per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2013-03-21
12
1
7
22
78995
انتقال آموزه های دینی از طریق ارتباطات غیر کلامی در سیرۀ معصومین علیهم السلام
Transmission of religious teaching through non-verbal interactions in Imams’ tradition
حمید محمد قاسمی
ghasemi831@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری،
مهم ترین رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه هدی(ع) ابلاغ پیام الهی به بندگان خدا به رساترین روش بوده است و برای نیل به این هدف از تمام ابزارها و شیوه های کارآمد بهره جسته اند. یکی از شیوه های بدیع و تأثیر گذاری که آنان در ضمن گفتارها و بیانات شفاهی خود فراوان از آن استفاده کرده اند یاری جستن از زبان حرکات و اشارات و به کارگیری نماد ها و اشیا بوده است . محققان بر این باورند که در تفهیم و تفاهم و انتقال معانی ، استفاده از پیام های غیر کلامی در کنار گفتار و سخن می تواند نقشی مؤثر و جذاب ایفا کند به طوری که نفوذ و تأثیر بی بدیل این روش بر مخاطب انکار نا پذیر است . در این مقاله به نمونه های گوناگونی از روایات و سیرۀ معصومین(ع) اشاره شده است که در آن هامی توان شاهد خلاقیت های هنری آن پیشوایان بر حق در مجسم نمودن و به نمایش در آوردن حقایق دینی و معرفتی بود .
The most important responsibility of our holy Prophet and Imams (p.b.u.them) is to convey the God’s message in the most fluent way to the people. To achieve this goal, they used all possible and available instruments and methods. Some of the novel and most effective ones which were frequently used in their lectures and speeches were gestures, body language and also the available things and realia. Researchers believe that in order to convey a message, the use of non-verbal messages along with speech could play an effective role and its influence and impact on audience is undeniable. In this paper, some examples from the Imams’ tradition (p.b.u.them) were mentioned, in which we can witness some of their artistic creativities in embodying and displaying the religious facts.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78995_81e605a42805428c530021c054069207.pdf
معصوم
نمایش
ارتباط غیر کلامی
تجسم
پیام
Innocent
Display
Non -Verbal Interaction
Embodying
Message
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2013-03-21
12
1
23
44
78996
ارزشیابی برون داد برنامۀ آموزش قرآن پایۀ پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 89-1388
Assessment of the output of primary school fifth grade Koran
محمدحسن میرزامحمدی
1
عبداله افشار
afshar1404@gmail.com
2
سیدرسول شاهرضائی
3
محترم قبادی
4
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد
پژوهشگر و کارشناس ارشد دانشگاه شاهد،
استاد مدعو دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهشگر و کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی برون داد برنامه آموزش قرآن پایة پنجم ابتدایی در سال تحصیلی (89-1388) انجام شده است. داده های لازم شامل نمرات حاصل از آزمون های صحت و سرعت روخوانی درس آموزش قرآن کتاب درسی و قرآن کریم و نظرات دانش آموزان درخصوص میزان علاقة آن ها به قرآن می باشد. برای گردآوری داده ها از آزمون شفاهی پیشرفت تحصیلی، برای سنجش تواناییِ صحتِ روخوانی و سنجشِ سرعتِ روخوانی از کتاب آموزش قرآن کلاس پنجم دبستان و متن کامل قرآن کریم و نیز پرسش نامة سنجش نگرش و علاقه آن ها به قرآن استفاده شده است. داده های گردآوری شده، با استفاده از انواع روش های آمار توصیفی (شمارش پاسخ سؤالات، درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار، جدول و نمودار) و آمار استنباطی (آزمون های آنالیز واریانس یک سویه، تعقیبی، T و خی دو با توجه به نوع داده ها تجزیه و تحلیل شده است. به طور کلی، یافته های تحقیق نشان داده که دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی در حد متوسط قرآن را صحیح می خوانند که اگرچه این وضعیت قابل قبول است لکن مطلوب نیست و با توجه به ماهیت نظام تربیتی کشور لازم است در این زمینه برنامه ریزی های دقیق تری صورت گیرد. این وضعیت در مؤلفة سرعت مناسب نیست به طوری که نتایج تحقیق نشان می دهد سرعت خواندن قرآن در دانش آموزان پنجم ابتدایی پایین است. یکی دیگر از یافته های تحقیق این است که توانایی دانش آموزان در صحت قرائت آیات مصحف شریف نسبت به آیات کتاب درسی خود در پایة پنجم ابتدایی ضعیف تر بوده است. در این خصوص لازم است استفاده بیشتری از کتاب قرآن در کنار کتاب درسی در مدارس صورت گیرد. نکتة جالب این که اگرچه صحت و سرعت خواندن قرآن در دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی، چندان مطلوب نیست اما آنان به قرآن علاقه مند هستند. یافته های حاصل از پرسش نامة نگرش سنج نشان داد نگرش دانش آموزان براساس میزان موافقت آنان با گزینه های پرسش نامه، عموماً مثبت بوده است. بنابراین لازم است برنامه ریزان و دست اندرکاران برنامة درسی قرآن، از این فرصت مناسب نهایت بهره برداری را به عمل آورند و ضعف های موجود را برطرف کنند. یافتة عمدة دیگر این تحقیق آن است که دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی بهتر از پسران قرآن را قرائت می کنند. به طور کلی برونداد برنامة آموزش قرآن در پایة پنجم ابتدایی قابل قبول است اما مطلوب نیست. لازم است برنامه ریزان و دست اندرکاران امر، نسبت به این موضوع با حساسیت ویژه ای عمل نمایند. براساس یافته های تحقیق، در پایان مقاله پیشنهادهای کاربردی جهت بهبود توانمندی های دانش آموزان در صحت و سرعت خواندن قرآن ارائه شده است.
The aim of this research was evaluation of the output of primary school fifth grade Koran curriculum at the academic year of 1388-1389. The data included test scores on accuracy and speed of reading Koran and textbook of Koran education and also the viewpoints of students about their interest in the holy Koran. Data was collected using oral test of academic achievement and interest and attitude assessment questionnaire. The materials consisted of primary school fifth grade textbook of Koran education and the also the holy Koran. The data was analyzed using a variety of descriptive statistical methods (enumeration questions, percentage, frequency, mean, standard deviation, tables and graphs) and inferential statistics (one-way ANOVA, post hoc, and Chi-square test) depending on the type of data. In general, research has shown that primary school fifth grade students correctly read the Koran on average level. Although this result is acceptable, however it is not desirable. Given the nature of the education system, Koran education needs more careful planning. Also, the result showed that primary school fifth grade students could not read Koran with appropriate speed, as they read Koranic texts with rather low speed. Another finding of this study was that the accuracy of students’ ability in reading verses of the holy Koran was weaker than Koran education textbooks. So, it is necessary to use Koran more along with school textbooks. An interesting point is that although the accuracy and speed of Koran reading of primary school fifth grade students is not desirable, but they are interested in the Koran. Findings of attitude questionnaire showed that generally students’ attitudes have been positive. Therefore, Koran curriculum planners and practitioners should properly take advantage of this opportunity to take action to eliminate existing weaknesses. Another major finding of this study was that primary school fifth grade girls are better than boys in Koran reading. Overall, the outcome of primary school fifth grade Koran curriculum is acceptable, but not desirable. It is necessary for the planners and practitioners to act with sensitivity about this subject. Based on the research findings, some applied suggestions have been presented to improve students’ accuracy and speed in Koran reading.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78996_c19f3e25ae5ac50c69dc3fca80bd858b.pdf
ارزشیابی
برون داد
برنامه آموزش قرآن
پایه پنجم ابتدایی
Assessment
Output
Quran Curriculum
Primary School Fifth Grade
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2013-03-21
12
1
45
60
78997
دو زبانگی و رابطۀ آن با مهارت های تفکر انتقادی
Relationship between biligualism and critical thinking skills
یحیی معروفی
y.maroofi2007@gmail.com
1
اسماعیل محمدی نیا
2
استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان
کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور همدان
هدف اصلی این پژوهش مقایسة مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه بوده است. روش پژوهش علّی- مقایسه ای است و جامعة آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه دورة راهنمایی تحصیلی شهرکرمانشاه در سال تحصیلی89-88 تشکیل داده اند. نمونه ای به حجم 381 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و از پرسش نامة مهارت های تفکر انتقادی فرم ب کالیفرنیا به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی،آزمون t درگروه های مستقل، t هتلینگ و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که میانگین مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان مورد مطالعه93/6 از 34 و درسطح ضعیفی قرار دارد. بین میانگین تفکر انتقادی دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه تفاوت معنا داری وجود دارد و میانگین تفکر انتقادی دانش آموزان دوزبانه، هم در مهارت کلی تفکر انتقادی و هم در برخی خرده مهارت های تشکیل دهندة آن، بالاتر از دانش آموزان یک زبانه است. نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره حاکی از معناداری رگرسیون بوده و متغیرهای زبان و جنسیت دانش آموز به ترتیب بیشترین سهم را در تبیین متغیر ملاک داشته است. براساس یافته های این پژوهش می توان گفت که دو زبانگی نه فقط تهدید نیست، بلکه در صورت توجه مناسب و به موقع به زبان مادری، می تواند به تقویت دیگر مهارت های شناختی و از جمله مهارت های تفکر انتقادی منجر شود.
The main aim of this study was comparing critical thinking skills of bilingual students with monolingual ones. The research method was causal-comparative. The statistical population consisted of all guidance school bilingual and monolingual students of Kermanshah city. Using cluster random sampling method, about 381 students were selected as research sample. Research instrument was Californian Critical Thinking B Form Questionnaire. Data were analyzed Using descriptive statistic indexes and inferential statistic tests such as independent sample t-test and multiple regressions. Findings showed that critical thinking skills mean is low (6.93 of 34) and there were significant differences between critical thinking skills of bilingual and monolingual students. Also, bilingual students’ critical thinking skills were more than monolingual students. Moreover, stepwise multiple regression analysis showed that the variables language and gender can predict students’ critical thinking skills. Based on findings of this research we could say that bilingualism is not a threat, instead it could enhance other cognitive skills including critical thinking skills, if careful and on time attention be paid to mother tongue education.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78997_4e391b17e329fd05be4a4a5f0fc63d7a.pdf
دوزبانگی
مهارت های تفکر انتقادی
دانش آموزان دورۀ راهنمایی تحصیلی
Bilingualism
critical thinking skills
guidance school students
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2013-03-21
12
1
61
84
78998
درک نحوی، حافظۀ فعال و درک متن
Syntactic awareness, working memory & reading comprehension
معصومه نجفی پازوکی
1
علی درزی
2
مهدی دستجردی
3
ابوطالب سعادتی شامیر
seadatee@yahoo.com
4
مریم دانای طوسی
maryam.dana@gmail.com
5
دانشجوی دکترای زبانشناسی دانشگاه تهران
دانشیار دانشگاه تهران
استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش
استادیار دانشگاه بجنورد
استادیار دانشگاه گیلان
فرایند خواندن مشتمل بر بازشناسی دیداری واژه، شناسایی و استخراج معنا در سطح عبارت یا جمله و انسجام بین گزاره های متن است، لذا مشکلات خوانندگان غیرماهر در سه سطح درک واژه، تحلیل نحوی جملات متن، و ایجاد انسجام میان گزاره های متن طبقه بندی می شود. درک نحوی یکی از عوامل مهم در شناسایی معنا در سطح جمله است. تحقیقات نشان می دهد که خوانندگان غیرماهر، توانایی تشخیص ساختارهای نحوی متن را ندارند و به جای پردازش متن به صورت واحدهای معنادار بیشتر تمایل به خواندن واژه به واژه دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة درک نحوی جملات در زبان فارسی با درک متن است، ضمن اینکه به نقش حافظة فعال در این رابطه پرداخته شد. 157 دانش آموز پایة چهارم دبستان با روش نمونه گیری چندمرحله ای از مدارس دخترانه و پسرانة سه منطقه در تهران انتخاب شدند. به منظور سنجش درک متن از آزمون های پرلز، برای سنجش حافظة فعال از آزمون شاخص پردازش اطلاعات (IPI) و برای سنجش درک نحوی از آزمون محقق ساخته استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد درک نحوی به طرز معناداری درک متن را پیش بینی می کند.
Reading process includes visual recognition of word, detection and extraction of meaning at phrase and sentence level and detection and extraction of cohesion among text propositions. So, poor readers’ problems are classified at three levels of word’s understanding, syntactic analysis of text sentences, and making consistency among propositions of the text. Syntactic awareness is one of the most important factors that affects detection of meaning at sentence level. Research showed that poor readers are not able to recognize syntactic structures of text and they prefer to read word by word instead of processing the text as meaningful units. The purpose of the current study was to investigate the relationship among syntactic awareness, working memory and reading comprehension. The study was conducted with 157 grade four (9-11 years old) primary students who were selected from male and female schools in three regions of Tehran (5, 6,12). They were selected through multi-stage cluster sampling method. The data collection instruments included reading literacy tests containing literary and informational texts (tests of PIRLS) for assessing reading comprehension, researcher-made syntactic test for assessing syntactic awareness, and Information Processing Index (IPI) for assessing working memory. Regression analyses revealed that syntactic awareness predicts variance of reading comprehension. The result also showed that the relation between syntactic awareness and reading comprehension was mediated by working memory.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78998_2ca9af6e294fe42997ede443d93a4669.pdf
درک نحوی
درک متن
حافظۀ فعال
Syntactic Awareness
reading comprehension
working memory
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2013-03-21
12
1
85
98
78999
آموزش تشخیص نقش و ترجمۀ حرف «واو» در متون عربی
Instruction of the functional recognition and translation of the particle “vav” in Arabic texts
مینا جیگاره
1
فاطمه اجدادی آرانی
2
استادیار دانشگاه الزهراء- تهران
کارشناس ارشد زبان وادبیات عرب- دانشگاه الزهراء
برای هر حرف در زبان مبدأ، چند معادل در زبان مقصد با نقش ها و ترجمه های متفاوت وجود دارد. از این رو انتخاب معادل برای آن حرف و نقشی که آن حرف، از میان انواع نقش هایی که به ذهن خواننده می آید ، ایفا می کند یکی از مشکلاتی است کهنو آموزان زبان عربی با آن روبه رو هستند. حرف واو از پرکاربردترین و گسترده ترین حروف در زبان عربی است. این حرف جزء هم حروف عامل و هم حروف غیر عامل می باشد، و هم بر سر فعل و هم بر سر اسم در می آید و نقش ها و اعراب های متفاوتی به کلمة بعد از خود می دهد، و معنای جدیدی را در ورای ارتباط بین کلمات مستقل ایجاد می کند. ویژگی واو ایجاد نسبت میان معانی مختلف و ارتباط بین مفاهیمی است که گاه هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. در ساده ترین معنایش حرف واو همان حرف عطف است که بین دو حالت قرار می گیرد تا آن ها را به یک شکل و تحت یک حکم و یک اعراب درآورد. اما از آنجا که این حرف در اشکال و معانی مختلف به کار می رود، بر آن شدیم تا در این مقاله انواع واو را بررسی کنیم و سپس به تقسیم بندی و آموزش آن بپردازیم. در این پژوهش قرآن مجید را محور اصلی اعراب و عرصة تمرین قرار داده ایم. امیدواریم نتایج این پژوهش بتواند به مؤلفان کتاب های درسی قرآن و عربی در دسته بندی منظم و منطقی آموزش معانی حرف «واو» و انواع آن، احتراز از به کارگیری نابه جای آن و استعمال دقیق آن کمک کند. همچنین در این مقاله معلمان با تفاوت استعمال حروف در متون آموزشی آشنا می شوند که به ایشان در آموزش آسان و روان قواعد به دانش آموزان کمک کند.
For any particle in the original language, there are several equivalents in target language with different functions and translations. One of the difficulties that Arabic language novices confront with is the selection of equivalent and function of that particle from the mass of functions which comes to readers› mind. The particle “vav” in Arabic is considered as the most frequent one, as it could be a case assigner or not, it could come before a verb and also before a noun, it could assign different functions and cases to its following word, and creates new meaning beyond the relations between independent words. One property of the particle ‘vav’ is relating different meanings and connecting those meanings that are irrelevant to each other. “Vav” in its simplest meaning is the conjunction that comes between two items to put them under one form and case. As it is untilized in various forms and meanings, in this paper we decided to study different kinds of “vav”, and then deal with their classification and instruction. In this research, we considered Koran as the main source of case and exercise. The results of this research could help the writers of Koran and Arabic textbooks in exact and careful classification of the instruction of the particle «vav» and its different types, avoidance of its misuse and the appropriate application of it. Also, findings could familiarize teachers with different applications of particles in textbooks and could help them to instruct the rules fluently and easily.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78999_a859a741d18ec1cace65683c03bd8675.pdf
حرف واو
واو عامل
واو غیر عامل
معانی واو
Particle “vav”
Case Assigner “vav”
Non- Case Assigner “vav”
meanings of “vav”
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2013-03-21
12
1
99
124
79000
تحلیل محتوای کتاب های درسی دورۀ راهنمایی تحصیلی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی الگوی توانایی محور مایر و سالووی
Content analysis of guidance school textbooks based on Mayer and Salovey ability-based model of emotional intelligence
سهیلا هاشمی
soheilahashemi@yahoo.com
1
ویدا چمنی
2
استادیار دانشگاه مازندران
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی دورة راهنمایی تحصیلی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل کتاب های درسی دورة راهنمایی و نمونة آماری 9 کتاب از کتاب های درسی این دورة راهنمایی (فارسی سال اول، دوم و سوم، تاریخ سال اول، دوم و سوم و تعلیمات دینی سال اول، دوم و سوم) می باشد. مؤلفه های هوش هیجانی شامل ادرک و شناسایی هیجان، درک هیجان، کاربرد هیجان و مدیریت هیجان بر اساس نظریة هوش هیجانی مایر و سالووی است . در تحلیل محتوای کتاب ها ، متن تمام دروس اعم از کلمات، جملات و تصاویر که حاوی پیام هیجانی بودند وهمچنین میزان و چگونگی پرداختن به مؤلفه های هوش هیجانی در متن دروس، پرسش ها و تمرین ها و تصاویر کتاب مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده ها نشان داد که میزان توجه کتاب ها به هریک از مؤلفه های هوش هیجانی متفاوت می باشد؛ به گونه ای که ادراک و شناسایی هیجان بیشتر از مؤلفه های درک، کاربرد و مدیریت هیجان مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کتاب های فارسی بیشتر از کتاب های درسی تاریخ و تعلیمات دینی در برگیرندة مؤلفه های هوش هیجانی بوده است. در کتاب های تاریخ پیام های هیجانی در حد اندک بوده و محتوای کتاب ها عمدتاً به شرح مختصری از رویدادهای تاریخی پرداخته اند.
This study was conducted with the goal of content analysis of guidance school textbooks based on emotional intelligence components. Out of 33 guidance school textbooks for the three years, 9 textbooks in field of Persian literature, religious education and history were selected. Content of textbooks were analyzed based on ability model of Mayer and Salovey’s four components of EI including: 1) Perception and identifcation of emotion, 2) Use of emotion, 3) Understanding of emotion and 4) Management of emotion. When analyzing the content of textbooks, all parts of lessons including words, sentences, questions, exercises and images were investigated in order to make clear their emotional messages and to what degree they deal with emotional intelligence components. Findings indicated that textbooks had emotional messages, but not in systematic and purposeful manner to foster EI. Out of three studied fields, literature had more contribution for EI education, whereas the contribution of history was not considerable. History textbooks were confined only to the description of historical events. It seems that the degree of attention to emotions and abilities of EI is affected by one way emphasis of education system on cognitive goals, in addition to the cultural musts and values. On the other hand, the newness of EI education in education theorizing and policy making could also be considered when dealing with the components of EI.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79000_3390180a491560cb3c798f589612df32.pdf
کتاب درسی
هوش هیجانی
تحلیل محتوا
مدل توانایی محور
Textbooks
Emotional intelligence
content analysis
Ability-Based Model
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2013-03-21
12
1
125
148
79001
بررسی رابطۀ بین نظام ارزشی دانش آموزان و ملاک های انتخاب رشتۀ داوطلبان ورود به دانشگاه در شهر اصفهان
Examining the relationship between value system of students and the criteria of field selection among volunteers for admittance in University of Isfahan
حمیدرضا عریضی
1
افشین صلاحیان
2
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نظام ارزشی دانش آموزان در انتخاب رشتة آن ها در دانشگاه ها بود. جامعة پژوهش کلیة دانش آموزانی بودند که برای انتخاب رشته در دانشگاه ها از شهر اصفهان به رقابت پرداخته اند. نمونه پژوهش نیز شامل 700 نفر از دانش آموزانی بود که از اصفهان در این رقابت شرکت کرده بودند. ابزار پژوهش پرسش نامة ارزش های فردی الیزور (2003) و پرسش نامة ملاک های انتخاب رشته (نصر و همکاران، 1381) بود. با استفاده از روش های تحلیل عاملی و مقیاس بندی چند بعدی عوامل مربوط به هر پرسش نامه تعیین شد. نتایج حاصل از رگرسیون نیز نشان داد که عوامل ارزشی به طور معناداری ملاک های انتخاب رشته را پیش بینی می کنند.
The purpose of this research was to examine the effect of value system of students on their field selection in Universities. Statistical population included all of the students who were competing for academic selection at Universities of Isfahān. Statistical sample consisted of 700 students from Isfahān that were participating in this competition. The research instruments were the Elizur Personal Values (2003) and Field Selection Criteria (Nasr et al., 2003) Questionnaires. Factors relevant to each questionnaire were determined by factor analysis and multidimensional scaling. The results of regression indicated that value factors predict the field selection criteria, significantly.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79001_5ea84f024585aa2389f2f6dc3c68e348.pdf
ارزش
روش مقیاس بندی چندبعدی
انتخاب رشته
Value
Multidimensional Scaling Method
Field Selection
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2013-03-21
12
1
149
176
79002
کاوش فرایند توسعۀ حرفه ای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریۀ داده بنیاد
Exploring the process of professional development of teachers in teacher training centers: A grounded theory
مرتضی طاهری
mo_taheri@sbu.ac.ir
1
محبوبه عارفی
2
محمدحسن پرداختچی
3
محمد قهرمانی
4
استادیار دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی،
دانشیار دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
استاد دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
مدارس بهتر از معلمانی که در آن ها تدریس می کنند نیستند و توسعة حرفه ای کلید اصلی پیشرفت معلمان و رشد حرفه ای آن ها است. این پژوهش فرایند توسعة حرفه ای معلمان در مراکز تربیت معلم را با استفاده از طرح نظام دار نظریۀ داده بنیاد کاوش نموده است. به این منظور ضمن مصاحبة فردی با 11 نفر از مدرسان و مدیران با 5 گروه از معلمان دورۀ ابتدایی و راهنمایی این مراکز مصاحبه گروه های کانونی به عمل آمد. نتایج تحلیل داده ها طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از یازده مقولة کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (انگیزه های بیرونی و درونی)؛ مقولة کانونی (مشارکت در یادگیری حرفه ای)؛ راهبردهای توسعة حرفه ای (فردی، مشارکتی و آموزشی)، زمینه (مدت زمان و تمرکز بر محتوا)؛ شرایط مداخله گر (عوامل سازمانی و روان شناختی) و پیامدها (برآورده نشدن انتظارات، تغییر دانش و نگرش و انتقال یادگیری)، فرایند توسعه حرفه ای معلمان در مراکز تربیت معلم و روابط بین ابعاد مختلف آن را منعکس می نمایند. در پایان بر مبنای نتایج به دست آمده، راهبردهایی برای بهبود فرایند توسعة حرفه ای معلمان در مراکز تربیت معلم ارائه شده است.
Schools are not better than the teachers that teach there; therefore professional development is crucial issue for teachers’ progress and their professional development. The aim of this study was exploring the process of teacher professional development in teacher training centers, using systematic design of grounded theory. The participants were selected among the teachers and teacher educators in teacher training centers, and the researchers interviewed 11 instructors and principals and arranged interview in the form of focus groups with 5 groups of primary school and guidance school teachers. After three stages of data analysis including open, axial and selective coding, results showed the eleven categories in the paradigmatic model including causal conditions (external and internal motivation), main category (participation in professional learning), professional development strategies (individual, partnership and training), context (focus on content and duration of course); environmental factors (organizational and psychological factors) and outcomes (learning transfer, change of attitude and knowledge and negative outcome as unsatisfied expectations). Finally, based on the obtained results, some strategies have been suggested to improve the professional development of teachers in teacher training centers.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79002_3d78b85e67c8dec27c0f037bea8e004a.pdf
توسعه حرفه ای معلم
آموزش معلم
مرکز تربیت معلم
نظریۀ داده بنیاد
Teacher’s Professional Development
teacher education
Teacher Training Centers
Grounded theory