@article { author = {Ahmadi, Fātemezahrā and Mahdavi Hezāve, Mansoure}, title = {A new look at education reforms based on rhizomatic and quantum thinking}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {21}, number = {3}, pages = {101-122}, year = {2022}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {10.22034/jei.2022.307098.2120}, abstract = {The global epidemic of Covid-19 has faced the education system with unprecedented challenges and opportunities. A prominent feature of this pandemic is the creation of unpredictable, uncertain conditions and lack of certainty in all the phenomena of the universe,which many experts believe that it promises a new life or better order in all aspects of life, including education. Achieving this new life or higher order depends on reflection, reform and even transformation of the education system. This requires a new rearrangement and rethinking of philosophical foundations. The present study was conducted to study the rhizomatic thinking of Deleuze and the quantum thinking of Zohar in order to identify their educational implications for the five dimensions of Eisner's educational reforms using conceptual and inferential analysis. Considering the focus of both philosophical approaches on uncertainty and accepting the differences and constant changes, and based on the research findings, the original questions could be dealt with through rhizomatic and quantum thinking and some solutions could be provided to adapt to the continuous changes in the field of education. In this study, some considerable educational implications in various dimensions of objectives, structure, curriculum, pedagogy and evaluation (assessment) were deduced through analyzing the important elements of these two philosophical approaches.}, keywords = {Rhizomatic Thinking,Quantum Thinking,Education reform,COVID-19}, title_fa = {نگاهی نو به اصلاحات در آموزش‌وپرورش با تکیه بر تفکر ریزومی و تفکر کوانتومی}, abstract_fa = {همه‌گیری جهانی کُویدـ19 نظام آموزش‌وپرورش را با دشواری‌ها و فرصت‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو کرده است. ویژگی برجستۀ این همه‌گیری ایجاد شرایط پیش‌بینی‌ناپذیر، نامتعین و نبود قطعیت در تمام پدیده‌های جهان هستی است که به باور بسیاری از صاحب‌نظران نویدبخش ﺣﯿﺎت ﺟﺪﯾﺪ ﯾﺎ ﻧﻈﻢ ﺑﺮﺗﺮ در همۀ ابعاد زندگی ازجمله آموزش‌وپرورش است. دست‌یافتن به این حیات جدید یا نظم برتر در گرو تأمل، اصلاح و حتی تحول نظام آموزش‌وپرورش است. این امر بازآرایی و بازاندیشی تازه‌ای از مبانی فلسفی را طلب می‌کند. براین‌اساس، پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ دو رویکرد و شیوۀ تفکر ریزوماتیک دلوز و کوانتومی زوهر به‌منظور شناسایی دلالت‌های تربیتی آن‌ها برای ابعاد پنج‌گانۀ اصلاحات تربیتی آیزنر و با روش تحلیل مفهومی و استنتاجی انجام شد. با توجه به تمرکز هر دو رویکرد فلسفی بر نامتعینی و پذیرش تفاوت‌ها و دگرگونی‌های مداوم و بر اساس یافته‌های پژوهش، ازطریق اندیشه‌های ریزوماتیک و کوانتومی می‌توان به طرح پرسش‌های اصیل پرداخت و راهکارهایی برای سازگاری با تغییرات مداوم در حوزۀ آموزش‌وپرورش ارائه داد. در این مطالعه، با تحلیل عناصر مهم این دو رویکردِ فلسفی، دلالت‌های تربیتی قابل‌تأملی در ابعاد گوناگون هدف، ساختار، برنامۀ درسی، شیوه‌های آموزش و ارزشیابی (سنجش) استنتاج شد. }, keywords_fa = {تفکر ریزوماتیک,تفکر کوانتومی,اصلاحات آموزش‌وپرورش,کُویدـ19}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_157866.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_157866_2e4726229a8552e90636948938b69a48.pdf} }