%0 Journal Article %T تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی بر گرایش به تفکر انتقادی دانش‌آموزان دورة اول متوسطة شهر تبریز %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A محمدی, داود %A فتحی آذر, اسکندر %A میرنسب, میرمحمود %A واحدی, شهرام %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 17 %N 4 %P 21-36 %! تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی بر گرایش به تفکر انتقادی دانش‌آموزان دورة اول متوسطة شهر تبریز %K کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی %K تفکر انتقادی %K خلاقیت %K تعهد %K بالندگی %R %X پژوهش کنونی با هدف تعیین اثربخشی آموزش کارکردهای عصبی- شناختی بر گرایش به تفکر انتقادی دانش‌آموزان دورة اول متوسطه شهر تبریز انجام گرفت. روش پژوهش کنونی از نوع «شبه آزمایشی» با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری تحقیق را تمام دانش‌آموزان پسر دورة اول متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل می‌دادند. روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای بود که ابتدا از بین مدرسه‌های متوسطة دورة اول پسرانه، ۱۰ مدرسه و سپس از بین ۱۰ مدرسه، دو مدرسه با گروه آزمایش از یک مدرسه (30 نفر) و گروه گواه (30 نفر) هم از مدرسة دیگری (برای جلوگیری از انتشار عمل آزمایشی به آزمودنی‌های گروه گواه) انتخاب شدند. به دانش‌آموزان گروه آزمایش، کارکردهای عصبی- شناختی در زمینة برنامه‌ریزی در 20 جلسه، انعطاف‌پذیری شناختی در 10 جلسه و تقویت حافظة کاری در 11 جلسه آموزش داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از «پرسش‌نامة گرایش به تفکر انتقادی ریکتس» استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی در تقویت گرایش به تفکر انتقادی با میزان اثر 0.369 مثبت تأیید شد و در ضمن در ارتباط با اثربخشی کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی بر مؤلفه‌های گرایش به تفکر انتقادی، مؤلفه‌های خلاقیت و تعهد با تأثیر مثبت گزارش شده است. این در حالی است که در مورد مؤلفة «بالندگی» تفاوت خاصی بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشده است. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_84332_b34d6294a6b2e725fa9c542a764c2c54.pdf