی، جغرافیایی، سیاسی، قومی و خرده فرهنگ ها و نمادهای ملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که محتوای کتاب های درسی زبان فرانسه در ایران، به گونه ای متعادل و متوازن به بیان شاخص های هویت ملی نپرداخته اند و تنها گاه در یک یا چند کتاب شاهد عدم حضور یک یا چند بُعد از ابعاد هویت ملی هستیم. به علاوه، مؤلفه های هویت ملی در کتاب های دورة دبیرستان- پیش دانشگاهی پررنگ تر از دورة راهنمایی است، هرچند که حضور این مؤلفه ها در دورة راهنمایی انسجام و روند پیوسته تری دارد. بنابراین ضروری است محتوای کتاب های درسی زبان فرانسه پیش از آموزش فراگیر، از منظر مؤلفه های هویت ملی مورد بازنگری قرارگیرند تا زمینة مناسبی برای رشد هویت ملی نسل جوان فراهم گردد. }, keywords_fa = {آموزش زبان فرانسه,هویت ملی,دورة راهنمایی,دورة دبیرستان,تحلیل محتوا}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79051.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79051_79443c78ae9d88be930e928f2d4911d3.pdf} }