@article { author = {Sāhebyār, Hāfez and Mesrābādi, Javād}, title = {The effectiveness of flipped learning on educational indicators: A meta-analysis study}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {20}, number = {3}, pages = {7-30}, year = {2021}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {10.22034/jei.2021.221800.1398}, abstract = {Flipped learning has become the focus of many researchers today. The numerous and contradictory studies in this area emphasize the need for a meta-analysis. The present meta-analysis has been conducted with the aim of combining the conducted research on the impact of flipped learning on learners' educational indicators compared to traditional learning. The research population included the nationwide studies conducted in the years between 1393 and 1398 and the foreign research between 2014 and 2019 consisting of the articles and full-text dissertations in the databases and libraries of the Universities or research centers. Based on the input and output criteria and sensitivity analysis, 46 effect sizes were extracted from 23 studies. The combined size of the flipped learning effect was calculated 0.99, with the stochastic effects model. The results showed that the summary effect size is affected by gender, type of course and different outcome variables. Also, the results of the meta-regression showed that the effect size is a function of the subjects' age and flipped learning is more effective at an early age (primary school level). Given the findings of meta-analysis and the theoretical and empirical support, it could be suggested to use this method in the educational system.}, keywords = {Flipped Learning,Educational Indicators,Meta-analysis,effect size}, title_fa = {اثربخشی یادگیری معکوس بر شاخص‌های تربیتی: مطالعة فراتحلیل}, abstract_fa = {یادگیری معکوس امروزه مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته‏ است. وجود پژوهش‌‏های متعدد و متناقض در این حوزه لزوم انجام پژوهشی فراتحلیل را ضروری می‏‌نماید. پژوهش پیشِ رو به روش فراتحلیل و با هدف ترکیب پژوهش‌‏های انجام‌‏شده درزمینۀ تأثیر یادگیری معکوس در شاخص‌‏های تربیتی فراگیران، در مقایسه با یادگیری سنتی، انجام شده ‏است. جامعۀ آماری پژوهش شامل مطالعاتی است که در سال‏‌های 1393 تا 1398 در ایران و 2014 تا 2019 در خارج از ایران صورت گرفته و به‌‏صورت مقاله و پایان‏نامه‌‏های تمام‌‏متن در پایگاه‏‌های اطلاعاتی و کتابخانه‏‌های دانشگاه‌‏ها یا مراکز پژوهشی در دسترس است. بر اساس ملاک‌‏های ورود و خروج و تحلیل حساسیت، 46 اندازۀ اثر از 23 پژوهش استخراج شده است. اندازۀ ترکیبی تأثیر یادگیری معکوس با مدل اثرات تصادفی 99/0 محاسبه شده است. نتایج پژوهش نشان می‌‏دهد که اندازۀ اثر خلاصه از جنسیت، نوع درس و انواع متغیرهای پیامد تأثیر می‌‏پذیرد. نتایج فرارگرسیون نیز نشان می‏‌دهد که اندازۀ اثر تابع سن آزمودنی‌‏ها است و یادگیری معکوس در سنین کم (دورۀ ابتدایی) مؤثرتر است. با لحاظ یافته‏‌های این فراتحلیل و پشتوانۀ نظری و تجربی این حوزه توصیه می‌‏شود از این روش در نظام آموزشی استفاده شود.}, keywords_fa = {یادگیری معکوس,شاخص‌های تربیتی,فراتحلیل,اندازة اثر}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_134677.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_134677_bc1b728769ea49ff9d946f06c343e66f.pdf} }