سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
9
4
2010
12
22
بررسی ویژگیهای برنامهدرسی آموزش زبان ملی در کشورهای حوزة زبان فارسی
7
28
FA
حسین
قاسم پور مقدم
عضوسازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی
بلقیس
روشن
ه ئت علمی دانشگاه پیام نور
bl_rovshan@pnu.ac.ir
اکرم
محمدی
کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی
هدف از این پژوهش، مقایسۀ برنامه درسی زبان آموزی ایران با افغانستان، پاکستان وتاجیکستان میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و اطلاعات با روش کتابخانهای تهیه شده و از نظر تطبیقی، با توجه به روش چهار مرحلهای جرج بردی انجام یافته است. درتمام کشورها از نظر هدف به شناخت محیط وجامعه، تقویت مهارتهای زبانی، تقویت همکاری با دیگران، افزایش قدرت فهم دانش آموز، تقویت اعتمادبه نفس ، کشف و شکوفایی علاقه دانش آموزان و برانگیختن حس کنجکاوی تأکید شده است.در مورد روشهای<br />آموزشی، از روشهایی نظیر ایفای نقش، اکتشافی، بحث و گفتگو، یادگیری تعاملی، بارش مغزی، سخنگوی میهمان استفاده میشود. در ایران محتوای آموزشی مهارتهای شفاهی شامل خواندن، تصویرخوانی، متن خوانی،شناخت واژه و حروف یا نشانه، درک مطلب، نکته <br />و واژه آموزی )کتاب بخوانیم( و مهارتهای کتبی شامل نوشتن ش ل حروف و واژهها، جمله سازی،املا و انشا )کتاب بنویسیم( است در حالی که محتوای آموزشی در پاکستان شامل خواندن و نوشتن، ترجمه، گرامر، شناخت کلمه، جمله سازی، در مطلب و در افغانستان <br />شامل خواندن، نوشتن، سخن گفتن و گوش دادن ، آشنایی با حروف الفبا، عددنویسی، نگارش و رسم الخط، خطاطی و در تاجیکستان شامل خواندن و نوشتن، نکات املایی، شناخت حروف الفبا، شناخت لغت، روان خوانی، گوش دادن و صحبت کردن میباشد. در<br />مورد مواد و منابع یادگیری، در ایران از کتاب های بخوانیم و بنویسیم، راهنمای معلم، روش تدریس فارسی ابتدایی، مهارت آموزی زبان فارسی، مجلات آموزشی، فیلم، نوار صوتی و لوح فشرده ؛ در پاکستان از فلش کارت ، تصاویر، نوار صوتی، اسلاید و کتاب درسی،<br />در افغانستان و تاجیکستان از کتاب درسی،تصاویر، اسلاید، پوستر، نقشه جغرافی، لابراتوار و کتابخانه استفاده م یشود. در مورد نحوه ارزشیابی، در تمام کشورها از روش های کتبی، شفاهی و مشاهده رفتار استفاده میگردد.
مطالعه تطبیقی,برنامه درسی,زبان آموزی,زبان فارسی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135360.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135360_7bb13d282b069228bfd53e2b201aeac9.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
9
4
2010
12
22
میزان درگیری برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی( پایه سوم و چهارم) با مهارتهای سواد خواندن بر اساس مطالعه بینالمللی پرلز( PIRLS)
29
49
FA
محسن
دیبایی صابر
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی؛
m.dibaei1359@gmail.com
حسین
جعفری ثانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
hsuny@um.ac.ir
محسن
آیتی
0000-0001-5864-5846
استاد یار دانشگاه بیرجند
mayati@birjand.ac.ir
پژوهش حاضر میکوشد تا میزان درگیری کتابهای فارسی «بخوانیم » پایه سوم و چهارم ابتدایی با فرایندهای درک مطلب را بر اساس مطالعه بین المللی پرلز مورد بررسی قرار دهد.جامعة تحقیق عبارت است از محتوای کتابهای فارسی پایه های سوم و چهار<br />دبستان که منطبق بر مطالعة پرلز، دانشآموزان محدودة سنی 9 سال را در بر میگیرد. از این کتابها بخشهای «گوشکن و بگو « ،» درست نادرست » و « بگرد و پیداکن » از کتاب سوم و «درک و دریافت » و « گفت و شنود » از کتاب چهارم، به عنوان جامعه مورد مطالعه<br />قرارگرفته است. روش پژوهش، تحلیل محتوی است و ابزار گردآوری اطلاعات، جداول مقوله بندی بوده است که بر اساس چهار مهارت اصلی درک مطلب در مطالعة پرلز تنظیم شد. این مهارتهای عبارتند از: 1. تمرکز و بازیابی اطلاعاتی که بهطور صریح در متن بیان<br />شده اند؛ 2. نتیجه گیری مستقیم؛ 3. تفسیر و تکمیل ایده ها و اطلاعات؛ 4. بررسی و ارزشیابی محتوای زبان و عناصر مربوط به متن. نتایج پژوهش نشان داد میزان درگیری محتوای کتاب فارسی پایه سوم و چهارم با مهارتهای اصلی درک مطلب، بر اساس مطالعه پرلز متفاوت<br />است؛ یعنی در کتاب فارسی پایه سوم بیشترین تأکید بر فرایند «بررسی و ارزشیابی محتوا » و کمترین تأکید بر فرایند «تفسیر و ترکیب اطلاعات » بوده است. در کتاب فارسی پایة چهارم نیز بیشترین تأکید بر فرایند «بررسی و ارزشیابی محتوا » و کمترین تأکید بر فرایند «نتیجه گیری مستقیم » بوده است. علاوه براین میزان درگیری بخش های گوناگون کتاب فارسی پایة سوم و پایة چهارم با مهارتهای اصلی درک مطلب بر اساس مطالعه پرلز نیز تفاوت دارد. همچنین فرایندهای «تمرکز و بازیایی اطلاعات « ،» نتیجه گیری مستقیم « ،» بررسی و ارزشیابی محتوا » در کتاب فارسی پایة سوم بیشتر از کتاب فارسی پایة چهارم مورد تأکید قرارگرفته است و تنها فرایند تأکید بر «تفسیر و تکمیل اطلاعات » در کتاب فارسی پایة چهارم بیشتر از کتاب سوم است.
درگیری,تحلیل محتوا,برنامه درسی,سواد خواندن,مهارتهای درک مطلب
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135365.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135365_d8477e8acc5df6d786ab08cd83a69b40.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
9
4
2010
12
22
روش شناسی پژوهش های مربوط به یادگیری الکترونیکی: مقایسه پژوهش های ایرانی و خارجی
50
78
FA
فرهاد
سراجی
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
fseraji@gmail.com
محمد
عطاران
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
attaran@um.edu.my
هدف این پژوهش، شناسایی روش شناسی های متداول در پژوهشهای یادگیری الکترونیکی ایرانی و خارجی است. روش شناسی پژوهشی مجموعه باورها و تصمیم هایی است که بر نحوه شناسایی مسائل، انتخاب روشها، جمع آوری دادهها و تحلیل آنها توسط پژوهشگر<br />تاثیر میگذارد. در این پژوهش برای شناسایی وضعیت روش شناسی پژوهشهای خارجی با استفاده نمونه گیری ملاک محور مقاله های چاپ شده در چهار نشریه شامل؛ British Journal of Educational Technology، Journal of Computer Assisted Learning،<br />Computers & Education ، و Educational Technology Research & Development به عنوان نمونه انتخاب شد. همچنین برای بررسی وضعیت روش شناسی پژوهش های مربوط به یادگیری الکترونیکی در ایران، کلیه مقاله های مرتبط با یادگیری الکترونیکی که در نشریه های معتبر)علمی- پژوهشی( چاپ شده اند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. در هر دو نمونه برای شناسایی روش شناسی پژوهشی مقاله ها، بخشهای چکیده، بیان مسئله،سؤالها، ابزارهای جمع آوری اطلاعات، شیوه نمونه گیری و تحلیل داده ها در هر مقاله با استفاده از شیوه تحلیل محتوای کمی بررسی و تحلیل گردید.<br />یافته های این پژوهش نشان می دهد که در پژوهشهای خارجی 94 / 46 درصد از روش شناسی کمی، 26 / 27 از روش شناسی کیفی و 79 / 25 درصد از ترکیبی و در پژوهش های ایرانی 44 / 67 درصد از روش شناسی کمی، 95 / 13 درصد از روششناسی کیفی و 60 /18 درصد از رو ششناسی ترکیبی استفاده شده است. بررسی تحول رو ش شناسی پژوهشی مربوط به پژوهش های یادگیری الکترونیکی خارجی در مدت ده سال) 2000 تا 2009 ( نشانگر تفوق نسبی رو ششناسی کمی بر رو ش شناسی های کیفی و ترکیبی در این پژوهش ها است، لیکن روند حرکت به صورت نسبتاً کند به سمت مقبولیت رو ش شناسی های کیفی و ترکیبی است.
رو ش شناسی پژوهشی,یادگیری الکترونیکی,پژوهش ها
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135367.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135367_0de5bc59a9540c47ef8284445461371c.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
9
4
2010
12
22
بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند
79
100
FA
بی بی عشرت
زمانی
استاد ار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
bzamani@edu.ui.ac.ir
بیتا
قصاب پور
کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی
مهندس جلال
جبل عاملی
هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
هدف از نوشتار حاضر بررسی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها وفرصتهای فراروی مدارس هوشمند است. هدف دیگر مقایسه این موارد در مدارس هوشمند دولتی با غیرانتفاعی است.<br />روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. برای جمعآوری داده ها از دو پرسش نامه محقق ساخته برای دانش آموزان و دبیران استفاده شده است.سؤالات پرسش نامه محور چهار حیطه نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها با طیف لیکرت و 5سؤال چندگزینه ای در مورد<br />اطلاعات دموگرافیک تنظیم شده است. نمونه آماری شامل 110 دانش آموز و همه دبیران چهار دبیرستان هوشمند تهران ) 77 نفر( می باشند.<br />نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانش آموزان و دبیرانشان میانگین نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی هوشمند از حد متوسط 3 بالاتر است و این بیانگر این نکته است که با وجود نقاط قوت و فرصتها در این مدارس ، نقاط ضعف و تهدیدهایی نیز وجود دارد. از مهمترین نقاط قوت این مدارس، بالا بردن سواد رایانه ای و اطلاعاتی دانش آموزان و دبیران این مدارس در مقایسه با مدارس معمولی و تغییر نقش معلم محوری به تسهیل کنندگی است. از جمله نقاط ضعف و تهدیدهایی که <br />فراروی این مدارس میتوان به نبود ساختار و فرهنگ مناسب برای پیاده سازی و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش اشاره کرد. از نظر دانش آموزان میزان نقاط قوت و فرصتهای فراهم شده در مدارس غیرانتفاعی از مدارس دولتی بیشتر است.
مدارس هوشمند,نقاط قوت,ضعف,تهدیدها و فرصتها
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135369.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135369_53892d47f7caf89370605682c1443c37.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
9
4
2010
12
22
طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش زمینه- محور شیمی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات
101
125
FA
عابد
بدریان
عضو هیئت علمی پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآورهای آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
ab.badrian@gmail.com
بهاره
هنرپرور
دکتری شیمی- فیزک ازدانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
اکبر
ناصری آذر
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد مرند و دانشجوی دکتری آموزش شیمی دانشگاه ترابزون ترکیه
هدف از پژوهش حاضر، بررسی روشهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش زمینه- محور شیمی است. برای این منظور ادبیات نظری و پژوهشی موجود به دقت بررسی شد و دیدگاههای گوناگون برای رسیدن به الگویی مناسب، طبقه بندی و سپس مورد<br />تجزیه و تحلیل قرارگرفت. پس از آن، کاربردیترین عناصر نظریه هایی که در این زمینه مطرح شده بودند، در یک الگو ترکیب شدند. این الگوی نوآورانه که مبتنی بر زمینه های کاربردی علم شیمی است، با برنامه درسی شیمی دوره متوسطه و امکانات مدارس هماهنگی دارد و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است.<br />روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. اطلاعات توسط پرسشنامه ویژهای که با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس تهیه شده بود جمع آوری شد و روایی آن با سازماندهی مصاحبه های تحصصی با افراد صاح بنظر ) 6 نفر( مورد بررسی قرار گرفت و متناسب با شرایط<br />کشور بومی شد. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ ) 89 / α = 0 ( مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نمونه پژوهش برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی، دبیران و کارشناسان گروههای آموزشی شیمی ) 50 نفر( و متخصصان برنامه ریزی درسی ) 10 نفر( را شامل میشود.<br />پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و نیز استنباطی )آزمون t( استفاده میکند. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان میدهد به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش زمینه- محور شیمی نقش مهمی دارد و الگوی پیشنهادی از<br />نظر دبیران شیمی، کارشناسان گروههای آموزشی و متخصصان برنامه ریزی درسی، اعتبار بالایی دارد.
طراحی الگو,آموزش زمینه- محور,فناوری اطلاعات و ارتباطات,آموزش شیمی,اعتباربخشی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135591.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135591_69fbcbcec8ebe8f6aa9095e1e57ce4e0.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
9
4
2010
12
22
تحلیل محتوای طرح های برگزیده و نوآورانه اولین همایش نوآوری های آموزشی
126
149
FA
شهناز
هاشمی
هیئت علمی مؤسسه پژوهشی و برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی و استاد ار دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکز، گروه ارتباطات، تهران، ا ران.
shahnaz_hashemi@yahoo.com
اعظم
ملایی نژاد
کارشناس مسئول پژوهش و آموزش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دانشجوی دکترای دانشگاه usm مالزی.
mollaeenezhad@gmail.com
هر دهه برای مفهوم و معنای آموزش، مسئولیتها و مطالبات جدید، چالشهای جدید، دعوتی تازه برای نوآوری دارد. دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت به منظور ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی در زمینه های گوناگون، باید به نوآوری ها آموزشی اهتمام<br />ورزید. تحلیل محتوای 50 طرح برگزیده در اولین همایش ملی نوآورهای آموزشی حاکی از آن است که در بافت کنونی نظام آموزشی 90 % نوآوران آموزش و پرورش را معلمان و دبیران تشکیل میدهند. 88 % نوآوریها در برنامه درسی و 12 % آن در سایر ابعاد برنامه<br />آموزشی است. نوآوریها در برنامه درسی فقط در روش تدریس مشاهده شده است و در ابعاد دیگر برنامه درسی چون محتوای آموزشی و شیوه ارزشیابی نوآوری از طرف معلمان مشاهده نشده است. بیشترین نوآوری در روش تدریس با 13 فراوانی مربوط به تلفیق هنر<br />در برنامه درسی و کمترین آن در روش ایفای نقش، پیش سازمان دهنده ها، یادسپاری و آموزش برنامه ای با 2 فراوانی بوده است. پژوهش نشان میدهد معلمان مهمترین رکن تحقق نوآوری و شکوفایی آموزش و پررورش محسوب میشوند و شایسته است از نیروی بالقوه این استعدادها در ابعاد گوناگون حوزه برنامه درسی استفاده شود.
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135592.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135592_dafb05f8f493794ab7b6f92a4803727c.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
9
4
2010
12
22
استقراربودجه ر یزی عملیاتی با استفاده ا زروش هزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC )در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
150
172
FA
سید حسین
طلایی زواره
کارشناس ارشد مد یریت مالی دولتی ومد یر امور مالی وتأمین منابع سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
هدف این پژوهش استقراربودجه ر یزی عملیاتی با استفاده ازروش هزینه یابی برمبنای فعالیت( ABC 2 ) در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش است .<br />به همین منظوردفتر برنامه ر یزی و تألیف کتابهای درسی عمومی و نظری که از مهمترین دفاتر سازمان است، انتخاب گرد ید و ا ین روش به صورت آزما یشی به مورد اجرا گذاشته شد.<br />پژوهش حاضر توصیفی است واطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به سؤالها از طریق اسناد و مدارک و گزارش های تحقیقی وجستجو در شبکه جهانی اینترنت مرتبط جمع آوری شد وبا استفاده از روش هزینه یابی برمبنای فعالیت ABC داده های مورد نیاز استخراج و<br />تحلیل شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه و جداول طراحی شده است.<br />نتایج این پژوهش با شناسایی بروندادهای دفتر برنامه ر یزی و تألف کتابهای درسی عمومی و نظری ، قیمت تمام شده را محاسبه کرده است.
بودجه ریزی عملیاتی,هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC,محرک منابع,محرک هز ینه,سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی,دفتر برنامه یزی و تألیف کتابهای درسی عمومی ونظری
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135593.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135593_b567108fc5bdbe07e910589bb5624022.pdf