%0 Journal Article %T سن مناسب شروع آموزش زبان خارجی با تأکید بر زبان انگلیسی با توجه به عوامل فرهنگی: سنتزپژوهی %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A رحیمی‌نژاد, ویدا %A عنانی سراب, محمدرضا %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 21 %N 3 %P 223-245 %! سن مناسب شروع آموزش زبان خارجی با تأکید بر زبان انگلیسی با توجه به عوامل فرهنگی: سنتزپژوهی %K آموزش زبان خارجی %K سن %K توانش بین‌فرهنگی %K رویکرد ارتباطی %K سنتزپژوهی %R 10.22034/jei.2022.304776.2104 %X سن مناسب شروع آموزش زبان خارجی یکی از مباحث چالش‌برانگیز در آموزش زبان خارجی است، به‌خصوص هنگامی‌ که جایگاه فرهنگ در آموزش زبان خارجی موردبحث قرار می‌گیرد. هدف از این پژوهش شناسایی محدودۀ سنی مناسب آموزش زبان خارجی با تأکید بر زبان انگلیسی و با توجه به عوامل فرهنگی است. در این پژوهش از روش سنتزپژوهش‌های انجام‌شدۀ مرتبط استفاده‌ شد. در مرحلۀ اول سنتزپژوهی، با تعیین محدودۀ زمانی پژوهش، از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۲۰، و جست‌وجوی الکترونیکی تعداد 81 منبع به‌عنوان جامعۀ پژوهش شناسایی شد. در ادامه با لحاظ‌کردن روش نمونه‌گیری هدفمند طی دو مرحله «غربالگری» ۱۹ پژوهش برای مرحلۀ بعد انتخاب شد. در مرحلۀ دوم، پژوهش‌های انتخاب‌شده با استفاده از جداول تشریح فیزیولوژیک تجزیه‌وتحلیل و واکاوی شدند. نتایج حاصل از واکاوی وارد مرحلۀ سنتز شد که دارای دو زیرمرحلۀ سنتز تجمیعی و ترکیبی است. در مرحلۀ سنتز، داده‌ها با هدف کدبندی تلفیق شدند که حاصل آن کدهای باز، محوری و گزینشی بود. کدهای گزینشی توانش بین‌فرهنگی، آگاهی فرهنگی ـ انتقادی، یادگیری زودهنگام فرهنگ زبان دوم و زمان موردنیاز برای شکل‌گیری فرهنگ زبان اول و دوم را شامل می‌شد. یافته‌ها حاکی‌از آن است که بیشتر پژوهشگران به اشتراک‌نظر در خصوص سن مناسب شروع آموزش زبان خارجی با توجه به عوامل فرهنگی در محدودۀ سنی زیر 12سالگی و با تأکید بر محدودۀ سنی کودکان کم‌سن‌وسال (۳-۵) دست یافته‌اند. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند مورداستفادۀ سیاست‌گذاران آموزش زبان خارجی قرار گیرد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_157870_90f5dfef26f754e582304f19f4b2efbb.pdf