سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
10
4
2011
12
22
بررسی سیره پیامبر اعظم (ص) در برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دورۀ ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بر اساس مهارت های زندگی، از منظر دبیران و تحلیل محتوای کتب فوق الذکر
7
32
FA
مرضیه
دهقانی
دکترای رشته برنامه ریزی درسی از دانشگاه فردوسی مشهد و مدرس دانشگاه ارومیه،
dehghani_m33@yahoo.com
سید
داوود حسینی نسب
استاد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
علیرضا
حسین پور
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه
هدف این پژوهش بررسی میزان آموزش مهارت های زندگی از منظر سیرة نبوی (ص) در کتاب های تعلیمات اجتماعی دورة ابتدایی و راهنمایی است. به همین منظور، ضمن تحلیل محتوای کتاب های یاد شده، از نظرات دبیران نیز استفاده شده است. جامعة مورد بررسی دراین پژوهش، اولاً شامل کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی و ثانیاً کلیه دبیران دوره راهنمایی شهرستان ارومیه است که از جامعه اول، کلیة درس ها تحلیل گردید و از جامعة دوم ، 80 معلم به عنوان نمونه بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برای بررسی نظرات دبیران، پرسش نامه محقق ساخته بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شد و جهت بررسی مهارت های زندگی بر اساس سیره نبوی (ص)، مصادیق مهارت های زندگی شناسایی گردید. برای طبقه بندی داده ها از آمار توصیفی استفاده شد. فرضیه های پژوهش به وسیله آمار استنباطی و با بهره گیری از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه مورد آزمون قرار گرفت، سپس بر اساس سؤالات تحقیق بررسی های لازم نیز انجام گرفت که درمجموع نتایج زیر حاصل شد: میزان مهارت های زندگی با توجه به سیرة نبوی(ص) در کتب تعلیمات اجتماعی، مجموعاً در حد متوسط و متوسط به پایین ارزیابی شد. تعداد و درصد مقوله های مهارت های زندگی در کتاب پایة پنجم دورة ابتدایی بیشتر از پایه های سوم و چهارم و در دورة راهنمایی سال اول بیشتر از سال دوم و سوم تشخیص داده شد. اکثر دبیران با تناسب بین محتوای کتب تعلیمات اجتماعی و زمان اختصاص یافته به آن موافق نبودند. اکثر دبیران پایه های اول و دوم راهنمایی معتقدند که در کتب دورة راهنمایی به آموزش مهارت های زندگی از منظر پیامبر اکرم(ص)، در حد متوسط پرداخته شده است، لیکن دبیران پایة سوم معتقدند که در کتاب اجتماعی سال سوم به این موضوع در حد متوسط به پایین پرداخته شده است. در مجموع، دبیران هر سه پایه راهنمایی اذعان داشتند که در این کتاب ها از روش و سیره پیامبراکرم (ص) به صورت روشن ومشخص اسم برده نشده و به صراحت از آن سخن به میان نیامده است. مضافاً این که با توجه به سوال های باز پرسش نامه، اکثر دبیران استفاده از سبک و سیره پیامبراکرم (ص) در کتب درسی تعلیمات اجتماعی را پیشنهاد نموده اند.
سیره نبوی(ص),مهارت های زندگی,تحلیل محتوا,دیدگاه های دبیران,کتب تعلیمات اجتماعی,دورۀ ابتدایی,دورۀ راهنمایی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78958.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78958_016b830a02ad21a9a27376d072734b75.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
10
4
2011
12
22
شناسایی مؤلفه های هویت ملّی در برنامه های درسی بر اساس روش داده بنیاد
33
56
FA
مهدی
لقمان نیا
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار،
mahdiloghmannia@yahoo.com
احمد
خامسان
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند
محسن
آیتی
استادیار گروه برنامهریزی درسی دانشگاه بیرجند
مجتبی
خلیفه
استادیار گروه تاریخ دانشگاه بیرجند
هویت ملی یکی از مباحث مهم و برجسته در هر جامعه ای محسوب می شود و دارای بیشترین اهمیت و ضرورت به لحاظ وحدت و انسجام ملی است. با توجه به این که نظام آموزش و پرورش بزرگ ترین نیرو و سرمایه انسانی و ملی را دربر دارد، می تواند در جهت تقویت و تعمیق هویت ملی گام های اساسی و مؤثر بردارد. نتایج پژوهش های انجام شده نشان می دهد که به هویت ملی در کتاب ها و برنامه های درسی توجه کافی نشده و از سوی دیگر، در کتاب ها، پایان نامه ها، مقاله ها و پژوهش های انجام شده از مؤلفه های واحدی برای بررسی هویت ملی استفاده نشده است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های هویت ملّی در برنامه ها ی درسی بر اساس روش داده بنیاد است. به این منظور، 43 کتاب، 44 پایان نامۀ دکتری و کارشناسی ارشد، و متن مصاحبه با 9 صاحب نظر برجسته در زمینۀ هویت ملی به عنوان داده انتخاب شد و بر مبنای روش داده بنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق، 6 مؤلفه اصلی و 19 زیرمؤلفه را برای هویت ایرانی استخراج و آن ها را در قالب مدل نظری بر مبنای روش داده بنیاد ارائه نموده است. مؤلفه های اصلی هویت ملی در این مدل عبارتند از سرزمین، زبان، فرهنگ، تاریخ، دین و نماد.
هویت ملی,مؤلفه های هویت ملی,روش داده بنیاد (نظریه مبنایی یا نظریه پردازی داده محور),برنامۀ درسی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78959.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78959_208bd403c30a295ef23cf22144cd7831.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
10
4
2011
12
22
قومیت، پدیده ای آکسیمورون در برنامه درسی صریح مدارس متوسطه ایران
57
86
FA
علیرضا
عراقیه
دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اسلامشهر، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ،
alireza_araghiyeh1@yahoo.com
کورش
فتحی واجارگاه
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
kouroshfathi@hotmail.com
احمد
علی فروغی ابری
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، گروه علوم تربیتی
نعمت
الله فاضلی
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
در این پژوهش جایگاه قومیت در برنامه های درسی صریح دورۀ متوسطه در نظام آموزش و پرورش ایران در رشتۀ ادبیات و علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. پیش فرض عناصر برنامۀ درسی صریح از دیدگاه اکر1 اخذ و از روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است . در تحلیل محتوای کیفی از مدل ترتیبی فیلیپ میرینگ استفاده شده و واحد تحلیل محتوا؛ اهداف ، محتوا، تصاویر و فعالیت های کتاب های درسی بوده است . جامعۀ مورد پژوهش تعداد 8 جلد کتاب در قالب بیش از 1476 صفحه از کتاب های مطالعات اجتماعی، تاریخ، جامعه شناسی و علوم اجتماعی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی بوده است. در این تحقیق از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده و یافته های پژوهش بیانگر جایگاهی مبتنی بر عدم تمایل به طرح مسائل اقوام، تأکید ضمنی بر تعارضات قومیت ها و مغفول بودن قومیت و مقوله های قومی در کتاب های درسی می باشد. همچنین بر اساس یافته های پژوهش جایگاه قومیت در کتاب های درسی ، جایگاهی آکسیمورون بوده و این بی وضعیتی نسبت به جایگاه قومیت ، معلمان و دانش آموزان را در این زمینه با انبوهی از اطلاعات متناقض و چالش برانگیز مواجه نموده است.
قومیت,برنامۀ درسی صریح,دورۀ متوسطه,آکسیمورون
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78960.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78960_6efafa784e2dd23bafda109c06839572.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
10
4
2011
12
22
تحلیل محتوای اسناد داوری مقالات فصلنامه نوآوری های آموزشی
87
104
FA
شهناز
هاشمی
عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز shahnaz_
hashemi@yahoo.com
چاپ یک مقاله در مجله ای علمی پژوهشی، به مثابه ورود آن مقاله به عرصه علم و پذیرفته شدن یافته ها و تحقیقاتِ پژوهشگر است. مطمئناً حل چنین فرایندی نیازمند کار دقیق و موشکافانه است و می تواند ارائه کنندة اطلاعات روزآمد، کاربردی و مبتنی بر تجربیات و یافته های جدید پژوهشگر باشد. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر می شود که دیگر محققان و پژوهشگران بر اساس این مقاله دست به تحقیقات جدیدتر زده و به لحاظ اعتبار علمی از آن مقاله به عنوان یک مرجع استفاده نمایند. از سوی دیگر، تولید علم نیز با داوری جامعة علمی گره خورده و در واقع داوری علمی اساس کار مجلات علمی است. این مقاله با تحلیل محتوای اسنادِ داوریِ مقالات رد شده در مجله نوآوری های آموزشی سعی کرده است عمده ترین اشکالات وارده بر مقالات را از دیدگاه داوران مجله شناسایی، دسته بندی و به ترتیب اولویت ارائه نماید. به همین منظور به تحلیل محتوای 402 سند داوری در مورد 207 مقاله پرداختیم. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اصلی ترین اشکالات وارد شده از نظر هیئت تحریریه در مرحله نخست عبارت است از عدم انتخاب موضوع مناسب و نداشتن ساختار علمی (5/82 درصد) و در مرحله دوم عدم ورود به بحث و نتیجه گیری (9/14 درصد). فقدان پپیشینة پژوهش (8/13درصد) و نداشتن چارچوب نظری (8/11 درصد) نیز در مراتب بعدی قرار دارند.
فصلنامه نوآوری های آموزشی,مجله علمی,پژوهشی,داوری,تحلیل محتوا
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78961.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78961_c888af0cdf9bc6ea5109f6f1267c7aaf.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
10
4
2011
12
22
ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس قابلیت یادگیری سازمانی (دبیران دوره راهنمایی تحصیلی شهر اصفهان)
105
130
FA
محمدعلی
نادی
0000-0002-1578-0893
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)،
mnadi@khuisf.ac.ir
ایلناز
سجادیان
دانشجوی دکترای روانشناسی و عضو هیات علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان
i110222@yahoo.com
این پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس قابلیت سازمانی در بین دبیران دورة راهنمایی تحصیلی شهر اصفهان به مرحلة اجرا درآمده است. جامعة آماری این پژوهش را کلیة دبیران دورة راهنمایی در سال تحصیلی 89-1388 تشکیل می دادند که تعداد 506 نفر آنان به روش تصادفی ساده و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران(2000)، به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و مقیاس قابلیت سازمانی چیوا و همکاران (2007) در مورد آنها اجرا گردید. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ، اسپیرمن - براون، گاتمن و در روایی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس قابلیت یادگیری سازمانی برابر 92/0 و برای خرده مقیاس های تجربه اندوزی، ریسک پذیری، تعامل با محیط خارجی، گفت وگو و تصمیم گیری مشارکتی به ترتیب 85/0، 60/0، 71/0، 84/0، 50/0 بوده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی گویه های مقیاس قابلیت یادگیری سازمانی نشان داد که این مقیاس دارای پنج عامل با شاخص های برازش مطلوب می باشد. همچنین این مقیاس یک ابزار تشخیصی است که مدیران می توانند میزان قابلیت سازمانی را در مدارس و نواحی آموزشی به کمک آن تعیین کنند و برحسب جداول هنجار، پس از تشخیص نقاط قوت و ضعف، رهنمودهایی برای بهبود ارائه نمایند.
قابلیت یادگیری سازمانی,مدرسه,دبیران دورۀ راهنمایی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78962.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78962_30686c5eb103d5daf8eb5bfadc246495.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
10
4
2011
12
22
بررسی میزان نیاز به راهنمایی دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران
131
148
FA
مریم
دیبا واجاری
دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی،
maryam.diba@yahoo.com
سیمین
حسینیان
استاد دانشگاه الزهرا
یحیی
قائدی
استادیار دانشگاه تربیت معلم
yahyaghaedi@yahoo.com
در پژوهش حاضر میزان نیاز به راهنمایی شدن دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران در شش زمینة جسمانی، روانی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی و مذهبی مورد بررسی قرار گرفته است. فرضیه اصلی پژوهش عبارت بود از این که: بین دانش آموزان دبیرستانی از لحاظ میزان نیاز به راهنمایی شدن در شش زمینه جسمانی، روانی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی و مذهبی تفاوت وجود دارد. نمونه مورد نظر را 422 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس دولتی و غیر انتفاعی شهر تهران بودند. بدین ترتیب که ابتدا مناطق و مدارس با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و بعد از طریق نمونه گیری طبقه ای، تناسب جنس و نوع مدرسه در آن رعایت شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان مدارس منتخب تعدادی کلاس برگزیده شد. روش تحقیق زمینه یابی و ابزار پژوهش پرسش نامة راهنمای نیازهای دانش آموزان دبیرستانی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی نظیر درصد، فراوانی و شاخص آمار استنباطی آزمون مجذور کای، ضریب همبستگی سامرز و ضریب تعیین استفاده گردید. نتایج پژوهش بیانگر این است که میزان نیاز دانش آموزان به راهنمایی شدن در زمینه های مختلف متفاوت است و نیاز تحصیلی در درجه اول و نیاز شغلی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.
نیاز,نیازسنجی,نیاز به راهنمایی,دانش آموزان دبیرستان
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78963.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78963_31d29441ebec07cbf565341d4c336eb9.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
10
4
2011
12
22
نقش واسطه ای فرایند آموزش ریاضی و فرهنگ مدرسه در ارتباط میان وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده و باورها و ارزش ها دربارة یادگیری ریاضی با نگرش ریاضی
149
168
FA
اعظم
پهلوان صادق
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی- مدرس دانشگاه پیام نور اصفهان
a.pahlevansadegh@gmail.com
محمدباقر
کجباف
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان
تحقیق حاضر به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار بر نگرش ریاضی صورت گرفت. پژوهش با روش همبستگی و اجرا با مقیاسهای تیمز بر روی 300 دانش آموز دختر و 200 دانش آموز پسر دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87- 1386 با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انجام شد. نتایج تحلیل ها، پایایی و روایی مطلوبی را برای ابزار ارائه داد. مدل معادلات ساختاری در این پژوهش شامل 2 سازه مکنون مستقل وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده و باورها و ارزشها برای یادگیری ریاضی و 3 سازه مکنون وابسته فرهنگ مدرسه، فرایند آموزش ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی است. یافته ها حاکی از تأثیر معنادار و مستقیم فرایند آموزش ریاضی بر نگرش نسبت به ریاضی (35/0 = β )، تأثیر معنادار و معکوس سازه های فرهنگ مدرسه و وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده بر فرایند آموزش ریاضی(15/0- = β ، 31/0- = γ ) همچنین تأثیر مستقیم و معنادار سازه باورها و ارزشها بر فرایند آموزش ریاضی (36/0 = γ ) و نگرش نسبت به ریاضی (48/0 = γ ) در مدل می باشد. سایر ضرایب اثراتی معنادار ندارند. نتایج بیانگر تأثیر تدریس کارآمد معلم، آرامش و امنیت و روابط محترمانه، آگاهی دانش آموز به صلاحیت و استعدادهای تحصیلی خویش در تشکیل نگرش مثبت در درس ریاضی و تحقق اهداف آموزشی و پرورشی می باشد.
نگرش نسبت به ریاضی,فرایند آموزش ریاضی,فرهنگ مدرسه,وضعیت اجتماعی,اقتصادی خانواده,باورها و ارزشها در مورد یادگیری ریاضی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78964.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78964_acd17590a1efb72f13315c6c32e37433.pdf