سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
3
2009
09
23
ارزشیابی برون داد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی
7
36
FA
محمود
سعیدی رضوانی
دانشیار دانشگاه فردوسی؛
saeedy@um.ac.ir
مسلم
پرتو
دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه تهران و پژوهشگر پژوهشکده تعلیم و تربیت؛
mparto2020@yahoo.com
غلام
عباس
کارشناس گروه برنامهریزی درسی آموزش قرآن دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی وزارت آموزشوپرورش
سرشور
خراسانی
طرح ارزشیابی حاضر، برای بررسی وضعیت توانایی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در صحت و سرعت روخوانی قرآن انجام شده است؛ پرسش های اساسی این طرح عبارت اند از: 1 وضعیت توانایی دانش آموزان در صحت روخوانی قرآن چگونه است؟ 2 وضعیت عملکرد دانش آموزان در سرعت روخوانی قرآن چگونه است؟ نمونه مورد مطالعه، با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی چندمرحله ای، انتخاب شده است. از 20 ناحیه آموزشی مرکز استان و 13 منطقه آموزشی شهری و 17 منطقه آموزشی روستایی، 212 مدرسه و از هر مدرسه 12 دانش آموز (حدود 2500 نفر دانش آموز دختر و پسر) با روش تصادفی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها و اطلاعات، از چهار آزمون )تقریباً معادل( ویژه سنجش توانایی صحت و سرعت روخوانی ) روان خوانی( بهره گرفتیم؛ مهم ترین یافته های پژوهش، به شرح زیر است: متوسط عملکرد دانش آموزان پای ه پنجم ابتدایی در روخوانی عبارات و آیات کتاب درسی آموزش قرآن و آیات و عبارات قرآنی خارج از کتاب درسی، با توجه به شیوه نمره گذاری مبتنی بر کسر 25/ 0 نمره برای هر کلمه ای که غلط خوانده می شود، برابر 5/ 14 و بر اساس شیوه کسر 5/ 0 نمره به ازای هر غلط برابر 9 و بر اساس شیوه کسر 1 نمره به ازای هر غلط برابر 0 است (در مقیاس 20 0). اگر برای قضاوت در مورد برنامه، نقطه برش 75 درصدی تعیین شود، حدود 52 درصد دانش آموزان به حدنصاب لازم (و یا نمره بالاتر) دست یافته اند و به حد مطلوب هدف برنامه رسیده اند. البته پژوهش حاضر نشان می دهد حدود 5 درصد دانش آموزان در روخوانی صحیح تسلط کامل یافته اند. آزمونه ای آماری نشان می دهد عملکرد دانش آموزان دوزبانه (یعنی دانش آموزانی که زبان مادری آن ها غیرفارسی است) در صحت و سرعت روخوانی، در مقایسه با عملکرد دانش آموزان فارسی زبان تفاوت معناداری دارد و این تفاوت به نفع دانش آموزان تک زبانه (فارسی زبان) است. در مقایسه دو جنس نیز، عملکرد دختران به طور معناداری بهتر است.
ارزش یابی برون داد,پایه پنجم ابتدایی,برنامه آموزش قرآن
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78902.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78902_e3cc898fbdbfc1587243ea41aea3d7ea.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
3
2009
09
23
جایگاه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دوره ابتدایی از نظر صاحب نظران و معلّمان شهر تهران
37
52
FA
حسن
ملکی
دانشیاردانشگاه علّامه طباطبایی؛
maleki-cu@yahoo.com
حسن
علی گرمابی
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، مدرس دانشگاه پیام نور واحد بیجار؛
h.garmaby@yahoo.com
پژوهش حاضر به جایگاه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دوره ابتدایی از نظر معلمان و صاحب نظران برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی شهر تهران می پردازد که هدف آن بررسی جایگاه و کاربرد فاوا در چهار بخش تعیین اهداف، تهیه و انتخاب محتوا، روش های یاددهی و یادگیری و فرایند ارزشیابی برنامه درسی دوره ابتدایی می باشد. این پژوهش تحقیقی زمینه یابی به شمار می آید و برای انجام آن، 120 معلم مقطع ابتدایی شهر تهران به صورت نمونه گیری خوشه ای و 30 صاحبنظر برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی از طریق نمونه گیری در دسترس، از دانشگاه های تهران و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انتخاب شدند و به پرسشنامه محقِق ساخته پاسخ داده اند. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای برآورد پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده های به دس ت آمده از طریق آمار توصیفی(جدول توزیع فراوانی، نمودار فراوانی درصدی و فراوانی درصدی تراکمی) انجام شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که به کمک فاوا میتوان اهداف و محتوای متناسب با نیازها و علایق یادگیرندگان، نیازهای جامعه و زندگی روزمره را تعیین و تهیه کرد. هم چنین فاوا امکان یادگیری انفرادی، استفاده از روش های فعّال تدریس، انواع ارزشیابی ها، تجزیه و تحلیل سؤالات، وسایل، نتایج ارزشیابی و مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس مختلف را به صورت علمی فراهم میآورد. معلمان میتوانند به منظور بحث در مورد برنامه ها و محتواهای درسی، از طریق فاوا با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.
فناوری اطلاعات و ارتباطات,برنامۀ درسی,دورۀ ابتدایی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78903.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78903_6a5f00d3409a04fda644edcca29f540d.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
3
2009
09
23
بررسی موانع به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش وپرورش و ارائه الگو در این زمینه
53
74
FA
رکسانا
نصیری علی آبادی
دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران؛
roxanna_nasiri@yahoo.com
علی
تقی پورظهیر
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
هدف تحقیق حاضر شناسایی مؤلف ههای به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات و بررسی موانع به کارگیری آن در آموزش وپرورش است. با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق، مؤلف ههای به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات که توسط پرسشنامه سنجش مؤلفه های فناوری اطلاعات با 229 سؤال، از نمون ههای آماری تحقیق که شامل 434 نفر (109 مدیر و 325 کارمند) بود، جمعآوری گردید. روش شناسی این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. نتایج پژوهش از طریق آمار توصیفی و استنباطی مانند تحلیل عاملی، آزمون همبستگی، درصد و میانگین با استفاده از نرم افزار Spss مورد تحلیل قرار گرفت. در خصوص موانع به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، پس از آزمون نمرات اختلافی (تفاوت نمرات وضع موجود با وضع مطلوب) از میان متغیرها، 16 متغیر شناسایی شد. ه مچنین با تأکید برمبانی نظری ناظر بر پیش نویس مدل، مدلی طراحی گردید که طراحی و پایائی آن بر اساس موارد مذکور، با استفاده از روش باز آزمایی 91 % تعیین شد. مطابق سنجش انجام شده، به طور کلی درجه تناسب توسط 86 درصد از افراد بالاتر از 5 )از حداکثر 7 نمره( تعیین شده است. این مدل با توافق بالایی مورد پذیرش قرار گرفته است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات,فناوری اطلاعات,آموزش وپرورش ایران,الگو
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78904.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78904_9a91f14dd7ea7c8993a20f87974f0cd9.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
3
2009
09
23
رویکردهای نظری زیربنای تعریف سواد: شواهدی از برنامه درسی کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان، سنگاپور، سنگال، اندونزی و ایران
75
100
FA
مریم
دانای طوسی
https://orcid.org/00
دانشگاه گیلان؛
maryam.dana@gmail.com
علیرضا
کیامنش
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات؛ kiamanesh
ar@yahoo.com
برنامه ریزی آموزشی به طور سنتی به چگونگی آموزش توانایی های سواد در طیف زیادی از جمعیت کشور می پردازد. بُعد کلیدی برنامه ریزی آموزشی در وهله اول، تعیین تعریف سواد و در وهله دوم، تعیین بهترین شیوه آموزش سواد با امکانات موجود در کشور است. سپس، برنامه ریزی درسی به سواد شکل می دهد و شیوه انتقال آن را در افراد جامعه تعیین می کند. تعریف های گوناگونی برای سواد ارائه شده است که در قالب دو رویکرد متفاوت قابل بررسی است: رویکرد «مستقل از بافت 3» و رویکرد «ایدئولوژیکی 4.» در رویکرد «مستقل از بافت » فرضیات فرهنگی و ایدئولوژیکی زیربنای سواد، به طوری نادیده گرفته می شود که گویی بی طرفانه 5 و جهانی هستند. از طرف دیگر، رویکرد «ایدئولوژیکی » درباره سواد دیدگاهی حساس به بافت دارد؛ در این رویکرد، سواد فعالیتی اجتماعی به شمار می آید که از یک بافت فرهنگی اجتماعی به بافت فرهنگی اجتماعی دیگر متفاوت است. ازاین رو، در چارچوب این رویکرد، سواد مهارتی فنی و جهانی )همگانی( به شمار نمی آید. پژوهش حاضر، رویکرد نظری زیربنای تعریف سواد را در تدوین برنامه درسی دو کشور درحال توسعه )اندونزی و سنگال(، چهار کشور توسعه یافته )آمریکا، کانادا، انگلستان و سنگاپور( و نهایتاً، در برنامه درسی ایران مطرح می کند و درصدد است تا این نکته روشن شود که تدوین برنامه درسی در کشورهای فوق، به چه میزانی تحت تأثیر رویکردهای «مستقل از بافت » و «ایدئولوژیکی » قرار گرفته اند.
سواد,برنامۀ درسی,رویکرد ایدئولوژیکی,رویکرد مستقل از بافت
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78905.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78905_371681ebe107d8d3cdd1eeb9e96fc19b.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
3
2009
09
23
بررسی زمینه های فرهنگی و روانی جامعه و نیز ظرفیت فراگیران برای تحقق آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی
101
120
FA
محمدجو
اد لیاقت دار
دانشیار دانشگاه اصفهان؛
mjavad_liaghatdar@yahoo.com
علی
بیرمی پور
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهان؛ a-b-613 @yahoocom
فریبا
محسنی مقدم
دبیر ارشد زبان انگلیسی؛
f-m-1616@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر، بررسی زمینه های فرهنگی و روانی جامعه و ظرفیت فراگیران برای تحقق آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی است. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی پیمایشی بهره گرفتیم و جامعه آماری آن را همه دبیران زبان انگلیسی دوره متوسطه در چهار شهرستان کشور )تهران, اصفهان، شیراز و کرمان( تشکیل می دهند. حجم نمونه آماری در این تحقیق، با استفاده از فرمول کوکران، 314 نفر برآورد گردید؛ جهت دستیابی به اطلاعات عمیق تر، با 10 نفر از کارشناسان اعم از اساتید آموزش زبان انگلیسی، برنامه ریزی درسی و روان شناسی، در سطح دانشگاه های همان شهرستان ها، مصاحبه انجام گرفت. کارشناسان با روش نمونه گیری هدفمند و دبیران با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با یک پرسشنامه 60 گویه ای محقق ساخته، دو سؤال کوتاه پاسخ و مصاحبه نیمه سازمان یافته، صورت گرفت. روایی صوری و محتوایی سؤالات پرسشنامه و مصاحبه با بهره گیری از نظر متخصصان و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 89/ 0 برآورد شد. داده های حاصل از مصاحبه با روش مقوله بندی، و داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی، شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، t تک نمونه ای، تحلیل واریانس (ANOVA )، آزمون توکی و t همبسته تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد از نظر دبیران و کارشناسان «زمینه های فرهنگی و روانی جامعه » و «ظرفیت و توان فراگیران »، برای تحقق آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی بیش از سطح متوسط است؛ به عبارت دیگر، هم زمینه های فرهنگی و روانی و هم ظرفیت و توان کافی در فراگیران برای آغاز آموزش زبان انگلیسی از دوره ابتدایی وجود دارد.
زمینه های فرهنگی و روانی,ظرفیت فراگیران,زبان انگلیسی,دورۀ ابتدایی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78906.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78906_a087145f9291b69faf726dbf774e7b54.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
3
2009
09
23
تحلیل محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی براساس مهارت های اجتماعی با توجه به دیدگاه آموزگاران
121
148
FA
مرضیه
دهقانی
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد؛
dehghani_m33@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر، بررسی کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان است. به همین منظور ضمن تحلیل محتوای کتاب های فوق از نظر آموزگاران نیز بهره گرفتیم. جامعه مورد بررسی در این پژوهش، عبارت اند از: ١ کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم، چهارم و پنجم)، که از هر کتاب بخش تعلیمات مدنی، مورد تحلیل قرار گرفت. 2 ٢٦٢ آموزگار سوم، چهارم و پنجم دوره ابتدایی نواحی دوگانه شهرستان ارومیه که به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برای بررسی نظر آموزگاران، پرسشنامه بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم گردید؛ برای بررسی مهارت های اجتماعی در کتاب های فوق، پیش نویسی از مهارت های اجتماعی تهیه شد. روش آماری این پژوهش، تحلیل توصیفی داده ها بود که داده ها با استفاده از آن ها، گردآوری، طبقه بندی و سازمان بندی شدند. همچنین برای تحلیل فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه بهره گرفتیم. بر اساس این پژوهش، میزان مهارت های اجتماعی در کتاب های تعلیمات اجتماعی مجموعاً در حد متوسط و متوسط به پایین است و تعداد و درصد مقوله های مهارت های اجتماعی در کتاب پایه سوم بیشتر از کتاب پایه چهارم و در کتاب پایه چهارم بیشتر از کتاب پایه پنجم می باشد. توالی و مداومت که از اصول سازمان دهی محتوا به شمار می آیند، در خصوص مهارت های اجتماعی در این کتاب ها به طور مناسبی رعایت شده اند. بیشتر آموزگاران، محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی را با زمان آن متناسب نمی دانستند. تصاویر کتاب ها در خصوص مهارت های اجتماعی در حد متوسط است و در کتاب پایه سوم بیشتر از کتاب پایه چهارم و در کتاب پایه چهارم بیشتر از کتاب پایه پنجم می باشد. آموزگاران پایه سوم به طورکلی معتقدند محتوای این کتاب می تواند به میزان خوبی دانش آموزان را در خصوص آموزش مهارت های اجتماعی یاری دهد و آموزگاران پایه های چهارم و پنجم معتقدند محتوای کتاب ها در حد کم و متوسط، دانش آموزان را در خصوص آموزش مهارت های اجتماعی یاری می دهد.
تحلیل محتوا,مهارت های اجتماعی,دیدگاه های آموزگاران,کتاب های تعلیمات اجتماعی,دورۀ ابتدایی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78907.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78907_94a6e85b1800dc6bb87957776532907c.pdf
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
8
3
2009
09
23
شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش وپرورش یزد با استفاده از فنون تصمیم گیری چند شاخصه
149
182
FA
داریوش
فرید
دکترای بازرگانی )گرایش امور مالی( از دانشگاه پونا هندوستان، استادیار، عضو هیئت علمی و مدیر گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد؛
darush.farid@gmail.com
غلامرضا
بردبار
دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه پونا هندوستان، استادیار، عضو هیئتعلمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد؛
gbordbar@yazduni.ac.ir
حسین
منصوری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد؛
mansoori.hossein@gmail.com
پژوهش حاضر در صدد است عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش وپرورش یزد را شناسایی و رتبه بندی کند. روش پژوهش، با توجه به ماهیت تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان آموزش وپرورش یزد هستند که از میان آنان 116 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. بدین ترتیب، نخست با به کارگیری نظر خبرگان و کارشناسان و با استفاده از تکنیک دلفی، 35 مؤلفه مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان شناسایی شد و در چهار گروه دسته بندی گردید. این عوامل در نهایت با استفاده از روش های آماری و تکنیک های MADM رتبه بندی شدند. نتایج به کارگیری تکنیک های MADM ، مانند AHP و TOPSIS نشان می دهد از میان عوامل چهارگانه مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان، عامل سازمانی/ مدیریتی بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش یزد بیشترین تأثیر را دارد. هم چنین پیشنهاد هایی برای بهبود و ارتقای تعهد سازمانی کارکنان آموزش وپرورش یزد ارائه شده است.
تعهد سازمانی,کارکنان,تکنیک دلفی,MADM,AHP,TOPSIS,آموزش وپرورش
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78908.html
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78908_ca692fadc50942248658d7d9281b100b.pdf