@article { author = {اصفا, آرزو}, title = {Investigating the Philosophical Attitudes Regarding the Relationship Between Information Technology and Education}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {6}, number = {1}, pages = {9-30}, year = {2007}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Information Technology, as the latest technological product with regard to vast presence in various domains of human life – such as education – and like other aspects and events of education needs to be reflected upon through philosophy or rationality. In this essay various philosophical views on information technology and education will be reviewed with regard to their similarities and differences in theoretical foundations. These views have been divided to three and have been reviewed. Then, their weaknesses and advantages & strengths have been summed up together. After that, their implications for educational policies have been presented. Modernism as the first attitude, looks at Information Technology as an instrument for human thought and because of its eager and ideal view toward technology has been called "Romantic” in this article. Critical attitude with this regard is in contrary with modernism and holds that value neutrality in this view brings up a lot of problems. Critical view names modernism as tragic because of its destructive and negative results. The third attitude, post modernism, rolls up traditional lands and goes beyond steady structures and divisions like subject and object, sexuality, social layer and race and for attaining this aim uses methods like interpretation. So this attitude has been renamed "Transformational”.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی دیدگاه های فلسفی دربارۀ نسبت فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت}, abstract_fa = {فناوری اطلاعات همچون آخرین دستاورد فناورانه، با توجه به حضور گسترده در تعلیم و تربیت همانند سایر جنبه ها و رویدادهای تعلیم و تربیت، نیازمند پرسش خردمندانه یا فلسفی است. در این پژوهش دیدگاه های گوناگون فلسفی دربارۀ فناوری اطلاعات در حوزه تعلیم و تربیت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و با توجه به شباهت ها و تفاوت هایی که در مبانی نظری این دیدگاه ها وجود دارد، به سه گروه تقسیم شده اند. دیدگاه نخست یعنی مدرنیزم، فناوری اطلاعات را وسیلۀ فکر آدمی می داند که به سبب نگاه مشتاقانه و آرمانی به فناوری، در این مقاله به این دیدگاه لقب نگاه "رؤیایی" داده شده است. دیدگاه انتقادی در تقابل با دیدگاه مدرنیزم و با نظر به مشکلات ناشی از بی طرفی ارزشی این دیدگاه در به کارگیری فناوری اطلاعات شکل گرفته است. دیدگاه مذکور به بررسی و تحلیل پیامدهای منفی و مخرب فناوری اطلاعات می پردازد و معتقد است که نگاه مدرنیزم به فناوری اطلاعات نادرست و تأسف بار است. از این رو به آن لقب نگاه " تراژیک" داده شده است. دیدگاه پست مدرنیزم با درنوردیدن مرزهای سنتی، فراسوی ساختارهای ثابت و تقسیم بندی هایی چون سوژه و ابژه، جنسیت، طبقه اجتماعی و نژاد می رود و برای این منظور از شیوه هایی چون تفسیر مدد می گیرد. به همین دلیل در این مقاله به آن لقب نگاه "دگرگونی" داده شده است. به نظر می رسد دیدگاه ها در روندی تکاملی شکل گرفته اند، اما حتی نگاه "دگرگونی" نیز به تنهایی راهگشا نیست؛ از این رو در با هم نگری و در پیش گرفتن الگوی چرخه ای مرکب به دیدگاه ها (به جای الگوی خطی تکاملی) استلزاماتی برای سیاستگذاری و طراحی فناوری اطلاعات در آموزش پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78815.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78815_f517485665db8a23016eb4185ed81f82.pdf} } @article { author = {Emam-Jome Kashan, Tayyebe and Mollaeenezhad, Azam}, title = {A comparative investigation for ICT integration in some countries in order to present a model for Iran}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {6}, number = {1}, pages = {31-72}, year = {2007}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This is a comparative study of Information & Communication Technology Integration method in education in countries such as Finland, England, South Africa, and Singapore in order to present a suitable pattern for Iran. The reason for selecting these countries is that they have completely integrated ICT in their education system.  This descriptive survey research is of comparative type. The scholar has answered the research questions by referring to the documents related to ICT integration with instructional program in countries being studied by searching pertinent Internet sites such as those of UNESCO, Dissertation, Proquest, Ministry of Education Sites in countries of study, and by referring to the documents related to Irans instructional program in this field according to the George. Z. Beredys study method. The statistical population of this research was the curriculum with the ITC integration approach in the world countries, and the statistical sample was the curriculum integrated with ICT in the selected countries. The result of this research shows that in countries being studied, the instructional programs emphasize the procedure of ICT integration. Based on this, specific goals and executive program are considered. Noting the studies, the researcher has considered the experiences of successful countries in order to design a pattern of ICT integration in instruction program in the General Education system in Iran. The researcher has proposed the perspective of ICT integration in this system. She has then codified values and principles ruling the interaction program with ICT integration method and its strategies. She has then presented a sample instructional program with this method in the science lecture for elementary-school & middle-school education. }, keywords = {Curriculum,information and communication technology,Information Literacy,integration approach}, title_fa = {بررسی تطبیقی تلفیق فاوا در برنامه درسی چند کشور جهان و ارائه الگویی برای ایران}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه، بررسی تطبیقی چگونگی تلفیق فاوا در برنامه درسی آموزش و پرورش کشورهای فنلاند، انگلستان، استرالیا، کره جنوبی و سنگاپور به منظور ارائه الگوی مناسب برای ایران است. دلیل انتخاب کشورهای مورد مطالعه، تلفیق کامل فاوا در برنامه درسی آن ها می باشد. این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع تطبیقی است و محقق با مراجعه به اسناد و مدارک مربوط به برنامه درسی تلفیق شده با فاوا درکشورهای مورد مطالعه از طریق جستجو در سایت های اینترنتی مرتبط مانند یونسکو، دیزرتیشن، پروکوئست، سایت های وزارت آموزش و پرورش کشورهای مورد مطالعه و مراجعه به اسناد و مدارک مربوط به برنامه درسی  ایران در زمینه توسعه کاربرد فاوا بر اساس روش مطالعه تطبیقی جرج بردی به سوالهای تحقیق پاسخ داده است.جامعه آماری این مطالعه، برنامه درسی با رویکرد تلفیق فاوا در کشورهای جهان و نمونه آماری، برنامه درسی تلفیق شده با فاوا درکشورهای منتخب است. نتایج تحقیق نشان می دهد که درچشم اندازکشورهای مورد مطالعه رویکرد تلفیق فاوا در برنامه درسی مورد تاکید قرار گرفته و بر اساس آن اهداف و برنامه های اجرایی خاصی در نظر گرفته شده است. با توجه به این مطالعات، محقق برای طراحی الگوی تلفیق فاوا در برنامه درسی دورة آموزش عمومی آموزش و پرورش ایران، تجربیات کشورهای موفق را مورد ملاحظه قرار داده و چشم انداز تلفیق فاوا در برنامه درسی ایران را پیشنهاد کرده است. سپس به تدوین ارزش ها و اصول حاکم بر برنامه درسی با رویکرد تلفیق فاوا و استراتژی های آن پرداخته و یک نمونه برنامه درسی  با این رویکرد را در درس علوم برای دوره ابتدایی و راهنمایی ارائه کرده است.}, keywords_fa = {برنامه درسی,فناوری اطلاعات و ارتباطات,سواد اطلاعاتی,رویکرد تلفیق}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78816.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78816_ee398b59540d277a0a90f2446fc49936.pdf} } @article { author = {Talebzadeh, Mohsen and Hosseini, Seyyed-Ali}, title = {Distance Education as a New Approach to Education in Iran: An investigation on the effectiveness of distance education centers and their curriculum at high school level in the academic year 2005-2006 across the country}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {6}, number = {1}, pages = {73-92}, year = {2007}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to investigate the effectiveness of distance education activities as one of the new educational methods and approaches in the country, which are implemented and directed by the institute of Distance Education of the Ministry of Education. The effectiveness of education activities of this method is based the approvals of the institute for reaching distance education goals. These goals include enhancing flexibility in instructional methods, the impact of technology on the method of education offering, the degree of students self – reliance and self – study, and the aim of assessing implementation of guidelines. In order to do so, a survey questionnaire consisting of 35 questions were presented to a sample of 290 principals and tutors of distance education centers at the high school level across the country. The results of this descriptive study show that educational activities of this institute have reached the aims of distance education at an optimum level across the country. In addition to this, we have found interesting results which through the of principals and tutors viewpoints: overextension of distance educating centers, the preference of self – instructional materials over other kinds of learning materials. The overall result of this study shows that distance education activities are in accord with the aims, which are defined and confirmed by the institute and the ministry of education.}, keywords = {distance education,effectiveness of education centers,High-school curriculum}, title_fa = {آموزش از راه دور: رهیافتی نوین در آموزش و پرورش ایران بررسی اثر بخشی مراکز آموزش از راه دور و برنامه های آموزشی و درسی آن ها در مقطع متوسطه سال تحصیلی 85-84 کل کشور}, abstract_fa = {هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی فعالیت های آموزش از راه دور به منزلۀ یکی از شیوه های نوین و رویکرد جدید آموزشی در کشور است که مؤسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش آن را هدایت و اجرا می کند. اثربخشی فعالیت های آموزشی این شیوه براساس مصوبات مؤسسه دستیابی به اهداف آموزش از راه دور مانند دستیابی به هدف های توسعه انعطاف در روش های آموزشی، تأثیرگذاری فناوری بر نحوه ارائه آموزش ها، میزان خوداتکایی و خودآموزی دانش آموزان، اجرای آئین نامه ها و دستورالعمل های آموزشی و اجرایی و تعریف شده است. برای اجرای این پژوهش پرسشنامه ای شامل 35 سؤال در گروهی 290 نفری از مدیران و دبیران مقطع متوسطۀ مراکز آموزش از راه دور  سراسر کشور استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش توصیفی نشان می دهد که فعالیت های آموزشی این مؤسسه تا حد بسیار مطلوب، منجر به دستیابی اهداف آموزش از راه دور در کشور شده است. علاوه برآن در تجزیه و تحلیل پاسخ های هر سؤال نتایجی جالب از دیدگاه مدیران و دبیران به دست آمده است که از آن جمله می توان به عدم توسعه بی رویه مراکز مجری در کشور، اهمیت منابع و کتاب های خودآموز در مراکز نسبت به سایر منابع آموزشی متنوع، ضرورت و اهمیت نظارت بر فعالیت های مراکز مجری و . . . اشاره کرد. از یافته های تحقیق چنین برمی آید فعالیت های آموزش از راه دور با اهداف تعریف شده و مصوب مؤسسه و وزارت آموزش و پرورش مطابقت دارند. }, keywords_fa = {آموزش از راه دور,اثربخشی مراکز آموزشی,برنامۀ درسی دبیرستانی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78817.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78817_da54519e4fafddc4c32d6e909925b0fe.pdf} } @article { author = {Maleki, Hassan and Habibbi pour, Madjid}, title = {Developing Critical Thinking, the Main Goal of Education}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {6}, number = {1}, pages = {93-108}, year = {2007}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Great educators put emphasis on thinking and cultivating it as one of the main aims of education (Shariatmadary, 2003, p . 379; John Dewey (1916-1966); & Jonson, 2002, p. 102). Educational systems should provide conditions to cultivate childrens thinking. Instead of simply transferring information to them (Shabani, 2003). Thinking and more specifically critical thinking, however, do not cultivate by themselves. Rather it needs to be instructed and practiced (Powell and Older, 2000; Andolina 2001; Shabani, 2003). This article will take into account the nature and components of critical thinking and also ways to instruct and cultivate it in school children.  }, keywords = {thinking,critical thinking,Education}, title_fa = {پرورش تفکر انتقادی هدف اساسی تعلیم و تربیت}, abstract_fa = {متخصصان بزرگ تعلیم و تربیت با تأکید بر اهمیت تفکر، پرورش آن را یکی از هدف های اصلی تعلیم و تربیت می دانند. بر این اساس، نظام آموزشی باید، به جای انتقال صِرف اطلاعات به دانش آموزان، موقعیت های مناسب برای پرورش تفکر کودکان را فراهم آورد. تفکر، به ویژه تفکر انتقادی، خود به خود رشد نمی یابد بلکه ضروری است که به صورت نظری و عملی تدریس شود. این مقاله به بررسی ماهیت و مؤلفه های تفکر انتقادی و چگونگی تدریس و شکوفاسازی آن پرداخته است.}, keywords_fa = {تفکر,تفکر انتقادی,آموزش و پرورش}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78818.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78818_75f3d2ac1cd7d69e8e229bd9b5a46806.pdf} } @article { author = {Rabiei, Mohammad and Salehi, Rezvan}, title = {Comparison between training ratios and quality of education in the best private and governmental schools in the province of “Chaharmahal and Bakhtyari” in Iran}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {6}, number = {1}, pages = {109-140}, year = {2007}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present article has been comparison between training rates and quality of education in qualitative and quantitative ways in the best private and governmental schools in the province of “Chaharmahal and Bakhtyari”. In the quantitative part, educational ratios for all students in the primary schools, guidance schools, and high schools in a 6-year-period were accounted. It should be mentioned that the statistic society and the sample were equal. In the qualitative part, 8 guidance schools and high schools were purposefully selected. 76 students and 74 teachers participated in this study as available random sampling. The study questions focused on investigating on the students registration ratio, the ratio of passing one grade or having to repeat it, and the ratio of students who remain in school with the drop-outs in public and private schools.  To find a response to the hypotheses, this study, investigates the degree of teacher’s mental health, degree of student’s satisfaction and teacher characteristics in private and governmental schools. Instruments in the quantitative part were a 28 questions questionnaire about general mental health, Eyesings 21 questions test on evaluating the character, and the 24 question test on client’s satisfaction that have enough validity and reliability. In qualitative part also, 4 investigation-trained staff attended schools and observed situations and interviewed the individuals . Study findings are: 1. There isn’t significant difference between degree of teacher’s mental health of public schools and private schools. 2. Students who study in private schools are  more satisfied about quality of services than those of governmental schools . 3. There isn’t significant difference between teacher characteristics in private and governmental schools . 4. Grade-repetition rate in governmental schools in each sections (primary schools, guidance schools and high schools) is more than private schools. 5. examination passing ratio in private schools in 3 sections are more than governmental schools. 6. results obtained by interview and observation showed that quality of education environment and classes, activities by the parents and teachers association, as well as the holding of exams in governmental schools has been better than private schools; but quality of relationships between parents and school, quality of sport lessons and laboratories in private schools were better than governmental schools.}, keywords = {quality of education,Governmental schools,private schools}, title_fa = {مقایسه نرخ های آموزشی و کیفیت آموزش و پرورش نمونه های برتر مدارس دولتی و غیرانتفاعی استان چهار محال و بختیاری}, abstract_fa = {هدف از مقاله حاضر، مقایسه کیفیت آموزش و پرورش مدارس دولتی و غیرانتفاعی استان چهارمحال و بختیاری بوده است که در دو بخش کمی و کیفی صورت پذیرفته است. در بخش کمی، برای محاسبه نرخ های آموزشی، دانش آموزان مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در یک دوره 6 ساله مورد مطالعه قرار گرفتند که جامعه و نمونه برابر بودند. در بخش کیفی، 8 مدرسه راهنمایی و متوسطه به صورت هدف دار انتخاب شدند و 76 دانش آموز و 74 معلم به صورت نمونه گیری در دسترس، در این تحقیق شرکت کردند. پرسش های پژوهش به بررسی نرخ ثبت نام دانش آموزان، نرخ قبولی و مردودی، نرخ ماندگاری و ترک تحصیل دانش آموزان مدارس دولتی و غیرانتفاعی می پردازد. فرضیه های پژوهش به بررسی میزان سلامت روانی معلمان، میزان رضایت دانش آموزان و ویژگیهای معلمان مدارس دولتی و مدارس غیرانتفاعی اختصاص یافته است. ابزار پژوهش در بخش کمی، پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی روان، آزمون 21 سوالی ارزیابی شخصیت آیزینگ و آزمون 24 سوالی رضایت مراجع است که از روایی و پایایی مناسب برخوردارند. در بخش کیفی چهار پژوهشگر آموزش دیده ضمن حضور، در مدارس و مشاهدۀ وضعیت، با افراد مصاحبه کردند. یافته های پژوهش عبارت اند از: 1. میان میزان سلامت روانی معلمان مدارس دولتی و غیرانتفاعی تفاوت معنادار وجود ندارد. 2. دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی از کیفیت خدمات ارائه شده در این مدارس راضی تر از دانش آموزان مدارس دولتی هستند. 3. میان ویژگیهای فردی معلمان مدارس دولتی و غیرانتفاعی تفاوت معنادار وجود ندارد. 4. نرخ ثبت نام در مدارس دولتی در هر سه مقطع بیشتر از مدارس غیرانتفاعی می باشد. 5. نرخ قبولی و نرخ ماندگاری در مدارس غیرانتفاعی در هر سه مقطع بیشتر از مدارس دولتی است. 6. نتایج حاصل از مشاهده و مصاحبه نشان داده که کیفیت فضای آموزشی و کلاس ها، برنامۀ صبحگاهی، فعالیت های انجمن اولیا و مربیان و برگزاری امتحانات در مدارس دولتی بهتر از مدارس غیرانتفاعی بوده است، اما کیفیت رابطۀ اولیا با مدرسه، کیفیت درس ورزش و آزمایشگاه ها در مدارس غیرانتفاعی از مدارس دولتی بهتر است.}, keywords_fa = {کیفیت آموزش و پرورش,مدارس دولتی,مدارس غیرانتفاعی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78819.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78819_d0ca13e704cf9edc4ae2c6c6f467f240.pdf} } @article { author = {Amini, Zorar-Mohammad}, title = {Investigating the relationship between metacognition beliefs with mental health and academic achievement in male students of the city of Oshnaviyeh}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {6}, number = {1}, pages = {141-154}, year = {2007}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper examines the relationship between metacognition beliefs and mental health and academic achievement in male high-school students of the city of Oshnaviyeh in the 2006-2007 school year. Among these, 210 students selected through cluster sampling. The instruments for this study were Goldberg & Hillier Metacognition Scale, and Cartwright, Hutton & Wells Mental Health Scale. For measuring academic achievement, the researcher applied the students average scores during the academic terms. Results indicated that there is a significant relationship between metacognition and mental health. (p <0/01).     }, keywords = {metacognition,mental health,academic achievement}, title_fa = {بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر شهرستان اشنویه}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی رابطۀ باورهای فراشناختی با سلامت روانی  و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطۀ شهر اشنویه (1588N = )  در سال تحصیلی 86-85  بوده است که از میان آنان 210 نفر به  روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند (210 = n). برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های - پرسشنامه فراشناخت (کارت رایت- هاتن و ولز، 1997)، مقیاس سلامت عمومی GHQ (گلد برگ و هیلیر، 1981) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک طرفه، استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که فراشناخت با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد (0/01>P.) همچنین میان نمرات سلامت روانی دانش آموزانی که در سطوح مختلف فراشناخت قرار داشتند، تفاوت وجود دارد.}, keywords_fa = {فراشناخت,سلا مت روانی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78820.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78820_fad2e35e11077dc9e90413fcf9933e03.pdf} }