ORIGINAL_ARTICLE
چگونگی بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در انجام دادن تکالیف درسی علوم دورۀ ابتدایی کشور انگلستان: بررسی کتاب های راهنمای تدریس (معلم)
این پژوهش با هدف بررسی چگونگی بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) برای انجام دادن تکالیف درسی دانش آموز مندرج در کتاب های راهنمای تدریس (معلم) علوم دوره ابتدایی کشور انگلستان صورت گرفته است. منظور از فاوا به کارگیری انواع وسایل الکترونیکی مانند دوربین، ویدئو، وسایل صدابرداری، رایانه و اینترنت است. جامعهٔ آماری، شامل کتاب های راهنمای تدریس علوم (معلم)، پایه های اول تا ششم ابتدایی از انتشارات Ginn می باشد. واحد تحلیل، تکالیف درسی بود. یافته های پژوهش نشان می دهد حتی از پایه اول ابتدایی در بیش از یک سوم تکالیف، از دانش آموز خواسته می شود از فاوا استفاده کند. کم ترین میزان استفاده از فاوا به پایه دوم تعلق دارد و بیش ترین درصد استفاده از آن، مربوط به پایه های پنجم و ششم (42%) می باشد. نوع فناوری توصیه شده نیز برای شش پایه دبستان متفاوت است. به طوری که در تکالیف پایه های اول دبستان از وسایل صوتی و تصویری مانند رادیو، دوربین عکاسی و ویدئو و در پایه های بالاتر، از فناوری های پیچیده تری مانند چند رسانه ای ها و شبکه جهانی استفاده می شود. به عبارت دیگر، در پایه های پایین تر برای جلب توجه دانش آموز و نیز برای افزایش سواد رایانه ای و کمک به آموزش از فاوا استفاده می کنند اما در پایه های بالاتر، برای تقویت روحیهٔ پژوهشی و پژوهش محوری، تولید و دانش و محصولات جدید از این فناوری بهره می گیرند.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78881_8f8ff253afacd175016b371d17b6f6f5.pdf
2008-09-22
7
36
راهنمای تدریس معلم
دورۀ ابتدایی
فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)
کتاب های درسی علوم
انگلستان
بی
بی عشرت زمانی
nhdzamani@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان؛
AUTHOR
سید
امین عظیمی
2
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل وضعیت سواد اینترنتی دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران ۱۳۸۶-۱۳۸۵ در مقایسه با مربیان و والدین
نوجوانان که اصلی ترین مخاطبان اینترنت به شمار می آیند در مورد امکانات و شیوۀ استفاده صحیح از اینترنت آموزش نمی بینند و از سوی دیگر قدرت چندانی در گزینش، انتخاب، پردازش و تجزیه و تحلیل درست اطلاعات و داده های دریافتی ندارند. این مشکل، در آشنا نبودن متولیان آموزش (والدین و مربیان دانش آموزان) با تکنولوژی های نو ارتباطی و اطلاعاتی ریشه دارد. بنابراین آگاهی متولیان برنامه ریزی درسی نسبت به این ضعف و ناتوانی می تواند آنان را به برنامه ریزی دقیق برای کسب آموزش سواد اینترنتی والدین و مربیان سوق دهد. سواد اینترنتی سه لایه دارد؛ اول، برنامه ریزی شخصی در شیوۀ استفاده از اینترنت؛ دوم، شناخت ویژگی های پیام و سوم، تحلیل و نقد پیام. در پژوهش حاضر وضعیت سواد اینترنتی در لایه اول، میان سه گروه دانش آموزان، مربیان و والدین آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونه آماری، ۳۵۹ دانش آموز دختر و پسر سال سوم دبیرستان هستند که کاربر اینترنت بوده اند. این دانش آموزان از پنج منطقه شهر تهران شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز انتخاب شدندو پرسشنامه ای برای سنجش سواد اینترنتی میان آنها، مربیان( ۱۱۲ نفر) و والدینشان (718) توزیع شد. نتایج این پژوهش توصیفی نشان می دهد: ۱. در توانایی استفاده از اینترنت میان دانش آموزان، مربیان و والدین آنها تفاوت معنادار وجود دارد. 2. میزان استفاده دانش آموزان از اینترنت بیشتر از مربیان و والدین آن هاست. 3. در اولویت برنامه های مورد استفاده از اینترنت، میان دانش آموزان، مربیان و والدین آنها تفاوت معنادار وجود دارد. 4. در برنامه ریزی شخصی برای استفاده از اینترنت، میان دانش آموزان، مربیان و والدین آنها تفاوت معنادار وجود ندارد 6/58 درصد دانش آموزان در خصوص استفاده از اینترنت با افراد ذی صلاح مشاوره داشته اند 10/44 درصد والدین دانش آموزان کاربر اینترنت، فقط قادرند به اینترنت وصل شوند و این میزان در میان مربیان آنها 32/31 درصد است. تفاوت سطح سواد اینترنتی در میان سه گروه دانش آموزان، مربیان و اولیا نشان می دهد والدین و ممعلمان نمی توانند در مورد چگونگی استفاده از اینترنت به دانش آموزان آموزش لازم را ارائه دهند و مرجعی برای نوجوانان به شمار نمی آیند. والدین و به خصوص مربیان بادی توانمندی و سطح سواد اینترنتی و رسانه ای خود را افزایش دهند.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78882_4e2dc7700608cc9e321dc0485cc41517.pdf
2008-09-22
37
60
سواد اینترنتی
سواد رسانه ای
دانش آموزان
مربیان
والدین
نوجوانان
اینترنت
محمد
سلطانی فر
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی چالش های توسعه مدارس هوشمند در کشور
حرکت جهانی در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه برای تغییر ساختار آموزشی، با دگرگونی جوامع از جوامع سنتی به جوامع دانایی محور و بهره گیری از شرایط نوین ارتباطی پدید آمده است. مسئولان کشور تغییر شرایط جهانی و نیاز به تغییر در نظام آموزشی کشور را به خوبی درک کرده اند و این امر به وضوح در اسناد مصوب وزارت آموزش وپرورش به چشم می خورد. مسئولان به خوبی آگاه اند که آنچه در جامعهٔ دانایی محور ارزش محسوب می شود، تولید علم و دانش است. می توان مدارس هوشمند را فضایی آموزشی در نظر گرفت که تحقق جامعهٔ دانایی محور را میسر خواهد ساخت. در این مقاله با بهره گیری از روش تحقیق پیمایشی، چالش های توسعه مدارش هوشمند در ایران مورد بررسی قرار گرفته، و راهکارهایی برای رفع این چالش ها ارائه خواهد شد.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78883_2024fd9d539a52f0485bef5694432448.pdf
2008-09-22
61
78
مدرسه هوشمند
جامعه دانایی محور
آموزش
یادگیری
جعفر
محمودی
moodi@mporg.ir
1
دبیر شورای عالی انفورماتیک کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)؛ Jmah
AUTHOR
سروش
نالچیگر
nalchigar@ut.ac.ir
2
دانشجوی دوره دکتری مدیریت سیستمها دانشگاه تهران؛
AUTHOR
سید
بابک ابراهیمی
babak.ebrahimi@gsme.sharif.edu
3
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه صنعتی شریف؛
AUTHOR
محمدرضا
صادقی مقدم
sadeghi@ut.ac.ir
4
دانشجوی دوره دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه تهران؛ reza
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیرفوری و تداومی آموزش راهبرد های خودتنظیمی بر خودتنظیم گری و حل مساله ریاضی
مطالعات انجام شده در زمینه آموزش ریاضی حاکی از این است که آموزش ریاضی به ندرت توانایی حل مساله را در دانش آموزان ایجاد کرده است . این موضوع متخصصان آموزش ریاضی را وادار کرد که به آسیب شناسی این پدیده بپردازند.آنان در پی انجام مطالعاتی دراین زمینه دریافتند که لازمه موفقیت در حل مسائل ریاضی ، علاوه بر اکتساب اصول مفاهیم ریاضی ، مجهز بودن به راهبرد های خود تنظیمی است. هدف از این تحقیق بررسی اثر بخشی فوری (اثر بخشی بعد از آموزش ) و تداومی (اثر بخشی در طول زمان )تاثیر آموزش راهبرد های خودتنظیمی بر خودتنظیم گر نمودن یادگیرندگان و عملکرد آن ها در حل مساله ریاضی است . تعداد 181 دانش آموز دختر پایه سوم راهنمایی از مدارس دولتی سه منطقه شهر تهران با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد و به روش تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند .از پرسشنامه راهبرد های خودتنظیمی و آزمون حل مساله ریاضی به عنوان پیش آزمون ، جهت اجرا در دو گروه استفاده شد . گروه آزمایشی حدود 8 هفته راهبرد های خودتنظیمی را در متن آموزش ریاضی دریافت و گروه کنترل به روش سنتی آموزش دریافت کردند .در پایان آموزش و با فاصله یک ماه پس از آموزش هر دو گروه مجددا آزمون خودتنظیمی و فرم موازی آزمون حل مساله ریاضی دریافت کردند . نتایج نشان داد که بعد از آموزش تفاوت معنی داری در راهبرد های خودتنظیمی و آزمون حل مساله ریاضی گروه آزمایشی ایجاد شده است . گروه آزمایشی بعد از گذشت یک ماه برتری خود را در هر دو حوزه راهبرد های خودتنظیمی و حل مساله ریاضی حفظ کرده بودند . نتیجه گیری :راهبردهای خودتنظیمی قابل آموزش و یادگیری هستند و در صورت آموزش صحیح اثرات آن ها در طول زمان پایدار است .
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78884_efe588f603ab83269ef0f20624f3b284.pdf
2008-09-22
79
96
خودتنظیمی
یادگیری
حل مسئله ریاضی
معصومه
صمدی
1
عضو هیات علمی پژوهشکده تعلیم و تربیت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مراحل تحول زیباشناسی در دانش آموزان شهر تهران
زیباییشناسی را میتوان سازهای فرض کرد که مانند تحول شناختی با گذراندن مراحلی رشد میکند. در کشور ایران پژوهشی در زمینه مراحل تحول زیباییشناسی انجام نشده است؛ بنابراین در پژوهش حاضر میکوشیم تا با استفاده از تحقیقی تحولی، مراحل تحول زیباییشناسی دانشآموزان شهر تهران را شناسایی کنیم و با تهیه ابزاری مناسب، توانایی تشخیص آثار زیباشناسانه از غیر زیباشناسانه را در دانشآموزان ردههای سنی گوناگون مورد بررسی و مقایسه قراردهیم. جامعه آماری پژوهش 156 دانشآموز سال تحصیلی 85-1384 در مدارس روزانه دولتی شهر تهران بود که 78 نفر آنها دختر و 78 نفرشان پسر بودند. دانشآموزان به پنج گروه سنی 7 تا 9 سال، 9 تا 11سال، 11 تا13 سال، 13 تا 15 سال و 15 تا 17 سال تقسیم شدند. از میان دختران و پسران هر یک از این گروههای سنی، 15 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که در تحول زیباییشناسی دانشآموزان شهر تهران سه مرحله وجود دارد: 1- عینیگرایی (در دورههای سنی 7 تا 9، 9 تا 11 و 11 تا 13سال)، 2- داستانسرایی- عاطفهگرایی(در دوره سنی 13 تا 15 سال)، 3- ارزیابی- نمادگرایی(در دوره سنّی 15 تا 17 سال). اطلاعات پژوهش نشان داد توانایی تشخیص آثار زیباشناسانه از غیر زیباشناسانه با افزایش سن بهبود مییابد و این توانایی در دختران به طور معناداری بیشتر از پسران است.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78885_a6f1dc41744da2fdb9bf3f12ba4b950b.pdf
2008-09-22
97
124
توسعه زیبایی
عینیت گرایی
داستان سرایی
ارزیابی
نمادگرایی
خسرو
رشید
1
دکترای روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاه
AUTHOR
محمود
مهرمحمدی
n.gough@latrobe.edu.au
2
دانشیار دانشگاه تربیت مدرّس
AUTHOR
علی
دلاور
delavarali@yahoo.com
3
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مریم
قطریفی
4
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه نمادهای هویت ملی در کتاب های درسی ادبیات فارسی و تاریخ دورۀ متوسطه: رشته علوم انسانی
پژوهش حاضر با هدف بررسی نمادهای هویت ملی در کتاب های درسی دوره آموزش متوسطه انجام شده است. نماد های هویت ملی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند، شامل پرچم، سرود ملی، تقویم رسمی، جشن های ملی، هنر ایرانی، مکان های تاریخی، دفاع از سرزمین، نخبگان و مشاهیر ملی است. بدین منظور با بهره گیری از روش تحلیل محتوا، کتاب های تاریخ و ادبیات فارسی دوره متوسطۀ رشته علوم انسانی در سال 1385 مورد بررسی، تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد، آموزش هویت ملی در کتاب های درسی مورد نظر ناقص و گذرا بوده، و در میان دروس، صفحات و تصاویر این کتاب ها به نمادهای هویت ملی توجه متعادلی نشده است. از آنجا که پس از خانواده، نهاد آموزش وپرورش در شکل گیری شخصیت دانش آموزان نقش اصلی دارد و کتاب های درسی، محور کار مدارس می باشد، لازم است برای تکوین هویت ملی دانش آموزان در این کتاب ها، بیشتر به نمادهای هویت ملی توجه شود.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78886_9e0815ee3a56102a73353ed60f2e82b4.pdf
2008-09-22
125
136
نمادهای ملی
هویت ملی
کتاب های درسی
دورۀ متوسطه
رقیه
صادق زاده
msadeghzadeh@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی،
AUTHOR
مرتضی
منادی
mortezamonadi@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا،(س)؛
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روش سقراطی به منزله راهبردی برای تربیت شهروندی
سقراط فیلسوف یونانی به معلم اول شهرت دارد. روش وی که به روش سقراطی معروف است، در بسیاری از حوزه های آموزشی، از دبستان تا دبیرستان، کلاسهای فلسفه در دانشگاه و دانشکده های حقوق بکار گرفته شده است. تنوع استفاده از روش سقراطی بر اهمیت این روش دلالت دارد. نقدهای بسیاری دربارۀ سقراط ارائه شده است. توجه به این نقدها به فهم درست دیدگاه سقراط و ارزیابی آن کمک می کند. بعلاوه، چنین انتقاداتی عنصری کلیدی برای تصمیم گیری دربارۀ نحوۀ بکارگیری روش سقراطی در تعلیم و تربیت کنونی است. در مقالۀ حاضر ابتدا روش سقراطی مورد بررسی قرار گرفته و دو عنصر کلیدی آن، یعنی استنطاق و به بن بست کشاندن مخاطب توضیح داده می شود. سپس دو جنبه متمایز تحت عنوان تناقض در روش سقراطی، با استناد به گفتگوهای سقراط مورد بحث قرارمی گیرند. در این مقاله، نشان داده می شود که گرچه در دوران معاصر، در موارد متعددی سقراط و روش وی مورد توجه قرار گرفته است، اما هر کدام، تنها به یکی از جنبه های مذکور توجه نموده اند و به عبارت دیگر، ثقل توجه خود را بر یک جنبه قرار داده اند. در نهایت، مقالۀ حاضر به تاسی از این نوع توجه، یعنی با عنایت به یکی از جنبه های این روش، کاربرد آن را در تربیت شهروندی از منظری جدید مد نظر قرار می دهد.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78887_4fc2cab80375bd74cc789463d436ef85.pdf
2008-09-22
137
154
سقراط
روش سقراطی
استنطاق
تناقض های سقراط
تربیت شهروندی
مهین
چناری
1
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه قم؛ mahinchenari @gmailcom
AUTHOR