@article { author = {Badriān, Ābed}, title = {Theoretical definition of chemical literacy from the viewpoint of University instructors and high school chemistry teachers}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {14}, number = {2}, pages = {7-31}, year = {2015}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This study was undertaken to examine what university instructors and high school chemistry instructors mean when they use the term “chemical literacy”. Therefore, the main goal in this research was to define the chemical literacy. A sample including 201 high school chemistry teachers and 16 university chemistry instructors (chemists) of 6 provinces of Iran were selected and participated in the study. The process of defining it included a general framework for defining chemical literacy, as well as specific content requirements for achieving the basic level of the chemical literacy, and the level which every high school graduate should achieve. The research method has been of descriptive-survey type. The viewpoints of several chemists and teachers were collected through the use of interviews & questionnaires. In order to analyze the data, the descriptive and inferential statistics (t-test) were used. The results showed that teachers and chemists perceived the general framework for defining chemical literacy similarly. The definition of chemical literacy, suggested within this study consists of four dimensions: content, context, skills, and affective aspects. This innovative and native definition is in harmony with chemistry curriculum and high schools facilities, and could be implemented in Iranian educational system. Also, it is valid according to university chemistry instructors and high school chemistry teachers’ viewpoints.  }, keywords = {Chemical Literacy,Chemistry Teachers,Native Definition,Chemistry Curriculum}, title_fa = {تعریف نظری سواد شیمی از نگاه مدرسان شیمی دانشگاه ها و دبیران مدارس دورۀ متوسطه}, abstract_fa = {این مطالعه به منظور بررسی دیدگاه های مدرسان شیمی دانشگاه ها و دبیران مدارس دورۀ متوسطه نسبت به مفهوم سواد شیمی انجام گرفته است. بنابراین عنصر اساسی این پژوهش تعریف سواد شیمی است. برای این منظور نمونه ای شامل 201 دبیر شیمی دورۀ متوسطه و 16 مدرس دانشگاه (شیمی دان) از 6 استان کشور به صورت تصادفی انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند. فرایند تعریف سواد شیمی شامل یک چارچوب کلی از تعریف های ارائه شده و همچنین یک محتوای ویژه برای دستیابی به سطح مطلوب سواد شیمی است که انتظار می رود هر دانش آموز بعد از فارغ التحصیل شدن از مدرسه به آن دست یابد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. نظرات تعداد زیادی از مدرسان شیمی دانشگاه ها و دبیران مدارس از طریق مصاحبه و پرسش نامه گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مدرسان شیمی دانشگاه ها و دبیران مدارس از یک چارچوب مشابه برای تعریف سواد شیمی استفاده می کنند. تعریف پیشنهادی این پژوهش، سواد شیمی را در چهار بُعد محتوا، زمینه، مهارت و جنبه های نگرشی مورد بررسی قرار داده است. این تعریف نوآورانه و بومی با برنامۀ درسی شیمی دورۀ متوسطه و امکانات مدارس هماهنگی دارد و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است و از نظر مدرسان شیمی دانشگاه ها و دبیران مدارس دورۀ متوسطه اعتبار بالایی دارد.}, keywords_fa = {سواد شیمی,مدرسان شیمی,تعریف بومی,برنامۀ درسی شیمی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79058.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79058_8e814217567edccee2bfc169cf5f5637.pdf} } @article { author = {Kerachian, Āzar and Asghar Khosravi Babadee, Ali}, title = {Role of physics 1 and lab curriculum elements on students’ achievement from the viewpoint of physics teachers}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {14}, number = {2}, pages = {32-46}, year = {2015}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The main goal of this study was examining the views of 1st grade high school physics teachers  about the role of curriculum elements of Physics 1 (objectives, content, teaching strategies, learning materials, learning activities, time, space, classification and evaluation) on students’ achievement. The questionnaire was distributed among 150 physics teachers. The participants were selected through random cluster sampling method. It was a descriptive survey research. Data was analyzed using paired samples t–test and Friedman. The results showed that all nine curriculum elements and sub-elements have been of great importance in students’ achievement; however despite their importance in the viewpoint of teachers, these elements and sub-elements have not been taken into account in the current curriculum and eventually, the present curriculum is meaningfully distant from the favorable curriculum. In teachers views, in the favorable curriculum the elements of learning activities, space, teaching strategies and time are the most effective elements in students achievements orderly. Also, they believed that despite its distance from the favorable curriculum, the elements of content, evaluation, purposes and learning activities have been taken into account in the current curriculum.  }, keywords = {Curriculum Elements,physics,academic achievement}, title_fa = {بررسی تأثیر عناصر برنامۀ درسی موجود فیزیک 1 و آزمایشگاه در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف اصلی در پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران فیزیک سال اول دبیرستان در مورد نقش عناصر برنامۀ درسی موجود فیزیک 1 (اهداف، محتوا، راهبردهای تدریس، مواد آموزشی، فعالیت های یادگیری، زمان، فضا، گروه بندی و ارزشیابی) در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان این پایه بود. عناصر مذکور در این پژوهش در دو بعد وضع مطلوب و وضع موجود، با استفاده از پرسش نامۀ محقق ساخته، بر روی 150 نفر از دبیران فیزیک 1 که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی بود. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های t همبسته و فریدمن مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که: همۀ عناصر نه گانۀ برنامۀ درسی فیزیک 1 و خرده مؤلفه های آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردارند؛ ولی علی رغم اهمیت بالایی که دبیران به آن ها داده اند، این عناصر و خرده مؤلفه های آن در برنامۀ درسی موجود مورد توجه قرار نگرفته و در نهایت، برنامۀ درسی موجود به طور معناداری از برنامۀ درسی مطلوب فاصله گرفته است. از نظر دبیران، در برنامۀ درسی مطلوب عناصر فعالیت های یادگیری، فضا، راهبردهای تدریس و زمان به ترتیب به عنوان مؤثرترین عناصر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند. درحالی که در برنامۀ درسی موجود علی رغم فاصله ای که با برنامۀ درسی مطلوب دارد عناصر محتوا، ارزشیابی، اهداف و فعالیت های یادگیری به ترتیب به عنوان مؤثرترین عناصر در نظر گرفته شده اند.}, keywords_fa = {عناصر برنامۀ درسی,درس فیزیک,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79059.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79059_3fa42de5e0eb95dad6850fcf9df4e591.pdf} } @article { author = {Hamidi, Farideh and Saādati, Robābe}, title = {The relationship between principals’ leadership functions and empowerment of primary school teachers}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {14}, number = {2}, pages = {47-60}, year = {2015}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract Teachers are important social investment in every educational system and their empowerment guarantees the blossoming of that country’s future generation. This phenomenon would be possible through school principals leadership function.  The purpose of present research was to investigate the relationship between principals leadership functions and the empowerment of primary school teachers. Primary school Female Teachers in Tehran in 1391-92 academic year were considered as statistical population from whom 366 teachers were chosen as the research sample by Random Cluster Sampling Method. In order to determine the leadership style of principals, The Teachers Empowerment Questionnaire and Principals Leadership Functions Questionnaire were used. Data was analyzed through descriptive and canonical correlation methods. The results showed that there was a correlation between leadership style and empowerment (0.53) which indicates that %28 of teachers’ empowerment variance could be justified by leadership style of principals. So, based on these findings, we could conclude that principal leadership functions could increase teachers’ empowerment.}, keywords = {Leadership Function؛Teachers’ Empowerment,Efficiency of Principals}, title_fa = {تأثیرکارکردهای رهبری مدیران بر توانمندسازی معلمان}, abstract_fa = { معلمان سرمایه های اجتماعی نظام آموزشی در هر کشوری محسوب می شوند، از این رو توانمندسازی آنان زمینۀ شکوفایی نسل آتی کشور را تضمین می نماید. این امری است که با کارکردهای مدبّرانۀ مدیران آموزشی در مدارس امکان پذیر می شود. هدف پژوهش حاضر تجزیه وتحلیل همبستگی کانونی کارکردهای رهبری مدیران و توانمندسازی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعۀ آماری شامل کلیۀ آموزگاران دورۀ ابتدایی دخترانۀ شهر تهران می شد که در سال تحصیلی 92- 91 مشغول انجام وظیفه بودند. نمونۀ آماری نیز 366 نفر بود که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و با تکمیل مقیاس کارکردهای رهبری و مقیاس توانمندسازی در این پژوهش شرکت کردند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از میانگین، انحراف استاندارد و همبستگی کانونی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین کارکردهای رهبری مدیران و توانمندسازی معلمان به مقدار 53/0 همبستگی کانونی وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که 28 درصد از واریانس توانمندسازی معلمان به وسیلۀ کارکردهای رهبری مدیران تبیین می شود. با توجه به این یافته ها می توان گفت که کارکردهای رهبری مدیران می تواند توانمندی معلمان را افزایش  دهد.، }, keywords_fa = {کارکردهای رهبری,توانمندسازی معلمان,مدیران}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79060.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79060_32d63f8c72c416f52e10d61af59d3fce.pdf} } @article { author = {Zeinābadi, Hassanrezā and Ahmadiānfar, Soheylā}, title = {A reflection on the problems of primary schools’ novice Findings of a mixed-methods study principals}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {14}, number = {2}, pages = {61-83}, year = {2015}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The current mixed-methods study has investigated the problems of primary schools’ novice principals in the city of Karaj. In the qualitative section of this study, using purposeful and snow-ball sampling method, 42 experts were selected and interviewed. Following content analysis of the interviews, 66 problems in terms of 5 dimensions including “psychological problems”, “interpersonal problems”, “problems due to lack of skills and expertise in school management in general,” “problems due to lack of skills and expertise in teaching” and “Problems due to lack of support “ were identified. In the quantitative section of this study, a questionnaire was developed on the basis of the results of the qualitative section. This questionnaire was completed by 163 novice principals. The data was analyzed using Confirmatory Factor Analysis (CFA), Chi-square and Friedman tests. The result of CFA showed that the measurement model of latent variable has good fit with observed data.  The results of Chi-square test showed that in each of problems, there is a significant difference between observed and expected frequencies. Also, the Friedman test significantly ranked the problems of each dimension. Some problems including concerns with authority delegation, low ability in effective interaction, low experience in financial management, low information about new methods in educational evaluation, and little support from parents and external society are highly ranked in each dimension. The results of quantitative section of this study confirmed the results of qualitative section. In general, the results of this study emphasize the importance of identifying the problems and coaching the novice principals.  }, keywords = {Novice Principals,problems}, title_fa = {تأملی بر مشکلات مدیران تازه کار در مدارس ابتدایی: یافته های یک پژوهش ترکیبی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، با رویکردی ترکیبی مشکلات مدیران تازه کار مدارس ابتدایی شهر کرج را مورد بررسی قرار داده است. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلولۀ برفی، 42 نفر خبره انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. پس از تحلیل محتوای مصاحبه های انجام شده، 66 مشکل کیفی شناسایی و در 5 بعد شامل «مشکلات روان شناختی»، «مشکلات بین فردی»، «مشکلات ناشی از کمبود مهارت و تخصص در مدیریت مدرسه به طورکلی»، «مشکلات ناشی از کمبود مهارت و تخصص در امور مرتبط به تدریس» و «مشکلات ناشی از کمبود حمایت» تقسیم بندی شد. در بخش کمّی نیز پرسش نامه ای بر اساس یافته های بخش کیفی، تهیه و توسط 163 مدیر تازه کار تکمیل شد. از تحلیل عاملی تأییدی، آزمون خی دو و فریدمن برای تحلیل داده ها در این بخش استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، برازش مناسب الگوی اندازه گیری متغیر مشکلات مدیران تازه کار با داده ها را نشان داد. نتایج آزمون خی دو نشان داد که در هر یک از مشکلات، تفاوت معناداری بین فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار وجود دارد. همچنین آزمون فریدمن مشکلات هر بعد را به طور معناداری، به لحاظ اهمیت، رتبه بندی کرده است. نگرانی از تفویض اختیار به معلمان، توانایی کم در برقراری تعامل اثربخش، نداشتن تخصص و تجربۀ ناکافی در مدیریت مالی، اطلاع کم در مورد روش های جدید ارزشیابی، همکاری و حمایت کم از جانب والدین و نهادهای بیرونی، به ترتیب، از جمله، مهم ترین مشکلات در هر بعد است. نتایج این بخش به طور کامل یافته های بخش کیفی را در مقیاسی وسیع تر تأیید می کند. به طورکلی نتایجِ پژوهشِ حاضر اهمیت شناسایی مشکلات و همچنین لزوم راهنمایی مدیران تازه کار را مورد تأکید قرار می دهد.}, keywords_fa = {مدیران تازه کار,مشکلات}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79061.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79061_cfd21b63b241dc4daf6cb95a1e487602.pdf} } @article { author = {Mohmoudiān, Hasan and Bagyān Koolemarz, Mohammadjavād and Abbāsi, Moslem and Ashtari Mehrjerdi, Abāzar}, title = {The effectiveness of time management skills’ training on study skills and procrastination of students}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {14}, number = {2}, pages = {84-100}, year = {2015}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was to examine the effectiveness of time management skills’ training on enhancing Study Skills and decreasing the procrastination of students. It was a Quasi-experimental research with pre- and post-test design with control group. The statistical population included Middle school boys in Delfan city in the academic year 1391-92. The participants included 400 Middle school male students from among the male students in Delfan city who were selected through the cluster random sampling method. Then, they were assigned to control and experimental groups (25 students in each group). From among the 400 student, 50 students who had received more than 2 SD score on the scale of procrastination were selected randomly and then they were assigned to control and experimental groups. To collect the data, Study Skills Inventory and Procrastination Inventory were used. The results of multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that time management skills’ training was effective on enhancing Study Skills and decreasing the procrastination of students (P<0/001). Due to the fact that time management skills’ training can have a significant impact on developing new and original insights and considering the fact that time is a limited resource, the necessity of  time management, particularly at educational settings is of great importance.}, keywords = {Time Management Skills’ Training,Study Skills,procrastination,Students}, title_fa = {اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت زمان بر بهبود مهارت های مطالعه و تعلّل ورزی دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت زمان بر بهبود مهارت های مطالعه و تعلل ورزی دانش آموزان پسر بود. این پژوهش به شیوۀ آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانش آموزان پسر دورۀ متوسطۀ شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 92-91 بود. نمونۀ پژوهش شامل 400 نفر از دانش آموزان پسر دورۀ متوسطه بود که از میان مدارس این شهرستان به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (برای هر گروه 25 نفر)؛ بدین صورت که از بین 400 دانش آموز 50 نفر از دانش آموزانی که 2 انحراف نمره بالاتر در مقیاس تعلل ورزی دریافت کرده بودند به صورت تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی نیز در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامۀ مهارت های مطالعه و تعلل ورزی استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش راهبردهای مدیریت زمان بر بهبود مهارت های مطالعه و تعلل ورزی دانش آموزان مؤثر بوده است (0/01>P). از آنجا که آموزش مهارت های مدیریت زمان می تواند بر ایجاد اعمال و بینش های نو و اصیل تأثیر مهمی داشته باشد، و با توجه به این که زمان یک منبع محدود به شمار می آید لزوم مدیریت آن به خصوص در محیط های آموزشی و برای دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.}, keywords_fa = {آموزش راهبردهای مدیریت زمان,مهارت های مطالعه,تعلل ورزی,دانش آموزان}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79062.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79062_26fc9a14af85222f28e7568a8aec0dd7.pdf} } @article { author = {Eftekhāri, Hamideh and Azemati, Hamidrezā and Nowrooziān Maleki, Saeeid}, title = {Effective Factors to promote privacy in educational environments}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {14}, number = {2}, pages = {101-116}, year = {2015}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract   Creation of environmental privacy can prepare the grounds for physical, social and ethical development of girls and leads to an efficient and dynamic system. This research seeks to get a clear understanding of the factors that affect the issue of privacy and emphasizes the fulfillment of educational needs that provide girls with calm and tranquil educational environments. The data were analyzed through content analysis. Then, in order to measure the factors, a survey was used to collect the information needed for answering the research question. For this purpose, after studying the available sources, 25 factors contributing to privacy were extracted. Hypothesizing a positive relation between the dependent and independent variables, the opinion of the research population were studied using a questionnaire. The questionnaire was distributed among 40 experts at Tarbiat Modares, Science and industry, Shahid Beheshti and Tehran universities. The effect and priority of extracted mental and physical components were measured by a Likert Scale. After omitting the half-completed questionnaires, the data collected from 17 experts were analyzed. Using Delphi and Shannon Entropy approach, the less important factors in the experts’ viewes were deleted for component moderation. Findings showed different effects of the independent variables on the dependent variable. Among the mental components, security and sense of belonging and among the physical components, hierarchy, boundary, inner and outer relations and introversion were the most important factors affecting the improvement of privacy in educational environments.}, keywords = {Privacy,Educational environment,Delphi Technique,Shannon Entropy}, title_fa = {مؤلفه های مؤثر بر ارتقای محرمیّت در فضاهای آموزشی}, abstract_fa = {ایجاد محرمیت فضایی، شرایط مناسبی را برای رشد و تحول اخلاقی، اجتماعی و جسمانی دختران فراهم می کند و در نتیجه منجر به شکل گیری نظامی کارامد و پویا می گردد. در این پژوهش تلاش شده است با بررسی و درک صحیح و آگاهانه از عوامل تأثیرگذار بر موضوع حریم و با تکیه بر تأمین نیازهای فضاهای آموزشی، آسایش و آرامش در محیط آموزشی برای دختران فراهم آید. متناسب با پژوهش، با روش تحلیل محتوا به تجزیه وتحلیل اطلاعات پرداخته شد، سپس برای سنجش شاخص های مورد بررسی از روش پیمایشی جهت پاسخ دادن به فرضیات پژوهش استفاده شد. در این راستا با مطالعۀ منابع موجود، 20 مؤلفه مؤثر بر محرمیّت استخراج گردید. با فرض وجود رابطۀ مثبت بین متغیرهای مستقل و وابسته، با طرح، توزیع و جمع آوری پرسش نامه، آرا و عقاید جامعۀ پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور، 40 پرسش نامه در میان جمعی از اساتید دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت ایران و تربیت مدرس توزیع گردید و میزان تأثیر و اولویت مؤلفه های روانی و کالبدی به دست آمده، با طیف لیکرتی سنجیده شد. با حذف پرسش نامه های ناقص، در نهایت 17 پرسش نامه مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور تعدیل مؤلفه ها، با استفاده از تکنیک دلفی و شانون مؤلفه های کم اهمیت از نظر متخصصان حذف شد. نتایج نشان می دهد میزان اثرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته متفاوت است. در میان مؤلفه های روانی، مؤلفه های امنیت و حس تعلق و در میان مؤلفه های کالبدی، مؤلفه های سلسله مراتب، مرز، رابطۀ درون و بیرون و درون گرایی به عنوان مهم ترین مؤلفه های کالبدی مؤثر بر ارتقای محرمیت فضای آموزشی شناسایی و راهکارهای طراحی ارائه گردید.}, keywords_fa = {محرمیّت,فضای آموزشی,تکنیک دلفی,آنتروپی شانون}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79063.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79063_550a36225cdd50bc70941d12e3a372de.pdf} } @article { author = {Boroujerdi Alavi, Mahdokht and Arjmandfar, Fātemeh}, title = {Semiotics of the illustrations in primary school Farsi and Social Instructions’ textbooks}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {14}, number = {2}, pages = {117-139}, year = {2015}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract The present research has been carried out with the aim of studying the illustrations provided in primary school Farsi and Social Instruction’s textbooks in terms of the use of gender symbols. In fact, the research aimed at finding how these pictures will influence the students’ mentality. In this research, the illustrations in the textbooks under study have been selected based on three concepts of “family, the role of men and women”, “cooperation” and “motherhood” and the results of its semiotic study was presented. This research was of descriptive nature; obviously it was not seeking to discover the cause and effect relationships. It only described and analyzed the themes related to the research topic, i.e. “gender symbols” in primary school “Farsi” and “Social Instructions” textbooks. The method used in this research was semiotics and the statistical population consisted of all primary school “Farsi” and “Social Instruction” textbooks printed and published in school year 2010-2011. The method of sampling was purposeful non-random sampling. In the purposeful samples (also referred to as judgment samples), the researcher selects the sampling units mentally and with a predefined objective. On this basis, the unit of analysis has been all illustrations depicting the three concepts of “family, the role of woman and man”, “cooperation” and “motherhood”. The results of this research revealed that “family” and family integrity is a central motif in the illustrations presented in these textbooks. Mother as one of the pillars of family is always seen as a symbol of peace in a halo of blue color which is reminiscent of tranquility. Handling the issue of family as a topic that is subject to crisis in the modern world and gracefully dealing with the role of mothering are the advantages of these textbooks; While paying less attention to other social and economic roles of women is of disadvantages of these textbooks.}, keywords = {School Textbooks,Cliché Making,Gender Symbols}, title_fa = {نشانه شناسی تصاویر موجود در کتاب های فارسی و تعلیمات اجتماعی دورۀ ابتدایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تصاویر ارائه شده در کتاب های فارسی و تعلیمات اجتماعی دورۀ ابتدایی، از نظر کاربرد نشانگان جنسیتی در مورد مردان و زنان، انجام شده است و در حقیقت می خواهد بداند که این تصاویر، از نظر جنسیتی، چگونه بر ذهنیت دانش آموزان تأثیر خواهد گذاشت. در این پژوهش تصاویر کتاب های مورد بررسی براساس سه مفهوم «خانواده و نقش زن و مرد»، «همکاری» و «مادری» انتخاب شده و نتایج حاصل از بررسی نشانه شناسی آن ارائه می شود. روش مورد استفاده در این تحقیق «نشانه شناسی» و جامعه آماری آن کلیۀ کتاب های فارسی و تعلیمات اجتماعی چاپ شده در سال تحصیلی 90- 1389 در دورۀ ابتدایی است. شیوۀ نمونه گیری تحقیق، نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند است. بر این اساس کلیۀ تصاویری که در آن ها سه مفهوم «خانواده و نقش زن و مرد»، «همکاری» و «مادری» نشان داده شده، واحد تحلیل بوده است. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که «خانواده» و «انسجام خانوادگی» موضوع محوری در تصاویر ارائه شده در این کتاب هاست. مادر نیز به عنوان یکی از ارکان خانواده همواره با مفهوم آرامش و با هاله ای از رنگ آبی که تداعی کنندۀ آرامش است دیده می شود. پرداختن به موضوع خانواده به عنوان موضوعی که در جهان امروز در معرض بحران است و زیبا پرداختن به نقش مادری از نقاط قوت، و کمتر پرداختن به سایر نقش های اجتماعی و اقتصادی زنان از نقاط ضعف کتاب های درسی است.}, keywords_fa = {کتاب های درسی,کلیشه سازی,نشانگان جنسیتی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79064.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79064_36269b8a92be0e1ce47c2a040c43edb6.pdf} }