%0 Journal Article %T بازشناسی عوامل مؤثر در فضای بازنمایی کودکان با تکیه بر نقاشی‌های آن‌ها (مطالعۀ موردی: فضاهای آموزشی) %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A نیک روش, ریحانه %A اسلامی, سید غلامرضا %A صابرنژاد, ژاله %A کلانتری, عبدالحسین %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 20 %N 4 %P 81-104 %! بازشناسی عوامل مؤثر در فضای بازنمایی کودکان با تکیه بر نقاشی‌های آن‌ها (مطالعۀ موردی: فضاهای آموزشی) %K "فضای بازنمایی" %K "کودکان" %K "نقاشی" %K "فضای آموزشی" %K "تولید فضا' %R 10.22034/jei.2021.261015.1742 %X هدف از این تحقیق شناسایی عوامل کالبدی و غیرکالبدی مؤثر در تجربۀ مطلوب دانش‌آموزانِ مقطع ابتدایی از فضاهای آموزشی شهر اصفهان است که ازنظر موضوعِ پژوهشی و ماهیت تجارب زیستۀ کودکان از حضور در فضاهای آموزشی نوآورانه است. روش‌شناسی مقالۀ حاضر مبتنی بر راهبرد آمیخته است که تصاویر ذهنی و تجارب زیستۀ دانش‌آموزان با استفاده از روش‌ طراحی-ترسیمی و نقاشی‌های آن‌ها به‌دست آمده است. با توجه به وجود یکپارچگی فاعل شناسایی و موضوع شناسایی در این روش، می‌توان آن را شیوه‌ای مناسب برای بازنمایی و فهم تجربۀ زیستۀ کودکان دانست. درمجموع، تعداد 192 نقاشی با روش کدگذاریِ باز طبقه‌بندی و به روش تحلیل عاملی اکتشافی با نرم‌افزار اس‌پی‌اِس‌اس تحلیل شدند. نتایج تحقیق حاکی‌از آن‌ است که پنج عامل اصلی در تجربۀ زیسته و تصویر ذهنی دانش‌آموزان از فضای آموزشی مؤثر است که به ترتیب اولویت بدین قرارند: 1. تأکید بر خوانایی بنا؛ 2. اشاره به انواع فعالیت‌های متنوع؛ 3. تأکید بر سیمای کلی بنا؛ 4. توجه به عوامل طبیعی و فضای باز؛ و 5. توجه به جزئیات محرک‌های محیطی-حسی‌‌‌‌. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_142336_65be83ab880a0b2bfa8870daf43990c3.pdf