@article { author = {Kabiri, Masoud and Bakhshalizādeh, Shahrnāz}, title = {Assessment of mathematics learning quality among Tehran sixth-grade students}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {20}, number = {4}, pages = {131-148}, year = {2021}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {10.22034/jei.2021.250213.1645}, abstract = {Monitoring the quality of educational system to ensure the quality of students' learning is one of the main responsibilities of educational systems and it has been considered as one of the indicators of the quality of education. In this regard, assessing students' learning in mathematics - as one of the key subjects - has significant importance. In this study, to assess the quality of students’ mathematics learning in the final grade of primary school, a sample of 9720 sixth grade students in Tehran City was selected using stratified two-stage cluster sampling method. 264 math questions were distributed among students using matrix sampling. The results showed that the mean score of the sixth-grade students was 463, which is lower than the mean of the scale (500). Also, females outperformed the males. The comparison of different types of schools showed that public school students had performed weaker than students in the other types of schools, however, the difference in the students’ performance among the other types of schools was not significant. In addition, there was a significant difference between the mean of students’ performance in different educational districts: the best performance was seen in the districts 3, 2, 5 and 6 and the weakest performance was seen in the districts 19, 15 and 18. The observed differences were even noticed between the public schools and the schools with board of trustees too.}, keywords = {Mathematics Achievement,BARAKAAT Study,Math Education,Primary School Level}, title_fa = {سنجش کیفیت یادگیری ریاضیات در دانش‌آموزان پایة ششم شهر تهران}, abstract_fa = {مشاهدۀ کیفیت خدمات آموزشی برای حصول اطمینان از کیفیت یادگیری دانش‌آموزان از وظایف عمدۀ نظام‌های آموزشی به‌شمار می‌رود تا جایی که یکی از شاخص‌های کیفیت آموزش‌وپرورشدر نظر گرفته شده است. سنجش یادگیری دانش‌آموزان در درس ریاضی، که یکی از دروس اصلی است، نیز اهمیت بسیاری دارد. در این مطالعه برای سنجش کیفیت یادگیری درس ریاضیدر پایۀ آخر دورۀ ابتدایی، تعداد 9720 نفر از دانش‌آموزان پایۀ ششم شهر تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ایِ خوشه‌ایِ دومرحله‌ای انتخاب شدند. تعداد 2۶۴ سؤال ریاضی با استفاده از نمونه‌گیری ماتریسی میان دانش‌آموزان توزیع شد. نتایج نشان داد که میانگین عملکرد دانش‌آموزان در پایۀ ششم برابر با ۴۶۳ بود که پایین‌تر از میانگین مقیاس (۵۰۰) است. همچنین دختراندر مقایسه با پسران عملکرد بهتری را در ریاضی نشان دادند. مقایسۀ عملکرد انواع مدارس نیز نشان داد که دانش‌آموزانِ مدارس دولتی عملکرد پایین‌تری از سایر مدارس داشتند، اما تفاوت در میان دانش‌آموزانِ انواع دیگر مدارس معنادار نبود. علاوه‌براین، تفاوت قابل‌توجهی میان میانگین مناطق آموزشی وجود داشت به‌طوری‌که بهترین عملکرد در مناطق 3، 2, ۵ و ۶ و ضعیف‌ترین عملکرد در مناطق 19، 1۵ و 18 دیده شد. تفاوت‌های ملاحظه‌شده حتی در مقایسۀ میان مدارس دولتی و هیئت‌امنایی نیز حفظ شد. }, keywords_fa = {پیشرفت تحصیلی در ریاضی,مطالعۀ برکات,آموزش ریاضی,دورۀ ابتدایی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_142338.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_142338_a16048d91a42483a7e88e697a724198a.pdf} }