سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
18
1
2019
05
22
توانمندسازی حرفهای معلمان در چشمانداز آینده و ارائة مدل
7
32
FA
غلامعلی
علی محمدی
دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
g_alimohammadi@yahoo.com
نگین
جباری
گروه مدیریت آموزشی, واحد گرگان, دانشگاه آزاد اسلامی, گرگان, ایران
neginjabbary@gmail.com
کیومرث
نیازآذری
گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
k.niazazari@gmail.com
10.22034/jei.2019.88531
توانمندسازی منابع انسانی کلید توسعه و پیشرفت سازمانهای آموزشی در مواجهه با تغییرات جهانی است. از معلم بهعنوان مهمترین عامل تغییر در آموزشوپرورش یادشده است. دانشگاه فرهنگیان، بهعنوان دانشگاهی نوپا، در تربیت، آمادهسازی و توانمندسازی معلمان، متناسب با ارزشهای اسلامی و نیازهای جامعه، برای ورود به عرصة تعلیموتربیت در چشمانداز آینده، نقشی اساسی ایفا میکند. هدف اصلی پژوهش ارائة مدل توانمندسازی حرفهای معلمان در چشمانداز آینده است. روش تحقیق از نوع کیفی است. جامعة آماری پژوهش عبارت است از اسناد فرادستی، استادان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان که از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. دادهها با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی از اسناد بالادستی و ابزار مصاحبة نیمهساختاریافته با 26 نفر از استادان جمعآوری شد. بر اساس نتایج حاصله، مدل استخراجی 63 شاخص، 19 مؤلفه و 6 بعد برای توانمندسازی حرفهای معلمان در چشمانداز آینده دارد. ابعاد شامل محتوای برنامة درسی و آموزشی (چهار مؤلفه)، سواد دیجیتالی (سه مؤلفه)، اخلاق و بصیرت دینی (سه مؤلفه)، بهسازی کارورزی (دو مؤلفه)، ساختار سازمانی (چهار مؤلفه) توسعة دانش و مهارتهای حرفهای معلم (سه مؤلفه)، در دانشگاه فرهنگیان شناسایی شدند. ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای حاصل از مدل توانمندسازی حرفهای میتواند زمینهساز ارتقای کیفی معلمان در چشمانداز آیندة دانشگاه فرهنگیان باشد.
توانمندسازی حرفهای,معلمان,دانشگاه فرهنگیان,دانشجومعلمان,چشمانداز آینده,مدل
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88531.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88531_b973303b7bf84641d9613cb828e330c7.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
18
1
2019
05
22
طراحی الگوی اخلاق حرفهای معلمان: یک مطالعه آمیخته
33
60
FA
امید
قنبرپور
دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
omid1402@gmail.com
حسین
عباسیان
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
a_abbasianedu@yahoo.com
حمیدرضا
آراسته
استاد مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
arastehhr@yahoo.com
عبدالرحیم
نوابراهیم
استاد مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
naveh1954@yahoo.com
10.22034/jei.2019.88538
وجود اخلاق در آموزشوپرورش باعث رشد، تعالی و بالندگی آموزشوپرورش و بهتبع آن کل کشور میشود. پژوهش حاضر با استفاده از رویکردهای آمیختة اکتشافی به شناسایی ابعاد و نشانگان تشکیلدهندة اخلاق حرفهای معلمان و رعایت آن میپردازد. دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته از 16 نفر مطلعان کلیدی و دارای تجربة زیسته در حوزة اخلاق حرفهای معلمان که از طریق نمونهگیری هدفمند و روش گلولة برفی شناسایی شده بودند گردآوری شد. یافتههای کیفی با استفاده از روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. نتایج بهدستآمده نشان دادند، اخلاق حرفهای معلمان دارای هشت مؤلفة اساسی است که عبارتاند از: معنویت؛ شخصیت؛ خودشناسی؛ مسئولیت اخلاقی در قبال دانشآموزان؛ مسئولیت اخلاقی در قبال اولیا و سرپرستان؛ مسئولیت اخلاقی در قبال حرفه و همکاران؛ مسئولیت اخلاقی در قبال سازمان و اداره؛ و مسئولیت اجتماعی. بر اساس این یافتهها پرسشنامة بخش کمی تدوین گردید و بین 387 نفر از معلمان آموزشوپرورش شهر تهران که به روش خوشهای چندمرحله انتخاب شده بودند توزیع شد. نتایج حاصل از بخش کمی نشان دارد، معلمان شهر تهران معتقدند مسئولیت اخلاقی در قبال اولیا بیشتر از دیگر مؤلفهها، و مسئولیت اخلاقی در قبال سازمان و اداره کمتر از دیگر مؤلفهها رعایت میشود. لذا پیشنهاد میشود مسئولان آموزشوپرورش ضمن شناخت عوامل بیاعتمادی معلمان موجبات اعتماد ایشان را فراهم نمایند. همچنین تدوین و معرفی منشور اخلاق حرفهای معلمان و احصا کدهای رفتاری ذیل این منشور و انعقاد میثاقنامة اخلاقی حرفهای معلمان در ارتقا اخلاق حرفهای معلمان مؤثر است.
توانمندسازی حرفهای,معلمان,دانشگاه فرهنگیان,دانشجومعلمان,چشمانداز آینده,مدل
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88538.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88538_ea27008f484402d7d0a959dc1b1b52a9.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
18
1
2019
05
22
تبیین الگوی تدریس خلاق مبتنی بر اصول ریزوماتیک ژیل دلوز
61
84
FA
علی
عبداله یار
دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه شاهد تهران
ali.abdolahyar1350@gmail.com
مهدی
سبحانی نژاد
0000-0002-6438-1434
دانشیار گروه برنامة درسی، دانشگاه شاهد تهران
sobhaninejad@shahed.ac.ir
سید مهدی
سجادی
استاد گروه فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه تربیت مدرس
sajadism@modares.ac.ir
محسن
فرمهینی فراهانی
دانشیار گروه فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه شاهد تهران
famahinifar@yahoo.com
10.22034/jei.2019.88542
تغییر و توسعة روزافزون فناوری، نظامهای آموزشی را تحت تأثیر قرار داده و برای هماهنگی با این تغییرات معلمان باید در روشهای آموزشی خود تجدیدنظر کنند. باید روشهایی را به کار گیرند که فراگیرندگان را به تفکر وادارند و بهسوی اندیشهورزی سوق دهند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی «تدریس خلاق» مبتنی بر اصول ریزوماتیک ژیل دلوز است. روشهای پژوهش تحلیل مفهومی، استنتاجی، متناسب با هدفهای پژوهش انتخاب شدهاند. تدریس خلاق به شاگردان کمک میکند از قالبهای فکری عادی رایج رهایی یابند و به چشماندازهای جدیدی برای ساخت دانش، حل مسائل و موضوعهای جدید در رشتههای گوناگون دست یابند. تدریس خلاق به آزادی، تجربه، خطرپذیری، انعطافپذیری، فوریت و نداشتن تعصب نیاز دارد و بهعنوان موضوعی ابتکاری در نظر گرفته میشود. از سوی دیگر، اصول ریزوماتیک عبارتاند از: اتصال، ناهمگونی، چندگانگی، گسست نادلالتگر، نقشهنگاری از فرایندهای ضروری برای ارائة الگوی تدریس خلاق در آموزشوپرورش. این اصول بر همکاری، گفتوگو، مشارکت، نوآوری در برنامههای درسی، و آموزش و یادگیری فعال تأکید دارند. هدف این اصول تحریک تفکر انتقادی، ایجاد فرصتهایی برای تغییر روشهای تدریس، و همچنین ایجاد تغییرات در هستیشناسی معلمان و الهام به آموزگاران و دانشآموزان برای درک و تجدیدنظر در رویههای معمول آنهاست.
تدریس خلاق,آموزشوپرورش,ژیل دلوز,اصول ریزوماتیک
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88542.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88542_f9cd965381cfa8095e2f86381c16fac1.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
18
1
2019
05
22
چارچوب محتوای ریاضی در آموزشهای فنیوحرفهای ایران
85
112
FA
فرشته
زینی وندنژاد
دکترای آموزش ریاضی، کارشناس پژوهشی پژوهشکده برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
f_zeynivand@yahoo.com
10.22034/jei.2019.88543
آموزشهای فنیوحرفهای در پشتیبانی توسعة اجتماعی و اقتصادی نقش بسزایی ایفا میکنند. در ضمن آموزشهای ریاضی از مهارتهای پیچیده در این آموزشها محسوب میشوند، هرچند نتایج آزمونهای پیشرفت تحصیلی ریاضی در آموزشهای فنیوحرفهای، کمبود توانایی ریاضی را در بین این دانشآموزان نشان میدهد. مطالعة حاضر، محتوای ریاضی ارائهشده در آموزشهای فنیوحرفهای در دو برنامة درسی قبلی و جدید را بررسی میکند. برای این منظور، یک تحقیق با رویکرد آمیختة سلسلهمراتبی اکتشافی با استفاده از منابع تحقیق و دیدگاههای کارشناسان در رشتههای زمینة صنعت در آموزشهای فنیوحرفهای ایران و نیز کارشناسان ریاضی انجام شد. نمونهها بهصورت هدفمند برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. اعضای گروههای تخصصی در دفتر برنامهریزی و تألیف آموزشهای فنیوحرفهای ابزارهای محقق ساخته را کامل کردند و دادههای حاصل از این ابزارها، با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، ازجمله فراوانی و میانگین، تجزیهوتحلیل شدند. علاوه بر این، کتابهای ریاضی فنیوحرفهای در دورة قبلی شامل ریاضیات 1، ریاضیات 2 و ریاضی 3 فنیوحرفهای تحلیل محتوا شدند. نتایج تحلیل محتوا مهمترین مفاهیم بایستة ریاضی در آموزشهای فنیوحرفهای را نشان میدهند. ارائة مفاهیم آماری و هندسی در کتابهای ریاضی فنیوحرفهای و نیز نرمافزارهای ریاضی از مهمترین کمبودهای کتابهای ریاضی در دورة قبلی موردمطالعه بودند. همچنین، شرکتکنندگان اذعان داشتند، علاوه بر حساب، باید ریاضیات که شامل فرایندهای ریاضی مثل حلمسئله و استدلال است نیز برای هنرجویان آموزشهای فنیوحرفهای ارائه شوند.<br />علاوه بر این، کتابهای ریاضی دورة دوم متوسطة جدید با عنوان ریاضی (1) دهم، ریاضی (2) یازدهم و ریاضی (3) دوازدهم فنیوحرفهای تحلیل محتوا شدند و موارد موردنیاز برای بازنگری در خصوص کتابهای جدید نیز ارائه شد.<br />نتایج این مطالعه میتواند در تألیف کتابهای ریاضی و سایر محتوای ریاضی در آموزشهای فنیوحرفهای در دورة متوسطه و نیز بعد از آن، در آموزشهای رسمی و غیررسمی، مدنظر قرار گیرد.
ریاضیات,آموزشهای فنیوحرفهای,ریاضیات فنیوحرفهای
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88543.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88543_11a97554d9753b18d5595d36f54ad4b6.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
18
1
2019
05
22
بررسی تطبیقی برنامة درسی هنر در دورة ابتدایی در ایران و ژاپن
113
138
FA
معصومه
کارگذار
دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
m2.kargozar@gmail.com
حانیه
کبوک
کارشناس علوم تربیتی دانشگاه آل طه، تهران
kaboukhanieh@gmail.com
آنیتا
الداغی
استادیار زبانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران
aldaghipf@gmail.com
10.22034/jei.2019.88545
مقالة حاضر بر آن است که ضمن بررسی عمیق برنامة درسی هنر در ایران و ژاپن، هدفها، اصول، رویکردها، محتوا، چگونگی اجرا، ارزشیابی و سایر ویژگیهای آنها را بهگونهای منطقی به تصویر بکشد. برای نیل به این مقصود، ابتدا مروری بر برنامة درسی هنر در هر دو کشور شده و پس از آن، با تأملی دوباره در این برنامة درسی، عناصر استنتاج و با مقایسة آنها، تحلیل و نتیجهگیری انجام شده است. این پژوهش از نوع مطالعات تطبیقی است و با استفاده از روش جورج بردی انجام شده است. بهطورکلی، نتایج مقایسه و ارزیابی نشان میدهند که اساساً تربیت هنری در نظام آموزشی کشور ما در مقایسه با کشور ژاپن، از یک سو با محدودیتهای نظری و فکری، و از سوی دیگر با موانع و تنگناهای اجرایی و عملی دستبهگریبان است. محدودیتهای نظری ریشه در عدم اعتقاد و باور برنامهریزان و کارورزان آموزشی بهضرورت و نقش ویژة تربیت هنری در شکوفایی قابلیتها و استعدادهای مختلف دانشآموزان و تحقق هدفهای نظام آموزشی دارد. به همین دلیل، تربیت هنری در کشور ما همواره دارای نقش و جایگاه فرعی و حاشیهای در برنامههای درسی مدارس است. موانع اجرایی هم ناظر بر مشکلات و کمبودهای عمدهای است که در زمینة اجرای مناسب برنامة درسی هنر در مدارس وجود دارد.
برنامة درسی هنر,ایران,ژاپن,دورة ابتدایی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88545.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88545_8713731c3f196f68aef4e5df045baaa7.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
18
1
2019
05
22
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر تابآوری و اهمالکاری تحصیلی
139
158
FA
عبداله
رشیدزاده
0000-0001-5157-2111
گروه روان شناسی.دانشکده علوم تربیت دانشگاه تبریز.ایران
rashidzadea@yahoo.com
رحیم
بدری
استاد گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز
badri1346@tabrizu.ac.ir
اسکندر
فتحی آذر
4986 7875 0001 0000
استاد گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز
e-fathiazar@tabrizu.ac.ir
تورج
هاشمی
استاد گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
10.22034/jei.2019.88547
پژوهش حاضر بهمنظور تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر تابآوری و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دورة دوم متوسطة شهر تبریز که در سال 97-1396 مشغول تحصیل بودند، انجام گرفت. طرح این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة این پژوهش دانشآموزان پسر دورة دوم متوسطه شهر تبریز و نمونة آماری آن شامل 60 نفر از دانشآموزان دارای اهمالکاری تحصیلی بالا بودند که از طریق مطالعة مقدماتی و سرندکردن و با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان نمونة آماری با استفاده از روش جایگزینی هدفمند به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه در جلسههای آموزشی راهبردهای خودگردان فراشناختی شرکت کرد و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از «مقیاس تابآوری تحصیلی» (ساموئلز و وو، 2009) و «مقیاس اهمالکاری نسخة دانشآموز» (سولومون و راثبلوم، 1984). برای تحلیل دادهها از«تحلیل کوواریانس چندمتغیره» استفاده شد. نتایج نشان دادند که آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی موجب افزایش و بهبود تابآوری تحصیلی و کاهش اهمالکاری تحصیلی شده است. بهعلاوه با آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی میتوان برنامههایی برای بهبود و افزایش تابآوری و کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان تدارک دید. این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمان، مربیان و مشاوران مدرسه است و میتوانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانشآموزان استفاده کنند.
راهبردهای خودگردان فراشناختی,تابآوری تحصیلی,اهمالکاری تحصیلی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88547.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88547_3d89dda4aaae908d64c5da15880ed236.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
18
1
2019
05
22
تحلیل محتوای مجلة رشد دانشآموز بر اساس الگوی خلاقیت پلسک
159
177
FA
پری
مشایخ
استادیار، برنامهریزی درسی، عضو هیئتعلمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، ایران
pmashayekh19@gmail.com
راهعلی
طاهری
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، ایران
taheri.rahali@gmail.com
این پژوهش بهمنظور تحلیل محتوای مجلة «رشد دانشآموز» بر اساس «الگوی خلاقیت پلسک» انجام شده است. روش پژوهش کیفی از نوع «تحلیل محتوا» است. جامعة آماری تحقیق شامل همه شمارههای مجلة رشد دانشآموز در شش ماه اول سال تحصیلی 97 - 1396 بوده است که به روش تمامشماری بهعنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق با توجه به طرح کدگذاری چکلیست وارسی محتوا بود که بر اساس الگوی خلاقیت پلسک ساخته شد و از ضریب پایایی قابلقبول (0/80) برخوردار بود. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش «آنتروپی شانون» نشان میداد، در محتوای رشد دانشآموز تا حدودی «اصل توجه» و مؤلفههای آن مدنظر قرار گرفته است. در رابطه با «اصل گریز» نیز یکی از ابعاد، یعنی «توجه به جزئیات» رعایت شده است. اما به سایر مؤلفههای اصل گریز، مثل «کوچکنمایی»، «بزرگنمایی»، «معکوسسازی»، «جایگزینی»، «انعطاف» و «تقویت»، توجه چندانی نشده است. «اصل تحرک در عمل» نیز ضریب اهمیت بسیار پایینی را در رشد دانشآموز به خود اختصاص میدهد. بهطورکلی، در مجلة رشد دانشآموز میزان رعایت مؤلفههای الگوی خلاقیت پلسک بسیار کم بوده است و هماهنگی لازم در رعایت اکثر مؤلفهها و در همة ابعاد وجود ندارد.
خلاقیت,رشد دانشآموز,تحلیل محتوا,الگوی خلاقیت پلسک,اصل توجه,اصل گریز
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88548.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_88548_cbe8e68fccf2968e479d234f7ec53f43.pdf