ORIGINAL_ARTICLE
رواسازی پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران
هدف پژوهش حاضر بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران (2005) است. بر این اساس 600 دانش آموز دختر و پسر از میان دبیرستان های سطح شهر تهران، به طور تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی پایایی و روایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفتیم. مطالعه حاضر، همسو با نتایج پژوهش پکران (2002) نشان می دهد پرسشنامه، همسانی درونی قابل قبولی دارد و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن میان 74/ 0 تا 86/ 0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان می دهند ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و همه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تأیید می کنند. بنابراین، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین هیجان های تحصیلی دانش آموزان است.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78909_aca296c24d9f0c3b66788eb90cd61542.pdf
2009-12-22
7
38
رواسازی
پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران
روایی عاملی
پایایی
پروین
کدیور
kadivar@saba.tmu.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم؛
AUTHOR
ولی
الله فرزاد
vfarzad@yahoo.com
2
هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم؛
AUTHOR
جواد
کاوسیان
javad_kavousian@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم،
AUTHOR
فریبرز
نیکدل
nikdelfar@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم،
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی فضای مهد کودک بر اساس رابطه بین صفات خلاقیت و ایده های معمارانه
هدف پژوهش حاضر تبیین مدلی علّی میان برخی صفات مؤثر در خلاقیت کودکان 3 تا 6 ساله ایرانی و برخی ویژگی های سامانه معماری است. با به کارگیری ایده های حاصل از مدل تحقیق، می توان فضاهای مهدکودک ها را به گونه ای طراحی کرد که انگیزش کودک ارتقاءیافته، قدرت تخیل و کنجکاوی او افزایش یابد و به پرورش خلاقیت کودک منجر شود. تحلیل داده ها بر اساس آمار توصیفی استنباطی است. مطالعه عوامل شناختی کودکان با آزمون نگرش سنجی مربیان کودک صورت گرفته است. روش نمونه گیری، خوشه ای تصادفی و حجم نمونه 219 نفر است. به دلیل فقدان پرسشنامه استاندارد در موضوع تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پس از بررسی پایایی و روایی ابزار تحقیق، داده ها به روش آماری توصیفی تحلیل و عوامل تأثیرگذار به روش تحلیل عاملی استخراج و براساس تحلیل ها، مدلی خطی طرح ریزی گردید. سپس رابطه و میزان تأثیر عوامل بر یکدیگر به روش تحلیل مسیر، به دست آمد و مدل اصلاح شد. یافته های پژوهش نشان می دهند «تحریک کنندگی محیط طبیعی » بر سه عامل «کنجکاوی « ،» بازی- مشارکت » و «خیال پردازی » تأثیری مثبت و معنادار دارد. تأثیر «انعطاف پذیری عملکردها » در فضای مهدکودک بر «کنجکاوی » و «خیال پردازی » کودکان مثبت و معنادار است. نتایج تحقیق بر اساس مدل، شامل ایده های معمارانه ای برای طراحی فضای مهدکودک ها در جهت ارتقاء انگیزش و خلاقیت کودکان است؛ از جمله: تغییرپذیری فضا و اجزای آن، تداخل فضاهای باز و بسته، تغییرپذیری، تنوع پذیری و بازسازی عناصر محرک طبیعی مانند نور، آب و گیاهان.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78910_659c8d5a4244b86ca684913ee956efb4.pdf
2009-12-22
39
59
مدل خلاقیت
کودکستان
کنجکاوی
معماری
خیال پردازی
عبدالحمید
نقره کار
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران؛
AUTHOR
فرهنگ
مظفر
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران؛
AUTHOR
بهرام
صالح
3
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی؛
AUTHOR
مینو
شفایی
4
پژوهشگر دوره دکتری دانشگاه علم و صنعت ایران؛
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر روش های فعال تدریس بر پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان مازندران
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش های فعال تدریس بر پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان مازندران می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، با طرح گروه کنترل نابرابر و پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل در هر پایه از نوع تحقیق »شبه آزمایشی « است. جامعه آماری آن را ٤٠٤٣٨ دانش آموز پایه چهارم و ٤٠٢٦٣ دانش آموز پایه پنجم ابتدایی تشکیل می دهند. بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای ٣٨٤ دانش آموز در پایه چهارم و ٣٨٤ نفر دانش آموز در پای ه پنجم در ٤٠ کلاس درس از ٥ شهرستان و منطقه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون های سواد خواندن در دو بخش متن ادبی و متن اطلاعاتی می باشند که کارشناسان گروه های آموزشی، روایی آن ها را تأیید کرده اند و پایایی آزمون نیز با بهره گیری از روش باز آزمایی و به ترتیب، متن ادبی ٩٢ / ٠ و متن اطلاعاتی ٨٨ / ٠ به دست آمد. نتایج نشان می دهد روش های فعال تدریس در پیشرفت سواد خواندن متن های ادبی و اطلاعاتی دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی مؤثرند؛ همچنین میان پیشرفت سواد خواندن متن های ادبی و اطلاعاتیِ دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی که بر اساس روش های فعال تدریس آموزش دیده اند، تفاوت معناداری وجود ندارد.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78911_aefd318b789da375a61d44cf3ab994f1.pdf
2009-12-22
60
97
روش فعال تدریس
سواد خواندن
متن ادبی
متن اطلاعاتی
محمد
صالحی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
AUTHOR
کیومرث
نیازآذری
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
AUTHOR
محمّدتقی
معتمدی تلاوکی
3
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مدیر اجرایی گروه های آموزشی سازمان آموزش و پرورش استان مازندران؛ omt_motamed @ yahoocom
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان رشته ریاضی: نقش واسط های راهبردهای یادگیری در ارتباط میان اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای درگیری تحصیلی شناختی (راهبردهای پردازش سطحی و عمیق) در ارتباط میان اهداف پیشرفت چندگانه تبحری، رویکردی عملکردی و اجتنابی عملکردی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان در رشته ریاضی فیزیک است؛ 254 دانش آموز با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای، از دبیرستان های واقع در شمال، مرکز و جنوب تهران انتخاب شدند. پرسشنامه اهداف پیشرفت (میگلی و کاپلان، میدلتون،مه یر، 1998) و خرده مقیاس راهبردهای یادگیری از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و دیگروت، 1994) به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفتند. پژوهش حاضر، معدل دانش آموزان در پایان سال تحصیلی را در پنج درس اختصاصی به عنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی آنان مورد توجه قرار داد. داده ها با بهره گیری از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و مدل معادلات ساختاری، تجزیه وتحلیل شدند. یافته های یژوهش، نقش واسط های درگیری تحصیلی شناختی، سطحی و عمیق در ارتباط میان اهداف تبحری و اهداف رویکردی عملکردی با پیشرفت تحصیلی و نقش واسطه ای درگیری تحصیلی شناختی سطحی در ارتباط میان اهداف اجتنابی عملکردی با پیشرفت تحصیلی را نشان می دهند.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78912_d1840f79505e7e71cbd63338825b3e75.pdf
2009-12-22
98
117
مدل ساختاری
اهداف پیشرفت
راهبردهای پردازش سطحی
راهبردهای پردازش عمیق
پیشرفت تحصیلی
یاسمین
عابدینی
yasaminabedini@yahoo.com
1
استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان؛
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران در مناطق کمتر توسعه یافته و بررسی اثربخشی آن
هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران در مناطق کمتر توسعه یافته است؛ اگر الگویی بتواند سطح کیفی آموزش را در مناطق کمتر توسعه یافته ارتقاء بخشد، می تواند مبنایی برای طراحی الگوهای مناسب دیگر باشد. بدین منظور با استفاده از نمودار پارتو، مسائل اساسی مربوط به آموزش دختران روستایی در منطقه راسک استان سیستان و بلوچستان مشخص شدند و الگوی آموزشی، طراحی و تولید گردید. سؤال اصلی پژوهش عبارت بود از: «الگوی طراحی شده ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران یک روستا در مناطق کمتر توسعه یافته، چه تأثیری بر پیشرفت تحصیلی و میزان غیبت آنان دارد؟ » پژوهش حاضر با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی، ١٠ روستا با ٨٦٦ دانش آموز ا ز روستاهای منطقه راسک استان سیستان و بلوچستان را به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار داد. متغیر مستقل این پژوهش، الگوی ارتقاء کیفیت بود که با استفاده از روش های فعال و مشارکتی طراحی شد و در سال تحصیلی ٨٨ - ١٣٨٧ اعمال گردید. تأثیر این متغیر در پایان سال تحصیلی بر متغیرهای وابسته، یعنی نمرات درسی، مهارت برقراری ارتباط و نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه و همچنین میزا ن غیبت آنان، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون های آماری، تفاوت معنادار دو گروه آزمایش و گواه را تأیید می کنند و نشان می دهند استفاده از الگوی ارتقاء کیفیت آموزش می تواند پیشرفت تحصیلی دختران روستایی در مناطق کمتر توسعه یافته، شامل نمرات درسی، مهارت برقراری ارتباط و نگرش مثبت نسبت به مدرسه را افزایش داده، میزان غیبت آن ها را کاهش دهد.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78913_412ea2440700f7295a3183b3373b0b45.pdf
2009-12-22
118
139
کیفیت آموزش
دختران
مناطق کمتر توسعه یافته
یادگیری فعال و مشارکتی
مهار ت برقراری ارتباط
نگر ش نسبت به مدرسه
رخساره
فضلی
1
دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی؛ yadegredust rf @ gmailcom
AUTHOR
علی
اکبر سیف
2
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علیرضا
کیامنش
kiamaneshar@yahoo.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات؛ kiamaneshar @yahoocom
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی آموزش الکترونیکی شبکه رشد بر اساس معیارهای طراحی سایت های آموزشی
هدف پژوهش توصیفی حاضر، ارزشیابی آموزش الکترونیکی شبکه آموزشی رشد بر اساس ملاکهای طراحی سایت های آموزشی است؛ بدین منظور بخش عمومی سایت و 3 درس شیمی، فیزیک و عربی به عنوان نمونه انتخاب و بر اساس هم بینی و تلفیق مدل های 10 سی، کارس و کرزلی، پی شنویسی برای ارزشیابی بخش آموزش الکترونیکی شبکه رشد تهیه شد؛ نتایج ارزشیابی نشان می دهد اهداف آموزشی دروس در حد نامطلوب و محتوای نوشتاری، روش های یاددهی یادگیری، روشهای ارزشیابی، طراحی صفحات وب و بخش عمومی سایت، در حد به نسبت مطلوب است.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78914_8834806883c888be0a62af40b1a9a847.pdf
2009-12-22
140
153
ارزشیابی
شبکه رشد
آموزش الکترونیکی
سایت های آموزشی
سمیه
محمدی
somohamadi@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی؛
AUTHOR
محمد
حسن امیر تیموری
mhrima@gmail.com
2
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی؛
AUTHOR
محمود
قاسمی
ghasemim@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی؛
AUTHOR
محمد
آتشک
matashak@yahoo.com
4
عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه اسلامی واحد تهران جنوب؛
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اشاعه و کاربست نتایج ارزشیابی برنامه درسی
هدف پژوهش حاضر، بیان و بررسی چگونگی اشاعه و کاربست یافته ها و نتایج ارزشیابی برنامه درسی است. بدین منظور تلاش شده نخست تولید دانش برنامه درسی مورد بررسی قرار گیرد و سپس به پرسش چگونگی کاربست نتایج ارزشیابی برنامه درسی پرداخته شود. فرایند اشاعه نتایج نیز از موضوعاتی است که در کنار کاربست یافته ها مورد توجه قرار گرفته شده است. پس از این مباحث، انواع الگوهای اشاعه و کاربست، مانند الگوهای CIHR ، اتاوا و دانش فرایندی معطوف به عملکرد ارائه شده اند. در این خصوص به الگوهایی تأکید شده که دست کم از دهه ۱۹۹۰ به این سو کاربری بیشتری داشته اند. در نهایت، مسائل مربوط به اشاعه و کاربست نتایج ارزشیابی عرضه گردیده است.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78915_9c4939c749bad04dcf6c7569f7fab8a7.pdf
2009-12-22
154
187
اشاعه
کاربست
ارزشیابی
برنامۀ درسی
محرم
آقازاده
m.aghazadeh@unesco.org
1
مشاور برنامۀ درسی و آموزش دفتر منطقه ای یونسکو؛
AUTHOR
افسانه
سنه
drsaneh@gmail.com
2
مدیر گروه تربیت بدنی و سلامت موسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی؛
AUTHOR