per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2005-06-22
4
2
11
34
78772
تهیه و تدوین برنامۀ درسی مهارت های زندگی برای دانش آموزان دورۀ تحصیلی متوسطه
Preparation of a life-skills curriculum plan for high school students
رسول کردنوقابی
1
حسن پاشا شریفی
hpssr@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه بوعلی سینا
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
هدف از پژوهش حاضر، تعیین مهارت های زندگی ضروری برای دانش آموزانِ ایرانی دورۀ تحصیلی متوسطه، طراحی الگوی مناسب برنامه درسی برای آن و تعیین اثربخشی آن بود. برای تهیۀ فهرست اولیۀ مهارت های زندگی، به تعاریف و نظریه های موجود در این زمینه مراجعه شد و یک فهرست دوازده گانه از مهارت های زندگی ضروری برای دانش آموزان دوره متوسطه تهیه شد. مهارت های این فهرست عبارت بودند از: خودآگاهی، مقابله با هیجانات، مقابله با استرس (فشار روانی)، همدلی، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی، شهروند مسئول بودن، حل تعارض، تصمیم گیری، حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر انتقادی. از این فهرست، سه پرسشنامۀ نیازسنجی استخراج شد. یک پرسشنامه 50 پرسشی برای دانش آموزان، یک پرسشنامۀ 50 پرسشی برای والدین و یک پرسشنامۀ 12 پرسشی برای دبیران، کارشناسان و صاحب نظران تعلیم وتربیت. پرسشنامه ها در اختیار 600 دانش آموز دختر و پسر دوره متوسطه (از هر پایۀ تحصیلی 150 نفر)، 240 نفر از والدین دانش آموزان با مدرک تحصیلی حداقل دیپلم، 150 دبیر دوره متوسطه، 20 نفر کارشناس ستادی و 10 نفر صاحب نظر تعلیم و تربیت قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد که مهارت های خودآگاهی، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی، مقابله با استرس، تصمیم گیری، حل مسئله، تفکر انتقادی و تفکر خلاق از نظر مخاطبان مختلف از اولویت های بالایی برخوردارند. همچنین، الگویی مناسب برای برنامه درسی مهارت های زندگی دانش آموزان دوره متوسطه تدوین شد. این الگو شامل اهداف، رئوس محتوا، نوع محتوا، روش های آموزش و روش های ارزشیابی مهارت های زندگی است. در مرحلۀ آزمایشی پژوهش، برنامۀ درسی مهارت خودآگاهی که در اکثر اولویت بندی ها، در رتبۀ اول قرار داشت در قالب یک طرح آزمایشی پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل با نمونه ای به حجم 120 نفر اجرا شد. تحلیل اطلاعات این بخش نشان داد که آموزش مهارت خودآگاهی به دانش آموزان، در تقویت این مهارت در آنان مؤثر است.
The concept of life skills is a great group of psychosocial and interpersonal skills that can help people make decisions, make an effective relationship, develop their coping skills and self management, and have a productive and safe life. The purpose of this study was to determine the essential life skills for Iranian high-school students, to design appropriate curriculum pattern for life skills, and to identify their effectiveness.
A questionnaire with 50 items was administered on 600 high-school students (150 students from each base), a questionnaire with 50 items was administered on 240 parents and a questionnaire with 12 items was administered for 150 high-school teachers, 20 high-school curriculum experts, and 10 faculty members of the universities. The results of the study indicated that the self-awareness, effective communication, interpersonal relationship, coping with stress, decision-making, problem solving, critical thinking, and creative thinking are precedence for all groups.
An appropriate curriculum pattern for life skills was also designed. This curriculum pattern includes purposes, content, type of content, instructional methods, and evaluation methods of life skills. In experimental stage of the study, curriculum of self-awareness skill, which was in first order in last stage was administered on 120 subjects by a pretest-posttest with group control design. Analysis of data indicated that teaching of self-awareness skill to students is affecting on increasing this skill.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78772_e54f0b0733e1dbc0eb4e8fceeadfc6d3.pdf
برنامه ریزی درسی
مهارت های زندگی
مهارت خود آگاهی
دانش آموزان دبیرستانی ایرانی
Curriculum Planning
life skills
Self-awareness skill
Iranian high school students
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2005-06-22
4
2
35
57
78773
بررسی نوآوری های آموزشی در مدارس ایران
Investigating educational innovations in Iranian schools
مرتضی منطقی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
وقوع انقلاب اطلاعاتی از سویی و پیشرفت روزافزون فناوری ها از سوی دیگر، نظام آموزشی سنتی را از بسیاری جهات به شدت تحت تأثیر قرار داده است تا تحولاتی را به آن تحمیل کند. عدم کارآیی نظام پیشین حافظه مدار در شرایطی که حجم علم در هر 5/5-5 سال دو برابر می شود، تغییر رویکرد سنتی به رویکرد حل مسئله را الزامی کرده است. همچنین پیشرفت در فناوری های ارتباطی، در نظام آموزشی تأثیر گذاشته و تحولاتی را در آن ایجاد کرده است. از این رو بررسی نوآوری های آموزشی 1 (شامل تغییرات در زمینۀ نظام های آموزشی، محتوای آموزشی، تغییراتی که به تحول سازمان آموزشی می انجامد و فناوری های جدید آموزشی)، در ایران از اهمیت ویژه برخوردار شده است. این پژوهش، براساس اطلاعات حاصله از مهم ترین نوآوری های به وقوع پیوسته در سطح جهان و تهیۀ و تدوین پرسشنامه ای محقق ساخته که از سوی 1316 نفر از دبیران مدارس راهنمایی و دبیرستانی زن و مرد در سطح 14 استان کشور تکمیل شده، به بررسی میزان تحقق نوآوری های مزبور پرداخته است. نتایج به دست آمده اولاً بیانگر نوآوری های آموزشی است که در سطح مدارس کشور محقق شده و ثانیاً بیانگر نوآوری های آموزشی است که معلمان و اولیای اجرایی_ آموزشی نوآور، تمایل به زمینه سازی سازمان آموزش و پرورش برای تحقق آن ها داشته اند.
The traditional instructional system has been forced to undergo some modifications by various factors such as information revolution and the increasing developments of technologies. The inefficiency of the previous memory-oriented system in an era which the amount of scientific information is doubled every 5 year, has urged the teaching methods to shift from the traditional approach to a problem-solving approach. Therefore, a thorough study of the educational innovations in Iran (such as changes in educational systems, educational content, changes resulting in the transformation of educational organization, and new educational technologies) is considered as highly vital.
To this end, initially, the main innovations all over the world were studied and explained in this study. Then, based on the accumulated data, a questionnaire was developed and the realization of aforementioned innovations were studied in a sample comprising 1316 male and female junior and senior high school teachers across 14 provinces.
The results depicted the educational innovations currently applied in Iranian schools as well as the ones the teachers and the executive educational innovators have contrived to apply.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78773_293f046cb5756d41df26c6178e0b5114.pdf
نوآوری های آموزشی
فناوری های جدید آموزشی
معلمان زن و مرد
رویکرد سنتی
رویکرد مسئله مدار
educational innovations
New Technologies
Male and female teachers
Traditional approach
Problem-solving approach
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2005-06-22
4
2
58
85
78774
طراحی ساختار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران، الگویی برای طراحی ساختار سازمان های مشابه
Investigating and designing the organization structure for educational research and planning in Iran and proposing a model for designing the structure of other organizations
احمد حج فروش
1
سید محمد اعرابی
2
کارشناس ارشد مدیریت دولتی
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت
این مقاله بر اساس طرحی پژوهشی با همین عنوان و با هدف شناسایی متغیرهای محتوایی و ساختاری مؤثر بر ساختار سازمانی و طراحی ساختار مناسب، به صورت مفهومی و عملی موقعیت این متغیرها را در دو وضعیت موجود و مطلوب مشخص کرده است. در این پژوهش از اسناد دست اول، پژوهش های انجام شده مرتبط، نتایج مصاحبه با مدیران و مشاوران سازمان درباره ابزارهای گردآوری داده ها (ابداعی رابینز)، الگوهای پنجگانه مینتزبرگ، الگوی عملی ندلر - توشمن، الگوی ارتباط هدف و ساختار (ابداعی رورباف)، الگوی ارتباط پنجگانه چرخه زندگی و ساختار (ابداعی لاری ای گرینر)، با تغییراتی در آن ها و افزودن چند الگوی دیگر که همه ابزارها از روایی و اعتبار برخوردارند، استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در این سازمان، سه متغیر ساختاری پیچیدگی، رسمیت و به ویژه تمرکز، بالا یا بسیار بالاست و باید کاهش یابد. اهداف و استراتژی سازمان در وضعیت موجود، در حد کارایی است در صورتی که در وضعیت مطلوب باید اثر بخش باشد. محیط آرام، باثبات و نسبتاً مطمئن در نظر گرفته شده است در صورتی که در وضعیت مطلوب لازم است محیط تا اندازه ای متلاطم باشد. در حال حاضر اندازه سازمان بسیار بزرگ است و لازم است از طریق کاهش قابل توجه نیروی انسانی غیرمتخصص و به کارگیری متخصصان بیشتر، اندازه سازمان کوچک شود. در پایان بر اساس الگوی طراحی شده، 18 پیشنهاد همراه با نمودار تشکیلات ماتریسی و پیوندی ارائه شده است. با استفاده از الگوی به دست آمده در این پژوهش، می توان ساختار سازمان های مشابه را طراحی کرد.
This research aims to identify contextual and structural variables affecting the organizational structure of OERP and designing an appropriate structure in the form of conceptual and practical situations of these variables in two conditions (status que and optimal).
Prime sources, together with related researches, and data collection tools made by Rabins, five patterns of Mintzberg, practical model of Nadler – Tushman, RohRbaugh Pattern of relation between Aim and Structure, Pattern of five relations … life cycle and structure made by Larry E. Greiner and a few other patterns have been used in this research (after verifying their validity and reliability).
The research findings demonstrate that three structural criteria of complexity, formality and (especially) centralization in this organization are very high and that must be reduced. Goals and strategy of the organization in statues que is in efficient level and in the optimum level but must be effective. Environment has been considered stable, clam and somehow certain, which in a real situation should be considered somehow uncertain. Size of the organization is too big at this time and must become small through reducing non–expert manpower and employing limited number of experts. At the end three organizational charts based on the model of Nadler-Tushman (matrix and hybrid) have been proposed for the organization. The nature of the charts is based on adhocracy-the pattern of Mintzberg and collectivity cycle.
The findings of this research can be used as a model for designing the structure of all other educational organizations.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78774_2ecf8f0dab71aab56e9833d4f173eee6.pdf
سازمان
ساختار سازمانی
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
متغیرهای محتوایی شامل اهداف و استراتژی
محیط
فناوری و اندازه سازمان
متغیرهای ساختاری شامل پیچیدگی
رسمیت و تمرکز
organization
Organizational Structure
Organization for educational research and planing (OERP)
Cotextual variables
Structural variables
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2005-06-22
4
2
86
108
78775
بررسی تطبیقی رابطۀ بین سبک های تفکر دختران و پسران دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی آنان
Comparative consideration of relationship between high-school girls and boys thinking styles and their academic achievement
عبدالحمید رضوی
1
احمد علی شیری
2
دکترای فلسفه تعلیم و تربیت
کارشناس ارشد جامعه شناسی
هدف این مقاله بررسی سبک های تفکر دانش آموزان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی، جنسیت و سن آنان از دید روانشناسی اجتماعی است. اطلاعات مورد نیاز از میان 602 نفر دانش آموز (286 دختر و 316 پسر) سال دوم و سوم دبیرستانی شهرهای استان فارس با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای – خوشه ای چند مرحله ای و با مقیاس سبک تفکر استرنبرگ (1997) گردآوری شده است. کمترین همبستگی میان گویه های ابزار 0/34 و مقدار آلفای طیف ها 0/66 مبین معتبر بودن ابزار بوده است. داده های پژوهش با بهره گیری از روش های آمار توصیفی، آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون (در آزمون تفاوت ها و همبستگی ها) و رگرسیون چند متغیری مدل مرحله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان داده است: 1. دانش آموزان مورد بررسی غالباً از نظر گرایشی محافظه کار، از نظر تفکر عملکردی، اغلب تابع و مجری دستورات و از نظر سطح، کلان نگر بوده اند. 2. ارتباط سبک تفکرکلی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی و سن، معنادار نبوده اما با جنسیت رابطه ای معنادار داشته است. نمرات سبک تفکر دختران بیش از نمرات سبک تفکر پسران بوده (T=2/193, p = 0/029) اما پسران کلی نگرتر، محافظه کارتر و قانونگذارتر از دختران بوده اند. 3. در مجموع دانش آموزان دارای گرایش آزادیخواهانه، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته اند. این نتیجه گیری در مورد پسران صادق (r=0/226, p < 0/001) بوده اما دربارۀ دختران مصداق نداشته است. همچنین پسرانی که در بعد عملکرد، تفکری تحلیلی تر (قضایی تر) داشته اند در درس موفق تر بوده اند (r=0/117, p < 0/042). این امر در مورد دختران صادق نبوده است. 4. سبک تفکر کلی و ابعاد آن، با پیشرفت تحصیلی دختران همبستگی معنادار نداشته است. قویترین تبیین کنندۀ پیشرفت تحصیلی دختران، سن آنان به گونۀ منفی بوده است. 5. دانش آموزانی که سن بیشتری داشته اند، افت تحصیلی آن ها بیشتر بوده است (r=-0/161, p < 0/001). همچنین با افزایش سن، بر روحیه و تفکر اجرایی (اطاعت پذیری) (r=0/099, p < 0/015)و گرایش به محافظه کاری (r=0/130, p < 0/001) آن ها افزوده شده است. نکتۀ قابل توجه اینکه در بعد عمل، با افزایش سن، پسران تحلیل گرتر (قضایی تر) (r =0/128, p = 0/024) اما دختران اجرایی تر (مطیع تر) بوده اند. 6. عوامل سن، تفکر آزادیخواهانه وجنسیت به ترتیب در پیش بینی وضعیت تحصیلی کل دانش آموزان تأثیر اساسی داشته است (R=0/221, R2=0/049, n=558, Ad R2=0/04). بدین ترتیب دانش آموزانی که جوان تر و در سن آموزشی بوده اند، گرایشی آزادی خواهانه تر داشته و دختر بوده اند، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته اند. 7. در پیش بینی پیشرفت تحصیلی پسران، سبک تفکر آزادیخواهانه و سن، به ترتیب تأثیر اساسی داشته است و درمجموع با داشتن 27 درصد همبستگی توانسته اند در حدود 7 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی پسران را تبیین کنند (R=0/265, R2 =0/070, n =300, Ad R2 =0/064).
The objective of this article has been to survey the thinking styles among students & its relationship with the academic achievement, their gender and age in terms of the social psychology. The required data was collected from a sample including 602 students (386 girls & 316 boys) of second & third grades of high-schools in the cities of Fars province through a multistage stratified–cluster random sampling method and by Strenberg Thinking Style Scale (1997).
Minimum correlation between the items of the instruments and percent of scales alpha were 34% & 66%, respectively, representative of high validity of the instruments. The research data analysis was carried out by descriptive statistics through t-test and Pearson Product Moment Correlation Coefficient and at last through the multivariate regression (stepwise method).
The research findings indicated that:
1. Frequently, the subjects, with respect to attitude aspect, were conservative and from the viewpoint of the functional thinking were often subjected to rules and executives of instructions and in terms of level were global.
2.The relations of students general thinking style with academic achievement and age was non-significant but to gender, was significant and the girls thinking style scores was more than the boys thinking scores (r=2.193, p= 0/022) and the boys in comparison to the girls, were more global, more conservative and more legislative.
3. In general, the more the liberal attitude of students, the more their academic achievement. This conclusion was applicable for the boys (r=0/226, p < 0/001), but it had no justification for the girls. Furthermore, the boys that in the functional dimension had more judicial thinking have been more successful in education (r=0/117, p < 0/042), in contrast, it is incorrect for the girls.
4. For girls, there was no significant relation between general thinking style & its dimensions and academic achievement. The strongest explanation of the girls academic achievement has been their ages with a negative correlation.
5. Among students (the girls & the boys), those who were older, had more academic wastage too (r=-0/161, p < 0/001). Also by increase in the age, particularly their executive thinking (obedience) (r=0/099, p < 0/015) and conservative attitudes have increased (r=0/130, p < 0/001). Its a noticeable point that in functional dimension, along with increase in the age, the boys have been more judicial (r=0/128, p < 0/024), but the girls were more executive (more obedient) (r=0/164, p < 0/008).
6. The factors of age, liberal thinking and gender, respectively, have had a fundamental effect on predicting the students academic achievement (R=0/221, R2=0/049, n=558, Ad R2=0/04). Those students have had more academic achievement, in comparison with their classmates, who have been 1)younger and in their own educational age; and 2)those who have had more liberal attitudes; and 3)those who have been girls.
7.The factors of liberal thinking style and age, respectively, have had fundamental effect on predicting the boys academic achievement that, by having 27% of correlation in all, could have explained about 7% variance of the boys academic achievement (R=0/265, R2 =0/070, n =300, Ad R2 =0/064).
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78775_90972f07698831561ddbbbd2dd11f8f5.pdf
سبک های تفکر
پیشرفت تحصیلی
high school students
Thinking skills
academic achievement
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2005-06-22
4
2
109
133
78776
فراتحلیل عوامل مؤثر برافزایش کاربست یافته های پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش
Meta-analysis of influential factors on application of research increment in ministry of education
احمد عابدی
1
حمیدرضا عریضی
2
علیرضا شواخی
3
دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه اصفهان
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
دراین پژوهش با بهره گیری از یکی از شیوه های نوین پژوهش تحت عنوان «فراتحلیل» به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهش های انجام گرفته در کشور، در زمینة کاربست یافته های پژوهشی پرداخته شده است. بدین منظور، تعداد پانزده پژوهش انجام یافته در زمینة کاربست یافته های پژوهشی از مراکز پژوهشی وزارت آموزش و پرورش کشور گردآوری و ازمیان آن ها تعداد نه پژوهش با بهره گیری از ابزار «چک لیست گزینش پژوهش ها از نظر فنی و روش شناختی» (شامل روایی و پایایی مناسب، روش نمونه گیری و آماری صحیح) برای بررسی و فراتحلیل انتخاب شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که راه اندازی نظام اطلاع رسانی پژوهش با اندازه اثر 0/6921، برگزاری مستمر گردهمایی های ارائه یافته های پژوهشی با اندازه اثر 0/6445، مسئله یابی و اولویت های دقیق پژوهشی با اندازه اثر 0/6891، تقویت بعد فنی و روش شناختی تحقیقات با اندازه اثر 0/5541، افزایش اعتبارات پژوهشی با اندازه اثر 0/5411 و برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی برای معلمان با اندازه اثر 0/4874 با کاربست یافته های پژوهشی در سطح وزارت آموزش و پرورش مرتبط اند. همچنین یافته های مطالعه موردی نشان داد مهم ترین عوامل بازدارنده کاربست تحقیقات در آموزش و پرورش عبارت اند از: عدم توانایی علمی مدیران و کارشناسان برای استفاده از نتایج تحقیقات، اطمینان نداشتن تصمیم گیرندگان به روش پژوهش و صحت نتایج، عدم وقت گذاری مدیران در زمینه کاربست تحقیقات، در اختیار نبودن منابع کافی و مناسب (مالی، مادی، انسانی) برای عملیاتی کردن نتایج، قابلیت اجرایی نداشتن بعضی از یافته های پژوهشی، مبهم و عملیاتی نبودن نتایج و پیشنهادهای تحقیقات آموزشی.
The current research uses meta-analysis method as a new research method to integrate research findings of application of research results. Fifteen researches in this field that were administered in ministry of education were collected from all regions of country. Nine researches have requirements for meta-analysis. The most significant research results were establishment & informational system (effect size=ES=0/6921), continuance of seminars of research findings (ES=0/6445), illustrate accurate priorities of research (ES=0/6891), reinforce technical dimension of methodologies (ES=0/5541) and research workshops for teachers (ES=0/4874) respectively.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78776_5de66fa37b0f7a2a1e0d62b5c3ec7363.pdf
پژوهش
کاربست تحقیقات
فراتحلیل
مدیریت پژوهش
آموزش پژوهش
نظام اطلاع رسانی
فرهنگ پژوهش
روانشناختی پژوهش
اعتبارات
Meta-analysis
Ministry of Education