سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
4
1
2005
03
21
مطالعه مقدماتی نظریه هوش چندگانه گاردنر در زمینه موضوع های درسی و سازگاری دانش آموزان
11
35
FA
حسن
پاشا شریفی
∗ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
hpssr@yahoo.com
این پژوهش به منظور بررسی مقدماتی نظریه هوش چندگانه گاردنر اجرا شد. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر که از پرسشنامه های دو گلاس و هرمز و پرسشنامه سازگاری بل برگرفته شده است، به دست آمد. همچنین برای کسب داده ها و از یک پرسشنامه محقق ساخته درباره یک گروه نمونه 120 نفری از دانش آموزان دوره متوسط شهر تهران در رشته های متفاوت نظری و فنی و حرفه ای استفاده شد نتایج تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که: • میان انواع گوناگون هوش چندگانه با دروس مرتبط با هر یک از انواع هوش، همبستگی معنادار از ضعیف تا متوسط وجود دارد. • با بهره گیری از نمره های هوش درون فردی و بین فردی می توان 22 درصد سازگاری کلی را پیش بینی کرد. • انواع هوش مطرح شده گاردنر کاملاً از هم مستقل نیستند. میان بعضی از آن ها همبستگی از ضعیف تا متوسط وجود دارد. 33 درصد واریانس مشترک این هشت نوع هوش، عامل احتمالی g را نشان می دهد. • بیشترین واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را می توان با ملاحظه نمره های هوش کلامی – زبانی و منطقی – ریاضی تبیین کرد. • سرانجام دختران از نظر هوش درون فردی بر پسران برتری دارند و پسران از نظر هوش دیداری – فضایی بر دختران برتری دارند. از نظر دیگر انواع هوش میان دو جنس تفاوت معنادار مشاهده نشد.
هوش,نظریه هوش,هوش چندگانه,گاردنر,موضوع های درسی سازگاری
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78767.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78767_b039be91cef5d178d8deddcf9161123e.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
4
1
2005
03
21
تبیین و ارزیابی رویکرد عقلانی به ترتیب دینی: قابلیت ها و کاستی ها
38
57
FA
سیدمهدی
سجادی
یکی از رویکردهای اساسی در تربیت دینی – در میان رویکردهای مختلف – رویکرد عقلانی است. این پرسش همیشه پیش روی صاحبنظران حوزه تربیت و به ویژه تربیت دینی وجود داشته است که بهترین رویکرد به ترتیب دینی کدام است؟ رویکرد عقلانی به ترتیب دینی دارای موافقان و مخالفانی است که هر کدام ادله خاص خود را عرضه می کنند. مخالفان بر این باورند که تربیت دینی به اقتضای دینی بودن فعالیت مورد نظر، نمی تواند بر مبنایی استوار شود که به عقلانیت تاکید می کند؛ چرا که ملاک داوری از منظر عقل غیر از ملاک داوری در شرع است و این دو منظر، منتاقض نما هستند و نگاه عقلانی به تربیت دینی مانع فهم و پیشبرد اهداف این نوع تربیت است. موافقان البته بر این باورند که تربیت دینی بر مبنای عقل قابل استوار است، چرا که وجه عمده دین فعالیت دینی بر عقلانی بودن آن استوار و قابل توجیه است. این مقاله با طرح چالش های مذکور و تحلیل ادله موافقان و مخالفان این رویکرد، به قابلیت ها و کاستی های این رویکرد درحوزه ورود به تربیت دینی می پردازد.
تربیت دینی,رویکرد عقلانی,عقلانیت و دین
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78768.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78768_7c4d158f3f7b53d277b6590644aec6d2.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
4
1
2005
03
21
بررسی و مقایسه کارکرد خانواده و سیمای روان شناختی فرزندان شاهد
59
78
FA
هادی
کرامتی
دانشجوی دکترای دانشگاه تربیت معلم
علیرضا
مرادی
دکترای روانشناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
منیژه
کاوه
دانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطبایی
این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه کارکرد خانواده و سیمای روان شناختی فرزندان شاهد همسرانی که ازدواج مجدد کرده با فرزندان خانواده های شاهدی که همسران آن ها ازدواج مجدد نکرده اند، انجام شد. گروه نمونه شامل 373 دانش آموز دختر و پسر شاهد مشغول به تحصیل در دبیرستان های شاهد بود. این گروه به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از میان چهار استان تهران، کرمانشاه، اردبیل و چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند و به پرسشنامه عملکرد خانواده، مهارت های اجتماعی و سلامت عمومی پاسخ دادند. معدل آنان نیز به عنوان دیگر ملاک عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین عملکرد خانواده در همسران شاهد ازدواج کرده پایین تر از همسران شاهد ازدواج نکرده است. یافته ها، حاکی از آن است که فرزندان همسران شاهد که ازدواج مجدد نکرده اند از نظر سلامت روانی در وضعیت بهتری قرار دارند. در ضمن براساس نتایج این پژوهش میان مهارت های اجتماعی فرزندان همسران شاهدی که ازدواج مجدد کرده اند با گروهی که ازدواج مجدد نکرده اند از نظر آماری تفاوت وجود ندارد و فرزندان همسران شاهدی که ازدواج مجدد کرده اند از نظر عملکرد تحصیلی بهتر از فرزندان همسران شاهدی هستند که ازدواج مجدد نکرده اند. یافته های مرتبط با جنسیت در این پژوهش نشان داد که دختران خانواده های شاهد از نظر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی نسبت به پسران این خانواده ها در وضعیت بهتری قرار دارند، اما میان مهارت های اجتماعی دختران شاهد با مهارت های اجتماعی پسران این خانواده ها تفاوتی مشاهده نشد.
کارکرد خانواده,سلامت روانی,مهارت های اجتماعی,فرزندان شاهد
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78769.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78769_fd281bf1522101219dceaa472f4262e4.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
4
1
2005
03
21
نقد نظریه های رشد اخلاقی پیاژه و کولبرگ و باندورا و ارائه الگویی نو برای پژوهش در رشد اخلاقی دانش آموزان
79
110
FA
حسین
لطف آبادی
استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
در زمینه موضوع روان شناسی رشد اخلاقی و سنجش رشد اخلاقی، سال هاست که نظریه های شناخت شناسی ژنتیک و رفتارگرایی اجتماعی (که مبتنی بر دیدگاه های رشد قضاوت اخلاقی پیاژه و کولبرگ و رویکرد یادگیری اجتماعی باندورا است) در مرکز توجه روان شناسان و متخصصان علوم تربیتی و مورد استفاده مراکز مشاوره ای آموزش وپرورش و سایر مراکز روان شناسی کشور ما بوده و تاکنون نظریه و ابزار بومی مناسبی در حوزه سنجش رشد اخلاقی ارائه نشده است. موضوع قابل توجه این است که بنیان های نظری و ساختار محتوای این دیدگاه ها بدون توجه به بنیان های جاودانه اخلاقی، انگیزش و احساس اخلاقی، ایمان و فرهنگ اخلاقی و رفتار و واکنش های عینی اخلاقی ارائه شده است که با وضعیت رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان و جوانان دانش آموز ما سازگاری ندارد. این مقاله نشان می دهد که رویکردهای مذکور صرفاً قضاوت اخلاقی و یادگیری قوانین و مناسبات اجتماعی زندگی در کشورهای غربی را مبنای نظریه خود قرار داده است و به بنیان های روحانی و عقلانی و انگیزشی در اخلاق، که ریشه در خلقت الهی و فطرت آدمی دارند، توجهی نداشته اند. این مقاله، با ارائه الگویی جدید از شکل گیری رشد اخلاقی، نشان داده است که رشد اجتماعی فرد حاصل تأثیر و تأثر متقابل و پیچیده و پویای پنج زمینه طبیعی و درونی خدادادی، زمینه های اجتماعی، واقعه ها و تجارب رفتاری، رشد قضاوت شناختی، و تجلی و تحول انگیزش ها و عواطف همدردی و کمک رسانی به دیگران است. بر چنین اساسی، در این مقاله سعی شده است، ضمن نقد رویکردهای کنونی روان شناسی در رشد اخلاقی، برای تحقیقات اصیل و جدید علمی در حوزه نظریه پردازی رشد اخلاقی دانش آموزان زمینه سازی شود و مقدمات نظری لازم برای تهیه ابزار بومی سنجش رشد اخلاقی فراهم آید.
رشد اخلاقی,دانش آموزان ایران,سنجش اخلاق,آزمون رشد اخلاقی,روان شناسی اخلاق,پیاژه,کولبرگ,باندورا
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78770.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78770_df7a8f1f50e14171b1298c6c6bd62016.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
4
1
2005
03
21
امکان سنجی استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی در وزارت آموزش وپرورش کشور
111
129
FA
فهیمه
نصیری
کارشناس ارشد آموزش بزرگسالان
کورش
فتحی واجارگاه
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
kouroshfathi@hotmail.com
برای اینکه نیروهای انسانی شاغل در سازمان ها روزآمد باشند باید به طور مداوم آموزش ببینند. آموزش کارکنان از مهم ترین عوامل بهبود نظام و فعالیت های هر سازمان است (شاهانی،. (1377 آموزش ضمن خدمت مجازی برای کارکنان، از آن جهت دارای اهمیت است که غالباً در سازمان های متفاوت، کارکنان برای شرکت در آموزشگاه های گوناگون ناگزیرند محل خدمت خود را ترک کنند و این امر مشکلات جدی برای انجام دادن امور و وظایف سازمانی به وجود می آورد. این پژوهش با مطالعه امکانات موجود مراکز آموزش ضمن خدمت کشور در صدد پاسخ به این سؤال است که آیا می توان نظام آموزش مجازی را برای کارکنان وزارت آموزش وپرورش کشور راه اندازی کرد یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، این راه اندازی برای کدام دوره های آموزش ضمن خدمت، کدام دروس، کدام گروه از کارکنان وزارت آموزش وپرورش کشور و به چه طریقی عملی است؟ در این مقاله به امکان سنجی استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی در چارچوب مؤلفه های منابع فنی، انسانی، مالی، کالبدی، فرهنگ سازمانی و همچنین زمینه های پیاده سازی آن نظام اشاره شده است
مطالعه امکان سنجی,آموزش ضمن خدمت,آموزش مجازی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78771.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78771_0d1fea16b576a160caa101f0755422df.pdf