ORIGINAL_ARTICLE
امکان سنجی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان در برنامه درسی دوره ابتدایی
هدف از پژوهش حاضر، امکان سنجی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان در برنامه درسی دوره ابتدایی است. جامعه آماری را معلمان ابتدایی شهر کرمان تشکیل می دهند و نمونه آماری ۲۳۷ نفری، از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده کردیم و برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی بهره بردیم. یافته های پژوهش نشان داد گروه موردبررسی در زمینه اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان، دانش کافی، نگرش مثبت و مهارت ناکافی دارند،اما مدارس ابتدایی شهر کرمان برای اجرای این برنامه از امکانات کافی برخوردار نیستند. بر این اساس پیشنهاد می شود برای زمینه سازی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان، تقویت مهارت معلمان و امکانات مدارس موردتوجه جدی قرار گیرد.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78888_45f9216e40e606460810abfc5a6c924e.pdf
2008-12-21
7
28
امکان سنجی
برنامه آموزش فلسفه به کودکان
برنامۀ درسی
دورۀ ابتدایی
سید
منصور مرعشی
marashi-s@scu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز؛
AUTHOR
حجت
الله رحیمی نسب
2
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
AUTHOR
مهدی
لسانی
3
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی
دانش آموز پایه سوم رشته ریاضی (۲۵۰ دختر و ۲۵۰ پسر) دبیرستان های شهر شیراز با هدف ارائه الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی بر اساس اهداف پیشرفت و ابعاد گوناگون درگیری تحصیلی، به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. آنان به پرسشنامه ای که از خرده مقیاس های تلاش (دوپیرات و مارین ۲۰۰۵)، اهداف پیشرفت (میدلتن و میگلی ۱۹۹۷) و درگیری شناختی و ارزش تکلیف (پینتریچ و همکاران ۱۹۹۱) تشکیل شده بود، پاسخ دادند. عملکرد ریاضی دانش آموزان با معدل پایان سال درس حسابان سنجیده شد. نتایج پژوهش به طورکلی نشان داد که رابطه اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی، تحت تأثیر ابعاد درگیری تحصیلی است. اهداف تبحری از طریق راهبردهای فراشناختی، ارزش تکلیف و تلاش بر پیشرفت تحصیلی به صورت غیرمستقیم و مثبت تأثیر می گذارد. اهداف رویکرد عملکرد توسط راهبردهای شناختی تأثیری غیرمستقیم و منفی بر پیشرفت ریاضی می گذارد. تأثیر اهداف اجتناب عملکرد بر پیشرفت ریاضی منفی و مستقیم است. همچنین نقش واسط ه ای ابعاد درگیری تحصیلی در رابطه میان اهداف پیشرفت و پیشرفت ریاضی، تأیید شد.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78889_845958844872e917ed501191bbe1a270.pdf
2008-12-21
29
46
اهداف پیشرفت (تبحری
رویکرد
عملکرد
اجتناب
عملکرد)
درگیری تحصیلی
ارزش تکلیف
تلاش
راهبردهای شناختی و فراشناختی
الهه
حجازی
ehejazi@ut.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه تهران؛
AUTHOR
احمد
رستگار
rastegar_ahmad@yahoo.com
2
دستیار آموزشی دانشگاه پیام نور؛
AUTHOR
رضا
قربان جهرمی
r.jahromi@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران؛
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اهمیت نقش ارتباطی زبان در جهت تکامل فرایند زبان آموزی در کودکان دبستانی
در این مقاله بر مبنای نظریه زبانی «نقش گرایی نظام مند» هلیدی، به معرفی نقش تجربی زبان و اهمیت معرفی این فرانقش زبانی به کودکان دبستانی از دو دیدگاه پرداخته می شود: ۱ لزوم معرفی همه فرایندهای این فرانقش در جهت تکامل نظام یادگیری زبان؛ ۲ معرفی فرایندهای این فرانقش با توجه به ساختار رشد شناختی کودک در هر مرحله از رشد. پژوهش حاضر متون کتاب « بخوانیم» از اول تا پنجم دبستان، که اولین و رسمی ترین منبع زبان آموزی به کودکان است، را برای تحلیل آماری و معنایی، مورد بررسی قرار می دهد. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب و نمونه گیری سیستماتیک در داخل هر طبقه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد: در متون مورد بررسی تمامی فرایندهای تجربی زبان به کودک معرفی نشده اند و مؤلفان هنگام تدوین کتاب های «بخوانیم» مقطع دبستان، به نقش تجربی زبان که مرحله نهایی تکامل فرایند زبان آموزی کودک به شمار می آید، توجه ویژه نداشته اند؛ همچنین فرایندهای زبانی به عنوان ابزاری برای زبانی کردن تجربه های آدمی و برقراری ارتباط، به شیوه ای هدفمند به کودک معرفی نشده اند.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78890_528ef6edaff9bff41f56029182f5a072.pdf
2008-12-21
47
74
نقش ارتباطی زبان
فرایندهای تجربی زبانی
فرایند زبان آموزی
محمد
رضا پهلوان نژاد
1
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد؛ Najafiaz @gmailcom
AUTHOR
آزاده
نجفی
2
کارشناس ارشد دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رفتار شهروندی سازمانی معلمان تحلیلی بر ماهیت، روش شناسی پژوهش، پیشایندها و پسایندها
مدارس اثربخش، معلمانی دارند که به طور داوطلبانه و اختیاری، فراتر از وظایف رسمی و از پیش تدوین شده، رفتار کرده، برای موفقیت و اثربخشی مدرسه، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. امروزه این رفتارها را رفتارهای شهروندی سازمانی می نامند. ازآنجاکه مدارس به معلمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی نیاز بسیاری دارند و همچنین دانش لازم درباره این متغیر مهم در کشور وجود ندارد، این پژوهش، محتوای پژوهش های خارجی را که در مورد رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان منتشر شده است به لحاظ ماهیت (ضرورت ها، ریشه ها، تعاریف، ابعاد، برداشت های نوین و نشانگرها)، روش شناسی (روش پژوهش، ابزارها و مراجع اندازه گیری)، پیشایندها (عوامل فردی، سازمانی، رفتارهای رهبری مدیر و محیطی)، پسایندها (با تأکید بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان) و نقش مدیران، تحلیل می کند.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78891_2d801c656b2d59d6cc9fe89b9533a5e9.pdf
2008-12-21
75
110
رفتار شهروندی سازمانی
معلمان
مدیران
حسن
رضا زین آبادی
hzeinabadi@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم تهران؛
AUTHOR
محمدرضا
بهرنگی
2
استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
AUTHOR
عبدالرحیم
نوه ابراهیم
navehebrahim@tmu.ac.ir
3
استاد دانشگاه تربیت معلم تهران؛
AUTHOR
ولی
اله فرزاد
4
استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نیازهای مطالعاتی دانش آموزان دورۀ متوسطه کشور درباره کتاب های غیردرسی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نیازهای دانش آموزان دبیرستانی به کتاب های غیردرسی در سال ۸۵ ۱۳۸۴ است. این طرح با گردآوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات کمی و کیفی، نظر دانش آموزان و زمینه های مطالعات غیردرسی آنان را بر اساس علایق و نوع کتاب هایی که مطالعه کرده اند، موردبررسی قرار می دهد. گروه نمونه این پژوهش ۶۰۶۸ دانش آموز دوره متوسطه هستند که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. نتایج تحقیق نشان داد: ۱ درصد دانش آموزانی که در طول یک سال تحصیلی کتاب های غیردرسی را مطالعه می کنند، کمتر از درصد دانش آموزانی است که کتاب های غیردرسی را مطالعه نکرده اند. ۲ بالاترین زمینه اولویت مطالعاتی دانش آموزان، روابط دختر و پسر و پایین ترین اولویت آنان به مسائل اقتصادی مربوط می شود. ۳ به جز زمینه های اطلاعات دینی، مسائل فناوری، اطلاعات تاریخی و اطلاعات شغلی، در بقیه زمینه ها میان نیازهای دانش آموزان دختر در پایه های مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد . ۴ به جز زمینه های سلامت و بهداشت جسمانی و مسائل اجتماعی، در بقیه زمینه ها میان نیاز دانش آموزان پسر در پایه های مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78892_3d4d3ffe775ab1f2e76773dbdcef407f.pdf
2008-12-21
111
128
نیاز
مطالعه غیردرسی
علاقه
دانش آموز
حسن
پاشا شریفی
hpssr@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
AUTHOR
ابوالقاسم
اکبری
rt_akbari@yahoo.com
2
مدرس دانشگاه شهید رجایی؛
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اعتباربخشی الگویی اثربخش برای انجام دادن فعالیت های آزمایشگاهی در آموزش علوم تجربی دورۀ متوسطه
هدف از پژوهش حاضر، بررسی روش های استفاده مؤثر از فعالیت های آزمایشگاهی در آموزش علوم تجربی است. برای این منظور ادبیات نظری و پژوهشی موجود به دقت بررسی شد و دیدگاه های گوناگون برای رسیدن به الگویی مناسب، طبقه بندی و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از آن، کاربردی ترین عناصر نظریه هایی که در این زمینه مطرح شده بودند، در یک الگو ترکیب شدند. این الگوی نوآورانه که مبتنی بر فعالیت های حل مسئله است، با برنامه درسی فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و امکانات مدارس هماهنگی دارد و در نظام آموزشی ایران قابل اجراست. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی است. اطلاعات، توسط پرسشنامه ویژه ای که با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس تهیه شده بود، جمع آوری شد و روایی آن با سازماندهی مصاحبه های تخصصی با افراد صاحب نظر (۶ نفر)، مورد بررسی قرار گرفت و متناسب با شرایط کشور، بومی شد. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرانباخ (79/0=a) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نمونه پژوهش برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی، کارشناسان گروه های آموزشی (۱۲۰ نفر از رشته های فیزیک، شیمی و زیست شناسی) و متخصصان برنامه ریزی درسی (۱۰ نفر) را شامل می شود. پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و نیز استنباطی (آزمون t) استفاده می کند. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان می دهد به کارگیری فعالیت های عملی در آموزش علوم تجربی نقش مهمی دارد و الگوی پیشنهادی از نظر کارشناسان گروه های آموزشی و متخصصان برنامه ریزی درسی، اعتبار بالایی دارد.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78893_3c98426aa22ec964de2b6d91475ff23d.pdf
2008-12-21
129
156
طراحی الگو
الگوی فعالیت های آزمایشگاهی
آموزش علوم تجربی
دورۀ متوسطه
اعتباربخشی
عابد
بدریان
ab.badrian@gmail.com
1
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی؛
AUTHOR
اشرف
السادات شکرباغانی
azo.baghani@gmail.com
2
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی؛
AUTHOR
آرزو
اصفا
3
کارشناس ارشد زیست شناسی
AUTHOR
طالب
عبدی نژاد
4
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش شیمی دانشگاه شهید رجایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تلفیق محتوای چهار بخش اصلی کتاب علوم پایه اول راهنمایی بر اساس رویکرد سازماندهی تلفیقی (از نوع پروژه) بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان دختر پایه اول راهنمایی
پژوهش حاضر تأثیر به کارگیری رویکرد سازمان دهی تلفیقی بر اساس روش پروژه در درس علوم پایه اول راهنمایی را بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق علاوه بر تدوین یک نمونه درس تلفیق شده، تأثیر به کارگیری آن را بررسی کرده، پیشنهاد هایی در خصوص سازمان دهی محتوای کتاب علوم پایه اول راهنمایی ارائه می دهد. این پژوهش از لحاظ نتایج، کاربردی و از لحاظ روش اجرا، شبه آزمایشی است که از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده می کند. جمعیت آماری آن دانش آموزان دختر پایه اول راهنمایی نواحی ۳ و ۶ شهر مشهد هستند. نمونه گیری به صورت خوشه ای از میان مدارس راهنمایی دخترانه ناحیه ۳ و ۶ انجام شده است. در چهار مدرسه از هر دو ناحیه و از هر مدرسه دو کلاس پایه اول (یکی از نوبت صبح و یکی از نوبت عصر)، درمجموع ۸ کلاس، نمونه این پژوهش را تشکیل می دهند. و آزمون من ویتنی مورد t یافته های پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و سپس آزمون تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های به دست آمده نشان داد تلفیق و سازمان دهی محتوای کتاب علوم پایه اول راهنمایی بر اساس رویکرد تلفیق (از نوع پروژه) در مبحث گرما، بر میزان دانش، توانایی درک و کاربرد مطالب درسی و رشد اجتماعی دانش آموزان مورد مطالعه، تأثیر معناداری ایجاد کرده است.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78894_64b4831698ee5c3e34314f678de9dea7.pdf
2008-12-21
157
178
رویکرد سازمان دهی تلفیق
روش پروژه
پیشرفت تحصیلی
رشد اجتماعی
حسین
جعفری ثانی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد؛ hsuny@ umacir
AUTHOR
نرگس
قربانی
2
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
AUTHOR