%0 Journal Article %T شناسایی عوامل ایجادکنندۀ ترومای سازمانی در معلمان مدارس ابتدایی %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A غفوری, خالد %A هویدا, رضا %A رجایی پور, سعید %A سیادت, سید علی %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 21 %N 3 %P 69-100 %! شناسایی عوامل ایجادکنندۀ ترومای سازمانی در معلمان مدارس ابتدایی %K تروما %K ترومای سازمانی %K مدارس ابتدایی %K معلمان %K تحلیل محتوا %R 10.22034/jei.2022.289525.1989 %X پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ایجادکنندۀ ترومای سازمانی در معلمان مدارس ابتدایی به شیوۀ کیفی و با استفاده از رویکرد اکتشافی انجام شده است. بدین منظور با 20 نفر از صاحب‌نظران مصاحبه شد. سپس اطلاعات گردآوری‌شده با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه‌وتحلیل شدند. بر اساس یافته‌های پژوهش، تبعیض و بی‌عدالتی، سوءاستفادۀ مالی، سطح پایین معیشت و رفاه، دشواری مسئولیت محوله، بیماری و مرگ، حرفه‌ای‌نبودن، شرایط سخت ارتقا و رشد حرفه‌ای، افت کیفیت و مسائل و مشکلات شخصی (عوامل فردی)؛ سیاست‌زدگی آموزش‌وپرورش، بودجه و اعتبارات ناکافی، ضعف مدیریت، جذب نیروی انسانی ناکارآمد، بوروکراسی و کاغذبازی، نبود حمایت سازمانی، تمرکزگرایی، ارزیابی عملکرد نامناسب و نظام پاداش و پرداخت نامناسب (عوامل سازمانی)؛ شرایط نامساعد محیط کار، بی‌توجهی به امر تعلیم‌و تربیت، نارضایتی و اعتراض ذی‌نفعان، جایگاه اجتماعی اقتصادی نامناسب معلم در جامعه، نزول شأن آموزش‌وپرورش، مسائل و مشکلات خانوادگی دانش‌آموزان، انتظارات غیرواقع‌بینانه از معلم، عملکرد ضعیف رسانه‌ها در ارتباط با آموزش‌وپرورش (عوامل محیطی)؛ محدودیت دسترسی به ملزومات فناورانه، هزینه‌بربودن فناوری، ناتوانی در استفاده از فناوری‌های آموزشی، نبود پشتیبانی و بهره‌برداری مناسب از فناوری‌های موجود، مخاطره‌آمیزبودن فناوری و رشد و تغییرات سریع فناورانه در حوزۀ آموزش (عوامل فناورانه) از عوامل ایجادکنندۀ ترومای سازمانی در معلمان مدارس ابتدایی‌اند. سیاست‌گذاران و مدیران آموزش‌وپرورش می‌توانند با استفاده از نتایج به‌دست‌آمده تمهیداتی درزمینۀ مدیریت پدیدۀ تروما در حیطه‌های شناسایی‌شده بیندیشند.  %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_157865_2638c99f6d7169028a83c3a9a47a41c7.pdf