سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
2
2009
06
22
افسانه تعلیم و تربیت: مطالعه موردی یک مدرسه به روش خبرگی و نقادی تربیتی
7
30
FA
مرجان
میرشمشیری
دانشجوی دکتری تخصصی تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس
محمود
مهرمحمدی
استاد گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس
مطالعه حاضر که با هدف شناخت فرایند یاددهی یادگیری و زندگی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه چهارم دره ابتدایی در شهر تهران انجام پذیرفته، مطالعه ای کیفی است که از روش ارزشیابی «خبرگی و نقادی تربیتی » ارائه شده توسط «آیزنر » بهره گیری نموده و چهار مرحله توصیفی، تفسیری، ارزشیابی و مضمون یابی را دربرگرفته است. در پژوهش حاضر دو کلاس پایه چهارم مورد مشاهده و مقایسه قرار گرفته است. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزارهای مشاهده فرایند یاددهی یادگیری و تعاملات مدرسه ای، مصاحبه با مدیر و معاون مدرسه، نیز معلمان و دانش آموزان پایه چهارم، پرسشنامه باز پاسخ معلمان پایه چهارم، تصویربرداری و ضبط تعاملات گفتاری استفاده به عمل آمد. برآیند مشاهدات حکایت از آن دارد که بین وضع موجود فرایند تعلیم و تربیت و وضع مطلوب آن فاصله و شکافی عظیم حاکم است.
خبرگی و نقادی تربیتی,فرآیند یاددهی,یادگیری,دختران پایه چهارم ابتدایی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135685.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135685_e920a1de7e783d3fba7640d321577776.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
2
2009
06
22
دانش نظری و مهارت های حرفه ای ,معلمان دوره ابتدایی از نظریه یادگیری: معلمان دوره ابتدایی شهر همدان
31
52
FA
محبوبه
عارفی
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی،
m-arefi@sbu.ac.ir
کورش
فتحی واجارگاه
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی،)
kouroshfathi@hotmail.com
رحیم
نادری
دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی
تحقیق حاضر با هدف شناخت میزان آگاهی معلمان دوره ابتدایی از نظریه های یادگیری و به کارگیری آن در فرایند تدریس انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق، معلمان ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 86 - 1385 هستند که از میان آن ها 310 نفر ) 226 نفر زن و 84 نفر مرد( به عنوان نمونه تحقیق و به روش طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو نوع ابزار شامل:<br />آزمون سنجش میزان آگاهی معلمان از نظریه های یادگیری و پرسشنامه به کارگیری نظریه های یادگیری بهره گرفتیم و داده ها<br />با استفاده از آزمون های آماری t تک نمونه ای، t برای گروه های مستقل، U من و یتنی، و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار<br />گرفت و در نهایت نتایج زیر به دست آمد: میزان آگاهی معلمان ابتدایی از نظریه رفتارگرایی در حد متوسط و از نظریه های<br />شناخت گرایی و شناختی- اجتماعی پایینتر از حد متوسط بود؛ میان میزان آگاهی معلمان از نظریه های یادگیری و متغیرها ی:<br />مدت دوره های آموزش ضمن خدمت، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و سابقه تدریس معلمان تفاوت معناداری وجود داشت، اما تفاوت معناداری با متغیر جنس ملاحظه نشد. میزان به کارگیری نظریه های یادگیری توسط معلمان بالاتر از حد متوسط بود و بیشترین میزان آن به نظریه های رفتارگرایی و کم ترین میزان به نظریه شناختی- اجتماعی مربوط می شد؛ میان میزان به کارگیری نظریه های<br />یادگیری توسط معلمان و متغیرهای جنس، مدرک تحصیلی، سابقه تدریس معلمان تفاوت معناداری وجود داشت، اما تفاوت معناداری با متغیرهای: مدت دوره های آموزش ضمن خدمت و رشته تحصیلی معلمان ملاحظه نشد.
نظریه های یادگیری,رفتارگرایی,شناخت گرایی,شناختی- اجتماعی,تدریس,دوره ابتدایی,آموزش ضمن خدمت
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135686.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135686_6411a0e0d490e58f10c9ecbafdf78f26.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
2
2009
06
22
سه سوسازی: راهبردی برای نوآوری در پژوهش های آموزشی
53
74
FA
سید احمد
مدنی بروجنی
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان
احمد رضا
نصر
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.(
سه سوسازی، راهبردی مناسب برای بهبود پژوهش و ارزشیابی است که ایده اولیه آن در دهه 1960 مطرح شد. در این رویکرد، تلفیقی از روش های مختلف کمی و کیفی در فرایند پژوهش به کار گرفته می شوند. به بیان کامل تر، روش های گوناگونی برای گردآوری داده ها، ارزشیابی و داوری بر روی داد ه ها، و بازنمایی یافته ها استفاده می شوند تا تبیین هایی منطقی و معتبرتر از پدیده یا مسئله پژوهشی به دست آید. سه سوسازی از تبیین های ناقص، سطحی، و ساد هانگارانه جلوگیری میکند. چهار نوع شناخته شده آن عبارتند از؛ سه سوسازی<br />داد ه ها، سه سوسازی محقق، سه سوسازی نظری، و سه سوسازی روش شناختی.<br />علاوه بر این، نوع دیگری از سه سوسازی بر مبنای اندیشه های آیزنر تبیین میشود که «سه سوسازی در بازنمایی یافته ها » نامیده شده است.
سه سو سازی,رو ششناسی,روش تحقیق کمّی,روش تحقیق کیفی,رو ش تحقیق ترکیبی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135687.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135687_d67b95daaf9f03d115a6dc09543fcb3d.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
2
2009
06
22
نقد و بررسی نظام ارزشیابی تحصیلی ایران از منظر ارزشیابی نظام آموزشی
75
104
FA
محمد
حسنی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی.)
mhassani101@gmail.com
علیرضا
کیامنش
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
خرده نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در کشور ما به طور رسمی با تصویب اولین<br />نظا منامه امتحانات مدارس در نظام آموزش و پرورش کشور شکل گرفت. بررسی آیین نامه ها<br />و شرح وظایف تشکیلات مرتبط با این خرده نظام نشان می دهد که سیاست گزاران و تصمیم گیرندگان نظام آموزشی کشور همانند<br />ارزشیابی از عملکرد تحصیلی دانش آموزان به ارزشیابی از نظام آموزشی کشورها توجه داشته اند.<br />تغییر در ساختار و برنامه های نظام آموزشی، توجه به ارزشیابی آموزشی را کمرنگ تر و نقش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را برجسته تر<br />کرده است. در این مقاله، روند خرده نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، پیگیری میشود.
نظام آموزش و پرورش ایران,ارزشیابی آموزشی,ارزشیابی پیشرفت تحصیلی,امتحانات
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135689.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135689_1af07eeb8ad0a4bc0cefb7d454b8b695.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
2
2009
06
22
کاربرد فنون و رو شهای مصورسازی اطلاعات و تأثیر سواد دیداری در فعالیت های آموزشی
105
138
FA
فریبرز
درودی
0000-0003-0386-5301
هیأت علمی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
fardoroudi@gmail.com
هدف اصلی پژوهش حاضر، توسعه فنون مؤثر مصورسازی اطلاعات و پشتیبانی از فرایندهای آموزشی است. در این پژوهش روش های سودمند مصورسازی برای دانش آموزان، به شکلی خاص مورد بررسی قرار می گیرد.فنون مصورسازی برای ایجاد ساختار مؤثر تصاویر و گرا ف ها به کار می روند تا دانش آموزان را به درک ساده تراطلاعات موجود در کتابها و دیگر رسانه ها کمک کنند. مصورسازی اطلاعات فنونی را تثبیت می کند که به دانش آموزان اجازه م یدهد محتوای تصویر، نماد و گراف را به شیوه دیداری در کتاب و دیگر منابع<br />اطلاعاتی تبیین کنند و بتوانند از ابزارهای مؤثر در کاربردهای آموزشی بهره گیرند.<br />مصورسازی اطلاعات می تواند به شیو ههای گوناگون برای درک بهتر اطلاعات دیداری در کتا بهای درسی، مانند: تاریخ، جغرافیا، زمین شناسی، زیست شناسی، ریاضیات، آمار، رایانه، شیمی، و دروس رشته های هنری مانند: فیلم، سینما و گرافیک مورد استفاده قرار گیرد.<br />تصویرسازی تشبیه فضایی، کهکشانی، نمودار مارپیچی، چشم انداز دیواری و تحلیل پویا از جمله روش های مهم مصورسازی به شمار می آیند.<br />از سوی دیگر، مهارت های سواد دیداری عاملی مؤثر در بهره گیری از مصورسازی اطلاعات است. نتایج این مطالعه در تعامل کاربردهای مصورسازی فوایدی برای دانش آموزان در بر دارد.
مصورسازی اطلاعات,فنون تصویرسازی,سواد دیداری,دانش آموزان,فعالیت های آموزشی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135690.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135690_8550a300a09b7f2acb9813aa1bb2196e.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
2
2009
06
22
مقایسه میزان شیوع ناهنجاری های وضعیتی در اندام فوقانی دانش آموزان دختر و پسر دوره راهنمایی تحصیلی
139
156
FA
افسانه
سنه
مدیر گروه پژوهش در برنامه های درس تربیت بدنی و بهداشت مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی
dr.saneh@gmail.com
دوره راهنمایی منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 86 - 85 انجام گرفته است. در این مطالعه، دانش آموزان<br />دختر و پسر از 11 تا 15 سال در دو نمونه ) 921 پسر و 967 دختر( به صورت هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و «صفحه شطرنجی « ،» متر « ،» تراز » و «آزمون استاندارد نیویورک »، از نمونه های در دسترس جمع آوری<br />شد. برای اعلام درصد شیوع ناهنجاری های سر به جلو، شانه های نامتقارن، پشت گرد، کمرگود، پشت کج، پشت صاف، از درصد فراوانی و برای بررسی ارتباط میان «جنسیت » با میزان شیوع ناهنجاری ها در اندا م فوقانی از آزمون خیدو بهره گرفتیم.<br />یافته های تحقیق نشان میدهد بیشترین و کمترین درصد فراوانی ناهنجاری های اندام فوقانی با وضعیت بدنی متوسط در دانش آموزان<br />پسر دوره راهنمایی به ترتیب مربوط به ناهنجاری های پشت گرد ) 31/8 درصد( و پشت صاف ) 1درصد(و در دختران به ترتیب مربوط به ناهنجاری های پشت گرد) 1/ 47 درصد( و پشت صاف) 9/ 5درصد( است.<br />هم چنین بیشترین و کمترین درصد فراوانی ناهنجاری هایی که با وضعیت بدنی ضعیف در اندام فوقانی دانش آموزان پسر وجود دارند، به ترتیب ناهنجاری های پشت گرد ) 6/ 16 درصد( و پشت کج) 9/ 0درصد( را شامل میشوند و در دانش آموزان دختر نیز، ناهنجاری های<br />پشت گرد ) 6/ 18 درصد( و پشت صاف ) 8/ 0درصد( وجود دارد؛ بنابراین پسران ) 89 / 82 درصد( در مقایسه با دختران ) 97 / 65 درصد( وضعیت بدنی مطلوبتری دارند.<br />یافته های پژوهش نشان میدهد رابطه معناداری میان جنسیت و ناهنجاری های سر به جلو، شانه نامتقارن، پشت گرد، کمرگود و پشت صاف در سطح 01 / 0 وجود دارد. پسران بیشتر در معرض ناهنجاری سر به جلو و دختران در معرض مبتلا شدن به ناهنجاری های<br />پشت گرد، کمرگود، پشت صاف و شانه نامتقارن هستند.
آزمون نیویورک,ناهنجاری وضعیتی,دانش آموزان دختر و پسر,اندام فوقانی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135692.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135692_b06e5e9cab16d1d3f5aa389b102c116c.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
2
2009
06
22
فعالیت ها، ئبازدارنده های محیطی و ویژگی های فردی مؤثر بر یادگیری غیررسمی معلمان شهر اصفهان
157
185
FA
محمدعلی
نادی
0000-0002-1578-0893
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان
mnadi@khuisf.ac.ir
ایلناز
سجادیان
دانشجوی دکترای روانشناسی
دانشگاه اصفهان و عضو بنیاد ملی نخبگان ایران
i.sajjadian@gmail.om
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی فعالیت ها، بازدارنده های محیطی و ویژگی های فردی مؤثر بر یادگیری غیررسمی معلمان مدارس دولتی شهر اصفهان است. این پژوهش با استفاده از طرح پژوهشی زمینه یابی انجام گرفت و جامعه آماری آن را همه معلمان مدارس دولتی در سه دوره تحصیلی نواحی پنجگانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1387 - 1386 تشکیل می دهند. 370 معلم به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران ) 2000 ( انتخاب شدند.<br />ابزار اصلی گردآوری اطلاعات این پژوهش، براساس پرسش نامه تعدیل شده لوهمن ) 2003 ( است که پایایی کلی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 95 / 0 برآورد شد و متخصصان روان سنجی و موضوعی نیز روایی آن را به شکل صوری و محتوایی تأیید کردند.<br />یافته های پژوهش نشان داد میانگین ) 50 / F= 6 و 33 / M=3 ( استفاده از فعالیت های یادگیری غی ررسمی معلمان دوره دبیرستان بیش از معلمان دوره های دیگر است و این تفاوت در سطح ) 05 / p>0 ( معنادار میباشد.<br />هم چنین، نتایج آزمون t تک نمونه ای در ارتباط با بازدارنده های محیطی گویای آن بود که «برقرار نکردن ارتباط با حیطه های<br />شغلی همکاران، نداشتن شناخت، نداشتن پاداش های مالی مناسب و دسترسی نداشتن به فنآوری کامپیوتر » کمتر از حد متوسط و «ویژگی های فردی: عشق به یادگیری و علاقه به زمینه حرفه ای خویش » بالاتر از حد متوسط بر یادگیری غیررسمی معلمان در هر سه دوره تحصیلی تأثیر داشت.
یادگیری غیررسمی,یادگیری در محل کار,روش های یادگیری,رفتار معلم
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135694.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135694_c7be6a30087c60348e1d68624f1f4888.pdf