%0 Journal Article %T جایگاه نمادهای هویت ملی در کتاب های درسی ادبیات فارسی و تاریخ دورۀ متوسطه: رشته علوم انسانی %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A صادق زاده, رقیه %A منادی, مرتضی %D 2008 %\ 09/22/2008 %V 7 %N 4 %P 125-136 %! جایگاه نمادهای هویت ملی در کتاب های درسی ادبیات فارسی و تاریخ دورۀ متوسطه: رشته علوم انسانی %K نمادهای ملی %K هویت ملی %K کتاب های درسی %K دورۀ متوسطه %R %X پژوهش حاضر با هدف بررسی نمادهای هویت ملی در کتاب های درسی دوره آموزش متوسطه انجام شده است. نماد های هویت ملی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند، شامل پرچم، سرود ملی، تقویم رسمی، جشن های ملی، هنر ایرانی، مکان های تاریخی، دفاع از سرزمین، نخبگان و مشاهیر ملی است. بدین منظور با بهره گیری از روش تحلیل محتوا، کتاب های تاریخ و ادبیات فارسی دوره متوسطۀ رشته علوم انسانی در سال 1385 مورد بررسی، تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد، آموزش هویت ملی در کتاب های درسی مورد نظر ناقص و گذرا بوده، و در میان دروس، صفحات و تصاویر این کتاب ها به نمادهای هویت ملی توجه متعادلی نشده است. از آنجا که پس از خانواده، نهاد آموزش وپرورش در شکل گیری شخصیت دانش آموزان نقش اصلی دارد و کتاب های درسی، محور کار مدارس می باشد، لازم است برای تکوین هویت ملی دانش آموزان در این کتاب ها، بیشتر به نمادهای هویت ملی توجه شود.  %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78886_9e0815ee3a56102a73353ed60f2e82b4.pdf