%0 Journal Article %T الگویابی آثار تمرین و تکرار، هدایت و ‌ارزشیابی محیط شبیه‌ساز رایانه‌ای واقع‌نما در ارتقای یادگیری دروس کارگاهی معماری داخلی %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A آریانژاد, پرستو %A خانمحمدی, محمد علی %A مظفر, فرهنگ %A صالح صدق پور, بهرام %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 21 %N 2 %P 147-170 %! الگویابی آثار تمرین و تکرار، هدایت و ‌ارزشیابی محیط شبیه‌ساز رایانه‌ای واقع‌نما در ارتقای یادگیری دروس کارگاهی معماری داخلی %K شبیه‌ساز آموزشی رایانه‌ای %K واقع‌نمایی %K معماری داخلی %K الگویابی %K تجارب یادگیری %R 10.22034/jei.2022.279601.1868 %X  هدف از انجام‌دادن پژوهش حاضر الگویابی تأثیر «واقع‌نمایی محتوای آموزشی دروس کارگاهی رشتۀ معماری داخلی مبتنی بر استانداردهای پداگوژی» ازطریق متغیرهای میانجی «نظارت و راهبری هنرآموز»،‌ «قابلیت تمرین و تکرار»، «‌ارزشیابی» و «تناسب با توانمندی‌های هنرجو» در «ایجاد فرصت‌ها و تجارب یادگیری» است. روش اجرای آن توصیفی ـ همبستگی از نوع الگویابی روابط علّی است. جامعۀ آماری آن هنرآموزان رشتۀ معماری داخلی سراسر کشورند که در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در یکی از پایه‌های دهم، یازدهم یا دوازدهم دروس کارگاهی این رشته را تدریس می‌کنند. به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی 326 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار استفاده‌شده در این پژوهش پرسش‌نامة محقق‌ساخته است. ارزیابی الگو با روش تحلیل مسیر انجام گرفت. بر اساس یافته‌ها، الگوی پیشنهادی برازش خوبی دارد(RMSEA= 0/058, GFI= 0/998, IFI= 0/999, χ2= 2/09, P<0/05) و درکل تمام مسیرهای مستقیم معنادارند (0/05>P). همچنین تمامی مسیرهای غیر‌مستقیم واقع‌نمایی محتوای آموزشی مبتنی بر استانداردهای پداگوژی ازطریق متغیرهای میانجی تناسب با توانمندی‌های هنرجو، ارزشیابی، قابلیت تمرین و تکرار و نظارت و راهبری هنرآموز بر فرصت‌ها و تجارب یادگیری معنادار بود. نتایج دلالت بر آن دارد که الگوی ارائه‌شده می‌تواند الگویی مناسب برای طراحی محیط شبیه‌سازی رایانه‌ای در دروس کارگاهی رشتۀ معماری داخلی باشد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_152916_af2dccefce3b91f3a1e009af8980f9fa.pdf