%0 Journal Article %T مطالعه تطبیقی - تحلیلی شیوه انتخاب و سازمان دهی محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی و آموزش شهروندی در مقطع آموزش ابتدایی ایران با سوئد %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A گوازی, آرش %D 2008 %\ 03/20/2008 %V 7 %N 2 %P 11-48 %! مطالعه تطبیقی - تحلیلی شیوه انتخاب و سازمان دهی محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی و آموزش شهروندی در مقطع آموزش ابتدایی ایران با سوئد %K رویکرد موضوعات درسی %K رویکرد تلفیقی میان رشته ای %K برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی %K آموزش شهروندی %R %X هدف این مقاله، شناخت شباهت ها و تفاوت های میان شیوه های انتخاب و سازماندهی محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی و نحوة آموزش شهروندی در مقطع آموزش ابتدایی ایران با سوئد، به منظور ارائة ی پیشنهادهای کاربردی در زمینة اصلاح برنامه درسی ایران است. برای نیل به این هدف، طرح تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی (اسنادی) بر پایۀ روش تطبیقی انتخاب گردید. به استناد منابع و مباحث موجود می توان گفت که در ایران شیوۀ انتخاب و سازماندهی محتوا بر اساس رویکرد موضوعات درسی (رشته ای مجزا) بوده و محتوای برنامه درسی از علوم اجتماعی گرفته می شود و بر آن چه که مراجع تصمیم گیری برای یادگیری بچه ها مهم می دانند، مبتنی است درحالی که در سوئد مبتنی بر موضوع و بر اساس رویکرد تلفیقی بین رشته ای انجام می پذیرد و جهت سازماندهی تلفیقی برنامه درسی علوم اجتماعی همۀ رشته های درگیر در این برنامه درسی با مطالعۀ موضوع معینی در برنامة واحدی به نام مطالعات اجتماعی باهم پیوند می خورند. از ویژگی های آموزش شهروندی در ایران وجود مدیریت و برنامه ریزی متمرکز سیستم آموزشی؛ عدم مشارکت دادن کلیۀ ذی نفعان در تهیه، اجرا و ارزیابی برنامه ها؛ استفاده ناکافی از روش ها و شیوه های فعال و مشارکت جویانه و تکیه بر کتاب و جزوه محوری؛ و عدم توجه به موضوع ها و مفاهیم مرتبط با تربیت شهروندی و جهانی در کتاب های درسی و برنامه های آموزشی مدارس ابتدایی است. درحالی که آموزش شهروندی در سوئد به شیوۀ تلفیقی و مبتنی بر رویکرد میان رشته ای، مشارکتی و تعاملی است که با زندگی افراد در ارتباط بوده و در محیطی آزادانه حاکی از احترام متقابل و مبتنی بر اصول انسانی، اخلاقی و جهانی انجام می گیرد و از چالش های تنوع اجتماعی آگاه بوده و علاوه بر مدرسه با همکاری والدین، جامعه و سازمان های غیر دولتی در راستای تربیت شهروند جهانی جهت زندگی در دهکدۀ جهانی صورت می پذیرد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78860_e981a9bd7d934fde9e9e024f9c08e751.pdf