per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2014-03-21
13
1
7
24
79023
بررسی و تحلیل مؤلفه های حقوق بشر در کتاب های درسی دورة ابتدایی
Investigation and analysis of human rights’ components in primary school textbooks
کورش فتحی واجارگاه
kouroshfathi@hotmail.com
1
غلامرضا شمس مورکانی
kgh_shams@sbu.ac.ir
2
محمد رضا لورائی
3
سیدرمضان عقیلی
aghilinour@gmail.com
4
استاد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
استادیار دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل مؤلفه های حقوق بشر در کتاب های درسی دورة ابتدایی انجام گرفته است. مؤلفه های حقوق بشر بر اساس مواد ذکر شده در اعلامیة جهانی حقوق بشر و با مراجعه به منابع و ادبیات موجود در این زمینه انتخاب شدند. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسش ها، فعالیت ها و تصاویر) می باشد. جامعة آماری، کلیة کتاب های درسی دورة ابتدایی، شامل 36 جلد کتاب در سال تحصیلی1390-1389 در هشت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، هدیه های آسمانی (کتاب کار)، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی و نمونة آماری این پژوهش، پنج عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، هدیه های آسمانی، قرآن و تعلیمات اجتماعی بود. نتایج نشان می دهد که در کتاب قرآن بیشترین اهمیت به مؤلفه های حقّ آموزش وپرورش، آزادی مذهب، ... اختصاص یافته، در کتب درسی تعلیمات اجتماعی نیز بیشترین اهمیت به مؤلفة کار و دریافت مزد منصفانه اختصاص دارد. در کتاب هدیه های آسمانی بیشترین اهمیت به مؤلفه های آزادی مذهب، فکر و وجدان، در کتاب درسی فارسی بخوانیم بیشترین اهمیت به مؤلفه های حق کار و دریافت مزد منصفانه، اختصاص دارد. در کتاب درسی فارسی بنویسیم بیشترین اهمیت به مؤلفه های حق کار و دریافت مزد منصفانه اختصاص دارد. نتایج این پژوهش نشان داده است که علی رغم این که در کتاب های درسی تا حدی به این مؤلفه ها توجه شده است ولی میزان توجه به این مؤلفه ها به یک میزان نبوده است.
The present research was carried out with the aim of examining and analysing the human rights’ components in the primary school textbooks. The components were selected based on the mentioned lists in the Universal Declaration of Human Rights and with reference to the sources and literature in this field. The units of analysis were words, pictures, phrases, and activities and the content analysis was done using Shannon Entropy Method. The research population comprised all the primary school textbooks of 36 volumes in1389-1390 academic year in eight titles: Let’s read Persian, Let’s write Persian, science, divine gifts, divine gifts (workbook), Qur’an, mathematics and social studies textbooks. The research sample of this study included five titles: Let’s read Persian, Let’s write Persian, divine gifts, social studies, and Qur’an. The results indicated that in the Qur’an textbook, the highest importance is devoted to the elements of the right for education and freedom of religion. In the social studies textbook, the highest importance is attached to the element of the right for a job and fair payment. In the divine gifts textbook, the highest importance is devoted to freedom of religion, contemplation and conscience. In the Let’s read Persian and let’s write Persian textbooks, the highest importance is attached to the elements of the right for a job and fair payment.The results have shown that although these components have been considered in the related textbooks, but they are not considered more or less equally in the mentioned textbooks.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79023_cf8cadc8024c894295e58a9c8373b103.pdf
کتاب های درسی
حقوق بشر
تحلیل محتوا
دورة ابتدایی
Textbooks
Human rights
content analysis
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2014-03-21
13
1
25
48
79024
شناسایی و اعتبارسنجی شایستگی های حرفه ای معلمان اثربخش
Identification and validation of effective teachers’ professional competence
بیژن عبدالهی
biabdollahi@yahoo.com
1
عطیه دادجوی توکلی
ati.dadjoo@yahoo.com
2
غلامعلی یوسلیانی
youseliani_gh@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و اعتبارسنجی شایستگی های حرفه ای معلمان اثربخش می باشد. به همین منظور، از میان معلمان مدارس دورة ابتدایی شهر تهران، نمونه ای به حجم 375 نفر با استفاده از روش نمونه گیری چند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. پس از انجام تحلیل عاملی روی آزمون، 98 شایستگی و یا صلاحیت در 7 بعد یا مؤلفة اصلی، شامل پیش نیازهای معلم، ویژگی های شخصی معلم، برنامه ریزی و آمادگی، مدیریت و سازمان دهی کلاس درس، آموزش یا تدریس، نظارت بر پیشرفت و توان دانش آموزان و مسئولیت های حرفه ای شناسایی شد. در بعد پیش نیازهای معلم، داشتن توانایی کلامی برای انتقال مفاهیم به دانش آموزان؛ در بعد نظارت بر پیشرفت دانش آموزان، توضیح تکالیف به زبان روشن؛ در بعد مسئولیت های حرفه ای، داشتن رفتار و تعامل محترمانه با والدین دانش آموزان؛ در بعد برنامه ریزی و آمادگی، بیان نتایج درس به زبان روشن؛ در بعد مدیریت و سازماندهی کلاس درس، آماده کردن پیشاپیش مواد آموزشی برای استفاده در کلاس؛ در بعد ویژگی های شخصی معلم، ایجاد فرصت هایی برای موفقیت همة دانش آموزان و در بعد آموزش یا تدریس نیز، بهره گیری از مفاهیم و زبان متناسب با سن و سوابق دانش آموزان، مهم ترین شایستگی هایی شناسایی شده است که معلمان اثربخش باید از آن برخوردار باشند.
The purpose of this research was to identify and validate the professional competences of effective teachers. For this purpose, a sample of 375 people among the teachers of Tehran elementary schools was selected using multistage sampling method. A researcher-made questionnaire has been used to collect the information. After factorial analysis of the test, 98 competences were identified in seven dimensions or main components of teacher’s prerequisites, teacher’s personal characteristics, planning and preparing, managing and organizing the classroom, instuction or teaching, monitoring students’ progress and capabilities and professional responsibilities. In teacher’s prerequisites dimension, having the verbal ability to transfer concepts to the students; in monitoring students’ progress and capabilities dimension, explaining the homework clearly; in professional responsibilities dimension, having respectful interaction and behaviour with students’ parents; in planning and preparing dimension, expressing the result of the lesson clearly; in managing and organizing the classroom dimension, preparing educational materials in advance for using in the classroom; in teacher’s personal characteristics dimension, creating opportunities for all the students’ success, and in instruction or teaching dimension, utilizing the concepts and language appropriate with the age and records of the students are the most important identified competences which the effective teachers must have.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79024_aa29bbac31fa11ed166f558179e023b7.pdf
شایستگی یا صلاحیت های حرفه ای
معلمان اثربخش
دورة ابتدایی
شهر تهران
Professional Competences or Eligibilities
Effective Teachers
Elementary School
Tehran
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2014-03-21
13
1
49
79
79025
کلاس های موضوعی؛ دستاوردها، محدودیت ها و راهکارها
Multimedia classrooms: contributions,limitations and solutions
شمسی نامی
shamsinami@gmail.com
1
عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
این مقاله برگرفته از تحقیقی است که در پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش به سفارش دفتر راهنمایی تحصیلی انجام شده و منظور از آن ارزشیابی اجرای آزمایشی طرح کلاس های موضوعی در مدارس راهنمایی کشور بوده است. اهداف این تحقیق شامل مشخص کردن میزان تحقق هدف های طرح کلاس های موضوعی و راه کارهای اصلاح و بهبود آن است. در سؤالات تحقیق به بررسی تفاوت میان مدارس مشمول و غیرمشمول در زمینة بهبود فرآیندها و افزایش دستاوردهای آموزشی، پیامدها، قوت ها، ضعف ها و راه کارهای اصلاح و بهبود طرح و کم و کیف دوره های آموزشی پرداخته شده است. روش توصیفی و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسش نامه، مصاحبه، مشاهده و آزمون های پیشرفت تحصیلی گردآوری شده است. برای انجام این تحقیق 8 مدرسة موضوعی دخترانه و پسرانه از میان 62 مدرسة مشمول طرح آزمایشی به صورت تصادفی انتخاب شده است. سپس برای فراهم کردن امکان مقایسة آن ها با مدارس عادی، 8 مدرسة راهنمایی غیرمشمول - که با توجه به نظر کارشناسان از نظر فضا و تجهیزات و نیروی انسانی وضعیتی مشابه مدارس موضوعی داشته اند- هم انتخاب شده است. حجم نمونه شامل1350 نفر دانش آموز، 350 نفر معلم، 400 نفر والدین، 16 نفر مدیر و 25 نفر صاحب نظر است. یافته های تحقیق نشان می دهد که، در مجموع، مدارسِ مشمول نسبت به مدارس غیرمشمول از عملکرد بهتری برخوردار بوده و در تحقق اهداف خود موفق بوده اند. در مورد پیشرفت تحصیلی، تفاوت میان معدل نیم سال اول در سال اجرای این تحقیق (سال تحصیلی 90- 89)، معدل سال قبل و همچنین تفاوت نمرات در آزمون های برگزار شده در درس علوم به نفع مدارس مشمول معنادار بوده، اما در آزمون های ریاضیات و ادبیات گرچه نمرات مدارس مشمول بالاتر بوده، اما تفاوت آن ها معنا دار نبوده است. همچنین کم و کیف دوره های آموزشی برگزار شده برای معلمان و مدیران مدارس مشمول نیز، از نظر مخاطبان، مورد قبول نبوده است. در مجموع، این طرح علیرغم داشتن مشکلات متعدد ناشی ازکمبود امکانات با موفقیت اجرا شده است. این موفقیت می تواند ناشی از تحت نظارت و ارزشیابی بودن و ضرورت پاسخ گویی مجریان در قبال مسئولیت خود باشد. بر این اساس، قضاوت در مورد تداوم اجرا و گسترش طرح، مستلزم ارزشیابی های تکوینی و تراکمی در مراحل بعدی اجرای آن است.
This paper reports the findings of a research on evaluating the pilot implementation of multimedia classrooms at Iran’s guidance schools. The research objectives were identifying the extent of implementation of the objectives of multimedia classrooms and providing the solutions for its revision and improvement. The research questions dealt with the differences between multimedia classrooms and traditional ones (non-multimedia classrooms) according to achievement and educational processes, their strong and weak points, and solutions for revision. It was a descriptive research and the data was collected using queationnaire, interview, observation and achievement tests. The research sample consisted of 8 male and female multimedia guidance schools that were selected randomly from among 62 multimedia schools. To be able to compare them with traditional schools, 8 traditional guidance schools– that had equal equipments and human resources with multimedia schools- were also selected. All in all, the research sample consisted of 1350 students, 350 teachers, 400 parents, 16 guidance schools’ principals and 25 educational experts who were selected through random cluster sampling method. Findings showed that multimedia schools have better performance, and they have been more successful in achieving their objectives, compared to traditional non-multimedia schools. Overall, this pilot project has been successful, despite numerous problems due to shortage of facilities. However, decision making about continuing the implementation of this project needs further evaluation.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79025_fa9730b880c90685bfd15832a0f23e71.pdf
کلاس های موضوعی
روش های تدریس
تجهیزات آموزشی
مشارکت دانش آموزان
پیشرفت تحصیلی
Multimedia Classrooms
teaching methods
Educational Technology
Students’ Participation
Educational Achievements
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2014-03-21
13
1
80
91
79026
بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تعارض میان کار و زندگی معلمان زن مقطع متوسطه شاغل در آموزش و پرورش منطقه 19 تهران
The effect of emotional intelligence instruction on the work-life conflict of female high school teachers of 19th educational district of Tehran
فاطمه فرهمند نسب
ffarahmand89@yahoo.com
1
محمدعلی حسینی
2
کامران محمدخانی
3
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی،دانشگاه علوم وتحقیقات تهران،دانشکده مدیریت و اقتصاد
دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ایران
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشکده مدیریت و اقتصاد،گروه دکتری مدیریت آموزش عالی
هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تعارض میان کار و زندگی معلمان زن مقطع متوسطه منطقه 19 آموزش وپرورش شهر تهران بوده است. روش تحقیق در این مطالعه از نوع شبه تجربی با پیش آزمون ـ پس آزمون در دو گروه مداخله و کنترل می باشد. جامعة آماری شامل کلیه معلمان زن شاغل در دبیرستان های منطقه 19 آموزش وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 90ـ91 بوده است. نمونة آماری تعداد 50 نفر از معلمان این جامعه بودند که مبتنی بر معیار ورود انتخاب و سپس با روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله (25 نفر) و گروه کنترل (25 نفر) تخصیص داده شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسش نامة جمعیت شناسی، پرسش نامة تعارض کار و زندگی کارلسون و پرسش نامة هوش هیجانی بارـ آن بود. پس از تأیید اعتبار پرسش نامه ها مبتنی بر مطالعات انجام شده، همبستگی درونی پرسش نامه ها با آلفای کرونباخ محاسبه و برای تعارض (90/0) و هوش هیجانی (95/0) تأیید گردید. قبل از شروع مداخله هر دو پرسش نامه توسط هر دو گروه تکمیل شد، سپس آموزش کلیات هوش هیجانی همراه با یادآورهای هفتگی به گروه مداخله در طی 4 هفته ارائه گردید. یک ماه پس از آموزش، هر دو پرسش نامه مجدداً توسط هر دو گروه تکمیل شد، آن گاه برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی مستقل و وابسته و کوواریانس) استفاده گردید. نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که آموزش هوش هیجانی موجب کاهش تعارض میان کار و زندگی معلمان گروه مداخله شده است.
The purpose of this research was identifying the effect of emotional intelligence (EI) instruction on the work–life conflict of the female high school teachers of 19th educational district of Tehran. In this Quasi-experimental study with pre and post-test design, 50 teachers were randomly divided into two intervention and control groups with the same number (25 teachers) in each group. The research instruments were demographic questionnaire, Karlson’s work–life conflict, as well as Bar-on emotional intelligence (EQ) questionnaires. Validity of the questionnaires was confirmed and internal consistency was calculated based on Cronbach Alfa (0.90 for work-life questionnaire and 0.95 for EQ). Both questionnaires were completed by both groups of teachers (intervention/control groups) at the beginning (pre-test) and the EI instruction was given just to the intervention group of teachers for 4 consecutive weeks. After one month, the same questionnaires were again completed by both groups (post-test). To analyze the data, both descriptive statistics including mean and standard deviation and inferential statistics including independent and dependent t-tests and co-variance were used. The results showed that EI instruction had a meaningful and positive effect on the reduction in work –life conflict of teachers under study.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79026_9710425ba6d27fcc6bab0bca6d2b7747.pdf
معلمان
هوش هیجانی
تعارض کار و زندگی
Teachers
Emotional Intelligence (EI)
Work-Life Conflict
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2014-03-21
13
1
92
107
79027
ارزیابی و مقایسة تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام همسان
Assessment and comparison of creative thinking in monolingual and early equal bilingual children
اعظم بیانلو
a.bayanlou@yahoo.com
1
پرویز آزاد فلاح
2
کاظم رسول زاده طباطبائی
3
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار روانشناسی سلامت دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه تربیت مدرس
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسة تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام همسان با در نظر گرفتن متغیر جنس انجام شد. مطالعة حاضر جزء طرح های علی- مقایسه ای است. نمونة پژوهش شامل 200 دانش آموز دختر و پسر (100 دانش آموز دوزبانه ترکی- فارسی و 100 دانش آموز یک زبانه فارسی) بود که به صورت در دسترس از مدارس ابتدائی ناحیة 2 قم انتخاب شدند. دوزبانه های زودهنگام همسان از طریق مصاحبة نیمه ساختار یافته شامل اطلاعات جمعیت شناختی، که به دو زبان ترکی و فارسی انجام می شد، تشخیص داده شدند و با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (نسخه تصویری فرم B) داده ها جمع آوری و نتایج با آزمون t برای گروه های مستقل تحلیل شد. یافته ها نشان می دهد که تفاوت معناداری در تفکر خلاق دوزبانه ها با یک زبانه ها و دخترها با پسرها وجود دارد. در بین گروه ها، دوزبانه ها و پسرها نسبت به یک زبانه ها و دخترها عملکرد بهتری داشتند. علاوه بر نمرة کل خلاقیت در خرده مقیاس های تفکر خلاق نیز تفاوت گروه ها معنادار بود که نشان دهندة تفاوت در چگونگی تفکر خلاق آن ها می باشد. می توان عملکرد بهتر دوزبانه ها در این پژوهش را به نوع دوزبانه ها، یعنی زودهنگام همسان، ارتباط داد، زیرا مطابق یافته هایی است که معتقدند این نوع از دوزبانه ها از انعطاف پذیری ذهنی بالاتری در انجام تکالیف شناختی برخوردارند. تصویری بودن آزمون مورد استفاده در این مطالعه نیز از جمله دلایل بهتر عمل کردن پسرها نسبت به دخترها می باشد.
The present study was conducted to assess and compare creative thinking in monolingual and early equal bilingual children, while taking into account the gender differences. It was a research with causal-comparative design. The research sample consisted of 200 female and male students (100 Turk-Fars bilingual students and 100 Fars monolingual students) which were selected using convenience sampling method from elementary schools in 2nd educational district of the city of Qom. Early equal bilinguals were diagnosed with semi-structured interview consisting of demographic information in both languages, Turkish and Farsi. Also, the data was collected using Torrance Creative Thinking Test (figural version of form B) and the results were analyzed using independent samples t-test by SPSS software. The results showed that bilinguals and monolinguals and females and males have significant differences according to creative thinking. Among these groups, male bilinguals have performed better than female monolinguals. In addition to the total score of creativity, subscales of creative thinking were also significantly different between the groups, indicating a difference in how they think and act creatively. Superior performance of bilinguals can be mainly attributed to the type of bilingualism, i.e., early equal bilingualism. This finding is consistent with previous findings, showing that this type of bilinguals have greater level of mental flexibility in conducting cognitive tasks. The figural format of the test is the main reason for better performance of males compared to females.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79027_566c9294590c5edeb8bee41d59164f4e.pdf
تفکر خلاق
دوزبانه های زودهنگام همسان
انعطاف پذیری ذهنی
Creative Thinking
Early Equal Bilinguals
mental flexibility
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2014-03-21
13
1
108
124
79028
مقایسة میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در برنامة ارزشیابی کیفی و توصیفی و ارزشیابی سنتی
A comparison between students’ self-esteem and educational achievement in descriptive-qualitative evaluation and traditional evaluation models
محمد حسنی
mhassani101@gmail.com
1
عبدالسلام نصرت ناهوکی
2
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش، پژوهشکدة مطالعات برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتیـ مدرس دانشگاه آزاداسلامی واحد سراوان و مدرس دورههای ضمن خدمت فرهنگیان استان سیستانوبلوچستان
این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای رابطة بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایة چهارم ابتدایی در مدارس با طرح ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی سنتی شهر سراوان انجام گرفت. در این تحقیق، برای نمونه گیری، از روش خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد؛ و با توجه به حجم جامعة مورد نظر، 155 دانش آموز که در طرح ارزشیابی توصیفی و 155 دانش آموز که در طرح ارزشیابی سنتی (غیرتوصیفی) بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: پرسش نامة عزت نفس کوپر اسمیت ، آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی، آزمون پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و آزمون پیشرفت تحصیلی زبان فارسی. برای تحلیل داده ها و آزمون فرض ها از روش آماری t دو گروه مستقل، استفاده شد. نتایج نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه ارزشیابی توصیفی و دانش آموزان گروه ارزشیابی سنتی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین ترتیب که میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه ارزشیابی توصیفی بیشتر از دانش آموزان گروه ارزشیابی سنتی بود. اما بین عزت نفس دانش آموزان طرح ارزشیابی توصیفی و دانش آموزان طرح ارزشیابی سنتی تفاوت معناداری وجود ندارد.
The aim of this study was to compare the relationship between primary school 4th grade students’ self-esteem and educational achievement with regard to two models of descriptive-qualitative evaluation and traditional evaluation in Sarāvān (Sistān and Baloochestān province). The research sample consisted of 310 students who were selected through multistage cluster sampling method. Then, they were divided in two groups; one with descriptive-qualitative evaluation model and the other with traditional evaluation model (155 in each group). The research instruments were Cooper-Smith Self-Esteem questionnaire and educational achievement tests in mathematics, science, and Persian language. An independent samples t-test was also used to analyze the data. The results showed that there is a significant difference between the educational achievements of the two groups. It means that the students’ amount of learning and educational achievement in the group with descriptive-qualitative evaluation model was more than the other group. However, there was no significant difference between students’ self-esteem in the two groups with descriptive-qualitative and traditional evaluation models.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79028_acb05730a46084ab8d686737c69ad854.pdf
ارزشیابی کیفی توصیفی
ارزشیابی کمّی
عزت نفس
پیشرفت تحصیلی
Descriptive-Qualitative Evaluation
Quantitative Evaluation
Self-esteem
Student’s Achievement
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2014-03-21
13
1
125
135
79029
آموزش تشخیص انواع جملات شرطیه، فاء جزای شرط و معانی آن ها
Teaching the distinction among different kinds of conditional sentences, main clause’s FA and their meanings
مینا جیگاره
m.jigare91@yahoo.com
1
زهرا فرید
zahra.farid2010@yahoo.com
2
استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء
دانشجوی دکترای رشته زبان وادبیات عرب، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات
جمله های شرطیه از نظر معنا متضمن سببیّت و توقف یکی بر دیگری می باشند. در این جملات فعل شرط و جواب شرط دو رکن اساسی را تشکیل می دهند. از دیگر اجزای این جملات ادوات شانزده گانه ای هستند که بر سر دو فعل مضارع یا دو فعل ماضی و یا یک فعل مضارع و ماضی و یا برعکس وارد شده و جملة دوم را در اکثر اوقات معلول، مسبَّب و متوقف بر جملة اول قرار می دهند. در بحث جملات شرطیه، بررسی انواع فاء جواب شرط، که معنی تاکید و سببیّت را می رساند، همچنین «اِذا»ی فجائیه که برای افادة معنی ناگهانی بودن و مفاجات بر سر جواب شرط می آید از اهمیت زیادی برخوردار است. این مقاله در پی بررسی مختصری از جمله های شرطیه و ادوات شرط و فاء و إذای شرط و شرایط و معانی هریک از این حروف می باشد. این پژوهش به مؤلفان کتاب های درسی عربی و نیز دبیران دبیرستان ها کمک می کند تا مطلب مهم جملات شرطی را با نظم و هماهنگی در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
Conditional sentences entail causality and suspension of one over the implementation of the other. In these sentences, the verbs of “if clause” and “main clause” are the two essential elements. The other components of these sentences are the sixteen particles that come before two verbs of the present tense, of the past tense or one verb of the present and the other of the past tense and vice versa. Mostly, they make the second sentence the effect, cause and suspended to the implementation of the first sentence. In the discussion on the conditional sentences, it is very important to study the kinds of “main clause’s FA” that means emphasis and causation and also “fajaeeyat’s EZA” that conveys the meaning of suddenness and comes before the main clause. This paper tries to investigate the conditional sentences, conditional particles, conditional “FA” and “EZA” and the circumstances and meanings of these particles. These findings help the writers of Arabic textbooks and teachers to convey the important concept of conditional sentences to students.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79029_4547ebf9c642a798205792545dcbeb51.pdf
جملات شرطیه
ادوات شرط
فاء جزای شرط
«اِذا»ی فجائیه
Conditional Sentences
Conditional Particles
Main Clause’s FA
Fajaeeyat’s EZA
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2014-03-21
13
1
136
151
79030
بررسی رابطة کمال گرایی با اضطراب امتحان دانش آموزان
The relationship between perfectionism and test anxiety of students
مجید قدمی
1
عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشگاه مطالعات
هدف از این پژوهش تعیین رابطة کمال گرایی با اضطراب امتحان دانش آموزان پایة دوم رشتة تجربی مدارس غیرانتفاعی دورة متوسطه شهر تهران بود حجم نمونه 300 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامة کمال گرایی چند بُعدی فراست و همکاران دارای 30 سؤال در سه بُعد کمال گرایی خویشتن مدار، دیگرمدار و جامعه مدار، و پرسش نامة اضطراب امتحان ساراسون دارای 25 سؤال دو گزینه ای در دو بُعد نگرانی و هیجان پذیری، استفاده شد. این پژوهش غیرآزمایشی از نوع همبستگی بود. برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری (فراوانی، درصد، میانگین و آزمون رگرسیون چند متغیری) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین کمال گرایی خویشتن مدار، دیگر مدار و جامعه مدار با اضطراب امتحان دانش آموزان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. از روی نمرات کمال گرایی می توان میزان اضطراب امتحان دانش آموزان را پیش بینی کرد. قدرت پیش بینی کمال گرایی جامعه مدار بیشتر از کمال گرایی دیگر مدار و خویشتن مدار است. از یافته های این پژوهش نتیجه گیری می شود که ابعادِ کمال گراییِ اضطرابِ امتحان، دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد و اثر افزایشی دارد.
The aim of this study was to determine the relationship between perfectionism and test anxiety of 2nd grade, private high school students in Tehran. The research sample consisted of 300 high school students who were selected using multi-stage random sampling method. The research instruments consisted of Frost’s multidimensional perfectionism questionnaire with 30 items in three dimensions of self-oriented, other-oriented, and community-based perfectionism, and Sarason’s text anxiety questionnaire with 25 items, each containing two options in two dimensions of anxiety and emotionality. It was a descriptive correlational research. The data was analyzed using descriptive statistics (frequency, percentage, mean), and multiple regression. The results showed that there is a positive and significant relationship among self-oriented, other-oriented, and community-based perfectionism and students’ test anxiety. Students’ test anxiety can be predicted by perfectionism scores. Findings showed that community-based perfectionism could better predict the test anxiety of students than self-oriented and other-oriented perfectionism. Based on the research findings, it can be concluded that the dimensions of perfectionism affect students’ test anxiety and it has cumulative effect.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79030_630e12c0e24f9442ab14896807918c46.pdf
کمال گرایی
خویشتن مدار
دیگرمدار
جامعه مدار
اضطراب امتحان
نگرانی
هیجان پذیری
Perfectionism
Self-oriented
Other-Oriented
community-based
test anxiety
emotionality