@article { author = {Haj-foroush, Ahmad and Orangi, AbdolMajid}, title = {Investigation of the results of application of information & communication technology in high schools of Tehran}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {3}, number = {3}, pages = {11-31}, year = {2004}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this paper the aim was to see if using ICT affects the teaching – learning process of 13 first grade high schools of Tehran. For collected data, the authors used checklists, questions and interviews. The results showed that changing their teaching methods, teachers could provide the interactive opportunities for students. In this way the students entrusted to do searches on the existent educational information of CDs, internet, intranet and available on line nets in Iran. Meanwhile, they do innovative activities that differ with the activities of other students. }, keywords = {ICT,educational innovation,Learning Cooperative,Teaching,Learning process}, title_fa = {بررسی نتایج کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرستان های شهر تهران}, abstract_fa = {این مقاله بر اساس نتایج به دست آمده از طرح پژوهشی "بررسی نتایج کاربرد فناوری اطلاعات در دبیرستان های شهر تهران"2، تهیه شده است. هدف آن، نوآوری در روش های یاددهی – یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است. تحقیق یاد شده، طی دو سال تحصیلی (82-1381 و 81-1380) 789 دانش آموز پایه اول 13 کلاس در 13 دبیرستان را زیر پوشش داشته است. دروس ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زبان انگلیسی (هر کلاس یکی از دروس) موضوعهای آموزشی رسمی بوده که با کمک فاوا تدریس شده است. برای گردآوری داده ها، از دو چک لیست یکی برای مشاهده روش های یاددهی – یادگیری مبتنی بر فاوا و یکی دیگر برای وضعیت فیزیکی، تجهیزات و نرم افزارها و از سه نوع پرسشنامه و سه نوع چک لیست مصاحبه (به تفکیک برای دانش آموز، معلم و مدیر) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ابزارهای مقایسه ای طرح سایتز "پودمان یک 2 و پودمان دو 3"، روش های آمار توصیفی و روش تفسیری (با توجه به پیشینه پژوهشی و تألیفی) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد: استفاده از فاوا سبب توسعۀ یادگیری مشارکتی دانش آموزان می شود و آن ها را به کاوش در اطلاعات موجود در لوحهای فشردۀ آموزشی، اینترانت شبکه رشد دانش آموزی و شبکه مدرسه دانشگاه صنعتی شریف، شبکه اینترنت و ترجمه متون انگلیسی مربوط به دروس رسمی آن ها ترغیب می کند و از طریق تهیۀ گزارش مطالعات خود در زمینه هایی مانند: جدول تناوبی عناصر، خورشید و کهکشان، فیزیک اتمی، نیروگاه، الکترونیک، لیزر، نفت و ... به دانش افزایی و توسعه و تعمیق محتوای آموزشی می پردازد. در ضمن فعالیت های نوآورانه ای انجام می دهند (مانند: تبیین و تدوین گزارش تحقیق، طراحی تارنما 4 و قرار دادن گزارش تحقیق خود در آن، ترجمه و تایپ مطالب مرتبط با دروس رسمی) که با فعالیت های سایر دانش آموزان در کلاس هایی که فرایند یاددهی- یادگیری آن ها به روش سنتی انجام می گیرد، کاملاً متفاوت است. یافته های این تحقیق نشان دادند که معلمان توانستند با تغییر در روش تدریس خود، برای دانش آموزان فرصت تعامل فراهم کنند.}, keywords_fa = {فاوا,نوآوری های آموزشی,یادگیری مشارکتی,روش های یاددهی,یادگیری}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78755.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78755_e21993ef8cc5380e3306121639bac963.pdf} } @article { author = {Sheykhzadeh, Mostafa and Mehrmohammadi, Mahmood}, title = {Designing an educational software of mathematics for elementary school students from the point of view of constructivism and its effectiveness}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {3}, number = {3}, pages = {32-48}, year = {2004}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This investigation studies the view of constructivism computer-based education. The purpose of this study was to produce mathematics educational software based on constructivism and studies its effectiveness with two randomly chosen groups of subjects one control group and other experimental The population under study consists of 34 students for experimental group and 36 for control group including girl students from Uremia primary schools in the academic year 1383-1384. Students were matched in two groups. In experimental group educational software was used and in control group ordinary education was used. The instruments for this study were a pre- and post-tests for academic achievement and a checklist for observation of teaching in class. The analysis of u test shows there were significant relationships between constructivism software and grouping activities (z= 3/256, p<0/01) and between constructivism software and answer of students to high levels of cognitive domain (z=2/518, p<0/05) in experimental group in comparison to control group. The results of t test showed that learning by constructivism software increased motivation (t=3/318, p<0/01) also problem solving and problem posing for students (t=2/124, p< 0/01). The difference between experimental and control groups in academic post-tests was also significant (t=3/316, p<0/01). Therefore, the null hypothesis is rejected meaning that constructivism computer-based education in comparison with ordinary instruction has a significant effect on student’s achievement.}, keywords = {constructivism,Educational software,problem solving,Mathematical software for elementary schools}, title_fa = {نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثربخشی آن}, abstract_fa = {این مقاله دربارۀ دیدگاه آموزش به کمک رایانه از دیدگاه سازنده گرایی است. هدف مقاله تولید نرم افزار آموزش ریاضی بر اساس دیدگاه سازنده گرایی است و میزان اثربخشی نرم افزار را به شیوۀ نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه در دوره ابتدایی مورد بررسی قرار داده است.  جامعۀ آماری تحقیق شامل دانش آموزان استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 1384-1383 است. نمونه آماری شامل دو کلاس چهارم دخترانه از مدارس ابتدایی شهر ارومیه است. حجم نمونه برای گروه آزمایش برابر با 34 و برای گروه گواه برابر با 36 دانش آموز است. دانش آموزان در هر دو گروه همسان شده اند. در گروه آزمایش از آموزش نرم افزاری و در گروه گواه از آموزش معمول کلاسی استفاده شده است. از پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و از چک لیست مشاهده برای اندازه گیری میزان پیشرفت فرآیند تدریس استفاده شده است. نتایج تحلیل آزمون u نشان می دهد که میان آموزش نرم افزار سازنده گرایی و انجام دادن فعالیت های گروهی (z=3/256, p<0/01) و همچنین میان آموزش نرم افزار سازنده گرایی و میزان پاسخ دانش آموزان به سؤالات مراحل بالای حیطه شناختی (z=2/518, p<0/05) تفاوت معنادار (در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه) وجود دارد. نتایج آزمون t مشخص کرد که آموزش از طریق نرم افزار سازنده گرایی باعث افزایش انگیزه (t=3/318, p<0/01) و مهارت حل و طرح مسئله (t=2/124, p<0/01) در فراگیران نسبت به روش تدریس غیررایانه ای می شود. همچنین پس آزمون در گروه آزمایش و گروه گواه نشان می دهد که مقدار t مشاهده شده (3/136) در گروه آزمایش بیشتر از مقدار بحرانی جدول (2/66) در سطح آلفای 1% است. بنابراین فرضیه صفر رد شده و به مفهوم تأثیر آموزش های رایانه ای بر ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، نسبت به آموزش های معمول مدارس که از آموزش های غیر رایانه ای استفاده می کنند، دارد.}, keywords_fa = {سازنده گرایی,نرم افزار,فعالیت های بیانگر,حل مسئله,نرم افزار ریاضی ابتدایی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78756.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78756_ac347f59818ac0407cbcab83790efef5.pdf} } @article { author = {Oreizi Samani, HamidReza and Kavoosian, Javad and Kadivar, Parvin}, title = {Validation of the Utrecht Mathematical Competency Scale (UMCS) for pre & primary school students}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {3}, number = {3}, pages = {49-65}, year = {2004}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of current research was to validate the Utrecht Mathematical Competency Scale (UMCS) to assess the developmental level of early Mathematical competence in children of ages 4/5 to 7/5 years. Concurrent validity was confirmed with two different embedded figures task. Participants were 720 children divided into six age groups. Applying the principal component analysis showed that a one – factor solution gives the best interpretation of the data. Using a two way analysis of variance showed that the age of students (but not gender) was statistically significant concerning their developmental level. The results of this study support the research findings obtained by many other researchers in this field.}, keywords = {Utrecht Test,Mathematical competency,Cognitive abilities,Cognitive style,Field dependence}, title_fa = {پایایی سنجی و اعتباریابی مقیاس شایستگی ریاضی کودکان اوترخت در دانش آموزان دختر و پسر پیش دبستانی و دبستانی شهر اصفهان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی مقیاس شایستگی ریاضیات اوترخت برای کودکان است تا از طریق آن سطوح رشدی کودکان 4/5 تا 7/5 ساله برای شایستگی ریاضی بررسی شود. برای اعتباریابی همزمان، از دو تکلیف شکل های نهفته استفاده شد. آزمودنی ها 720 دانش آموز در شش گروه سنی بودند. تحلیل مؤلفه های اصلی نشان داد که راه حل یک عاملی بهترین تفسیر برای داده ها را فراهم می سازد. تحلیل واریانس دوطرفه نشان می دهد که سن (اما نه جنسیت) از نظر آماری معنادار است. این یافته هماهنگ با پژوهش های دیگر در این زمینه است.}, keywords_fa = {آزمون اوترخت,شایستگی ریاضی,توانایی های شناختی ریاضی,سبک شناختی,استقلال از زمینه}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78757.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78757_4d3005760e94ec4bbd69395a7a2e2273.pdf} } @article { author = {Fani, Hojjatollah}, title = {Educational implications and criticism of Lyotard postmodern point of view and critique of them}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {3}, number = {3}, pages = {66-87}, year = {2004}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the contemporary world, postmodernism Principles, foundations, and doctrines, particularly Lyotards point of view, are becoming widely familiar so they have led to new issues in different realms like politics, art, literature, and specially education. Emersion these new issues make their study necessary. The major objective of this study was to explain philosophical foundation (ontological, epistemological and axiological) of Lyotards postmodern point of view and it’s educational implication including educational goals, curriculum, teaching–learning methods, and educational research method. Lyotard postmodern viewpoint in education explains the crisis of the modernism and modern education. Modernism as a social and philosophical thought, with main characteristics as humanism, liberalism, nationalism, rationalism, secularism, etc…, had expansive effects on education in all aspects. Modern education emphasis lay on education of socialized, urban and expert man and emphasis on empirical and technical sciences and sensory empirical and rational method as best teaching learning method. Lyotard and other postmodern thinkers claim that modernism and modern education with mentioned characteristics lead to serious problems, because it ignores the other main aspects of human beings, and other group’s cultures, values and religions. Postmodern education lacks constant and universal bases but it is local and temporary. It relies on discourse, pluralism, difference, otherness, cultural studies, anti authoritarianism and criticism. Postmodernism reveals the dangers of absolutism and dominances of majority’s view, meta-narrative, meta-discourses and meta-languages and emphases on the importance of other’s, minority’s and local view. Lyotard is mostly silent in relation to what should be done in educational decisions and this leads new dangers like relativism and shaking the ground of norms and socialization, which is very important for education anyway.}, keywords = {Lyotard,postmodernism,Meta-narrative,Otherness,difference}, title_fa = {دلالت های تربیتی دیدگاه پست مدرنیستی لیوتار و نقد آن}, abstract_fa = {در دنیای معاصر، آموزه های پست مدرنیسم به ویژه از دیدگاه لیوتار، کم کم به دیدگاه آشنایی تبدیل می شود، به طوری که در حوزه های گوناگون سیاست، هنر، ادبیات و به ویژه تعلیم و تربیت به شکل گیری مسائل جدیدی دامن می زند که ضرورت شناخت آن ها، مستلزم اجرای پژوهش است. این پژوهش با عنوان «دلالت های تربیتی دیدگاه پست مدرنیستی لیوتار و نقد آن» انجام شده و هدف اصلی آن شرح مبانی فلسفی (هستی شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی) دیدگاه لیوتار و استنباط دلالت های تربیتی آن شامل اهداف آموزشی، برنامۀ درسی و شیوه های یاددهی ـ یادگیری و بیان کنندۀ بحران مدرنیسم و تعلیم و تربیت مدرن است. مدرنیسم در حکم اندیشه ای اجتماعی و فلسفی، با صفاتی نظیر انسان گرایی، آزادیخواهی، ناسیونالیسم، عقل گرایی، دین گریزی و مانند آن، تأثیری گسترده بر تعلیم و تربیت در ابعاد گوناگون آن داشته است. هدف تعلیم و تربیت مدرن تربیت شهروند متمدن، متخصص و آزاد است. تعلیم و تربیت مدرن، علوم تجربی و فنی را بهترین محتوای برنامه درسی تلقی می کند و حس گرایی، تجربه گری و عقلانیت را به عنوان بهترین شیوۀ شناخت و روش های مبتنی بر آن را بهترین شیوۀ آموزش و یادگیری می داند. لیوتار و دیگر متفکران پست مدرن، مدعی اند که مدرنیسم، با چنین ویژگی هایی، مشکلاتی جدی به دنبال دارد، زیرا دیگر جنبه های وجود بشر و نیز فرهنگ ها، ارزش ها و عقاید دینی گروه های دیگر را نادیده می گیرد.  تعلیم و تربیت پست مدرن، مبانی جهانی و ثابتی ندارد، بلکه محلی و موقتی است. بنابراین بر گفتگو، تکثرگرایی، تفاوت، دگربودگی، بررسی های فرهنگی و ضد استبدادی و انتقاد تأکید دارد. پست مدرنیسم خطرات مطلق گرایی و سلطۀ دیدگاه های اکثریت حاکم، فراروایت ها، فراگفتمان ها و فرازبان ها را آشکار و بر اهمیت دیگر دیدگاه های اقلیتی و محلی تأکید می کند. لیوتار عمدتاً در مورد تصمیمات آموزشی، سکوت می کند که این خود خطرات جدیدی در پی دارد، که از جمله می توان به نسبیت باوری افراطی و متزلزل ساختن مبانی هنجاری و جامعه پذیری اشاره کرد.}, keywords_fa = {لیوتار,پست مدرنیسم,فراروایت,دیگربودگی,تفاوت}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78758.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78758_0a23e6001195ed2d19a4e75b6cbbde70.pdf} } @article { author = {Lotfabadi, Hossein and Nowroozi, Vahideh}, title = {Investigating the status of Iranian high-school & pre-university students attitude toward globalization and its effect on their value system and their religious and national identity}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {3}, number = {3}, pages = {88-119}, year = {2004}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The plan and process of globalization has becoming a word-wide basic human challenge during the past two decades and influenced the identity and value systems of all people, especially the adolescents and young people. The studies and viewpoints of west countries human scientists in this field may not be considered as global science because the theoretical and assessment basis of their researches do not taking non-western values and cultures into account. On this basis, the authors have conducted a nation-wide research to see how the plan and process of globalization have influenced the value system and the religious and national identity of high-school and pre-university students by investigating three different (active, passive, and oppositional) attitudes of  Iranian high-school students to globalization matters. To achieve this goal, after theory-making in related issues, seven scales for assessing the students attitudes toward globalization, religious identity, national identity, value system, psychological status, child-rearing style of their family, and school performance on globalization have been constructed, validated, and conducted on a random sample of 4292 high-school and pre-university boys and girls school students of 18 large, middle, and small cities of selected six provinces in the center, north, south, west, and east of Iran. The study has been focused on finding answers to five main and six other research questions to find out what is the proper active and reasonable reaction of Iranian high-school and pre-university students to the plan and process of globalization and how the education system may help them in this matter.}, keywords = {globalization,Value System,Religious identity,National Identity,Active attitude toward globalization,High-school students,Globalization and schools}, title_fa = {بررسی چگونگی نگرش دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی ایران به جهانی شدن و تأثیر آن بر ارزش ها و هویت دینی و ملی آنان}, abstract_fa = {یکی از چالش های اساسی بشری در دو دهۀ اخیر، مسئلۀ جهانی شدن و جهانی سازی است که بر هویت و نظام ارزشی مردم، به ویژه نوجوانان و جوانان، تأثیری عمیق گذاشته است. در این مورد دانشمندان غربی مطالعات فراوانی کرده اند اما، به دلیل یک جانبه نگری نظریه های زیربنایی و فرهنگ بسته بودن ابزارهای پژوهشی آن ها، نمی توان نتایج تحقیقات آنان را بدون توجه به مطالعات ملی در سایر فرهنگ ها، از جمله در فرهنگ ایرانی، پذیرفت و به کاربست. بر اساس این، در پژوهش مورد بحث ما، علاوه بر نظریه پردازی در مقولۀ جهانی شدن و نظام ارزشی و هویت دینی و ملی، مقیاس های پژوهشی جدید (شامل ابزارهای سنجش نگرش به جهانی شدن، هویت دینی و ملی، نظام ارزشی، وضعیت روان شناختی، چگونگی فرزندپروری در خانواده، و سنجش برنامه ها و عملکردهای مدارس در موضوع جهانی شدن) طراحی و تدوین و روایی یابی و اجرا شده است تا بتوانیم به سؤالات تحقیق پاسخ دهیم. در این تحقیق، که از نوع پیمایشی و تحلیل های همبستگی و علی- مقایسه ای است، با بررسی یک نمونۀ ۴۲۹۲ نفری از دانش آموزان پسر و دختر دبیرستانی و پیش دانشگاهی در شش استان مرکز، شمال، جنوب، شرق و غرب کشور، پنج هدف اساسی را در مورد سه نوع نگرش منفعل، مخالف، و فعال به پدیدۀ جهانی شدن در میان دانش آموزان نوجوان و تأثیر هر نگرش را بر هویت دینی و ملی آنان، با طرح پنج سؤال اصلی و شش سؤال فرعی، دنبال کرده ایم تا برای شناخت راه و روش های واکنش مناسب (واکنش فعال و معقول) در مقابل پدیدۀ جهانی شدن، زمینه سازی های لازم را فراهم آوریم.}, keywords_fa = {جهانی شدن,جهانی سازی,نظام ارزشی,هویت دینی,هویت ملی,نگرش سنجی,نگرش به جهانی سازی,نوجوانان دانش آموز ایرانی,دبیرستان ها,دورۀ پیش دانشگاهی,برنامه ها و عملکرد مدارس در مورد جهانی شدن}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78759.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78759_9f0e0cc71f2bb0361ece10c26da864d9.pdf} } @article { author = {MaanaviPoor, Davood and Pasha Sharifi, Hassan}, title = {Construction and standardization of belief scale for high school students}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {3}, number = {3}, pages = {120-137}, year = {2004}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this research, after reviewing the theories of belief and faith development and principles of Islamic religion, the Belief Development Scale was constructed on the basis of Glock and Stark model. The content validity of the 60 items of the scale was assessed by a group of experts ,75 percent of whom approved the face and content validity of 53 items. the 53 items  scale of belief development were then administered on a random  sample group of high school students and alpha coefficient was computed. After discarding 18 items which did not correlate significantly to total scale score, alpha coefficient was found to be 0.91. To assess the construct validity of the scale, factor analysis (principle component) was carried out. After varimax rotation, 5 factors were emerged that account for 64 percent of the total variance of the scale. The 5 factors are: religion affect, faith and beliefs, knowledge of religion, religion influence and religion rituals.}, keywords = {Test construction,standardization,Scales,Assessment,Belief development}, title_fa = {ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش رشد اعتقادی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرتهران (SBD)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش رشد اعتقادی انجام شده است. ابتدا مبانی نظری و تئوری رشد اعتقادی بر مبنای نظریه های گوناگون و اصول و فروع دین اسلام تدوین شد. پس از آن بر اساس آن ها گویه هایی برای سنجش رشد اعتقادی تهیه شد. روایی محتوایی گویه ها، با نظرخواهی از متخصصان مورد بررسی قرار گرفت و گویه هایی که مورد توافق و تائید بیش از 75% آنان بود، به عنوان گویه های مناسب انتخاب شدند. پرسشنامه تهیه شده، در مرحله اول، روی نمونۀ 200 نفری از دانش آموزان اجرا شد. پس از گردآوری داده ها، ضریب اعتبار آزمون 0/82 محاسبه شد، با توجه به همبستگی هر سؤال با کل آزمون، تعداد 18 سؤال که همبستگی کمتر از 0/2 با کل آزمون داشتند، حذف و مجدداً ضریب اعتبار آزمون محاسبه شد که میزان آن 0/91 بود. تحلیل عاملی سؤالات رشد اعتقادی بیانگر این بود که بیش از 64 درصد واریانس نمرات رشد اعتقادی، با مقیاس ساخته شده، تبیین می شود. پس از چرخش عوامل، همبستگی میان هر سؤال با هر عامل در بهترین حالت مشخص گردید، که بر اساس آن پنج عامل نام گذاری شدند. برای هنجاریابی، پرسشنامه روی 600 دانش آموز اجرا و جداول نورم به تفکیک جنسیت تهیه شد. در نهایت می توان از این پرسشنامه برای اندازه گیری رشد اعتقادی دانش آموزان برای انجام دادن پژوهش های گوناگون استفاده کرد.}, keywords_fa = {ساخت,هنجاریابی,مقیاس,سنجش,رشد اعتقادی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78760.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78760_070bf3a031513b1311d44fa9e464c805.pdf} }