%0 Journal Article %T بررسی رابطۀ جو سازمانی مدرسه با روحیۀ کارآفرینی در دانش آموزان %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A صمدی, پروین %A شیرزادی اصفهانی, هما %D 2006 %\ 06/22/2006 %V 5 %N 2 %P 164-187 %! بررسی رابطۀ جو سازمانی مدرسه با روحیۀ کارآفرینی در دانش آموزان %K جو سازمانی %K روحیۀ کارآفرینی %K جو مدرسه %R %X هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه جو مدرسه با روحیه کارآفرینی در دانش آموزان دختر پایه های دوم و سوم مقطع متوسطه شهر اصفهان بوده است. روش پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نمونه های آماری شامل، 180 مدیر و دبیر زن شاغل در دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان و 150 دانش آموز دختر پایه های دوم و سوم متوسطه بوده که از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده است. به منظورگردآوری داده ها از دو پرسشنامه جو سازمانی و پرسشنامه محقق ساختۀ روحیه کارآفرینی استفاده شده است. ضریب پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 0/84 و 0/87 برآورد شده است. تجزیه وتحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار SPSS انجام پذیرفته و نتایج نشان داده است: 1) میان جو سازمانی و روحیه کارآفرینی در سطح 0/05≥P رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. 2) جو مدارس دخترانه مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-84 بیشترگرایش به باز بودن دارد. 3) شاخصهای روحیه کارآفرینی (خلاقیت، عزت نفس، انگیزه پیشرفت، منبع کنترل درونی، آینده نگری و خطرپذیری) در دانش آموزان بالاتر از میانگین است. 4) میان شاخصهای جو سازمانی (صمیمیت، عدم جوشش، بازدارندگی) با روحیه کارآفرینی درسطح 0/05≥p رابطه معناداری وجود دارد، اما میان سایر شاخصهای جوسازمانی (روحیه، کناره گیری، نفوذ، تأکید بر تولید، مراعات) با روحیه کارآفرینی رابطه معنادار وجود ندارد. 5) میان جو هنرستان ها و دبیرستان ها در ایجاد روحیه کارآفرینی رابطه معنادار وجود ندارد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78800_61897823f5966bf595b8169782c563be.pdf