%0 Journal Article %T سنجش کیفیت یادگیری ریاضیات در دانش‌آموزان پایة ششم شهر تهران %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A کبیری, مسعود %A بخشعلی زاده, شهرناز %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 20 %N 4 %P 131-148 %! سنجش کیفیت یادگیری ریاضیات در دانش‌آموزان پایة ششم شهر تهران %K پیشرفت تحصیلی در ریاضی %K مطالعۀ برکات %K آموزش ریاضی %K دورۀ ابتدایی %R 10.22034/jei.2021.250213.1645 %X مشاهدۀ کیفیت خدمات آموزشی برای حصول اطمینان از کیفیت یادگیری دانش‌آموزان از وظایف عمدۀ نظام‌های آموزشی به‌شمار می‌رود تا جایی که یکی از شاخص‌های کیفیت آموزش‌وپرورشدر نظر گرفته شده است. سنجش یادگیری دانش‌آموزان در درس ریاضی، که یکی از دروس اصلی است، نیز اهمیت بسیاری دارد. در این مطالعه برای سنجش کیفیت یادگیری درس ریاضیدر پایۀ آخر دورۀ ابتدایی، تعداد 9720 نفر از دانش‌آموزان پایۀ ششم شهر تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ایِ خوشه‌ایِ دومرحله‌ای انتخاب شدند. تعداد 2۶۴ سؤال ریاضی با استفاده از نمونه‌گیری ماتریسی میان دانش‌آموزان توزیع شد. نتایج نشان داد که میانگین عملکرد دانش‌آموزان در پایۀ ششم برابر با ۴۶۳ بود که پایین‌تر از میانگین مقیاس (۵۰۰) است. همچنین دختراندر مقایسه با پسران عملکرد بهتری را در ریاضی نشان دادند. مقایسۀ عملکرد انواع مدارس نیز نشان داد که دانش‌آموزانِ مدارس دولتی عملکرد پایین‌تری از سایر مدارس داشتند، اما تفاوت در میان دانش‌آموزانِ انواع دیگر مدارس معنادار نبود. علاوه‌براین، تفاوت قابل‌توجهی میان میانگین مناطق آموزشی وجود داشت به‌طوری‌که بهترین عملکرد در مناطق 3، 2, ۵ و ۶ و ضعیف‌ترین عملکرد در مناطق 19، 1۵ و 18 دیده شد. تفاوت‌های ملاحظه‌شده حتی در مقایسۀ میان مدارس دولتی و هیئت‌امنایی نیز حفظ شد.  %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_142338_a16048d91a42483a7e88e697a724198a.pdf