@article { author = {Mafakheri, Shiva and Shahvarani, Ahmad and Behzadi, Mohammad Hasan and Barhmand, Ali}, title = {Developing a structural model of the components influential on learning algebraic expressions at the new secondary school level using Attribute Hierarchy Method (AHM}, journal = {Journal of Educational Innovations}, volume = {18}, number = {2}, pages = {127-147}, year = {2019}, publisher = {Organization for Educational Research and Planning}, issn = {1735-1235}, eissn = {}, doi = {10.22034/jei.2019.92893}, abstract = {In the process of teaching and learning basic mathematics, topics related to the algebraic expressions are the basis of many of the key topics at school and advanced mathematics, and especially they are used in teaching the topics related to the functions and operators. Therefore, it is important to find the relationships among the effective components and their dimensions at the level of knowledge and skills of students, as a model for mathematics educators. This research seeks to provide a structural model for the topic of algebraic expressions at secondary school level, using a mathematical test tool and then through analyzing data through the software R, applying Cognitive Diagnostic Assessment (CDA) to analyze data and then extracting the results using the Attribute Hierarchy Method (AHM). The results were examined in three content areas of “recognition and detection”, “simplification” and “factorization and distribution”. The structural model, based on the analysis of the results, showed a convergent and linear pattern for the model of the relationship among the components. And this model became fixed with the model of measurement to find the dimensions, validity, reliability and fit of the model. }, keywords = {evaluation,Cognitive Diagnostic Assessment (CDA),the Algebraic Expressions,the Attribute Hierarchy Method (AHM) – Cognitive Components,Item}, title_fa = {ارائة مدل ساختاری مؤلفه های مؤثر در یادگیری عبار تهای جبری دورة جدید متوسطه، با استفاده از روش سلسله مراتبی ویژگی ها(AHM)}, abstract_fa = {در فرایند آموزش و یادگیری ریاضیات پایه، مباحث مرتبط با عبارت‌های جبری اساس بسیاری از مباحث اصلی و مهم در ریاضیات مدرسه‌ای و ریاضیات پیشرفته است و به‌خصوص در موضوع‌های مرتبط با تابع‌ها و عملگرها از آن استفاده می‌شود. ازاین‌رو، یافتن روابط و میزان ابعاد آن‌ها بین مؤلفه‌های مؤثر در سطح دانش و مهارت دانش‌آموزان به‌صورت الگو یا مدلی کاربردی، برای آموزشگران ریاضی حائز اهمیت است.این پژوهش، می‌کوشد برای موضوع عبارت‌های جبری در دورة متوسطه، با استفاده از ابزار آزمون ریاضی و سپس با تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار R، به‌کارگیری شیوه‌های «ارزیابی تشخیصی و شناختی» برای آنالیز داده‌ها و سپس استخراج نتایج از شیوه «سلسله‌مراتبی ویژگی‌ها» یک مدل ساختاری ارائه دهد. نتایج حاصل در آغاز با سه حیطة محتوایی «شناخت و تشخیص»، «ساده کردن» و «فاکتورگیری و پخش‌پذیری» بررسی شدند، مدل ساختاری، بنا بر آنالیز نتایج الگویی هم گرا و خطی را برای مدل ارتباطی میان مؤلفه‌ها نشان داد که با مدل اندازه‌گیری برای یافتن ابعاد، روایی، پایایی و برازش مدل تثبیت شد.}, keywords_fa = {ارزیابی,روش ارزیابی تشخیصی و شناختی,عبارت جبری,روش سلسله مراتبی ویژگی ها(AHM),آیتم}, url = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_92893.html}, eprint = {https://noavaryedu.oerp.ir/article_92893_b449087626ab39ab2c83c4c0f1663744.pdf} }