per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2017-07-23
16
2
7
24
79116
بهینه سازی جداره های ساختمان مدرسه در جهت دستیابی به معماری پایدار مدارس نمونه موردی شهر شیراز
Retrofitting school building envelope in order to enhance sustainable school architecture: Case study of Shiraz city
پری ناز کشتکاران
par.keshtkaran@gmail.com
1
خسرو موحد
2
زهرا برزگر مروستی
zahrabarzegar86@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
دانشیار، گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
استاد مدعو، گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
ازآنجاکه ساختمان ها 40 درصد مصرف سالانة انرژی جهان را به خود اختصاص می دهند، آموزش روش های صحیح مصرف انرژی به کاربران و ساکنان این ساختمان ها می تواند تأثیر زیادی در کاهش مصرف داشته باشد. جهت آموزش این روش ها از سنین پایین، مدارس بهترین محیط جهت آموزش و یادگیری است. چراکه مدارس پایدار به عنوان یکی از بخش های مهم جامعه، علاوه بر انتقال میزان اهمیت بحث پایداری توسط آموزش دیداری و تجربی، خود نیز با صرفه جویی در راه پیشرفت به سوی جامعه ای پایدار گام برمی دارند. با توجه به گستردگی مبحث پایداری، در این پژوهش صرفاً مبحث پایداری اقلیمی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. هدف این مقاله بهینه سازی جداره های ساختمان یک مدرسه در شیراز در جهت کاهش مصرف انرژی است و همچنین لزوم استفاده از سامانه های ایستا در طراحی هر مدرسه با توجه به اقلیم محل مدرسه در جهت استفاده بهینه از انرژی تابشی خورشید می باشد. روش تحقیق مقاله حاضر کمّی و انجام محاسبات با نرم افزار شبیه ساز می باشد، و به منظور مدل سازی از نرم افزار اکوتکت 2011 استفاده گردیده است. جامعه آماری این تحقیق مدارس ساخته شده توسط سازمان نوسازی مدارس استان فارس، بر اساس پلان تیپ اقلیم گرم و خشک، می باشد. در این راستا یک مدرسه 6 کلاسه ابتدایی تیپ 2- 1926 به روش نمونه گیری غیر احتمالی، هدفمند انتخاب شد و تأثیر استفاده از عایق حرارتی در جداره های ساختمان این مدرسه در بهینه سازی مصرف انرژی بررسی گردید. نتایج محاسبات نشان داد که پس از بهینه سازی جداره ها، مجموع فضاهای ساختمان مدرسه مدت زمانی حدود دو برابر بیشتر در محدوده آسایش قرار خواهند داشت.
Residential buildings consume 40% of the world’s annual energy consumption, where the efficient utilization of the energy is significantly affected by residents’ understanding of proper energy conservation techniques. Hence, raising the understanding of the society about the proper ways of energy consumption is necessary. This can be achieved by providing the relevant education in the school system to familiarize young students with proper ways of energy conservation; for example, by incorporating sustainable design schemes based on energy conservation at the school environment and buildings. This would facilitate observational learning among students besides conserving significant energy at school buildings. Among the various factors influential on the sustainability, in this paper, we focus on the climatic design. The aim of this article was two folds: First, to improve the energy efficiency of a school building in Shirāz through retrofitting the building envelops; and second, to justify the necessity of utilizing passive design in buildings. For this purpose, we performed quantitative simulations to assess the heat dissipation in a school building which we chose as the sample. The Ecotect software was used to develop a model. In this case study, the research population consisted of the listed schools designed by Fārs Province School Renovation Organization based on hot-arid climate plan. The research sample was a type 1926-2, six-classroom primary school in Shirāz which was chosen based on a non-stochastic sampling method. The effect of using heat insulators in the building’s envelopes on energy conservation efficiency was assessed. The results demonstrated that two times increase in the duration of the comfort zone can be achieved by retrofitting the building envelopes.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79116_febd320df31008492d35b64bfe084609.pdf
معماری پایدار
مدرسه
انرژی
عایق جداره ها
بهینه سازی
Sustainable Architecture
School
Energy
retrofitting
Envelopes
Insulation
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2017-07-23
16
2
25
42
79117
بررسی تأثیر ادراک معلمان از جوّ سازمانی نوآورانه بر استفادة مداوم از تدریس الکترونیکی با نقش میانجی متغیر خودکارآمدی رایانه
The impact of teachers’ perception of the innovative organizational atmosphere on the continuous use of e-teaching with the mediating role of computer self-efficacy
مهدی معینی کیا
m_moeinikia@uma.ac.ir
1
عادل زاهد بابلان
zahed@uma.ac.ir
2
سیدمحمد سیدکلان
m.siedkalan@gmail.com
3
غفار کریمیان پور
karimiangh@uma.ac.ir
4
استادیار برنامهریزی آموزش از راه دور دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی
هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر جوّ سازمانی نوآورانة ادراکی بر خودکارآمدی رایانه و استفادة مداوم از تدریس الکترونیکی معلمان بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدل یابی علّی بود. جامعة آماری پژوهش شامل 312 معلم مرد بود که از آن میان نمونه ای به حجم 172 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد و افراد به شیوة نمونه گیری خوشه ای آزمون شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش سه پرسش نامة استاندارد جو نوآورانة سازمانی کینگ و همکاران (2007)، خودکارآمدی رایانه کارستین و راث (1998)، و استفادة مداوم از تدریس الکترونیکی چاو و همکاران (2010) بود. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 0/85، 0/88، و 0/92 محاسبه شد. برای برازش مدل علّی معادلات ساختاری از نرم افزار Lisrel8.54 استفاده شد. یافته ها نشان داد تأثیر جو نوآورانة ادراکی بر خودکارآمدی رایانه و استفادة مداوم از تدریس الکترونیکی معلمان مثبت و معنادار است. شاخص نیکویی برازش 0/92 و ریشه میانگین مجذور باقی مانده ها در مدل متغیرهای مکنون 0/074= RMSEA بود. بنابراین مدل دارای برازش نسبتاً مطلوبی بوده است و به این ترتیب مدل معادلات ساختاری جوّ سازمانی نوآورانة ادراکی بر خودکارآمدی رایانه به صورت مستقیم و بر استفادة مداوم از تدریس الکترونیکی از طریق خودکارآمدی رایانه در معلمان به صورت غیرمستقیم مؤثر بوده است. نتیجه اینکه، مدیران با ایجاد جوّ سازمانی نوآورانه در مدارس و با ارتقای خودکارآمدی رایانه در معلمان می توانند شاهد استفاده از تدریس الکترونیکی در کلاس درس و تداوم آن باشند.
The purpose of the present study was to investigate the impact of the perceived innovative organizational atmosphere on the teachers continuous use of e-teaching with the mediating role of computer self-efficacy using a structural equation modeling. It was a causal-correlation research. The research population included 312 male teachers, from which a sample of 172 participants were selected using the Cochran Formula and cluster sampling method. The research instruments were of three types: King et al. (2007) the perceived innovative organizational atmosphere standard questionnaire, Karsten and Roth (1998) computer self-efficacy questionnaire, and Chou et al. (2010) continuous use of e-teaching questionnaire. The reliability of the questionnaires, which was computed using Cronbach’s alpha was 0.85, 0.88, and 0.92, respectively. The fitness of the structural equation model was determined using Lisrel8.54 software. Findings indicated that the innovative organizational atmosphere has a positive and significant result on the teachers continuous use of e-teaching and their computer self-efficacy. The GFI was equal to 0.92 and the Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) in the latent variable model was equal to 0.074. So, the model has had a favorable fitness and as a result, the structural equation modeling of the perceived innovative organizational atmosphere had a direct influence on the computer self-efficacy and an indirect influence on the teachers’ continuous use of e-teaching through computer self-efficacy. It could be concluded that using innovative organizational atmosphere at schools, and increasing the teachers’ computer self-efficacy, principals could see the continuous use of e-teaching in the classrooms.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79117_70c7e11f9c1736d2f5511ac925e10a33.pdf
جوّ سازمانی نوآورانة ادراکی
خودکارآمدی رایانه
استفادة مداوم از تدریس الکترونیکی
معلمان
the Perceived Innovative Organizational Atmosphere
Computer Self-efficacy
Continuous Use of E-Teaching
Teachers
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2017-07-23
16
2
43
56
79118
مدرسه فاضل و معلم شهروند آزمون یک الگو با میانجیگری نگرش های شغلی معلمان در دبیرستان های کلان شهر کرج
School virtuous and citizen teacher: Testing a model through the mediating role of teachers’ job attitudes in Karaj high schools
حسن رضا زین آبادی
zeinabadi_hr@khu.ac.ir
1
سارا عابدی کوشکی
sara.abedi.kooshki@gmail.com
2
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت دانشگاه خوارزمی
دانشآموخته کارشناسی ارشد رشتة مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی
در مدارسی که سهم بالایی از فضیلت سازمانی در آن ها وجود دارد، معلمان اشتیاق بیشتری به بروز دادن رفتارهای شهروندی سازمانی دارند، اما در این بین متغیرهای مهمی میانجیگری می کنند. این پژوهش با استفاده از پژوهش های گذشته الگوی مفروضی را با میانجیگری دو متغیر نگرش شغلی مهم تدوین و آزمون کرده است. برای آزمون این الگو 503 معلم شاغل در دبیرستان های کلان شهر کرج پرسش نامه های روا و پایای فضیلت سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی را پاسخ دادند. الگوی مفروض با استفاده از تحلیل مسیر آزمون شد. نتایج نشان داد که این الگو گرچه برازش مناسبی با داده ها دارد، اما در آن تأثیر مستقیم فضیلت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان معنادار نیست. پس از حذف این اثر، آزمون الگوی اصلاح شده نشان داد که این الگو برازش بهتری با داده ها دارد. در این الگو فضیلت سازمانی صرفاً با میانجیگری رضایت شغلی و تعهد سازمانی اثر غیرمستقیم و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد. این مقاله ضمن تأکید بر نقش مهم فضیلت سازمانی در تحریک معلمان به بروز رفتار شهروندی، نقش واسطه ای و مهم نگرش های شغلی را خاطرنشان می کند. مخاطب یافته های این پژوهش، بیشتر، مدیر مدرسه به عنوان اساسی ترین عامل در تقویت فضیلت سازمانی مدارس می باشد.
In schools with high range of organizational virtuousness, teachers have more enthusiasm towards organizational citizenship behaviors. Some important variables have mediating role in this process. Through the mediating role of the two important job attitudes, this research developed a hypothesized model using previous studies. 503 teachers in Karaj high schools responded to the valid and reliable questionnaires including organizational virtuousness, job satisfaction, organizational commitment and organizational citizenship behavior questionnaires. The hypothesized model was tested using path analysis. The results showed that although this model was well fitted with data, but the direct impact of the organizational virtuousness on the teachers’ organizational citizenship behavior was not significant. After removing this effect, the test of the modified model showed that it is well fitted with the data. In this model, organizational virtuousness with the mediating role of job satisfaction and organizational commitment has only indirect and significant effect on the teachers’ organizational citizenship behavior. This paper emphasizes the important role of organizational virtuousness in the teachers’ organizational citizenship behaviors and the mediating role of job attitudes in that process. The audience of these findings is generally the school principal, as a fundamental factor in promoting school’s organizational virtuousness.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79118_04bfd4fb16e082a02436bd889cba7547.pdf
فضیلت سازمانی
رضایت شغلی
تعهد سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی
معلم
Organizational Virtuousness
Job Satisfaction
organizational commitment
organizational citizenship behavior
teacher
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2017-07-23
16
2
57
80
79119
بهبود چندفرهنگی سازی برنامه های درسی نظام آموزشی ایران با نظر به آرای تربیتی فوکو و ژیرو
Improving the multicultural curriculum of Iranian educational system based on Michel Foucault and Henry Giroux s views
مهدی سبحانی نژاد
sobhaninejad@shahed.ac.ir
1
نجمه احمدآبادی آرانی
najmeh.ahmadabadi@gmail.com
2
علی عبداله یار
ali.abdolahyar1350@gmail.com
3
دانشیار برنامة درسی دانشگاه شاهد تهران
دانشجوی دکترای فلسفة تعلیموتربیت دانشگاه پیام نور تهران
دانشجوی دکترای فلسفة تعلیموتریت دانشگاه شاهد تهران
هدف پژوهش حاضر، بهبودبخشیدن به برنامه های درسی چندفرهنگی نظام آموزشی ایران بر اساس آرای تربیتی میشل فوکو و هنری ژیرو با استفاده از دو روش تحلیل مفهومی و استنتاجی بود. یافته های پژوهش نشان داد که: برنامة درسی چندفرهنگی بایستی بر بنیاد مفاهیمی چون عدالت اجتماعی، برابری آموزشی و تسهیل تجارب آموزشی مبتنی باشد در بین فیلسوفان تربیتی جهانی و شاخص در برنامة درسی چندفرهنگی، میشل فوکو و هنری ژیرو نکات قابل ملاحظه ای را در این زمینه ارائه کرده اند. فوکو تعلیم وتربیت را بیشتر امری شخصی، ویژه و محلی- موقعیتی می داند، از این رو می گوید: در زمینة تعلیم وتربیت، لحن ترجمان برنامه های درسی و لحن معلم باید متضمن چندآوایی باشد. تعلیم وتربیت مد نظر ژیرو نیز نوعی تعلیم وتربیت چندفرهنگی است که اقلیت های قومی و نژادی را مورد حمایت قرار می دهد. ژیرو معتقد است برنامة درسی باید عرصة ظهور صداهای گوناگون فرهنگی، نژادی و جنسیتی باشد و نباید هیچ گروهی به حاشیه رانده شود. به نظر ما، با عنایت به آرای تربیتی این دو فیلسوف می توان از رویکردهای مساعدتی و تکمیلی جهت بهبود چندفرهنگی سازی برنامة درسی نظام آموزشی ایران استفاده کرد و راهکارهایی از جمله تعلیم وتربیت مرزی، تربیت انتقادی در نظام آموزشی، نوآوری در محتوای آموزشی، تقویت تفکر انتقادی دانش آموزان، روش های کیفی یاددهی- یادگیری و متنوع سازی فعالیت های مدارس را مورد توجه قرار داد.
This paper was an attempt to improve the multicultural curriculum of Iranian educational system based on Michel Foucault and Henry Girouxs views, using conceptual analysis and deductive approach to research. Findings showed that multicultural curriculum is based on the concepts such as social justice, equality training and facilitating the educational experiences. Among the great thinkers of multicultural education, Michel Foucault and Henry Giroux have presented significant issues in the multicultural curriculum. Foucault considers education as more personal, specific and local, so that in the field of education, the tone of the curriculum and teacher should be polyphonic. Besides, Giroux considers education as being multicultural, supporting racial and ethnic minorities. Giroux believes that the curriculum should be the domain of emerging different sounds of culture, race and gender and no group should be marginalized. With regard to the educational ideas of Foucault and Giroux in the field of multicultural curriculum, we can use the assistant and complementary approaches such as, border education, critical education in education system, innovation in educational content, enhancing the critical thinking of students, qualitative research methods in teaching-learning process, and developing various school activities in order to improve the multicultural curriculum in Iranian educational system.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79119_442fc34edf7087d930bb50680b8db0aa.pdf
برنامة درسی چندفرهنگی
نظام آموزشی ایران
میشل فوکو
هنری ژیرو
multicultural curriculum
Educational System of Iran
Michel Foucault
Henry Giroux
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2017-07-23
16
2
81
104
79120
الگوی تولید و نشر علمی مقالات 50 شمارة فصلنامة نوآوری های آموزشی تحلیل استنادی و هم نویسندگی شماره های (55-5) در سال های 1394-1382
Publication pattern of 50 numbers of quarterly journal of educational innovations: Citation analysis and co-authorship of the papers published during 2003 -2015(No. 5 up to 55)
اکرم عینی
eini.akram@gmail.com
1
دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
پژوهش حاضر به تحلیل استنادی و هم نویسندگی مقاله های منتشرشدة فصلنامة نوآوری های آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، طی سال های 1394-1382، با هدف بررسی وضعیت موجود روابط علمی و ترسیم ساختار علمی این حوزه پرداخته است. روش پژوهش تحلیل استنادی است و برای تحلیل داده ها از نرم افزار اکسل و یو سی نت ونت دراو استفاده شده است. نتایج نشان داد در این بازة زمانی (50 شماره) در مجموع 365 مقاله با میانگین هر شماره 7 مقاله منتشر شده است. 35 مقاله به زبان انگلیسی و 330 مقاله به زبان فارسی است. تعداد کل استنادها 11527 و میانگین استناد به ترتیب در هر شماره 41.92 درصد و در هر مقاله 40. 16 درصد است. کتاب ها با 39.43 درصد استنادها در رتبة اول و نشریات با 36.47 درصد رتبة دوم را دارند. استناد به منابع انگلیسی بیشتر از منابع فارسی است. سهم هیئت تحریریه در تألیف مقاله 17.80 درصد است. تعداد نویسندگان 778 نفر بوده که از این تعداد 30.85 درصد زن و 69.15 درصد مرد هستند. 51.55 درصد مؤلفان فقط یک مقاله منتشر کرده اند که به 60 درصد پیش بینی قانون لوتکا نزدیک است. 69/33 درصد مقاله ها تک نویسنده و 66.30 درصد مشترک تدوین شده است. وابستگی سازمانی نویسندگان با دانشگاه های دولتی و دانشگاه تهران جمعاً 9.68 درصد و در صدر است. حمیدرضا عریضی، با شانزده مقاله، از پرکارترین نویسندگان است. تراکم شبکه 0.0057 و شبکة هم نویسندگی در این مجله ضعیف است. کتاب روان شناسی پرورشی علی اکبر سیف با 1.72 درصد فراوانی پراستنادترین کتاب و فصلنامة نوآوری های آموزشی با 25.05 درصد پراستنادترین نشریه است. تقویت شبکة هم نویسندگی و اتخاذ معیارهایی جهت بهبود الگوی رفتار استنادی نویسندگان پیشنهاد شده است.
This study dealt with citation analysis and co-authorship of the published papers in the quarterly journal of educational innovations during 2003-2015 to investigate their current status of scientific relation and drawing the scientific structure of this domain. The research method was citation analysis and to analyze the data, Excel software, UC net and NetDrive has been used. The results showed that in this time interval (2003 -2015), 365 papers with average 7 papers in each number have been published. 35 papers were in English and 330 ones were in Persian. Total number of citations was 11527, and the average citations were 41.92% in each number of the journal and 16.40% in each paper. The books with 39.43% of the citations were in the first place and journals with 36.47% were in the second place. Reference to the English sources was more than Persian ones. The 17.80% of the papers were developed by the journal’s editorial board. Out of the 788 authors, 30.85% were women and 69.15 were men. 51.55 of the authors just published one paper that is near to the 60% prediction of Lotka’s law. 33.69% of the papers were single-authored and 66.30% of them were joint papers. The affiliation of the authors with state Universities and University of Tehran with 9.68% was in the first place. Hamidrezā Oreizi was the most active author with 16 papers. The net density was 0/0057 and the co-author net was weak in this journal. Ali Akbar Seif’s book on »educational psychology« was the most cited book with citation frequency of 1.72% and the quarterly journal of educational innovations with 25.05% was the most cited journal. Enhancing the co-author net and developing criteria to improve the citation behavior of the authors have been suggested.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79120_cd46ff36d7de75579a7140316c46583a.pdf
تحلیل استنادی
کتاب سنجی
فصلنامة نوآوری های آموزشی
تحلیل هم نویسندگی
رفتار استنادی
Citation analysis
Journal of Educational Innovations
Co-authorship
Citation Behavior
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2017-07-23
16
2
105
126
79121
خوانایی سنجی کتاب فارسی پایة هفتم سال تحصیلی 95-96 به سه شیوة فوگ، فرای و فلش
Readability measurement of the 7th grade Farsi textbook (academic year 1395-96) based on Fog, Fry and Flesch formula
زهره صدیقی فر
zohrehsedighifar@gmail.com
1
شهره سادات سجادی
shskp.linguistic@gmail.com
2
سید بهنام علوی مقدم
behnamalavim@gmail.com
3
مربی مرکز آموزش زبان فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین
دانشجوی دکترای زبانشناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار زبانشناسی همگانی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مطالعة حاضر با هدف بررسی سطح خوانایی کتاب فارسی پایة هفتم سال تحصیلی 96-95 بر اساس سه شاخص خوانایی سنجی فوگ، فرای و فلش انجام گرفت. این مطالعه در پی دستیابی به این مهم بود که کتاب نام برده از نظر رعایت اصول برنامه ریزی محتوایی، تا چه میزان با فرمول های خوانایی سنجی مذکور مطابقت دارد. روش پژوهش، تحلیل محتوا به روش توصیفی و با استفاده از سه فرمول فوگ، فرای و فلش بود. پرسش هایی که این مطالعه به دنبال پاسخگویی به آن ها بود، از این قرار است: 1. آیا قدرت خوانایی مطالب کتاب با قدرت خوانایی فراگیران پایة هفتم دورة اول متوسطه، از نظر ملاک های سطح سنی و سطح یادگیری مطابقت دارد؟ 2. آیا مطالب و محتوای منبع مورد بررسی می تواند به صورت مستقل و بدون نیاز به معلم، آموزش داده شوند؟ 3. آیا در تدوین مطالب کتاب مذکور، اصول برنامه ریزی درسی ازجمله اصل ساده به دشواری رعایت شده است؟ 4. میزان خوانایی منبع مورد نظر، به وسیلة فرمول های فلش، فوگ و فرای تا چه میزان بر یکدیگر انطباق دارد؟ در راستای پرسش های پژوهش، تجزیه وتحلیل داده های حاصل از محتواسنجی نشان داد که در کتاب فارسی پایة هفتم سال تحصیلی 96-95: 1. محتوای کتاب تناسبی با سطح هفتم ندارد. مطابق فرمول فرای، فوگ و فلش، سطح خوانایی این کتاب، در سطح دانشگاه و حتی مناسب برای بعد از دانشگاه است. 2. ازآنجاکه دشواری مطالب بیش ازاندازه است، نمی تواند به صورت خودآموز مورد استفاده قرار گیرد. 3. فرایند تنظیم مطالب از نظر تعداد جملات در بخش های ابتدایی، وسط و انتهایی نشان دهندة این است که تا حدودی اصل ساده به دشواری مطابق شاخص فوگ رعایت شده ولی مطابق با معیارهای فلش و فرای، اصل مذکور رعایت نشده است. 4. میزان خوانایی منبع مورد نظر، به وسیلة فرمول های فلش، فوگ و فرای به میزان زیادی با یکدیگر مطابقت دارند.
This study was going to measure the readability of the 7th grade Farsi textbook (academic year 1395-96) based on the three readability formula. We wanted to find out how much the mentioned book is in accordance with the readability formula from the viewpoint of the principles of the material development. The research method was descriptive content analysis according to Fog, Fry and Flesch formula. The research questions included: 1. is the readability of the book’s material in accordance with the 7th grade students, considering their age and learning levels criteria? 2. Could the material and content of the book be learnt without the teacher, independently? 3. Have the principles of curriculum planning, including the principle of simple to difficult, been observed in the development of the textbook? 4. How much the readability of the related textbook measured by the Fog, Fry and Flesch formula correspond to each other? Findings showed that in the 7th grade Farsi textbook of the 1395-96 academic year: 1. the content is not in accordance with the 7th grade level. According to the Fog, Fry and Flesch formula, the readability of this book is at the level of the University and even it is appropriate for the higher levels. 2. Due to the very much difficulty of the material, the textbook could not be used independent of the teacher. 3. The material at the beginning, middle and end of the textbook shows that to some extent the principle of simple to difficult has been observed according to the Fog formula, but not according to the Fry and Flesch formula. 4. The readability of the mentioned textbook measured by Fog, Fry and Flesch formula correspond to each other to a great extent.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79121_0eef34bb3da71189a4f3edea303a3067.pdf
خوانایی سنجی
فارسی پایة هفتم
فرمول خوانایی فوگ
فرای و فلش
Readability measurement
Farsi Textbook
7th Grade
Readability Formula of Fog
Fry and Flesch
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2017-07-23
16
2
127
146
79122
پدیدارشناسی؛ رویکردی نوین در فهم برنامة درسی
Phenomenology: A new approach in understanding the curriculum
فائزه قدوسی
faezeh.ghoddousi@gmail.com
1
نعمت اله موسی پور
n_mosapour@yahoo.com
2
علیرضا فقیهی
a-faghihi@iau-arak.ac.ir
3
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک
دکتری برنامه ریزی درسی، دانشیار دانشگاه فرهنگیان
دکتری مدیریت آموزشی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اراک
«دنیای طبیعی برنامة درسی» با پهنایی به اندازة میلیون ها نفری که هر روز بخشی از حوزة آموزش و یادگیری را تشکیل داده اند، اگر با پیش داوری، مفروضه انگاری و نظرورزی های نابه جا آلوده نشود، بهترین منبع برای درک عمیق و کاربردی فعالیت های حوزة برنامة درسی است. همان گونه که بزرگان بسیاری معتقدند، پژوهش پدیدارشناختی، فرصتی برای بررسی دقیق ترِ زوایا و لحظاتی در آموزش است که ما قبل از این، به راحتی از کنار آن ها عبور کرده ایم. هدف از این مقاله، پیشنهاد استفاده مناسب از این گونه پژوهش در مسائل مربوط به برنامة درسی، به پژوهشگران و به اشتراک گذاشتن بخشی ضروری از دانش و درکی است که علی رغم پیچیدگی های کاربرد این روش، می بایست در پژوهشگر این حوزه وجود داشته باشد. نویسنده بر اساس تجارب انجام این پژوهش در حوزة برنامة درسی، شکل گیری و بنیان های فلسفی پدیدارشناسی، همچنین الزامات شروع و مراحل انجام این پژوهش به زبانی ساده را ارائه داده است.
The natural world of curriculum, part of the everyday life of millions of people who form a part of teaching-learning domain, is the best source for deep and practical understanding of the curriculum area, provided that it is not invalidated with prejudice, presupposition and improper theorizing. As many scholars believe, phenomenological research is an opportunity for a more careful study of the learning process which was not paid attention to enough in the past. In this article, we suggest the appropriate use of this research method to curriculum researchers and to share the essential portion of knowledge and understanding that despite the complexities of the application of this method, the researcher in this area should have them. Based on his experiences of doing this type of research, the author tried to present the philosophical foundations, development and also the beginning pre-requisites and the stages of doing this research.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_79122_cb3fc69efcbbff1e4ca679fe0c1ef1ad.pdf
برنامة درسی
فلسفة پدیدارشناسی
تجربة زیسته
Curriculum
Philosophy of Phenomenology
lived experience