per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2009-12-22
8
4
7
38
78909
رواسازی پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران
validiting the Pekruns achievement emotion questionnaire
پروین کدیور
kadivar@saba.tmu.ac.ir
1
ولی الله فرزاد
vfarzad@yahoo.com
2
جواد کاوسیان
javad_kavousian@yahoo.com
3
فریبرز نیکدل
nikdelfar@yahoo.com
4
هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم؛
هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم؛
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم،
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم،
هدف پژوهش حاضر بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران (2005) است. بر این اساس 600 دانش آموز دختر و پسر از میان دبیرستان های سطح شهر تهران، به طور تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی پایایی و روایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفتیم. مطالعه حاضر، همسو با نتایج پژوهش پکران (2002) نشان می دهد پرسشنامه، همسانی درونی قابل قبولی دارد و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن میان 74/ 0 تا 86/ 0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان می دهند ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و همه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تأیید می کنند. بنابراین، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین هیجان های تحصیلی دانش آموزان است.
The Purpose of the present study was to examine the factorial validity and reliability of Pekruns achievement emotions questionnaire (2002).600 Tehran high school students were randomly selected to participate in this study. Cron bachs alpha coefficient and factor analysis were used to determine the psychometric properties of the questionnaire. The results were in line with Pekrun (2002) and revealed that the questionnaire has an acceptable consistency. Cronbachs alpha coefficients for its subscales were between 0/74 to 0/86. Meanwhile, the results of the confirmatory factor analysis revealed that the structure of the questionnaire has an acceptable fit to the data. So; the questionnaire is a valid and reliable instrument to measure students achievement emotions.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78909_aca296c24d9f0c3b66788eb90cd61542.pdf
رواسازی
پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران
روایی عاملی
پایایی
Keywords: validiting Pekruns Achievement Emotion Questionnaire
Reliability
factorial validity
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2009-12-22
8
4
39
59
78910
طراحی فضای مهد کودک بر اساس رابطه بین صفات خلاقیت و ایده های معمارانه
Designing kindergarten setting based on the relationship between creativity characters and some architectural ideas
عبدالحمید نقره کار
1
فرهنگ مظفر
2
بهرام صالح
3
مینو شفایی
4
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران؛
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران؛
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی؛
پژوهشگر دوره دکتری دانشگاه علم و صنعت ایران؛
هدف پژوهش حاضر تبیین مدلی علّی میان برخی صفات مؤثر در خلاقیت کودکان 3 تا 6 ساله ایرانی و برخی ویژگی های سامانه معماری است. با به کارگیری ایده های حاصل از مدل تحقیق، می توان فضاهای مهدکودک ها را به گونه ای طراحی کرد که انگیزش کودک ارتقاءیافته، قدرت تخیل و کنجکاوی او افزایش یابد و به پرورش خلاقیت کودک منجر شود. تحلیل داده ها بر اساس آمار توصیفی استنباطی است. مطالعه عوامل شناختی کودکان با آزمون نگرش سنجی مربیان کودک صورت گرفته است. روش نمونه گیری، خوشه ای تصادفی و حجم نمونه 219 نفر است. به دلیل فقدان پرسشنامه استاندارد در موضوع تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پس از بررسی پایایی و روایی ابزار تحقیق، داده ها به روش آماری توصیفی تحلیل و عوامل تأثیرگذار به روش تحلیل عاملی استخراج و براساس تحلیل ها، مدلی خطی طرح ریزی گردید. سپس رابطه و میزان تأثیر عوامل بر یکدیگر به روش تحلیل مسیر، به دست آمد و مدل اصلاح شد. یافته های پژوهش نشان می دهند «تحریک کنندگی محیط طبیعی » بر سه عامل «کنجکاوی « ،» بازی- مشارکت » و «خیال پردازی » تأثیری مثبت و معنادار دارد. تأثیر «انعطاف پذیری عملکردها » در فضای مهدکودک بر «کنجکاوی » و «خیال پردازی » کودکان مثبت و معنادار است. نتایج تحقیق بر اساس مدل، شامل ایده های معمارانه ای برای طراحی فضای مهدکودک ها در جهت ارتقاء انگیزش و خلاقیت کودکان است؛ از جمله: تغییرپذیری فضا و اجزای آن، تداخل فضاهای باز و بسته، تغییرپذیری، تنوع پذیری و بازسازی عناصر محرک طبیعی مانند نور، آب و گیاهان.
In this paper, we tried to develop a model based on some factors that affect 3-6 years old children’s creativity and some characters of architecture systems. Based on the ideas of this model, kindergartens can be made as places that fosters young childrens’ motivation, curiosity , imagination and creativity. The sample consisted of 219 teachers of kindergartens who were selected using random cluster sampling. In order to gather the teachers’ attitudes, a researcher-made test was used as there was no related standard test. After examining the validity and reliability of the test, the data was analyzed using descriptive- inferential statistics and the influential factors were extracted using factor analysis method. Also, the linear model was designed based on the analyses. Then, the relationship between factors and the degree of their influence on each other was obtained using path analysis and the model was revised. The findings showed that “The stimulating characteristics of natural environment” has positive and significant impact on the three factors of “curiosity”, “playing” and “imagination”. Also,“The flexibility of functions” has positive and significant impact on “curiosity” and “imagination” of young children. The findings has implications for architectural ideas such as changablity of spaces and its components, composition of open and closed spaces, changability, variability and reconstructing the natural stimulating elements like light, water, plants of kindergarten setting. Using such ideas, we could design kindergartens in a way that foster the motivation and creativity of young children.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78910_659c8d5a4244b86ca684913ee956efb4.pdf
مدل خلاقیت
کودکستان
کنجکاوی
معماری
خیال پردازی
The creativity model
kindergartens
Curiosity
Architecture
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2009-12-22
8
4
60
97
78911
تأثیر روش های فعال تدریس بر پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان مازندران
The impact of active methods of teaching on reading literacy development of Mazandaran Fourth and Fifth grade elementary school students
محمد صالحی
1
کیومرث نیازآذری
2
محمّدتقی معتمدی تلاوکی
3
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مدیر اجرایی گروه های آموزشی سازمان آموزش و پرورش استان مازندران؛ omt_motamed @ yahoocom
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش های فعال تدریس بر پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان مازندران می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، با طرح گروه کنترل نابرابر و پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل در هر پایه از نوع تحقیق »شبه آزمایشی « است. جامعه آماری آن را ٤٠٤٣٨ دانش آموز پایه چهارم و ٤٠٢٦٣ دانش آموز پایه پنجم ابتدایی تشکیل می دهند. بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای ٣٨٤ دانش آموز در پایه چهارم و ٣٨٤ نفر دانش آموز در پای ه پنجم در ٤٠ کلاس درس از ٥ شهرستان و منطقه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون های سواد خواندن در دو بخش متن ادبی و متن اطلاعاتی می باشند که کارشناسان گروه های آموزشی، روایی آن ها را تأیید کرده اند و پایایی آزمون نیز با بهره گیری از روش باز آزمایی و به ترتیب، متن ادبی ٩٢ / ٠ و متن اطلاعاتی ٨٨ / ٠ به دست آمد. نتایج نشان می دهد روش های فعال تدریس در پیشرفت سواد خواندن متن های ادبی و اطلاعاتی دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی مؤثرند؛ همچنین میان پیشرفت سواد خواندن متن های ادبی و اطلاعاتیِ دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی که بر اساس روش های فعال تدریس آموزش دیده اند، تفاوت معناداری وجود ندارد.
The general aim of the present research was to study the impact of active methods of teaching on reading literacy development of Mazandaran fourth and fifth grade elementary school students. Regarding the purpose, this research was applied, and given the non-equivalent group and pretest – posttest plan in the experimental and control groups for each grade, it could be viewed as a quasi-experimental research. The statistical population of this study included 40438 fourth and 40263 fifth elementary school students. Among the population mentioned, 384 fourth graders and 384 fifth graders from 40 classes have been selected as the control and experimental groups based on the multi-stage random-cluster sampling method. The data collection instruments include reading literacy tests containing literary and informational texts, the validity of which was confirmed by the educational experts. The reliability of the texts, was 0.92 and 0.88 for the literary texts and the informational texts, respectively. The results showed that active methods of teaching are effective in reading literacy development of both literary and informational texts for fourth as well as fifth graders. The results also showed that there is no significant difference between the students of the two grades according to the reading literacy development of the literary and informational texts.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78911_aefd318b789da375a61d44cf3ab994f1.pdf
روش فعال تدریس
سواد خواندن
متن ادبی
متن اطلاعاتی
Active Methods of Teaching
Reading Literacy
Informational Text
Literary Text
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2009-12-22
8
4
98
117
78912
مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان رشته ریاضی: نقش واسط های راهبردهای یادگیری در ارتباط میان اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی
A linear structural model for academic achievement of mathematics students: mediating role of learning strategies between achievement goals and academic achievement
یاسمین عابدینی
yasaminabedini@yahoo.com
1
استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان؛
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای درگیری تحصیلی شناختی (راهبردهای پردازش سطحی و عمیق) در ارتباط میان اهداف پیشرفت چندگانه تبحری، رویکردی عملکردی و اجتنابی عملکردی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان در رشته ریاضی فیزیک است؛ 254 دانش آموز با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای، از دبیرستان های واقع در شمال، مرکز و جنوب تهران انتخاب شدند. پرسشنامه اهداف پیشرفت (میگلی و کاپلان، میدلتون،مه یر، 1998) و خرده مقیاس راهبردهای یادگیری از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و دیگروت، 1994) به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفتند. پژوهش حاضر، معدل دانش آموزان در پایان سال تحصیلی را در پنج درس اختصاصی به عنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی آنان مورد توجه قرار داد. داده ها با بهره گیری از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و مدل معادلات ساختاری، تجزیه وتحلیل شدند. یافته های یژوهش، نقش واسط های درگیری تحصیلی شناختی، سطحی و عمیق در ارتباط میان اهداف تبحری و اهداف رویکردی عملکردی با پیشرفت تحصیلی و نقش واسطه ای درگیری تحصیلی شناختی سطحی در ارتباط میان اهداف اجتنابی عملکردی با پیشرفت تحصیلی را نشان می دهند.
In this paper, we studied the mediating role of cognitive-academic engagement (deep and superficial processing strategies) between multi achievement goals (mastery, approach-performance, avoidance-performance goals) and academic achievement among female mathematics students in Tehran third grade high schools. 254 students have been selected through multi stage random sampling across high schools that located in north, south and center of Tehran. Questionnaire of achievement goals (Midgley et.al.,1998) and subscale of learning strategies from the questionare of motivational strategies for learning have been applied (Pintrich and Deegrot, 1994). At the end of academic year, students’ average was accounted on the basis of their scores on five special subjects and was considered as the criterion variable for achievement. Data were analyzed by confirmatory and exploratory factor analysis, Cronbach’s alpha coefficient and structural equations model. Results showed that superficial and deep cognitive academic engagement has a mediating role between mastery goals, performance-approach goals and academic achievement. The results also showed the mediating role of superficial cognitive academic involvement between performance-avoidance goals and academic achievement.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78912_d1840f79505e7e71cbd63338825b3e75.pdf
مدل ساختاری
اهداف پیشرفت
راهبردهای پردازش سطحی
راهبردهای پردازش عمیق
پیشرفت تحصیلی
Linear Structural Model
Achievement goals
Superficial Processing Strategies
Deep Processing Strategies
academic achievement
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2009-12-22
8
4
118
139
78913
طراحی الگوی ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران در مناطق کمتر توسعه یافته و بررسی اثربخشی آن
A study on quality promoting model for girls’ education in the less-developed rural areas and examining its effectiveness
رخساره فضلی
1
علی اکبر سیف
2
علیرضا کیامنش
kiamaneshar@yahoo.com
3
دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی؛ yadegredust rf @ gmailcom
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات؛ kiamaneshar @yahoocom
هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران در مناطق کمتر توسعه یافته است؛ اگر الگویی بتواند سطح کیفی آموزش را در مناطق کمتر توسعه یافته ارتقاء بخشد، می تواند مبنایی برای طراحی الگوهای مناسب دیگر باشد. بدین منظور با استفاده از نمودار پارتو، مسائل اساسی مربوط به آموزش دختران روستایی در منطقه راسک استان سیستان و بلوچستان مشخص شدند و الگوی آموزشی، طراحی و تولید گردید. سؤال اصلی پژوهش عبارت بود از: «الگوی طراحی شده ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران یک روستا در مناطق کمتر توسعه یافته، چه تأثیری بر پیشرفت تحصیلی و میزان غیبت آنان دارد؟ » پژوهش حاضر با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی، ١٠ روستا با ٨٦٦ دانش آموز ا ز روستاهای منطقه راسک استان سیستان و بلوچستان را به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار داد. متغیر مستقل این پژوهش، الگوی ارتقاء کیفیت بود که با استفاده از روش های فعال و مشارکتی طراحی شد و در سال تحصیلی ٨٨ - ١٣٨٧ اعمال گردید. تأثیر این متغیر در پایان سال تحصیلی بر متغیرهای وابسته، یعنی نمرات درسی، مهارت برقراری ارتباط و نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه و همچنین میزا ن غیبت آنان، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون های آماری، تفاوت معنادار دو گروه آزمایش و گواه را تأیید می کنند و نشان می دهند استفاده از الگوی ارتقاء کیفیت آموزش می تواند پیشرفت تحصیلی دختران روستایی در مناطق کمتر توسعه یافته، شامل نمرات درسی، مهارت برقراری ارتباط و نگرش مثبت نسبت به مدرسه را افزایش داده، میزان غیبت آن ها را کاهش دهد.
The major objective of this research was developing a quality promoting model for girls’ education in the less-developed rural areas. If the submitted model could result in qualitative education in less-developed areas, it could be used as a basis to develop other models. For this purpose, major issues of Rask girls’ education was determined on the basis of Pareto Chart and an instructional model and package was designed based on that. The research question was:” What is the impact of the developed quality promoting model on girls’ school achievement and their school absenteeism in less-developed rural areas?” The target population of the research was elementary school girls of Rask- Sistan-o-Baluchistan Province. The research sample consisted of 866 students who were selected through simple random sampling technique, after analyzing educational indicators. Then, the sample was divided into experimental and control groups. The independent variable was the developed quality promoting model that was designed on the basis of participative and cooperative teaching methods and it was implemented in 2008-2009 academic year on the experimental group. At the end of the academic year, the effects of this independent variable on dependent variables, i.e., courses scores, communicative skills, attitude towards school and also their rate of school absenteeism was examined The results showed significant differences between experimental and control groups. So, we could conclude that all of the hypotheses were confirmed. In other words, the developed model has been effective in increasing girls’ courses scores, communicative skills, and affective attitude towards school. Also, it led to their decreasing rate of school absenteeism.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78913_412ea2440700f7295a3183b3373b0b45.pdf
کیفیت آموزش
دختران
مناطق کمتر توسعه یافته
یادگیری فعال و مشارکتی
مهار ت برقراری ارتباط
نگر ش نسبت به مدرسه
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2009-12-22
8
4
140
153
78914
ارزشیابی آموزش الکترونیکی شبکه رشد بر اساس معیارهای طراحی سایت های آموزشی
Evaluation of Roshd Educational Website According To the Educational Website Designing Standards
سمیه محمدی
somohamadi@yahoo.com
1
محمد حسن امیر تیموری
mhrima@gmail.com
2
محمود قاسمی
ghasemim@yahoo.com
3
محمد آتشک
matashak@yahoo.com
4
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی؛
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی؛
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی؛
عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه اسلامی واحد تهران جنوب؛
هدف پژوهش توصیفی حاضر، ارزشیابی آموزش الکترونیکی شبکه آموزشی رشد بر اساس ملاکهای طراحی سایت های آموزشی است؛ بدین منظور بخش عمومی سایت و 3 درس شیمی، فیزیک و عربی به عنوان نمونه انتخاب و بر اساس هم بینی و تلفیق مدل های 10 سی، کارس و کرزلی، پی شنویسی برای ارزشیابی بخش آموزش الکترونیکی شبکه رشد تهیه شد؛ نتایج ارزشیابی نشان می دهد اهداف آموزشی دروس در حد نامطلوب و محتوای نوشتاری، روش های یاددهی یادگیری، روشهای ارزشیابی، طراحی صفحات وب و بخش عمومی سایت، در حد به نسبت مطلوب است.
The aim of this descriptive research was to evaluate Roshd educational website according to the designing standards of educational websites. Statistical population of this research was Roshd educational network of which the general part and three courses of chemistry, physics and Arabic were selected randomly and evaluated. The data was gathered using a researcher-made checklist that was created through combination of educational websites evaluation models (10 Cs, CARS and Kearsley). The data was analyzed using descriptive statistics. The results showed that educational goals of the courses in Roshd educational website are in an undesirable level, and the content, learning-teaching methods, evaluation methods, web page design and general part of the site are in a relatively desirable level.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78914_8834806883c888be0a62af40b1a9a847.pdf
ارزشیابی
شبکه رشد
آموزش الکترونیکی
سایت های آموزشی
Educational Evaluation
Roshd Network
Educational websites
Web–Based Instruction
per
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
2009-12-22
8
4
154
187
78915
اشاعه و کاربست نتایج ارزشیابی برنامه درسی
Diffusion and implementation of curriculum evaluation results
محرم آقازاده
m.aghazadeh@unesco.org
1
افسانه سنه
drsaneh@gmail.com
2
مشاور برنامۀ درسی و آموزش دفتر منطقه ای یونسکو؛
مدیر گروه تربیت بدنی و سلامت موسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی؛
هدف پژوهش حاضر، بیان و بررسی چگونگی اشاعه و کاربست یافته ها و نتایج ارزشیابی برنامه درسی است. بدین منظور تلاش شده نخست تولید دانش برنامه درسی مورد بررسی قرار گیرد و سپس به پرسش چگونگی کاربست نتایج ارزشیابی برنامه درسی پرداخته شود. فرایند اشاعه نتایج نیز از موضوعاتی است که در کنار کاربست یافته ها مورد توجه قرار گرفته شده است. پس از این مباحث، انواع الگوهای اشاعه و کاربست، مانند الگوهای CIHR ، اتاوا و دانش فرایندی معطوف به عملکرد ارائه شده اند. در این خصوص به الگوهایی تأکید شده که دست کم از دهه ۱۹۹۰ به این سو کاربری بیشتری داشته اند. در نهایت، مسائل مربوط به اشاعه و کاربست نتایج ارزشیابی عرضه گردیده است.
The main purpose of this paper is reviewing the nature of diffusion and implementation of curriculum evaluation results in a curriculum system. First, we discuss the knowledge construction in the field of curriculum, and then we will try to answer the question of how the evaluation results can be implemented and diffused. In addition, the process of result diffusion is one of main topics for discussion in this paper. After that, different models of diffusion and implementation such as CIHR, OTAVA and the performance-directed process knowledge would be presented. Here, the emphasis would be on models that have been used at least from 1990s up to now. Finally, the issues related to the diffusion and implementation of evaluation results would be presented.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78915_9c4939c749bad04dcf6c7569f7fab8a7.pdf
اشاعه
کاربست
ارزشیابی
برنامۀ درسی
Diffusion
Implementation
evaluation
Curriculum