@article { author = {Lotfabadi, Hossein}, title = {Teaching national and global citizenship along with stabilizing the students identity and value system}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {5}, number = {3}, pages = {11-44}, year = {2006}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article consists of three main and inter-related subjects: First, the explanation of the fundamental concepts of globalization, globalizing, having global views and nationalism, national identity, value-system, citizenship, life skills, and their relationship with each other. Second, providing the author’s research findings concerning the adolescent and youth students’ status, their attitudes toward different aspects of social and civil life, value-system, globalization, globalizing, as well  as reviewing the important psycho-cognitive characteristics, which prevent citizenship development. Third, The description of the meaning, rights, and responsibilities of citizenship in the local, national, and global levels as well as the necessity and the how-to for teaching philosophy to school students and the correct  way of thinking and decision making in the field of citizenship. The fundamental thesis offered in this article is that the Iranian education system should prepare the adolescents and youths for living in the current century of globalization if it wants to stabilize and develop the adolescents’ and youths’ national identity and the value-system and citizenship skills. For this purpose, the education system view on school curriculum and class activities in the public education system should change. Besides teaching ordinary lessons, the education system should concentrate on educational programs concerning national identity, human, religious, and national value-system as well as trainings skills on citizenship and individual, social, economical, scientific, and cultural life. Teaching of local, national, and global citizenship to students is an important part of these programs. The results of studies offered in this article show that considerable groups of Iranian adolescents and youths have fundamental weaknesses in social and civic identity and are caught up with anti-social attitudes, wrongdoing, and rebellious mentality. In such circumstances it is urgent that the rights and responsibilities in the local, national, and global levels in various aspects of citizenship be taught in education programs to the students. Furthermore, the students are in need of teachings concerning how to think correctly as well as how to make wise decisions and accept responsibility. The method for these teachings is also discussed in this article.}, keywords = {citizenship teaching,National Identity,value-system,globalization,globalizing,having global views and live nationally,rights and responsibility,teaching philosophy to school students,right thinking,Problem-solving,life skills}, title_fa = {آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانش آموزان}, abstract_fa = {این مقاله بر سه موضوع اصلی و مرتبط با یکدیگر تأکید دارد: اول، توضیح مفاهیم اساسی جهانی شدن، جهانی سازی، جهانی نگری و ملیت گرایی، هویت ملی، نظام ارزشی، شهروندی و مهارت های زندگی و ارتباط آن ها با یکدیگر؛ دوم، ارائۀ یافته های پژوهشی نگارنده در بارۀ وضعیت نوجوانان و جوانان دانش آموز ایران، نگرش آنان به جوانب گوناگون زندگی اجتماعی و مدنی، نظام ارزشی، جهانی شدن و جهانی سازی و بررسی ویژگی های مهم روان شناختی که مانع از رشد شهروندی است؛ سوم، توضیح معنا و حقوق و مسئولیت های شهروندی در سطوح محلی و ملی و جهانی، ضرورت و چگونگی آموزش فلسفه و روش تفکر درست به دانش آموزان برای تصمیم گیری اندیشمندانه در مقولۀ شهروندی. نظریۀ بنیانی ارائه شده در این مقاله آن است که: «آموزش و پرورش ایران اگر بخواهد هویت ملی و نظام ارزشی و مهارت های شهروندی کودکان و نوجوانان را تحکیم و اعتلا بخشد، باید آنان را برای زندگی در عصر جهانی شدن در قرن حاضر آماده کند.» برای این منظور، نگرش آموزش و پرورش به برنامه های درسی و فعالیت های کلاس و مدرسه در آموزش عمومی باید تغییر یابد و افزون بر آموزش های درسی، تحکیم هویت و نظام ارزشی انسانی و دینی و ملی، آموزش شهروندی و مهارت های زندگی فردی و اجتماعی و اقتصادی و علمی و فرهنگی را محور برنامه های آموزشی و تربیتی قرار دهد. آموزش شهروندی محلی و ملی و جهانی به دانش آموزان، بخشی مهم از این برنامه هاست. مطالعات ارائه شده در این مقاله نشان می دهد که گروه های قابل توجهی از نوجوانان و جوانان دانش آموز ایرانی دچار ضعف های اساسی در هویت اجتماعی و مدنی و گرفتار نگرش های ضداجتماعی و خلافکاری و روحیۀ سرکشی هستند. در چنین وضعیتی، آموزش حقوق و مسئولیت های محلی و ملی و جهانی در جوانب گوناگون شهروندی در برنامه های درسی و فعالیت های کلاس و مدرسه و آموزش رفتار مبتنی بر تفکر درست، مسئولیت پذیری، و تصمیم گیری اندیشمندانه ضرورت دارد. چگونگی این آموزش ها نیز، در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.}, keywords_fa = {آموزش شهروندی,هویت ملی,نظام ارزشی,جهانی شدن,جهانی سازی,جهانی نگری و ملیت گرایی,حقوق و مسئولیت,آموزش فلسفه به دانش آموزان,تفکر درست,حل مسئله,مهارت های زندگی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78801.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78801_205b66dbe20f14b6e6e4d8fb07d09a53.pdf} } @article { author = {Aghazadeh, Ahmad}, title = {The principles and rules governing the process of citizenship: investigating the characteristics and changes happened in citizenship education in Japan}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {5}, number = {3}, pages = {45-66}, year = {2006}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article includes three parts. In the first part an attempt has been made to describe the different views of social and educational scientist about basic definitions and major characteristics in process of citizenship education. In addition and in this part a brief discussion is presented about how citizenship education is related to the political, social, economic and religious aspiration of any society. The second section uses an analytical and comparative approach to development of citizenship education in Japan, in order to familiarize the readers with the past present situation of citizenship education in this country. In the final part and based on the experience of the author as well as the application of a question, some practical recommendation have been made in order to use for our reform and development of citizenship educational activities in the decades ahead. The question used was: How can we learn anything of practical value and knowledge from the study of a foreign educational system? }, keywords = {Citizenship,citizenship education,Comparative Approach,Japan}, title_fa = {اصول و قواعد حاکم بر فرایند تربیت شهروندی و بررسی سیر تحولات و ویژگی های این گونه آموزش ها در کشور ژاپن}, abstract_fa = {در این مقاله نخست به تحلیل مفهوم شهروندی و ابعاد گوناگون آن از دیدگاه برخی از اندیشمندان و صاحب نظران تعلیم و تربیت می پردازیم. سپس با دید تطبیقی به چگونگی فرایند تربیت شهروندی و سیر تحولات آن در یکی از ممالک صاحب تجربه که به گواه تاریخ تحولات جهانی آموزش و پرورش، بیش از هر کشور دیگر جهان در این خصوص اقدامات اصلاح طلبانه به عمل آورده است، یعنی کشور ژاپن، خواهیم پرداخت. گفتنی است که بررسی فرایند تربیت شهروندی در کشور ژاپن، که در بخش دوم این مقاله به طور مفصل بدان اشاره خواهد شد، بر دو هدف استوار است. نخست این که خواننده را در جریان شکل گیری تربیت شهروندان و عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، که در طول تاریخ پرفراز و نشیب کشور ژاپن بر آن تأثیر گذاشته است، خواهیم گذاشت. دوم آن که دریابیم دیگران در راه ساختن و قوام بخشی نظام آموزش شهروندی خود چه اقداماتی به عمل آورده اند و امروزه چه تدابیری را در جهت حل و فصل مسائل و مشکلات ناشی از این گونه آموزش ها در پیش گرفته اند، زیرا به اعتقاد نگارنده بینشی که از این طریق حاصل می شود این امکان را برای ما فراهم خواهد کرد که با ژرف اندیشی و گام های سنجیده نسبت به اصلاحات برنامه های مربوط به تربیت شهروندی کشورمان اقدام کنیم. در بخش پایانی این مقاله کوشیده ایم با تحلیل نتایج حاصل از این مطالعه و تبیین اجمالی وضع کنونی آموزش شهروندی در کشورمان، پیشنهادهایی را برای بهره گیری از اندیشه های نو در استقرار یک نظام کارآمد تربیت شهروند ارائه کنیم.}, keywords_fa = {شهروندی,تربیت شهروندی,آموزش و پرورش تطبیقی,ژاپن}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78802.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78802_cce11cad503158ed21b0bc2c14eda0a4.pdf} } @article { author = {Ashtiani, Malihe and FathiVājargāh, Kourosh and YamaniDuziSorkhabi, Mohammad}, title = {Including values of citizenship into the elementary schools curriculum}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {5}, number = {3}, pages = {67-92}, year = {2006}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the last few decades teaching values of citizenship has become an international mental concern and has formed a new view in education. An interest in teaching values of citizenship in commensurate with the culture and beliefs specific to each society has been established due to the need of training responsible and knowledgeable persons and also because of a continuous increase in communication, emergence of different cultures, and presentation of a variety of citizenship patterns, which in case of not being relevant  to the national culture, they will damage the concept and act of responsible and active citizenship. In this scenario, finding an identity and coexistence on an international scale is sometimes difficult for the adolescent.         The aim of the present study is to identify the system of values of citizenship, which is to be incorporated into the curriculum by considering the culture of this country and training and teaching at the elementary level.       The type of this research study is applied and in terms of methodology is a survey research. Since the participants should all be experts, the population under study consists of experts who are conversant with the issues of training, education, and curriculum design. Thirty one subjects were chosen from the population through simple random selection procedures.      In order to collect the needed data, questionnaires were designed and then validated by experts.      The findings indicate that based on the students’ age and grade, the values can be suggested and confirmed and then assigned to seven main categories to be taught at elementary schools. The categories are: personal identity, cultural identity, norms, religious identity, international identity, democracy, and participation.     Incorporating these values into appropriate teaching methodologies for different levels, different age groups, and the intended values are identified in this study. }, keywords = {Citizenship,Values of Citizenship,Curriculum,Teaching Methodologies}, title_fa = {لحاظ کردن ارزش های شهروندی در برنامه درسی برای تدریس در دوره دبستان}, abstract_fa = {یکی از دغدغه های مفهومی و ذهنی بین المللی جدید در عرصه آموزش و پرورش طی چند سال اخیر مسئله آموزش ارزش های شهروندی است. اساساً اشتیاق برای آموزش ارزش های شهروندی متناسب با فرهنگ و اعتقادات خاص هر جامعه، علاوه بر نیاز به تربیت افراد آگاه و مسئول، به دلیل ارتباط های روزافزون، گسترش فرهنگ های مختلف و ارائه الگوهای متعدد شهروندی به وجود آمده است آموزش ارزش های شهروندی در صورت عدم تناسب با فرهنگ خودی و ملی به مفهوم و عمل شهروندی صدمه زده و گاه هویت یابی و همزیستی جوانان را با مشکل مواجه می سازد. هدف این پژوهش شناخت نظام ارزش های شهروندی برای لحاظ کردن در برنامه های درسی با توجه به موازین دینی در ایران، متناسب با فرهنگ کشور و آموزش و تدریس در دوره دبستان است. ماهیت پژوهش کاربردی و در بعد کمی و توصیفی از نوع پیمایشی است. به دلیل لزوم متخصص بودن پاسخگویان، جامعه آماری شامل متخصصان امر تعلیم و تربیت و برنامه ریزی -که احاطه کامل به موضوع داشتند- می باشد از بین پاسخگویان تعداد 31 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای سنجش به صورت پرسشنامه برای تدوین و سپس با نظرخواهی از متخصصین اعتباریابی شده است. تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده حاکی از آن است که: ارزش های ارائه شده برای نظرخواهی -که در هفت مقوله یا متغیر اساسی مطرح شده بود -به صورت منسجم برای آموزش در دوره دبستان با توجه به سن و پایه تحصیلی توصیه و تأیید می شود. لحاظ کردن ارزش ها در پایه مختلف و روش های مناسب تدریس نیز متناسب با سن و ارزش مورد نظر مشخص شدند.}, keywords_fa = {شهروندی,ارزش های شهروندی,برنامه درسی,روش های تدریس}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78803.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78803_838b539d97ce3dc3295dafbcef695d02.pdf} } @article { author = {FathiVājargāh, Kourosh and Chookadeh, Sakineh}, title = {Identifying the hidden curriculum threats to citizenship education: The case of secondary school education according to the female teachers viewpoints}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {5}, number = {3}, pages = {93-132}, year = {2006}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Citizenship is one of the most important matters in the area of social studies. It disseminates the principles of democracy in the society. Citizenship education has a particular importance. It plays an essential role for organizing a society and strengthening democratic foundations. Citizenship education is also considered an interaction between school and society. The concept of citizenship has been mooted by high schools in different shapes from the early last century. Therefore we can say, an important task of each society is to educate knowledgeable and responsible citizens who participate in the affairs of their society. Undoubtedly, the schools have a very important role in this area and the curricula should be planned in order to help the students get to this aim. The curricula should also identify factors which prevent from getting to this aim and removing them. This is because, the curricula (hidden curriculum) can contain factors that obstruct the citizenship education aims. Based on the above ideas, this paper tries to identify these hidden curriculum factors and suggest solutions for its reformation. In this direction, it has been used from different researches in the area of citizenship and citizenship education. The results indicate that hidden curriculum factors that are dangerous for citizenship education are consisted in order: social atmosphere, organizational structure, and interaction between teacher and student. At the end, solutions have been suggested for reformation. }, keywords = {Citizenship,citizenship education,Hidden Curriculum Plan}, title_fa = {شناسایی آسیب های تر بیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن}, abstract_fa = {یکی از مباحث مهم در حیطة مطالعات اجتماعی، مفهوم شهروندی است. این مفهوم در صدد اشاعة اصول اساسی دموکراسی در بین افراد جامعه است. از این منظر، مسائل تربیت شهروندی از اهمیت خاصی برخوردار است، به طوری که اغلب این مسائل نقش حیاتی را در فرایند تشکیل یک ملت و تحکیم پایه های دموکراسی بازی می کند و سبب می شوند بین نظام مدرسه و محیط اجتماعی – سیاسی کنش متقابل بوجود آید. نظام آموزش متوسطه از ابتدای قرن بیستم توجه خاصی به مفهوم شهروندی داشته است، چنان چه که از مهم ترین اهداف نظام تعلیم و تربیت، پرورش شهروندانی آگاه به حقوق و وظایف خود و همچنین متعهد در قبال جامعه باشد. بدون تردید مدارس در این عرصه نقش مهمی را دارا هستند و برنامه های درسی به گونه ای باید طراحی شوند که از یک سو دانش آموزان را درجهت رسیدن به چنین هدفی یاری دهند و از سوی دیگرعواملی را که مانع رسیدن به چنین هدفی می گردند شناسایی کرده و در جهت رفع آن ها بکوشند، چراکه برنامه های درسی (برنامه درسی پنهان) مدارس می توانند با ایجاد موانع برسر راه تربیت شهروندی حامل خطراتی باشند. مقاله حاضر از طریق بررسی ها و مطالعات میدانی در تلاش است تا ضمن شناسایی این آسیب ها، راهکارهایی را برای بهبود آن ها پیشنهاد نماید. در این راستا از طیف وسیعی از مطالعات انجام شده در حیطه شهروندی و تربیت شهروندی مدد گرفته شده است. این مطالعات برای جامعه ایرانی بومی سازی شده است و سرانجام آسیب های خطرآفرین در قلمرو برنامه های درسی مدارس (برنامه درسی پنهان) برای تربیت شهروندی شناسایی نموده که عبارت اند از جو اجتماعی با میانگین 3/27 و انحراف استاندارد 0/65، ساختار سازمانی با میانگین 3/47 و انحراف استاندارد 0/77، تعامل میان معلم و دانش آموز با میانگین3/57 و انحراف استاندارد 0/68. مقیاس میانگین ها با طیف سه درجه ای آسیب قوی، آسیب متوسط و آسیب ضعیف بیانگرآن است که سطح آسیب زایی مؤلفه جو اجتماعی در سطح قوی و سطح آسیب زایی دو مؤلفه دیگر در سطح متوسط می باشد. در پایان این نوشتار راهکارهایی برای مقابله و بهبود وضعیت تربیت شهروندی ارائه می دهد.}, keywords_fa = {شهروندی,تربیت شهروندی,برنامه درسی پنهان}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78804.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78804_cccba13c54f2c243d835cabd9b6e0a89.pdf} } @article { author = {Asgarian, Mostafa}, title = {Place of ethnic cultures in educating citizens}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {5}, number = {3}, pages = {133-162}, year = {2006}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present article is to probe into the general concept of culture, ethnic and public cultures, place of cultures in official education programs for the purpose of social conformity and manifestation of the educated person as a citizen. This article is prepared with regards to the general meaning of culture, ethnic and popular cultures, and the cultures place in official education programs that are for the purpose of social compatibility and the trained person’s reflection as a citizen. This article has analyzed culture and its various kinds by considering the importance of the subject, especially the role of culture in the “becoming” of the child and the teenager. As well, the article has investigated the relationship between culture and individual socialization and the ethnic cultures role for the purpose of citizen’s education through education curriculum. In the process of analysis, it has presented a number of indicators for culture, national identity and citizenship to make a considerable change in the academic curriculum. It is a fact that all the domestic tribes and Iranians live in the same country with the same laws and regulations within a united government system to form a nation. Since equality of all units of a nation has been stipulated in the constitution, this article aims at presenting a number of offers for the purpose of planning and regulation of curriculum in the official education system on the basis of theoretical principles so that in can pave the way for understanding and recognition of the learner and their readiness for citizenship. This would cause to understand the ethnical culture of the learner as well as other ethnics.}, keywords = {culture,Ethnic Culture,citizen,Citizenship}, title_fa = {جایگاه فرهنگ های قومی در تربیت شهروند}, abstract_fa = {مقالة حاضر با توجه به مفهوم کلی فرهنگ، فرهنگ های قومی و مردمی، جایگاه فرهنگ ها در برنامه های آموزش و پرورش رسمی در جهت سازگاری اجتماعی و تجلی فرد آموزش دیده به عنوان یک شهروند، تنظیم شده است. این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، به ویژه نقش فرهنگ در «شدن» کودک و نوجوان، فرهنگ و اقسام آن را تحلیل کرده و رابطة فرهنگ با اجتماع پذیری فرد و نقش فرهنگ های قومی را به منظور تربیت شهروند از طریق برنامه درسی بررسی کرده است. هم چنین در فرایند بررسی، شاخص هایی را برای فرهنگ، هویت ملی و شهروندی به دلیل تحول در برنامه ریزی درسی ارائه داده است. از طرفی، با توجه به وجود اقوام در کشور که همه از تبار ایرانی هستند و تحت لوای یک قانون در یک حکومت به نام ملت زندگی می کنند و با علم به این که برابری حقوق آحاد ملت در قانون اساسی مندرج است؛ لذا در مقاله سعی شده است که مبتنی بر مبانی نظری، برای برنامه ریزی و تنظیم برنامه های درسی در آموزش وپرورش رسمی، به جهت همراه ساختن راه فهمیدن و چگونه تمیزدادن یادگیرنده و آمادگی او برای شهروندی، که ریشه در تفهیم فرهنگ قومی او و سایر اقوام دارد، پیشنهادهایی ارائه شود.}, keywords_fa = {فرهنگ,فرهنگ قومی,شهروند,شهروندی,برنامۀ درسی,قومیت های ایرانی,تربیت شهروند}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78805.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78805_24fc6ecaf1278dbe5ae19bc2110f252d.pdf} } @article { author = {Vaziri, Mozhdeh and Jahani, Sheida}, title = {Required citizenship skills for students in the earth-quaked city of Bam}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {5}, number = {3}, pages = {163-182}, year = {2006}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the most important and challenging tasks of an educational system is delivering "citizenship education". Even though this mission is of great concern to most countries, in Iran it has neither received enough attention, nor has a problem based approach taken place to educate the citizens to confront problems at the time of crisis. This paper is focused on Bam earthquakes young survivals who suffered greatly in the aftermath of disaster due to their lack of the necessary life skills to confront and cope with crisis. The aim of this project was identifying the necessary life skills needed for children after the earthquake. Thus, in addition to reviewing the existing literature on citizenship education, and crisis management, attempts made to identify and prioritize the basic life skills for that group of children.}, keywords = {earthquakes,crisis management,citizenship education,life skills}, title_fa = {مهارت های شهروندی مورد نیاز دانش آموزان دبستان های شهرستان زلزله زده بم}, abstract_fa = {تربیت شهروندی یکی از مهم ترین و چالش زاترین وظایف نظام های آموزشی محسوب می شود، به نحوی که در بسیاری از کشورهای جهان، این فعالیت بخش عظیمی از دغدغه های مسئولان آموزشی را تشکیل می دهد، اما آن چه که در این زمینه در ایران شایان توجه است از یک سو توجه ناکافی به مسائل آموزش شهروندی و از سوی دیگر فقدان نگرش و رویکرد مسئله ـ محور برای تربیت شهروندی در شرایط بحران است. مقاله حاضر با تمرکزی ویژه بر روی کودکان زلزله زده بم و مصائبی که بر آنان به واسطه فقدان مهارت های ضروری برای مقابله با حوادث بحرانی رفته است تنظیم شده که خود برخاسته از پژوهشی ویژه برای شناسایی مهارت های موردنیاز آنان پس از فاجعه زلزله بم است.}, keywords_fa = {زلزله,بحران,آموزش شهروندی,مهارت های مقابله با بحران}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78806.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78806_a6c9459eacf3675ed54db1a45b48a19f.pdf} } @article { author = {Gha’edi, Yahya}, title = {Future citizen education}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {5}, number = {3}, pages = {183-211}, year = {2006}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The subject of “Future” has changed in to a serious area for research and study¸ especially from the last decade of the 20th century up till now. Besides numerous issues which would be considered in the field of “future researches”, the topics of “future education”¸ “future citizen”, and “characteristics of the future citizen” are of great importance, because, with whatever approach we look at future¸ it would be formed by citizens. This article illustrates these concepts. Certain issues have been investigated with regard to the point that the future citizen, his characteristics, and his method of education are affected by more general processes. These include “future”¸ “its processes”¸ “preconditions”¸ “goals”¸ “tendencies”¸ “visualizations”¸ “advancements”¸ “problems” and “the whole responses to the future options”. Then the relationship between citizenship¸ education, and citizenship concept has been explained. Many previous researches in this area have been considered in order to investigate different attitudes about citizenship and characteristics of the future citizen. These investigations indicate that educating the future citizen is impacted by three phenomena; globalization¸ democratic processes and information technology (IT) Therefore it can be said that the future citizen should have at least three characteristics: global, democratic and sensitive to IT.}, keywords = {educational citizenship,future citizen,global citizen,democratic citizen,IT,future citizen education,Citizenship}, title_fa = {تربیت شهروند آینده}, abstract_fa = {آینده، به موضوعی جدی برای مطالعه و پژوهش، بویژه از دهه آخر قرن بیستم به بعد، تبدیل شده است. در کنار مسائل متعددی که در آینده پژوهشی مورد بررسی قرار می گیرد، تربیت آینده، شهروند آینده و خصوصیات شهروند آینده، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چه، تصور می شود، آینده را با هر رویکردی که بنگریم، توسط شهروندان رقم زده می شود. این مقاله به روشن سازی این مفاهیم پرداخته است. نظر به اینکه شهروند آینده، خصوصیات وی و نحوه پرورش آن از روندهای عمومی تری اثر می پذیرد. در بادی امر، آینده، روندهای آن، پیش فرض ها، اهداف، گرایش ها، تصویرپردازی های آینده، پیشرفت ها و مشکلات آینده و مجموعه اقدامات در برابر گزینه های آینده مورد بررسی قرار گرفته است. سپس بستگی شهروندی و تربیت و مفهوم شهروندی توضیح داده شده است. به منظور احصاء دیدگاه های مختلف درباره شهروندی و خصوصیات شهروند آینده مجموعه پژوهش های انجام شده مدنظر قرار گرفته است. مجموعه بررسی ها نشان می دهد تربیت شهروند آینده از سه پدیده جهانی شدن، روندهای دموکراتیک و فناوری اطلاعات متأثر است، به همین لحاظ می توان گفت شهروند آینده باید حداقل دارای سه خصوصیت جهانی، دموکراتیک و فناوری باشد.}, keywords_fa = {تربیت شهروندی,شهروند آینده,تربیت آینده,شهروند جهانی,شهروند دموکراتیک,فناوری اطلاعات,تربیت شهروند آینده}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78807.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78807_4adc7f1fc8ef779538425081977d230c.pdf} }