%0 Journal Article %T رابطه سبک های یادگیری، خود کارآمد پنداری و رشته تحصیلی در دانش آموزان متوسطه نظری %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A علی خاکسار بلداجی, محمد %D 2005 %\ 12/22/2005 %V 4 %N 4 %P 107-131 %! رابطه سبک های یادگیری، خود کارآمد پنداری و رشته تحصیلی در دانش آموزان متوسطه نظری %K خود کارآمد پنداری %K سبک های یادگیری %K رشته تحصیلی %R %X  این پژوهش به منظور بررسی رابطة سبک های یادگیری، خود کارآمد پنداری و رشته تحصیلی در دانش آموزان متوسطه نظری انجام گرفته است. در این پژوهش در پی دانستن آن بوده ایم که آیا میان رشته های تحصیلی و سبک های یادگیری، میان خود کارآمد پنداری ورشته های تحصیلی و میان جنسیت و خودکارآمد پنداری رابطة معنادار وجود دارد؟ خود کارآمد پنداری عبارت است از باور فرد نسبت به توانایی هایش به گونه ای که بتواند پدیده ها را برای رسیدن به وضعیت مطلوب خود، با رفتار و کردار مناسب سازمان دهد. نتایج پژوهش ها نشان دهندة آن است که میزان خود کارآمد پنداری با توجه به سن و جنس افراد متفاوت است. خود کارآمد پنداری در هر دو جنس با افزایش سن افزایش می یابد و مردان دارای خود کارآمد پنداری بالاتر هستند. سبک های یادگیری، به باورها، رجحان ها و رفتارهایی اشاره دارند که افراد آن ها را به کار می برند تا به یادگیری آنان در یک موقعیت معین کمک کند. نتایج پژوهش ها در این زمینه نشان دهندة آن است که روش های یادگیری گوناگون با جنس، سطح تحصیلات و رشته تحصیلی ارتباط دارند، (هیکسون و بالتیمور 1996)، (حسینی لرگانی 1377)، (میر انصاری 1378). گروه نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 399 دانش آموز دختر و پسر است که به طور تصادفی از میان دانش آموزان متوسطه نظری و مراکز آموزشی پیش دانشگاهی آموزش و پرورش منطقه بلداجی در سال تحصیلی 84-83 انتخاب شده اند. برای اندازه گیری روش های یادگیری از پرسشنامه روش های یادگیری کلب (1985) و برای سنجش خود کارآمد پنداری از پرسشنامه خود کارآمد پنداری بندورا (1995) استفاده شده است. نتایج به دست آمده پس از تجزیه و تحلیل آماری داده ها بدین شرح است. دانش آموزان رشته ریاضی- فیزیک بیشتر از روش یادگیری واگرا، دانش آموزان رشته علوم تجربی بیشتر از روش یادگیری جذب کننده و دانش آموزان رشته علوم انسانی بیشتر از روش یادگیری انطباق یابنده بهره برده اند. از میان این عده، دانش آموزان رشته ریاضی - فیزیک از بالاترین میزان خود کارآمد پنداری برخوردارند. میان روش های یادگیری و خود کارآمد پنداری رابطه معنادار مشاهده نشده است و دختران نسبت به پسران دارای خود کارآمد پنداری بالاتر هستند. برای افزایش خود کارآمد پنداری دانش آموزان پیشنهاد می شود از راهکارهای مناسب مانند ارائة الگوی موفق به دانش آموز، تشویق و ترغیب کلامی و فراهم نمودن شرایط مناسب برای کسب تجربه موفقیت آمیز استفاده شود. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78786_7f3e7392afca9588ee98b59a765fd5e9.pdf