ORIGINAL_ARTICLE
روابط متقابل بین خودکارآمدپنداری و ادراک حمایت از سوی خانواده، معلمان و دوستان نزدیک، در ارتباط با رضایت از زندگی در نمونه هایی از دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران
در چارچوب نظریۀ "یادگیری اجتماعی" باندورا، "کارآمدپنداری" "شخصی" و "جمعی" عواملی مؤثر در رشد و تحول و سازگاری انسان توصیف می شوند و خودکارآمدپنداری همبستگی قابل توجه با عملکرد دارد. خودکارآمدپنداری از "تجربۀ موفقیت"، "الگو یا سرمشق"، "ترغیب کلامی"، و از "شرایط هیجانی/فیزیولوژیک" تأثیر می پذیرد. در این پژوهش، پرسشنامۀ خودکارآمدپنداری بندورا، پس از ترجمه و معادل سازی مورد استفاده قرار گرفته است. به وسیلۀ این پرسشنامه، ابعاد کارآمدپنداری شخصی در زمینه های زیر سنجیده می شود: زمینۀ تحصیلی؛ زمینۀ خودنظم دهی به یادگیری؛ فعالیت های فوق برنامه؛ برآوردن نیازهای دیگران، استحکام خود؛ و خودنظم دهی انگیزشی. برای سنجش خودکارآمدپنداری جمعی از پرسشنامۀ کیم و پارک استفاده شد. در پرسشنامه ای که به وسیلۀ ۸۹۵ دانش آموز پسر و دختر دبیرستانی پاسخ داده شد، علاوه بر مقیاس های فوق از خرده آزمون حمایت از سوی والدین، معلمان، و دوستان و از مقیاس تجدیدنظر شدۀ رضایت از زندگی استفاده شد. این پژوهش، علاوه بر یافته های قابل توجه دیگر، نشان داد که: بین خودکارآمدپنداری شخصی و جمعی با رضایت از زندگی رابطۀ مستقیم و معنی دار وجود دارد. بین کارآمدپنداری شخصی و جمعی رابطۀ مستقیم و معنی دار وجود دارد. بین کارآمدپنداری شخصی و جمعی با موفقیت تحصیلی رابطۀ مستقیم و معنی دار وجود دارد. کارآمدپنداری شخصی و جمعی دختران دانش آموز به طور معنی داری از پسران بیشتر است. کارآمدپنداری شخصی در درجۀ نخست و سطح رفاه خانواده در درجۀ دوم، نقشی مؤثر در رضایت از زندگی دارد.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78749_c5f8745edd63d31bf0faa30f3d5f52fd.pdf
2004-06-21
13
39
یادگیری اجتماعی
خودکارآمدپنداری
دانش آموزان دبیرستانی
یادگیری خودنظم بخشی
خوداستحکام بخشی
خودنظم بخشی انگیزشی
موفقیت تحصیلی
فعالیت های فوق برنامه
ORIGINAL_ARTICLE
جهانی شدن، انقلاب اطلاعاتی و تعلیم و تربیت: با تأکید بر دیدگاه ژ. ف. لیوتار
جهانی شدن به منزله فرایند یا طرح یا فرایند/ طرحی در نظر گرفته می شود که به سرعت در حال شکل گیری است. جهانی شدن، در صورت وقوع، تأثیرات خود را در همه ابعاد معرفتی و عملی به جا خواهد گذاشت. در این میان، تأثیر آن بر معرفت شناسی و از طریق آن بر تعلیم و تربیت، قابل توجه است. با توجه به اینکه یکی از مهم ترین محمل های جهانی شدن، ظهور و گسترش انقلاب اطلاعات است، نخستین چالش در این زمینه ناظر به ماهیت معرفت در نظر گرفته شده است. بر این اساس، ویژگی اساسی دانش را باید در این معادله جستجو کرد: ”دانش = اطلاعات“. این امر که با فروکاهش وجوه گوناگون دانش به اطلاعات کمی همراه است، به بحران مشروعیت دانش منجر می شود. گذشته از آن، با توجه به اینکه دانش، دارای جایگاهی اجتماعی است، بنابراین، شکل و ویژگی های اجتماع در عصر جهانی شدن، بر دانش تأثیر خواهد گذاشت. از سویی نیز، دیدگاه اجتماع مجازی، ما را به بازاندیشی دربارۀ دانش و نیز مسئله هویت فرامی خواند، زیرا به تبع اجتماع مجازی، سخن از هویت مجازی به میان می آید که ملازم با انشقاق هویتی است. تعلیم و تربیت برای مواجهه با این چالش ها نیازمند آن است که: الف) در برابر فروکاهش دانش به اطلاعات، مقاومت ورزد و دانش را نه با اطلاعات بلکه با خردمندی برابر بگیرد؛ ب) شیوه های خیال ورزانه و خلاقانه را بسط دهد؛ ج) مطالعات میان رشته ای را به منزله شیوه ای مهم برای بسط خیال ورزی، گسترش دهد؛ و سرانجام، د) ارتباط هایی میان اجتماع های مجازی و واقعی دانش آموزان ایجاد کند.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78750_8cff23c4be8a7eba3751f790cc22e9e3.pdf
2004-06-21
40
58
جهانی شدن
لیوتار
معرفت شناسی
چالش آموزشی
تعلیم و تربیت
اطلاعات
دانش
اجتماع مجازی
هویت مجازی
خسرو
باقری
1
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
امکان سنجی مشارکت معلمان در فرایند برنامه ریزی درسی در نظام آموزش وپرورش ایران
برنامه ریزی درسی واقع گرایانه مستلزم مشارکت کلیه نیروهای اثرگذار و درگیر در مراحل گوناگون تصمیم گیری است که در میان آن ها، معلمان از اهمیت و جایگاهی ویژه برخوردارند. معلمان به سبب آشنایی با مسائل و نیازهای دانش آموزان و مدرسه و تجربیات ارزشمندی که در سایه تعامل با یادگیرندگان به دست می آورند، مهم ترین عنصر در موفقیت برنامه های درسی هستند و درصورتی که در زمینۀ جایگاه، نقش و زمینه سازی مشارکت آن ها در تصمیم گیری های مرتبط با برنامه درسی تأملی عمیق و جامع الاطراف صورت پذیرد، اثربخشی برنامه های درسی بهبود چشمگیرخواهد یافت. مقاله حاضر که برگرفته از یک طرح پژوهشی است، ابتدا با بهره گیری از ادبیات برنامه درسی، حدود مشارکت معلمان را ترسیم کرده است، سپس با استفاده از روش تحقیق توصیفی، امکان مشارکت معلمان در برنامه ریزی درسی در ایران و نتایج و تبعات آن را مورد بررسی قرار داده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته است که بر مبنای مقیاس لیکرت تنظیم شده است. شرکت کنندگان در پژوهش دبیران دبیرستان های مدارس تهران و کارشناسان برنامه ریزی درسی وزارت آموزش وپرورش بوده اند که بر اساس نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. نتیجه مطالعه حاضر، بیانگر قلمروهای مشارکت معلمان در برنامه ریزی درسی در ایران، عواملی که این مشارکت را تسهیل می کند و نتایج مثبت و منفی حاصل از آن است.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78751_2516dde650eb34522ea6b44169f45c52.pdf
2004-06-21
59
78
برنامه ریزی درسی
تصمیم گیری در مدارس
نقش معلم
دانش آموزان دبیرستانی
مشارکت معلم در برنامه ریزی درسی
کورش
فتحی واجارگاه
kouroshfathi@hotmail.com
1
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسهٔ اثربخشی روش های آموزش ریاضی به دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری دورهٔ ابتدایی
برخی دانش آموزان، به رغم برخورداری از هوش طبیعی یا حتی بالاتر از طبیعی و دارا بودن حواس بینایی و شنوایی سالم، قادر به فراگیری مطالب آموزشی و مفاهیم ویژه با استفاده از روش های متداول در مدارس نیستند. این قبیل دانش آموزان را، که در کتاب های روان شناسی با نام های گوناگون نامیده اند، ساموئل کرک، در سال 1963، به عنوان کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری مطرح کرد. یکی از انواع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان، ناتوانی یادگیری ریاضی است که حاکی از دشواری هایی در درک مفاهیم ریاضی است. در این پژوهش، اثربخشی سه روش آموزش تکلیف، آموزش فرایند یا توانایی، و آموزش تکلیف – فرایند در آموزش ریاضی به دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی بررسی و مقایسه شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که میان نمره های پیش آزمون و پس آزمون آزمودنی ها در آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی اختلاف معناداری وجود دارد که ناشی از اجرای روش های آموزش است. به عبارت دیگر یافته های پژوهش نشان می دهند که روش آموزش تکلیف، آموزش فرایند یا توانایی، و آموزش تکلیف – فرایند در آموزش ریاضی به آزمودنی ها مؤثر بوده است.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78752_28c94643a58c615eb7f95a8c02efa9e8.pdf
2004-06-21
79
94
ناتوانی یادگیری
روش های تدریس
آموزش ریاضیات
روش تدریس تکلیف
روش تدریس فرآیند یا توانایی
آموزش تکلیف
فرآیند
حمیدرضا
عریضی
1
استادیار روان شناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
احمد
عابدی
2
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آموزش و پرورش و انسان شدن: نظریه انتقادی پائولو فریره
پائولوفریره یکی از متنفذترین متخصصان تعلیم و تربیت در قرن بیستم است. این مقاله ناظر بر کاربرد ایده های فریره در آموزش و پرورش است. بنابراین ابعاد اجتماعی وتربیتی نظریه انتقادی وی مورد مداقه قرار گرفته و برخی اصول کلیدی در آثار او شناسایی شده است. در این مقاله تصریح شده است که فلسفه پائولو فریره مبتنی بر رویکردی است که نشان دهنده دیدگاه کاربردی وی دربارهٔ دانش و ایده آل انسانی و نیز تعهدی ژرف به آزادی بخشی ستمدیدگان است.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78753_19f9a58803b5d9ae65fe86c508ba3256.pdf
2004-06-21
95
106
پائولو فریره
انسان شدن
مکاتب تربیتی
نظریهٔ انتقادی در تعلیم و تربیت
رویکرد دیالکتیکی
آزادی بخشی ستمدیدگان
بختیار
شعبانی ورکی
1
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین استانداردهای عملکرد مدیران آموزشی دوره راهنمایی و ارائۀ الگوی مناسب
تحقق آرمان ها، اهداف، راهبردها و برنامه های آموزشی و درسی و پاسخگویی صحیح به نیازهای مخاطبان آموزش وپرورش بدون وجود مدیران و رهبران آموزشی آگاه، مجرب و آفریننده امکان پذیر نیست، اما سؤال این است که به راستی چه استانداردهایی را می توان برای سنجش شایستگی های عملکرد برای ارزشیابی عملکرد مدیران آموزشی تدوین کرد؟ هدف اصلی این پژوهش تدوین استانداردهای سنجش عملکرد (شایستگی های عملکرد) مدیران آموزشی دورۀ راهنمایی و ارائۀ الگوی مناسب برای استانداردسازی عملکرد مدیران آموزشی دورۀ راهنمایی (شهر تهران) است. در این پژوهش پژوهشگر ابتدا بر پایۀ مطالعات کتابخانه ای و جستجوهای اینترنتی به بررسی مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش در داخل و خارج اقدام و سپس با استفاده از نتایج حاصل از بررسی های تطبیقی و مبانی نظری مربوط به پژوهش مجموعه ای از معیارهای سنجش شایستگی های عملکرد مدیران آموزشی را تدوین کرده است. این مجموعه شامل شش مؤلفۀ اصلی، چهل زیر مؤلفه و یکصدوشصت رفتار نشان دهندۀ شایستگی (معیار عملکرد) است. در ادامه پژوهشگر با استفاده از روش بازخورد 360 درجه ای و تدوین پرسشنامۀ نگرش سنج محقق ساخته، به بررسی نگرش مخاطبان مدیر مدرسه دربارۀ مؤلفه های اصلی، زیرمؤلفه ها و معیارهای عملکرد پرداخته است. داده های حاصل با استفاده از روش های آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون آماری t، گروه های همبسته و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه «گروه های مستقل» تجزیه وتحلیل و بر اساس نتایج توصیفی و تحلیلی حاصل از اجرای نرم افزار spss به سؤالات پژوهش پاسخ داده شد. سؤال اول: برای ارزشیابی عملکرد مدیران آموزشی دورۀ راهنمایی چه استانداردهایی را می توان تدوین و ارائه کرد؟ نتایج حاصل از یافته های پژوهش شش جنبه از مؤلفه های اصلی و زیرمؤلفه های مربوط به استانداردهای (شایستگی های) عملکرد مدیران آموزشی را تأیید می کند. این جنبه ها عبارت اند از: الف) وظایف، ب) مهارت ها، ج) اخلاق، د) نقش ها، هـ) ویژگی ها، و) عملکرد. سؤال دوم: برای تدوین استانداردهای عملکرد مدیران آموزشی دورۀ راهنمایی چه الگویی می توان ارائه کرد؟ بر پایۀ مبانی نظری و یافته های پژوهش مدلی مشتمل بر پنج بخش فلسفه و اهداف، مبانی نظری، مراحل اجرایی، نظام ارزشیابی، و بازخورد مدل، تدوین شد و با استفاده از نظریات سی ودو نفر از متخصصان مدیریت آموزشی تجزیه وتحلیل شد و اصلاحات لازم در آن به عمل آمد. سؤال سوم: درجۀ تناسب الگوی پیشنهادی برای استانداردسازی عملکرد مدیران آموزشی دورۀ راهنمایی از نظر متخصصان چقدر است؟ الگوی پیشنهادی با ضریب پایائی 93% و میانگین کل 25/4 از 5 و توافق بالای 83% از نظر متخصصان مدیریت آموزشی تأیید شد.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78754_0e9015ae1769bfad7d2adf979ab274aa.pdf
2004-06-21
107
132
مدیران آموزشی
دورۀ راهنمایی
استاندارد عملکرد
شایستگی عملکرد
ارزشیابی عملکرد
معیار عملکرد
نادرقلی
قورچیان
1
استاد دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
امیرحسین
محمودی
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR