@article { author = {سرکارآرانی, محمدرضا}, title = {}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {1}, number = {1}, pages = {67-88}, year = {2002}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اصلاحات برنامهٔ درسی ملی ژاپن با تأکید بر رویکرد تلفیقی}, abstract_fa = {هدف این مقاله، مطالعه و بررسی فرایند اصلاح برنامه های درسی ژاپن بر اساس پژوهش های ملی، بین المللی و تطبیقی سال های 1993 تا 2000 میلادی و تجربه های اصلاحات آموزشی در دوره های گذشته است. پیشینه و ضرورت های اصلاح برنامه درسی ملی ژاپن، با استفاده از روش تحقیق مطالعه موردی و توصیفی بررسی شده و با تأکید بر رویکرد تلفیقی اصلاحات برنامه های درسی ملی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. نگارنده در این مقاله، ابتدا هدف های اصلاحات آموزشی و تغییر برنامه های درسی ژاپن را در دوره های گذشته بررسی کرده است و سپس، پژوهش های ملی را که اصلاح برنامه های آموزشی و درسی مبتنی بر آن ها بوده، مورد تجزیه وتحلیل قرار داده است. در ادامه، اصول، راهبردها و تغییرات برنامه های آموزشی و درسی با تأکید بر روش عملیاتی کردن رویکرد تلفیقی در برنامه های درسی و نحوه افزایش دروس اختیاری و کاهش محتوای آموزشی و ساعات دروس تبیین شده است. نهایتاً در پایان مقاله، ضمن بحث و نتیجه گیری باهدف بهر ه گیری مدیران، برنامه ریزان، سیاست گذاران و پژوهشگران بخش های مختلف آموزش وپرورش – به ویژه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی – نحوه استفاده از این تجربه در ایران بررسی شده و پیشنهادهای عملی در این زمینه ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {برنامهٔ درسی ملی ژاپن,رویکرد تلفیقی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78714.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_78714_e26e129832266e9b61bb182bb0edc711.pdf} }