%0 Journal Article %T مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی، رشته تحصیلی و جنسیت و ارائۀ پیشنهادهایی در حوزۀ برنامه درسی %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A عباباف, زهره %D 2008 %\ 03/20/2008 %V 7 %N 2 %P 119-150 %! مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی، رشته تحصیلی و جنسیت و ارائۀ پیشنهادهایی در حوزۀ برنامه درسی %K راهبردهای شناختی %K راهبردهای فراشناختی %K سطح توانایی %K رشته تحصیلی %K جنسیت %R %X این مقاله براساس پژوهشی که به منظور بررسی نقش راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی و رشته های تحصیلی آنان انجام یافته، تدوین شده است. نمونه مورد مطالعه شامل 2440 دانش آموز (دختر و پسر) دوره متوسطه در رشته های ریاضی، انسانی، تجربی، فنی– حرفه ای (برق، کامپیوتر و الکترونیک)، و عمومی است که در دو سطح قوی و ضعیف براساس نمره معدل پیشرفت تحصیلی از استانهای تهران، خراسان، ایلام، اصفهان و خوزستان انتخاب شده اند. یافته های حاصل از این پژوهش عبارتند از: *. دانش آموزان قوی (موفق) بیش از دانش آموزان ضعیف (ناموفق) از راهبردهای شناختی مخصوص تکالیف ساده و پیچیده و راهبردهای فراشناختی استفاده می کنند. *. دانش آموزان رشته های ریاضی، انسانی، تجربی، فنی– حرفه ای و عمومی از راهبردهای شناختی به طور متفاوت استفاده می کنند اما در بهره گیری از راهبردهای فراشناختی مشابه یکدیگر عمل می کنند. *. دانش آموزان دختر بیش از دانش آموزان پسر از دو راهبرد شناختی مرور ذهنی و بسط دهی مخصوص تکالیف ساده و پیچیده و همچنین از دو راهبرد فراشناختی دانش و کنترل خود و نظم دهی استفاده می کنند اما در دیگر راهبردها تفاوتی ندارند. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78872_4cef5cb98acdf7ef1fbed4478cde0d8d.pdf