%0 Journal Article %T بررسی رابطۀ حافظۀکاری با عملکرد خواندن و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسریک زبانه و دوزبانه %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A سعادتی شامیر, ابوطالب %A کیامنش, علیرضا %A کدیور, پروین %A حمیدی, منصورعلی %D 2010 %\ 09/23/2010 %V 9 %N 3 %P 89-124 %! بررسی رابطۀ حافظۀکاری با عملکرد خواندن و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسریک زبانه و دوزبانه %K حافظۀکاری %K عملکرد خواندن %K پیشرفت تحصیلی %K دانش آموزان دوزبانه و یک زبانه %R %X هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ حافظۀ کاری با عملکرد خواندن و پیشرفت تحصیلی و ارائۀ یک مدل تبینی با برازش مناسب در دانش آموزان پسر یک زبانه و دو زبانه است. سیصد و هشتاد دانش آموز پایۀ پنجم دبستان (188دوزبانۀ فارس- ترک و 192یک زبانۀ فارس) با روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش حافظۀ کاری از آزمون شاخص پردازش اطلاعات(IPI)، برای سنجش عملکرد خواندن از آزمون سنجش عملکرد خواندن و نارساخوانی (نما) و از میانگین نمره های نهایی دروس ریاضی، فارسی و علوم به عنوان شاخص سنجش پیشرفت تحصیلی استفاده شد. در این پژوهش، تأثیرات حافظۀ کاری بر عملکرد خواندن و  پیشرفت تحصیلی، ضرایب مسیر و برازش مدل پیشنهادی برای دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه بررسی شد. نتایج بیانگر آن بود که اثر مستقیم متغیر حافظۀ کاری بر متغیرهای درون زای پژوهش( عملکرد خواندن و پیشرفت تحصیلی) و همچنین اثر مستقیم  عملکرد خواندن بر پیشرفت تحصیلی در هر دو گروه مثبت و معنادار است . با این حال، ضرایب مسیر در نمونه های دو زبانه بیشتر بود. همچنین برازش داده ها با مدل پیش بینی شده در هردو گروه مناسب بود. در گروه دو زبانه ها بیشترین ضریب مسیر بین حافظۀ کاری و پیشرفت تحصیلی و در گروه یک زبانه ها بین حافظۀ کاری و عملکرد خواندن  برقرار بود .کمترین ضریب مسیر در هر دو گروه بین عملکرد خواندن و پیشرفت تحصیلی وجود داشت. تفاوت بین دو گروه در تمامی مؤلفه ها ،به جز شاخص های حذف آواها و خواندن کلمه های پربسامد (در متغیر عملکرد خواندن)، معنادار بود. بنابراین دانش آموزان دوزبانه در تمامی مؤلفه ها بر دانش آموزان یک زبانه برتری داشتند. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78933_463b6c0dd569e877e0031b642520aa8f.pdf