%0 Journal Article %T مطالعة کیفی شرایط، زمینه‌ها و پیامدهای کارآفرینی در صنایع دستی شهر اصفهان برای دانش‌آموزان: (ارائة یک نظریة مبنایی) %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A کاظمی, مهرداد %A شائمی برزکی, علی %A حسامی, منصور %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 19 %N 3 %P 149-166 %! مطالعة کیفی شرایط، زمینه‌ها و پیامدهای کارآفرینی در صنایع دستی شهر اصفهان برای دانش‌آموزان: (ارائة یک نظریة مبنایی) %K کارآفرینی %K صنایع دستی %K طراحی مدل %K نظریه مبنایی %K دانش‌آموزان %R 10.22034/jei.2020.114618 %X هدف پژوهش حاضر مطالعة کیفی کارآفرینی در صنایع دستی برای دانش‌آموزان دورة ابتدایی شهر اصفهان است. روش پژوهش حاضر، کیفی- نظریه مبنایی و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی است. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل معلمان، مربیان و مدیران بودند که حداقل معیار لازم درگیری با فعالیت‌های صنایع دستی را داشتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته تا حصول اشباع نظری، یعنی 19 مصاحبه، استفاده شد. نمونه‌گیری به روش نظری انجام شد و برای اعتبار داده‌ها از راهبرد بازبینی و خوانش مجدد و دیدگاه استادان استفاده شد. فرایند پیاده‌سازی و تحلیل متون مصاحبه‌ها به شناسایی 34 مفهوم و 12 مضمون محوری (دانش پایة صنایع دستی، مصداق‌های صنایع محور، خلاقیت کارآفرینانه، مروجان آموزشگاهی، میانی و اداری، جو فرهنگی، اجتماعی، تمایلات روان‌شناختی، ترسیم نقشة شناختی آینده، پیامدهای اولیه و ثانویه) منجر شد. سرانجام ایدة مرکزی پژوهش «کارآفرینی در صنایع دستی به‌مثابة دانش، تمایل و ارزش» شکل گرفت که نسبت به مقولات محوری از سطح انتزاع و جامعیت بالاتری برخوردار است. در انتها نیز مضمون‌های محوری شناسایی‌شده در قالب مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین در بخش‌های مختلف آن ترسیم شدند. با توجه به نتایج مصاحبه با خبرگان می‌توان گفت، آشنایی دانش‌آموزان از دورة ابتدایی با کارآفرینی در صنایع دستی ضرورت دارد و زمینة شکل‌گیری و رغبت آن‌ها را فراهم می‌کند. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_114618_cf0264835976db63873792ff052ca96b.pdf