%0 Journal Article %T از نظریة عدالت جان رالز در نظام های آموزشی: رویکرد هرمنوتیک انتقادی %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A یاری قلی, بهبود %A ضرغامی, سعید %D 2014 %\ 06/22/2014 %V 13 %N 2 %P 100-123 %! از نظریة عدالت جان رالز در نظام های آموزشی: رویکرد هرمنوتیک انتقادی %K عدالت تربیتی %K نظریة عدالت %K جان رالز %R %X هدف پژوهش حاضر، بررسی امکان بهره گیری از عدالت تربیتی برآمده از نظریة عدالت جان رالز در نظام های آموزشی و به ویژه نظام آموزشی ایران از نظر شش متخصص تربیتی بوده است. روش پژوهش این پژوهش، هرمنوتیک انتقادی به عنوان یکی از رویکردهای پژوهش کیفی و ابزار آن مصاحبة عمیق نیمه ساختاریافته است. انتخاب مصاحبه شوندگان بر اساس تخصص و آثار ایشان در زمینة موضوع پژوهش صورت گرفته است. هدف پژوهش با تمرکز بر این چهار محور پی گیری شد: 1. امکان استنتاج عدالت تربیتی از نظریه ای که در درون فلسفة سیاسی شکل گرفته است،  2. امکان عملیاتی کردن دلالت های تربیتی حاصل شده؛  3. میزان انطباق نظریة عدالت با تاریخ فرهنگی کشور ما و 4. میزان کارایی عدالت تربیتی مأخوذ از نظریة عدالت در نظام آموزشی ایران. نتایج نشان داد که امکان استنتاج عدالت تربیتی از نظریة عدالت به لحاظ روش شناختی مقبول و مورد تأیید است و امکان عملیاتی کردن آن در نظام های آموزشی به لحاظ منطقی وجود دارد. از سوی دیگر جامعة ما به لحاظ تاریخی و فرهنگی پذیرای عدالت تربیتی حاصل از نظریة عدالت بوده و میزان کارایی آن نیز منوط به فراهم شدن زیرساخت هایی همچون نیروی انسانی کارآمد و ساختار اقتصادی عادلانه است. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_79036_7fdd858d4718ce27326c5100036a2474.pdf