%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی برنامة درسی هنر در دورة ابتدایی در ایران و ژاپن %J نوآوری‌های آموزشی %I سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی %Z 1735-1235 %A کارگذار, معصومه %A کبوک, حانیه %A الداغی, آنیتا %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 18 %N 1 %P 113-138 %! بررسی تطبیقی برنامة درسی هنر در دورة ابتدایی در ایران و ژاپن %K برنامة درسی هنر %K ایران %K ژاپن %K دورة ابتدایی %R 10.22034/jei.2019.88545 %X مقالة حاضر بر آن است که ضمن بررسی عمیق برنامة درسی هنر در ایران و ژاپن، هدف‌ها، اصول، رویکردها، محتوا، چگونگی اجرا، ارزشیابی و سایر ویژگی‌های آن‌ها را به‌گونه‌ای منطقی به تصویر بکشد. برای نیل به این مقصود، ابتدا مروری بر برنامة درسی هنر در هر دو کشور شده و پس از آن، با تأملی دوباره در این برنامة درسی، عناصر استنتاج و با مقایسة آن‌ها، تحلیل و نتیجه‌گیری انجام شده است. این پژوهش از نوع مطالعات تطبیقی است و با استفاده از روش جورج بردی انجام شده است. به‌طورکلی، نتایج مقایسه و ارزیابی نشان می‌دهند که اساساً تربیت هنری در نظام آموزشی کشور ما در مقایسه با کشور ژاپن، از یک سو با محدودیت‌های نظری و فکری، و از سوی دیگر با موانع و تنگناهای اجرایی و عملی دست‌به‌گریبان است. محدودیت‌های نظری ریشه در عدم اعتقاد و باور برنامه‌ریزان و کارورزان آموزشی به‌ضرورت و نقش ویژة تربیت هنری در شکوفایی قابلیت‌ها و استعدادهای مختلف دانش‌آموزان و تحقق هدف‌های نظام آموزشی دارد. به همین دلیل، تربیت هنری در کشور ما همواره دارای نقش و جایگاه فرعی و حاشیه‌ای در برنامه‌های درسی مدارس است. موانع اجرایی هم ناظر بر مشکلات و کمبودهای عمده‌ای است که در زمینة اجرای مناسب برنامة درسی هنر در مدارس وجود دارد. %U https://noavaryedu.oerp.ir/article_88545_8713731c3f196f68aef4e5df045baaa7.pdf