%0 Journal Article %T نگاهی نو به فلسفه و روش آموزش بزرگ سالان در دیدگاه پائولو فریره %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A راجی, ملیحه %A باقری, خسرو %A ایروانی, شهین %A صباغیان, زهرا %D 2012 %\ 09/22/2012 %V 11 %N 3 %P 113-138 %! نگاهی نو به فلسفه و روش آموزش بزرگ سالان در دیدگاه پائولو فریره %K آگاه سازی انتقادی %K دیالکتیکِ خدایگان %K بنده %K ارتباط سوژه %K ابژه %K تحلیل اجتماعی %K انتقادی %R %X هدف مقالة حاضر معرفی فلسفه و روش «آگاه سازی انتقادی» در آموزش بزرگ سالان و تحلیل اجتماعی ـ انتقادی است. مروری بر برخی از مقالات پژوهشی که در داخل کشور دربارة دیدگاه تربیتی فریره تحریر شده حاکی از آن است که گرچه برخی از مضامین تربیتی و اجتماعی او در جامعة ما آشناست و تا حدی در مقالات مختلف به آن پرداخته شده است، اما کمتر به شکل یک نظام فکری ـ معرفتی منسجم مورد بررسی قرار گرفته است. در راستای هدف فوق خاستگاه های فکری ـ معرفتی فریره بر حول چهار محور عمده فلسفه هگل، دیدگاه انتقادی مکتب فرانکفورت، ساختارگرایی گلدمن و اندیشه ویگوتسکی تبیین شده است. علاوه بر آن مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی او نیز در چهارچوب هرمنوتیک انتقادی و رئالیسم انتقادی مورد بررسی قرار گرفته است.   %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_78984_a089698f3cb92cf4d71c00fc5e4d2788.pdf