%0 Journal Article %T امکان سنجی آموزش نجوم در دوره های آموزش عمومی و متوسطه در مدارس ایران %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A السادات شکرباغانی, اشرف %A بدریان, عابد %A وصالی, منصور %D 2010 %\ 06/22/2010 %V 9 %N 2 %P 157-184 %! امکان سنجی آموزش نجوم در دوره های آموزش عمومی و متوسطه در مدارس ایران %K آموزش نجوم %K برنامۀ درسی رسمی %K برنامۀ درسی غیررسمی %K پژوهشکده های دانش آموزی %K کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان %R %X در سال های اخیر دانش فیریک در بخش اخترفیزیک و نجوم پیشرفت های بسیار شگرفی کرده که به تحولات اساسی و نوآوری های زیاد در علوم هوافضا، صنایع نظامی، مهندسی مواد، انرژی، محیط زیست و ... منجر شده است. ایران اسلامی یکی ازکشورهای بنیان گذار علم نجوم در جهان بوده و هم اینک نیز در این عرصه مطرح است. از این رو، پرداختن به آموزش نجوم می تواند سرعت رشد علمی کشور را در حوزه های مختلف تسریع کند. در این مقاله که برگرفته از یک طرح پژوهشی است، الزامات و امکانات لازم برای آموزش قابل قبول نجوم مطالعه و سپس امکانات آموزشی بخش های مختلف آموزش و پرورش از قبیل پژوهشکده های دانش آموزی و مراکز کانون پرورش فکری کودکان بررسی شده است. نتیجه مطالعۀ حاضر تبیین عوامل مربوط به پیاده سازی، منابع و امکانات، عوامل تسهیل کننده و محدودکنندۀ آموزش نجوم در برنامۀ آموزش رسمی و غیررسمی در دو بخش عمومی و متوسطه است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در بخش های مختلف آموزش و پرورش استعدادها و توانمندی های قابل توجهی برای آموزش نجوم دارد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78929_bd8385345bb802b0f33bd26f9672bd61.pdf