%0 Journal Article %T نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثربخشی آن %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A شیخ زاده, مصطفی %A مهرمحمدی, محمود %D 2004 %\ 09/22/2004 %V 3 %N 3 %P 32-48 %! نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثربخشی آن %K سازنده گرایی %K نرم افزار %K فعالیت های بیانگر %K حل مسئله %K نرم افزار ریاضی ابتدایی %R %X این مقاله دربارۀ دیدگاه آموزش به کمک رایانه از دیدگاه سازنده گرایی است. هدف مقاله تولید نرم افزار آموزش ریاضی بر اساس دیدگاه سازنده گرایی است و میزان اثربخشی نرم افزار را به شیوۀ نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه در دوره ابتدایی مورد بررسی قرار داده است.  جامعۀ آماری تحقیق شامل دانش آموزان استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 1384-1383 است. نمونه آماری شامل دو کلاس چهارم دخترانه از مدارس ابتدایی شهر ارومیه است. حجم نمونه برای گروه آزمایش برابر با 34 و برای گروه گواه برابر با 36 دانش آموز است. دانش آموزان در هر دو گروه همسان شده اند. در گروه آزمایش از آموزش نرم افزاری و در گروه گواه از آموزش معمول کلاسی استفاده شده است. از پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و از چک لیست مشاهده برای اندازه گیری میزان پیشرفت فرآیند تدریس استفاده شده است. نتایج تحلیل آزمون u نشان می دهد که میان آموزش نرم افزار سازنده گرایی و انجام دادن فعالیت های گروهی (z=3/256, p<0/01) و همچنین میان آموزش نرم افزار سازنده گرایی و میزان پاسخ دانش آموزان به سؤالات مراحل بالای حیطه شناختی (z=2/518, p<0/05) تفاوت معنادار (در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه) وجود دارد. نتایج آزمون t مشخص کرد که آموزش از طریق نرم افزار سازنده گرایی باعث افزایش انگیزه (t=3/318, p<0/01) و مهارت حل و طرح مسئله (t=2/124, p<0/01) در فراگیران نسبت به روش تدریس غیررایانه ای می شود. همچنین پس آزمون در گروه آزمایش و گروه گواه نشان می دهد که مقدار t مشاهده شده (3/136) در گروه آزمایش بیشتر از مقدار بحرانی جدول (2/66) در سطح آلفای 1% است. بنابراین فرضیه صفر رد شده و به مفهوم تأثیر آموزش های رایانه ای بر ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، نسبت به آموزش های معمول مدارس که از آموزش های غیر رایانه ای استفاده می کنند، دارد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78756_ac347f59818ac0407cbcab83790efef5.pdf