%0 Journal Article %T سنتزپژوهی عوامل کلیدی موفقیت در آموزش و توسعة حرفه‌ای از طریق بازی‌وارسازی بر مبنای مدل روبرتس %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A سلیمانی, نادیا %A فتحی واجارگاه, کورش %A حسینی, محمد علی %A حقانی, محمود %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 19 %N 4 %P 7-38 %! سنتزپژوهی عوامل کلیدی موفقیت در آموزش و توسعة حرفه‌ای از طریق بازی‌وارسازی بر مبنای مدل روبرتس %K آموزش و توسعة حرفه‌ای معلمان %K سنتزپژوهی روبرتس %K بازی‌وارسازی %R 10.22034/jei.2020.121547 %X هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در آموزش و توسعة حرفه‌ای معلمان از طریق بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع داده کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. پژوهش‌های علمی معتبری از سال 2010 تا 2019 در مورد آموزش و توسعة حرفه‌ای از طریق بازی‌وارسازی در پایگاه‌های تخصصی و علمی داخل و خارج از کشور ثبت شده‌اند. ابتدا با استفاده از کلیدواژه‌های بازی‌نمایی، بازی‌وارسازی و ... و بر اساس معیار ورود، 325 پژوهش علمی شناسایی و سپس با توجه به معیار خروج، تعداد 288 مقاله کنار گذاشته و در نهایت 37 پژوهش برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه گردآوری شدند د و برای تجزیه و تحلیل کیفی اسناد از «الگوی شش مرحله‌ای سنتزپژوهی روبرتس» با استفاده از روش‌های کدگذاری خط به خط «10 MAXQDA» استفاده شد. بر اساس کدهای شناسایی‌شده، 39 کد باز، 13 مقوله و 5 مضمون (عامل) استخراج شدند که عبارت‌اند از عوامل 1. فردی، 2. ساختاری، 3. طراحی بازی‌نمایی، 4. میان فردی، 5. آموزشی. در طراحی و اجرای دورة آموزشی و توسعة حرفه‌ای معلمان بر مبنای بازی‌وارسازی داشتن طرحی راهبردی و شناخت صحیح کاربران از پیش‌شرط‌های موفقیت در این‌گونه دوره‌هاست. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_121547_fd9eeae67063e65722402f58f10f49c0.pdf