%0 Journal Article %T طراحی، تدوین و اعتبارسنجی الگوی راهنمای یادگیری مشارکتی برای برنامۀ درسی «فارسی بخوانیم و بنویسیم» دورۀ ابتدایی %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A محمدحسین حسینی, سید %A مطور, معصومه %D 2013 %\ 06/22/2013 %V 12 %N 2 %P 9-50 %! طراحی، تدوین و اعتبارسنجی الگوی راهنمای یادگیری مشارکتی برای برنامۀ درسی «فارسی بخوانیم و بنویسیم» دورۀ ابتدایی %K طراحی %K تدوین %K اعتبارسنجی %K یادگیری مشارکتی %K فارسی بخوانیم و بنویسیم %K دورة ابتدایی %R %X هدف این پژوهش، طراحی، تدوین و اعتبارسنجی الگوی راهنمای یادگیری مشارکتی برای «فارسی بخوانیم و بنویسیم» دورة ابتدایی است. برای تحقق هدف فوق از روش پژوهش کتابخانه ای، سنتزپژوهی (پژوهش تلفیقی) و اعتبارسنجی میدانی استفاده شد. جامعة آماری تحقیق شامل کلیه کتاب های فارسی «بخوانیم و بنویسیم» پایه های سوم تا پنجم ابتدایی و کلیه متخصصان حوزه زبان آموزی، برنامه ریزی درسی و معلمان دورة ابتدایی بود که از آن میان کتب هرسه پایه و 6 متخصص زبان آموزی و برنامه ریزی درسی و 24 معلم دورة ابتدایی از منطقه 6 شهر تهران به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از ابزارهای برگه های خلاصه اطلاعات و پرسش نامه (با روایی محتوایی و پایایی 71/0) استفاده شد و تحلیل داده ها نیز براساس تکنیک های آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، نمودار و درصدگیری) و آزمون استنباطی کالموگروف و اسمیرنوف و با بهره گیری از نرم افزار آماری SPSS انجام شد. براساس نتایج پژوهش، ابتدا الگوی راهنمای یادگیری مشارکتی فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه های سوم تا پنجم ابتدایی طراحی و تدوین شد، سپس این الگو دراختیار متخصصان زبان آموزی و برنامه ریزی درسی و معلمان قرار گرفت و در پایان، الگوی اولیه براساس نظرات متخصصان اصلاح و الگوی راهنمای نهایی تدوین شد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_79003_b1894f733ccff6a2b800ed133ab389bb.pdf