%0 Journal Article %T ارزیابی کارایی آموزش‌وپرورش با تأکید بر تخصیص منابع: رویکرد کارایی برتر (موردپژوهی مناطق آموزش‌وپرورش خراسان شمالی) %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A بدری, مرتضی %A برزویان, صمد %A محمدیان, زهرا %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 20 %N 4 %P 187-208 %! ارزیابی کارایی آموزش‌وپرورش با تأکید بر تخصیص منابع: رویکرد کارایی برتر (موردپژوهی مناطق آموزش‌وپرورش خراسان شمالی) %K کارایی %K ارزیابی عملکرد %K آموزش‌وپرورش %K تحلیل پوششی داده‌ها %R 10.22034/jei.2021.256534.1697 %X هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی کارایی مناطق نه‌گانۀ آموزش‌وپرورش استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 9۷-9۸ با بهره‌گیری از روش تحلیل پوششی داده‌هاست. در این روش، مجموعه‌ای از عملکردها و ویژگی‌های مناطق آموزشی به‌منزلۀ شاخص‌های ورودی و خروجی در نظر گرفته شده ‌است و با توجه به میزان اهمیت و تأثیرگذاری شاخص‌ها درمجموع عملکرد، نسبت مجموع موزون خروجی‌ها بر مجموع موزون ورودی‌ها در حکم میزان کارایی مناطق محاسبه و ارزیابی شده ‌است. برای ارزیابی کارایی مناطق نه‌گانۀ آموزش‌وپرورش استان خراسان شمالی در این پژوهش، داده‌های مربوط به معلمان، مدارس، دانش‌آموزان و نیروی انسانی از ادارۀ کل آموزش‌وپرورش استان خراسان شمالی، گردآوری شده و روش تحلیل پوششی داده‌ها با بهره‌گیری از سه شاخص درونداد و دو شاخص برونداد به‌کار گرفته شده است. علاوه‌بر ارزیابی کارایی هریک از مناطق، مجموعه‌های کارا، الگوهای مرجع، نهاده‌ها و ستاده‌های مطلوب، واحدهای ناکارا، نقاط ضعف و قوت هریک از مناطق و وضعیت استفاده از منابع نیز مشخص شده است.  %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_142341_ecac53173df3498c34c7ac9f57a679a5.pdf