@article { author = {Keshtkārān, Parināz and Movahed, Khosrow and Barzegar marvasti, Zahrā}, title = {Retrofitting school building envelope in order to enhance sustainable school architecture: Case study of Shiraz city}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {16}, number = {2}, pages = {7-24}, year = {2017}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Residential buildings consume 40% of the world’s annual energy consumption, where the efficient utilization of the energy is significantly affected by residents’ understanding of proper energy conservation techniques. Hence, raising the understanding of the society about the proper ways of energy consumption is necessary. This can be achieved by providing the relevant education in the school system to familiarize young students with proper ways of energy conservation; for example, by incorporating sustainable design schemes based on energy conservation at the school environment and buildings. This would facilitate observational learning among students besides conserving significant energy at school buildings. Among the various factors influential on the sustainability, in this paper, we focus on the climatic design. The aim of this article was two folds: First, to improve the energy efficiency of a school building in Shirāz through retrofitting the building envelops; and second, to justify the necessity of utilizing passive design in buildings. For this purpose, we performed quantitative simulations to assess the heat dissipation in a school building which we chose as the sample. The Ecotect software was used to develop a model. In this case study, the research population consisted of the listed schools designed by Fārs Province School Renovation Organization based on hot-arid climate plan. The research sample was a type 1926-2, six-classroom primary school in Shirāz which was chosen based on a non-stochastic sampling method. The effect of using heat insulators in the building’s envelopes on energy conservation efficiency was assessed. The results demonstrated that two times increase in the duration of the comfort zone can be achieved by retrofitting the building envelopes.}, keywords = {Sustainable Architecture,School,Energy,retrofitting,Envelopes,Insulation}, title_fa = {بهینه سازی جداره های ساختمان مدرسه در جهت دستیابی به معماری پایدار مدارس نمونه موردی شهر شیراز}, abstract_fa = {ازآنجاکه ساختمان ها 40 درصد مصرف سالانة انرژی جهان را به خود اختصاص می دهند، آموزش روش های صحیح مصرف انرژی به کاربران و ساکنان این ساختمان ها می تواند تأثیر زیادی در کاهش مصرف داشته باشد. جهت آموزش این روش ها از سنین پایین، مدارس بهترین محیط جهت آموزش و یادگیری است. چراکه مدارس پایدار به عنوان یکی از بخش های مهم جامعه، علاوه بر انتقال میزان اهمیت بحث پایداری توسط آموزش دیداری و تجربی، خود نیز با صرفه جویی در راه پیشرفت به سوی جامعه ای پایدار گام برمی دارند. با توجه به گستردگی مبحث پایداری، در این پژوهش صرفاً مبحث پایداری اقلیمی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. هدف این مقاله بهینه سازی جداره های ساختمان یک مدرسه در شیراز در جهت کاهش مصرف انرژی است و همچنین لزوم استفاده از سامانه های ایستا در طراحی هر مدرسه با توجه به اقلیم محل مدرسه در جهت استفاده بهینه از انرژی تابشی خورشید می باشد. روش تحقیق مقاله حاضر کمّی و انجام محاسبات با نرم افزار شبیه ساز می باشد، و به منظور مدل سازی از نرم افزار اکوتکت 2011 استفاده گردیده است. جامعه آماری این تحقیق مدارس ساخته شده توسط سازمان نوسازی مدارس استان فارس، بر اساس پلان تیپ اقلیم گرم و خشک، می باشد. در این راستا یک مدرسه 6 کلاسه ابتدایی تیپ 2- 1926 به روش نمونه گیری غیر احتمالی، هدفمند انتخاب شد و تأثیر استفاده از عایق حرارتی در جداره های ساختمان این مدرسه در بهینه سازی مصرف انرژی بررسی گردید. نتایج محاسبات نشان داد که پس از بهینه سازی جداره ها، مجموع فضاهای ساختمان مدرسه مدت زمانی حدود دو برابر بیشتر در محدوده آسایش قرار خواهند داشت.}, keywords_fa = {معماری پایدار,مدرسه,انرژی,عایق جداره ها,بهینه سازی}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79116.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_79116_febd320df31008492d35b64bfe084609.pdf} }